Jump to content

Tektyl som bunnstoff på drev?


Knallfred

Recommended Posts

Godt med noen alternativer til bunnstoff for drev. Stoffet mine to drev i år med dårlig erfaring. De så ut som en skjellfarm etter sesongen. Irriterende når man har brukt over 400 kr på bunstoff på drevene alene.... (bunnstoffet var forøvrig fra Seajet)

 

Mao, har noen erfaring med andre bedre produkter for drev??

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Jeg har brukt klar tektyl på drev i ca 10 år. Tektylen er bare brukt på den delen av drevet som ikke er under bunnen på båten i plan. Under, den delen som får vannfriksjon i fart, har jeg brukt hempel alusafe både på drev og på propellene.

Legger du på nok tektyl, danner dette et sjikt som ruren kan feste seg i, så om høsten etter høytrykk-spyling kan man bare avfette og drevet blir rent.

 

Det er veldig variert hvor mye rur og skjell du får iløpet av en sesong. Noen år har drevene sett nesten rene ut etter spyling, og noen ganger har det vært en del rur og skjell.

Fordelen med tektyl, er at du kan bruke avfetting og fjerne alt, også i de kronglete stedene på drev og skjoldet.

 

Tektyl som bunnstoff virker vel dårligere enn riktig bunnstoff. Men det har som regel ikke vært mer rur på tektylen enn det det har vært på hempel alusafe.

 

Fordelene er vel renhold og at tektylen ikke bygger opp tykke sikt på drev og skjold, samt at det er lett å fjerne uten å skade overflatebehandlingen på drevene.

 

Erfaringen er fra volvo drev med duoprop fra 1996 til 2007 i Østfold, med hekken mot syd.

Link to post

Ok! Takk for svaret! Da kan vi vel konkludere med at "vidunderstoffet" ikke er funnet opp enda! Det beste tipset er vel å få en bryggeplass med "nesa" mot sola, og en "drev-sekk"? NB: Beste investering denne sesongen var en stiv nylonbørste og et par neoprenhansker (kaldt på fingra i finnmark)! Børsta propellene og fikk ca 3 knop mere fart! Økte fra 18 til 21 på mars! (Halco 29Fly med 41b og drev og a5 propeller) :flag:

Link to post

Kanskje verdt å prøve tectyl. Hva slags type er det snakk, fabrikat m.m.?

 

Hva er likheten/ulikheten med tradisjonell tectyl brukt på bil?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Mao samme produkt som på bil. Det var jo orginalt. Forstår at det kanskje ikke begrenser groe, men gjør det enklere å gjøre rent drevet på høsten. Korrekt antatt?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Helt korrekt Bjornlie! Men nå ble jeg fristet til å hive en dynge med skrap på havet, bare for å se hva det ikke gror på :diving: Bruk av "drevsekk/pose" begynner å friste! Bare redd for å glemme å ta den av :headbang:

Link to post

Tror ikke det er noe problem å mixe et stoff som ikke en gang haggelskudd biter på! Jeg jobber på et mottak av farlig avfall (også fra russisk industri og flåte) Men da vil ishavsbadere ligge som "kobbespye" i vannkanten :crazy: Prøver å finne noe som ikke så "Toxit" Men å gå med "grodd" propell er heller ikke miljøvennlig :nonod:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...