Mariell Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Har tenkt å handle meg en rimelig avfukter. Hadde tenkt å handle hos CO, men den nye de tar inn fungerer vistnok ikke under 15 grader, etter hva jeg har lest her på plassen. Så da er det liten vits. Biltema har 2 typer til ca. 12 og 15 hundre kroner. Noen som har erfaring med en av typene derfra? Lurte på den minste. Minst innstillinger, mer eller mindre kun ON/OFF Virknings temp. ned til 5 grader. Slår seg av ved 60% luft fuktighet. Er det nødvendig å ha det noe tørrere? Har forstått at mugg og jordslag kan komme ved rundt 80%. Treverk kan vel i verste fall sprekke ved noe særlig under 50%? Har lest at de har på Europris også. Noen som har erfaring med dem? Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Vidar B Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Hei Mariell Jeg kjøpte på CO for 3 uker siden Art nr: 36-3243. Fuktigheten i båten når jeg satte på avfukteren var 84%, nå etter ca 14 dager, er den nede på 66%. Temperaturen når jeg begynte var ca 12 grader, og nå er den ca 6 grader. De første dagene, måtte jeg tømme beholderen hver dag, så hver 3 dag og nå ser det ut til å holde omtrent 1 uke før jeg må tømme. Denne avfukteren skal kunne brukes ned til +5 grader! Jeg var veldig nøye med å få bekreftet garantien på 3 år! Vi får se! Det som jeg synes er litt vanskelig å forstå, er hvordan den relative fuktigheten forandrer seg med synkende temperatur! Fikk fuktigheten ned til 58%, men når det ble kaldere steg den igjen til 67%!! ( båten er tett og lufteventilene er avstengt) Regner med at dette har noe med om hvor mye vann som luften klarer å holde på under varierende temperaturer! Vidar B Quote Link to post
Xtian Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Det som jeg synes er litt vanskelig å forstå, er hvordan den relative fuktigheten forandrer seg med synkende temperatur!Fikk fuktigheten ned til 58%, men når det ble kaldere steg den igjen til 67%!! [...] Regner med at dette har noe med om hvor mye vann som luften klarer å holde på under varierende temperaturer! Jepp, det er helt riktig, du har forstått det. Det er også derfor det blir skyer og regn når luften stiger og avkjøles Og når jeg tenker meg om tipper jeg det er slik avfukteren virker også; den pumper luften gjennom et "kjøleskap" slik at vannet kondenserer ut. Det er også derfor det kan være lurt å ha aircondition på i bilen når det er rått og fuktig ute for å hindre dugg på vinduene. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Regina III Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Det er igunnen ganske logisk. En avfukter av kompressortype virker ved blåse lufta gjennom en nedkjølt radiator. Fuktigheten kondenserer der og renner av. For å kunne fungere må radiatoren være vesentlig kaldere enn lufttemperaturen. Når radiatortemperaturen synker til 0 renner ikke vannet lenger av, du har fått en ismaskin! Vi som har prøvd avfuktere av absorbsjonstypen har gang på gang prøvd å formidle her på BP at denne teknologien burde være obligatorisk for avfuktere for bruk i båt, ihvertfall høst, vinter og vår. De koster noe mer, men gjør jobben, selv når det er kaldt. "Munters" (Ilas) er fin, men kostbar. Nå kommer det fler og fler rimeligere. "Ruby Dry" kostet ca 2500, den er ikke lenger å få tak i her, men jeg så den i annonse i Sverige for ca. 4000. Roaldbj viste bilde av et annet merke, jeg husker ikke navn og vet ikke pris, men noen kan sikkert gi utfyllende info! Quote Link to post
Roy Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Ruby Dry fåes kjøpt igjennom Luna Norge AS. Sjekk inn på hjemmesiden deres, finnn nærmeste forhandler, snakk med forhandler og han bestiller den ifra Sverige. Kostet meg kr 3100,- levert på døra. Quote Link to post
Mix Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Har lest at de har på Europris også. Noen som har erfaring med dem? Ja, jeg har kjøpt den på Europris. Den kostet 1190.- Den er også av fabrikat Coolix, som de selger på CO. Men denne er en mindre utgave. Jeg har lenge vært på jakt etter en liten avfukter. Synes de fleste på markedet er for store, smale og høye og virker lite stødige ? Jeg skrudde av hjulene på den og ertstattet hjulene med gummiknotter. Kapasitet 10L pr døgn. Jeg har avløpsslange på den, ned i vasken. Tradisjonell avfukter, temperatur ned til 4 grader ifølge manualen. Automatisk avising HVIS det skulle bli kaldere. Ikke noe problem for meg, båten ligger på sjøen året rundt med varme på om vinteren. Quote Link to post
SRA Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Noen som har erfaring med denne? Jula avfukter til kun kroner 799 Quote Link to post
Recommended Posts