Helge Nidelv 24 Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Jeg har lagt opp en egen kurs til tankmåleren og voltmeteret. Regner med at det må være greit å ha disse to på samme kurs. Jeg er imidlertid i tvil om hvor stor sikring jeg skal sette på kursen. Noen som har tips om dette? Quote Link to post
eysteind Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 5 ampere er sikkert greit. Eneste oppgåven denne sikringen har er ved kortslutning. Quote Link to post
M/S Bastard Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Skal alle givere og instrumenter ha sikring? Jeg har instrumenter tilkoblet tenningslås, skal man da ha sikring mellom tenningslås og på giver pluss? Altså 2 sikringer? Litt usiker på hvordan dette gjøres Quote Link to post
index Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Har aldri sett sikringer på instrumentene før! Hvorfor vil du ha dette? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Har aldri sett sikringer på instrumentene før! Jeg la opp alt elektrisk på en båt i vinter. Siden jeg ikke er noen elektrikker ble fabrikantens monteringsanvisning fulgt til punkt og prikk. Her skulle alle instrumentene ha egen sikring. Så det har alle mine instrumenter. Spørsmålet er om jeg har gjort noe som egentlig ikke er nødvendig, eller om du enda ikke har sett en båt hvor det elektriske er lagt opp korrekt Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Janee Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Alle kurser (inkludert strømtilførsel til instrumenter) skal ha sikringer. :nono: Sikringen monteres så nære batteriavtapningen (les +pol eller hovedsikring) som mulig, og må dimensjoneres etter kabeltverrsnittet som brukes. Kabelen skal ha tilstrekkelig kapasitet til å lede sikringens bruddstrøm uten å ta skade. Honduras, det du har gjort er helt korrekt Quote Link to post
index Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Spørsmålet er om jeg har gjort noe som egentlig ikke er nødvendig, eller om du enda ikke har sett en båt hvor det elektriske er lagt opp korrekt Høres ut til at jeg burde tatt en kikk på din båt da, siden jeg så langt kun har sett båter med feil på det elektriske anlegget Mulig dette ikke var vanlig i båter før, mine erfaringer begrenser seg til båter fra 70 og åttitallet. Ting var ofte enklere på den tiden... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Jeg la opp alt elektrisk på en båt i vinter. Siden jeg ikke er noen elektrikker ble fabrikantens monteringsanvisning fulgt til punkt og prikk. Her skulle alle instrumentene ha egen sikring. Så det har alle mine instrumenter. Det var dette jeg så også, på instruksjonen som fulgte med. Blir jo en drøss med sikringer da, men har god plass jeg så det er ikke noe problem Siden jeg legger opp alt nytt fra scratch, er det jo greit og gjøre det skikkelig med en gang Quote Link to post
Recommended Posts