Jump to content

Kan jeg selge en båt uten HIN nr.?


Ribtjenester

Recommended Posts

Få ham til å legge fram kvitteringen fra forhandler eller andre ting som kan bevise at det er hans rettmessige båt, eller hold deg langt unna... Båten er 2 år gammel! Historikken bør ikke være mye uklar i løpet av den perioden.

Eventuelt tips politiet om at du har funnet ett mistenkelig forhold.

 

Ved å bare trekke seg unna når man oppdager tyvegods gir man spillerom for de til å selge til noen andre som ikke er så nøye. Tips politiet anonymt når du har bestemt deg for at dette vil du ikke være med på.

Edited by Honduras (see edit history)
Link to post

Du kan selge båt uten HIN nr. HIN-nummeret består av 15 siffer (inkludert bindestreket) og kan se slik ut: NO-RPL03215K900.

NO betyr at båten er produsert i Norge. RPL betyr at båten er produsert av Rana Plast AS. 03215 er det samme som båtens produksjonsnummer (legg 1 til i begynnelsen av nummeret - dvs at denne båten har produksjonsnummer 103215)

K betyr at båten er produsert i november måned (A=Januar, B=Februar, C=Mars osv). 9 betyr at båten er produsert i 1999

00 betyr at båten er en 2000 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg. Når er din båt produsert? Jegt har ikke hørt at det er mulig å få HIN nummer i ettertid. HIN nummeret er et ledd i CE godkjenning av båter og gjelder alle båter importert fra EØS-området etter 16. juni 1998. Husker ikke regelen eksakt.

Link to post
Få ham til å legge fram kvitteringen fra forhandler eller andre ting som kan bevise at det er hans rettmessige båt, eller hold deg langt unna... eventuelt tips politiet om at du har funnet ett mistenkelig forhold.

 

Ved å bare trekke seg unna når man oppdager tyvegods gir man spillerom for de til å selge til noen andre som ikke er så nøye. Tips politiet anonymt når du har bestemt deg for at dette vil du ikke være med på.

Jeg kjenner veldig godt de gutta som har eid båten og det er veldig bra folk, har kvittering og tollpapirer på båten.

www.ribtjenester.no

Link to post

HIN = Hull identification number - et slags serienummer på båten - er vel egentlig en EU greie som henger sammen med CE godkjenningsordningen for fritidsbåter, som i allefall NSSR har hengt seg såpass opp i at du må ha det for å få registrert båten der.

 

Du trenger det ikke for å selge, men dersom båten skal forsikres seinere, krever endel selskaper at båten er registrert. Den normale registreringsinstansen er jo NSSR, så her kan det bli litt småkluzz.

 

Dykkeklubben vår kjøpte en tyskprodusert SOLAS godkjent redningsbåt i gummi, som vi skulle forsikre. Forsikringen krevde registrering, og NSSR krevde HIN kode hvilket båten ikke hadde. På tross av at båten var ganske ny, hadde ikke fabrikken hørt om HIN nummer, så der var det helsvart. NSSR forlangte ny typegodkjenning med praktiske tester hvilket antakeligvis hadde kostet mer enn båten, så der stod vi. Redningen ble å registrere båten i Securemark, noe som kostet vesentlig mer enn NSSR, men det gir jo en viss merverdi da. Da fikk vi forsikring.

 

-koh

Link to post

Jeg deler skepsisen til Bitteliten. En så ny båt uten CE godkjenning er ikke noe lett produkt å selge videre. Vet du hvilket firma som typegodkjente båten da den kom til Norge? Har du sett dokumentasjonen som ble utferdigeht ved typegodkjenningen (krengningsprøver, bruksanvisning på skandinavisk språk o.a.)?

Link to post

Dersom det er en 06 modell SKAL den ha HIN (eller CIN som det heter nå) for å være lovlig til bruk i Norge. Det er umulig at denne båten ikke er merket dersom det foreligger gyldige tollpapirer som forteller at båten kan taes i bruk.

Er det en mulighet at båten er importert for CE-merking her i landet og at dette ikke er blitt utført? At det foreligger tollpapirer med forbehold? I så tilfelle er den ulovlig å ta i bruk og det er bare å ligge langt unna.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Jeg deler skepsisen til Bitteliten. En så ny båt uten CE godkjenning er ikke noe lett produkt å selge videre. Vet du hvilket firma som typegodkjente båten da den kom til Norge? Har du sett dokumentasjonen som ble utferdigeht ved typegodkjenningen (krengningsprøver, bruksanvisning på skandinavisk språk o.a.)?

