Ronald Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Sydvesten, er det varmt der du er? Virker i alle fall som om temperaturen er høy Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Når skal du begynne å sette deg inn sakene før du uttaler deg her i denne tråden?.... Du har jo overhodet ikke peiling på det du kommenterer i denne tråden, så jeg vil anbefale deg å sette deg litt inn i regelverket før du fremsetter påstander....... Det er heller ikke så dumt om du leser trådene og sørger for at du har forstått innholdet før du kommenterer noe konkret... Og det var nok Sydvestens store tale til seg selv !! Så om du gidder å lese hele tråden selv i stedet for som du nesten alltid prøver å latterligjøre andre så står det her att båten er bygget og inportert fra TAILAND , så jeg ber om unskyldning og forståelse når jeg nå ler av deg så tårene triller. Men sellfølgelig er du tillgitt om du ikke har, eller evner å forstå innholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Så om du gidder å lese hele tråden selv i stedet for som du nesten alltid prøver å latterligjøre andre så står det her att båten er bygget og inportert fra TAILAND , så jeg ber om unskyldning og forståelse når jeg nå ler av deg så tårene triller. Men sellfølgelig er du tillgitt om du ikke har, eller evner å forstå innholdet. JEG har lest hele tråden, hvor står det at den er importert fra Tailand/Thailand her..? Det eneste jeg ser er at trådstarter kjenner både han som har KJØPT og han som har STØPT båten... Min forståelse er at båten med stor sannsynlighet er støpt i Norge, men jeg har aldri vært god på å lese mellom linjene... Det står forøvrig at MOTOR er importert, men ikke fra hvor... Sikkert flere enn meg som trenger litt lese-trening Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sir Limmerick Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 . Båten er 2006 modell laget i tailand Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Båten er 2006 modell laget i tailand Det er produsenten av Sea Born båter som har lavet den. Hei, Bavaria.Morten har jo to forklaringer på hvor denne båten er laget, så det er jo ikke rart at man kan bli forvirret. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jeg oppfatter det slik at det kortfattede innlegget til Skipper Worse i #20 er helt i overensstemmelse med finlesing av Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy, se: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html. Jeg søkte på Sea Born produsent, men fikk ingen treff. Det er vel åpenbart at en båtprodusent som i 2006 produserer båt uten HIN /CIN nummer heller ikke har dokumentert noen forståelse av samsvarsvurdering, jfr §7 i forskriften. Fant noe om Seaborn her: http://www.sailboatdata.com/view_designer.asp?DESIGNER_ID=48. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Det virker ikke som om alle data er oppgitt i første innlegg her.... men nok om det... Ser i ettertid at den muligens er bygget i Thailand og da faller mine innlegg bort med mindre det er eier/importør av båten selv har bygget den selv... hvilket åprner for muligheten for selvbygg. Sjekket selv i 2003 om muligheten til å ta med med et selvbygg med hjem fra land utenfor EU/EØS området og om jeg kunne dokumentere at jeg selv hadde bygget båten så skulle det gå greit.. Ref: John Aicher i sjøfartsdirektoratet.. Skal bringe denne henvendelse opp igjen til Sjøfartsdirektoratet siden jeg vurdere ett Glenn-L bygg denne gangen.. Siden jeg ikke har finlest hele tråden nøye så skal jeg gi fiskebat rett i at jeg ikke har lest den godt nok.... beklager da min krasse kritikk mot han denne gangen som var feil.