Knallfred Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Er det noen som har erfaring med bruk av TECTYL som bunnstoff på drev? Quote Link to post
Suggen (i sundet) Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Har ikke erfaring, men det høres interresant ut. Kommer vel an på hvor mye giftstoffer og div. som er i tectylen. Quote Link to post
BjornLie Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Godt med noen alternativer til bunnstoff for drev. Stoffet mine to drev i år med dårlig erfaring. De så ut som en skjellfarm etter sesongen. Irriterende når man har brukt over 400 kr på bunstoff på drevene alene.... (bunnstoffet var forøvrig fra Seajet) Mao, har noen erfaring med andre bedre produkter for drev?? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Vidar B Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Jeg har brukt klar tektyl på drev i ca 10 år. Tektylen er bare brukt på den delen av drevet som ikke er under bunnen på båten i plan. Under, den delen som får vannfriksjon i fart, har jeg brukt hempel alusafe både på drev og på propellene. Legger du på nok tektyl, danner dette et sjikt som ruren kan feste seg i, så om høsten etter høytrykk-spyling kan man bare avfette og drevet blir rent. Det er veldig variert hvor mye rur og skjell du får iløpet av en sesong. Noen år har drevene sett nesten rene ut etter spyling, og noen ganger har det vært en del rur og skjell. Fordelen med tektyl, er at du kan bruke avfetting og fjerne alt, også i de kronglete stedene på drev og skjoldet. Tektyl som bunnstoff virker vel dårligere enn riktig bunnstoff. Men det har som regel ikke vært mer rur på tektylen enn det det har vært på hempel alusafe. Fordelene er vel renhold og at tektylen ikke bygger opp tykke sikt på drev og skjold, samt at det er lett å fjerne uten å skade overflatebehandlingen på drevene. Erfaringen er fra volvo drev med duoprop fra 1996 til 2007 i Østfold, med hekken mot syd. Quote Link to post
Knallfred Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Ok! Takk for svaret! Da kan vi vel konkludere med at "vidunderstoffet" ikke er funnet opp enda! Det beste tipset er vel å få en bryggeplass med "nesa" mot sola, og en "drev-sekk"? NB: Beste investering denne sesongen var en stiv nylonbørste og et par neoprenhansker (kaldt på fingra i finnmark)! Børsta propellene og fikk ca 3 knop mere fart! Økte fra 18 til 21 på mars! (Halco 29Fly med 41b og drev og a5 propeller) Quote Link to post
BjornLie Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Kanskje verdt å prøve tectyl. Hva slags type er det snakk, fabrikat m.m.? Hva er likheten/ulikheten med tradisjonell tectyl brukt på bil? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Knallfred Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 (edited) Tectyl Bodysafe! Har sjekket produktdatabladet, og det viser til at den ikke er giftig! (sjekk på Se denne link Edited October 31, 2008 by Knallfred (see edit history) Quote Link to post
BjornLie Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Mao samme produkt som på bil. Det var jo orginalt. Forstår at det kanskje ikke begrenser groe, men gjør det enklere å gjøre rent drevet på høsten. Korrekt antatt? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Knallfred Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Helt korrekt Bjornlie! Men nå ble jeg fristet til å hive en dynge med skrap på havet, bare for å se hva det ikke gror på Bruk av "drevsekk/pose" begynner å friste! Bare redd for å glemme å ta den av Quote Link to post
Ingar Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Sjekk dette emnet. Har nye bilder, men ikke fått lagt de inn enda, mulig jeg rekker det i løpet av dagen. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Har jo lest/hørt at folk blander ugressmiddel i husmalinga. En konsentrert greie man får på FK hvis man er bonde. Hva med å mikse noe sånt i? Quote Link to post
Knallfred Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Tror ikke det er noe problem å mixe et stoff som ikke en gang haggelskudd biter på! Jeg jobber på et mottak av farlig avfall (også fra russisk industri og flåte) Men da vil ishavsbadere ligge som "kobbespye" i vannkanten Prøver å finne noe som ikke så "Toxit" Men å gå med "grodd" propell er heller ikke miljøvennlig Quote Link to post
sailorboy Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Er det noen av dere som jobber i oppdretts næringen ? Jeg har stor tro på impregneringen som benyttes til not i lakse merder. Se Impregnering for not som føres av Steen Hansen Maling i Bergen. sailorBoy Quote Link to post
Recommended Posts