Veit foreløpig ikke noe om typegodgjenning eller noe, fikk båten på tomta i sta.

www.ribtjenester.no

Link to post

Hadde det vært min tomt, hadde den ikke stått der lenge uten at jeg var bekvem med historien rundt båten. Mulig jeg er litt overforsiktig, men ingen får oppbevare ting hos meg jeg ikke kjenner forholdene rundt. Har holdt på litt med gamle påhengsmotorer, og motorer uten serienummer-plate osv skyr jeg som pesten.

 

I dag er det tett mellom tilbudene, så hvorfor kjøpe en båt uten nummer-plate når du får båter med for samme prisen. Er det ett kjempetilbud på denne sier du..... da har du vel svaret på hvorfor allerede... :wink:

Link to post

Hadde det vært min tomt, hadde den ikke stått der lenge uten at jeg var bekvem med historien rundt båten. Mulig jeg er litt overforsiktig, men ingen får oppbevare ting hos meg jeg ikke kjenner forholdene rundt. Har holdt på litt med gamle påhengsmotorer, og motorer uten serienummer-plate osv skyr jeg som pesten.

 

 

Jeg kjenner som sakt de som har kjøpt båten ny, og de kjenner verdig godt han som har støpt båten.

Det er GARANTERT ikke noe bøff med båten. har som sakt faktura på båten.

Sitter foresten motor på båten og denne er tollet inn på vanlig måte.

www.ribtjenester.no

Link to post
Har du mulighet for å komme i kontakt med de som har bygget båten?

De kan lage til et HIN nummer og sende det til deg.

Det går sikkert ann.

Det er produsenten av Sea Born båter som har lavet den.

www.ribtjenester.no

Link to post

Hei,

 

Bygde en Skagerrak 1000 (kragerø32) fra 1996 til 1998. Skroget ble levert av Lundebåt. Her ble det aldri oppgitt noe HIN nummer. Båten ble registrert i Tollvesenets båtregister og den er overført til redningsselskapet. Båten ble registrert før 01.06.1998 og følgelig er det ingen krav til CE merking for omsetting av denne båten.

Link to post

Er dette et selvbygg(selvstøpt skorg) så er det natulig nok ikke noen HIN(CIN), men da er båten ikke lov til å videre selge før den er 5 år gammel (etter at den er sjøsatt)... Så er dette en 2006 modell så er den ikke lovlig å omsette innefor EU/EØS før tidligst i 2011

 

Er dette et halvfabrikat så skal den være CE merket av produsent eller den som setter den i markedet og den som har støpt skorget skal sørge for at det har en HIN(CIN) nummer

 

Slik jeg tolker innlegget ditt så er dette et selvbygg og dermed skal dette være sjøsatt og i bruk i 5 år før det kan omsettes på markedet..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sydvesten , det er nok feil om denn står 5-10 eller 15 osv år så kan den ikke selges ellere brukes til annet enn prøvekjøring.

Dette kan trolig hvere en (vedlegg 4 båt) Fortollet etter avtale med IMCI eller Veritas for senere fremmstilning til godkjenning.

Det er over 100 hvis kanskje 1000 hvis av båter som ikke ennå er fremstilt for CE merking etter å ha blit innportert etter denne muligheten.

En slik avtale kan kan ikk overføres til ny eier og båten befinner seg da på en slags privat tolllager.

 

Det er serdeles dumt å kjøpe denne båten uten å spørre tollvesnet grunnen til att den ble tillat tatt inn uten at den var CE merket.

Link to post

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998

• Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten

• Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter

Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

 

kilde: http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/CE-me...v_fritidsbater/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Sydvesten , det er nok feil om denn står 5-10 eller 15 osv år så kan den ikke selges ellere brukes til annet enn prøvekjøring.

Når skal du begynne å sette deg inn sakene før du uttaler deg her i denne tråden?.... Du har jo overhodet ikke peiling på det du kommenterer i denne tråden, så jeg vil anbefale deg å sette deg litt inn i regelverket før du fremsetter påstander.......

 

Det er heller ikke så dumt om du leser trådene og sørger for at du har forstått innholdet før du kommenterer noe konkret...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...