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Til trådstarter så: Dette trolig en båt som du ikke bør kjøpe og ikke bry deg om dissse fjåsete innleggene fra medlemmer som ikke klarer /gidder å lese hele tråden og deretter toppen på frekket etter min mening er å kritisere deg for att ikke alle opplysningene var med i startinnlegget ditt da det vanlighvis ikke gjøres i ett disk forum. Det har hvert meget intresant om du har kunnet fått tak i fortollnings nummret til å spørre tollvesenet om hva har skjedd. Det finnes trolig kanskje 1000 innporterte båter i Norge som ikke er fremstilt til Ce godkjenning slik avtalen innportøren inngikk ved fortollning og innporten av disse. Er det noen som hvet hva som vil skje med disse båtene ? Når starter opphugningen ? Er det forsøk på svindel å prøve å selge en slik selv om det er godt 5-10-15 år ? vil kravet om opphugning foreldes etter ? år . Temaet til trådstarter er meget aktuelt , tror ikke alle her på forumet er klar over alle disse båtene som nok vil bli forsøkt omsatt etter hvert om det ikke skjer noe fra Tollvesnet eller Sjøfartsdirektoratet eller IMCI/DNV mot disse som har brutt innportavtalen sin og fortsatt har ikke godkjente båter i sin forvaring. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jeg deler din undring fiskebat, det kan også være lurt å se litt på denne tråden: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NO. Tollmyndighetene skal man ikke kimse av. Jeg synes forøvrig at dette er en nyttig tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Det eneste som er sikkert i denne tråd er at ikke noe er sikkert før en har sjekket grundig med tolletaten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Sjekket selv i 2003 om muligheten til å ta med med et selvbygg med hjem fra land utenfor EU/EØS området og om jeg kunne dokumentere at jeg selv hadde bygget båten så skulle det gå greit.. Ref: John Aicher i sjøfartsdirektoratet.. Skal bringe denne henvendelse opp igjen til Sjøfartsdirektoratet siden jeg vurdere ett Glenn-L bygg denne gangen.. Glen-L båtene er stort sett designet på 50-tallet og oppover. Hvis du i stedet f.eks går til Wooden Boat Store og sjekker Zimmer eller Hacker designene de har på runabout'er er det 30-40 talls design. Hvis du får laget deg en ny mahogny-racer etter de tegningene, skal du da slippe krav til CE-merking siden du bygger en kopi av en historisk båt. Det artige blir selvsagt om du må ha en CD-godkjent motor i den også, eller om du kan sette inn en chevy 350 som du også slipper krav om CE-merking på. Hvis du får f.eks Adnan i Thailand til å bygge den blir vel kvaliteten god, og prisen bra Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Båten er 2006 modell laget i tailand Det er produsenten av Sea Born båter som har lavet den. Jeg skulle gjerne få vite litt mer om denne produsenten. Noen hint? Ellers er jeg helt eng med dem som mener at denne båten, dersom den er uten CE godkjenning, ikke er lovlig hverken å bruke eller å omsette i Norge eller noe EU/EFTA land. Jeg kan ikke forstå at den kan klassifiseres som selvbygg og derved komme inn under 5-års regelen. Det måtte i tilfelle forutsette at eieren kan dokumentere at han egenhendig har bygget båten, inklusive skroget, i Thailand. Halvfabrikat med skrog fra båtbygger gjelder ikke som selvbygg i henhold til EU-reglene. Ellers kan jeg nevne at jeg har båten min til kontroll for CE-merking i Thailand i disse dager. Jeg ville aldri tatt risken på å importere den til Norge ute at alle papirer er i orden FØR den forlater verftet. Om to uker drar jeg nedover for å være med på sluttdokumentasjonen. IMCI forestår inspeksjon og prøver. Det koster litt, men må nok til. Inspektøren kommer frra Australia, men for sikkerhets skyld har jeg kontakt gjennom IMCI hovedkontoret i Brûssel (har jo hørt om en del falske IMCI-sertifikater). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
fiskebat Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Sjøfartsdirektoratet liker ikke slik privat eller parralellinport og har derfor laget noen egne regler , fotnoter til EU`s direktiv / regler. Det hender Sjøfartsdirektoratet ikke godkjenner godkjenninger gjort av ekte kontrolører fra IMCI og ekte samsvarserklæringer fra fx kjente produsenter som Bombardier. Det er meget viktig att du får ført inn Hin nummeret i samsvarserklæringen til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Hei, Bavaria.Morten har jo to forklaringer på hvor denne båten er laget, så det er jo ikke rart at man kan bli forvirret. Sea born båter blir støpt i thailand Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
NilsPils Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Finner ikke noen båtbygger når jeg søker på Sea Born Thailand på nettet. Ellers er det vel et kjent problem at det forekommer papirer med falske IMCI stempler i forbindelse med båtimport. Visstnok spesielt når det gjelder USA import. Det er da kanskje forståelig at Sjøfartsdirektoratet er skeptisk. Skulle gjerne hatt en link til Sjøfartsdirektoratets fotnoter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Poseidon Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 .....Tollmyndighetene skal man ikke kimse av. Jeg synes forøvrig at dette er en nyttig tråd. I dette tilfelle er Tollmyndighetene veldig konsekvente. Jeg kjenner tilfeller hvor de som har importert båter som ikke har CE-papirene iorden blir stilt overfor følgende valg: 1) Send båten tilbake 2) Lever den til destruksjon Jeg får fra tid til annen spørsmål omkring CE, og mitt råd er alltid det samme: vær forsiktig, vær veldig, veldig forsiktig. Gå heller glipp av "en god handel" enn å bli sittende med masse utgifter og ingen båt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ribtjenester Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 I dette tilfelle er Tollmyndighetene veldig konsekvente. Jeg kjenner tilfeller hvor de som har importert båter som ikke har CE-papirene iorden blir stilt overfor følgende valg: 1) Send båten tilbake 2) Lever den til destruksjon Jeg får fra tid til annen spørsmål omkring CE, og mitt råd er alltid det samme: vær forsiktig, vær veldig, veldig forsiktig. Gå heller glipp av "en god handel" enn å bli sittende med masse utgifter og ingen båt! Har fått båt og motor så billig at jeg knapt har betalt for motor, så økonomisk skal det mye til for og tape penger. Kan jo spørre her om noen veit hva en 04 mod yamaha 85 hk vært? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
fiskebat Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 . Skulle gjerne hatt en link til Sjøfartsdirektoratets fotnoter. Etter CE direktivet kan en båt type , båtserie få CE godkjennig i fra IMCI s hovedkontor i Bryssel og de største prousentene har fått CE godkjent hele produksjonsserier for det Eurpoeiske markedet uten å påføre HIN coden i sammsvarserklæringen Disse båtene tillates ikke innført i Norge da det her er Sjøfarsdirektoratet som bestemmer hva som tillates innført i Norge som ennå ikke er medlem av EU. Alså det er andre regler for innport av fritidsbåter til Norge så EU direktivet vedrørende innport av fritidsbåter til EU kan ikke brukes da Sjøfartsdirektoratet har egne regler som består av hva de synes er høgst rellevant Del av en korrespondanse med Sjøfartsdirektoratet : > > > Viser til din henvendelse under. > > > > > > Det som gjelder i Norge er forskrift om > > "Produksjon > > > og omsetning av fritidsfartøy" (søk sentrale > > > forskrifter i www.lovdata.no). > > > Se vedlegg 16, pkt. 2b inklusiv fotnoten > gjengitt > > > under. > > > > > > 3. Beskrivelse av vedkommende produkt: merke, > > type, serienummer, i den > > > utstrekning dette er relevant. > > > > > > Det er høyst relevant å ha cin nummeret på hver > > > enkelt båt i samsvarserklæringen. Dette nummeret > > har > > > koder for merke, type, serienummer med mer. Det > er > > > ikke båttypen som skal erklæres i samsvar med regelverket, men > > > derimot hver enkelt båt. > > > > > > Med vennlig hilsen, > > > > > > > > > xxxx > > > Sjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Takk! Da ser det iallfall ut til at jeg jobber ut fra Sjøfartsdirektoratets regler, så langt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.