Jump to content

Erfaringer med bassrør til båt?

Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har som kanskje mange vet bestillt meg ny båt, og jeg har også "krysset av" for stereo i båten (som blir montert av leverandør (Båtholm).

I den forbindelse så lurer jeg på om det er like greit med ett såkalt bassrørmed innebygget forsterker, kontra egen subwoower med forsterker?

Bassrøret kan man jo nærmest plassere hvor som helst i båten, så den biten taler jo i fordel for sistnevnte, men hvordan blir lyden sån generelt i forhold til en subwoofer med passende forsterker?

Nå er ikke jeg ute etter ett såkalt bilråneannlegg som får vindskjermen til å vibrere, men bare den lille ekstra følelsen av lyd liksom.

Her er noen linker til det jeg har gitt beskjed om skal monteres: (båten blir ikke klargjort riktig ennå, så jeg har god tid til å endre meg)

Boss Marine CD-spiller

Boss Marine Høytalere (300watt)

Boss Subwoofer

Boss Cover

Eller er det rett og slett nok hvis man kutter ut subwooferen over og kun satser på en forsterker til de vanlige høytalerene?

Noen her som har noen invendinger?

For dere som ikke har fått det med seg, så er det altså snakk om en Askeladden 535 Bowrider som stereo skal monteres i.

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

HMPF!

Du vet hva jeg synes om saken :nono: ... :wink::lol:

Men hvis du absulutt MÅ ha noe, bør du gå for fastmonterte høytalere, slik at du slipper løse ting som er er i veien, og hvis du har et bassrør som feks ligger på dørken, må du huske at de er ikke trådløse, og faren for å snuble i kabler eller selve røret er stor. Det er ikke mye vits i dunk-dunk, når du ligger og plasker i sjøen :lol: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

HMPF!

Du vet hva jeg synes om saken :nono: ... :wink::lol:

Men hvis du absulutt MÅ ha noe, bør du gå for fastmonterte høytalere, slik at du slipper løse ting som er er i veien, og hvis du har et bassrør som feks ligger på dørken, må du huske at de er ikke trådløse, og faren for å snuble i kabler eller selve røret er stor. Det er ikke mye vits i dunk-dunk, når du ligger og plasker i sjøen :lol: ...

Kjetil S

Tror kanskje du bommer litt her Kjetil1....

Bassrøret skal da skrus fast... og det skal evt. monteres/skrus fast så det er skjult....

Trodde du jeg skulle sette bassrøret midt på gulvet og la ledningen ligge å slenge?

Har forøvrig notert meg hva du synes om saken.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jobber med bil til vanlig, og har sett hvordan bassrør ofte "monteres" i biler, og fryktet at du kanskje falt for fristelsen å foreta en "quickfix" montering :wink:. Men da er det jo litt bedre med en gang, når du har tenkt på skikkelig montasje...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

De høytalerene du linka til kom ned til 120hz. Så du trenger helt klart sub. På det røret var det ikke oppgitt noe Hz. Hva med en sub og digital forsterker? Den trekker mye mindre strøm en ringkjerne. Suben kunne fått 7ordens (lenge side jeg har bygd, usikker på orden) kasse. Da er elemente beskyttet, inne i kassa. Kunne prøvd å finne en/to sub som ikke skal ha de største kassene. Men det finnes 6x9" som virker helt bra uten ekstra bass også, men om de tåler båtliv vil ikke jeg garantere.

Jeg vil bare pressisere at jeg HELST styrer unna subwoofer OG forsterker, da dette tar mye plass i en ellers liten båt.

Men hadde jeg fått en slags "alt-i-ett"løsning ala bassrør eller lignende så hadde det kanskje vert bedre...?

Har ikke lyst til å ha flere ledninger enn nødvendig for god lyd i båten.

Jeg er altså ikke ute etter dunk-dunk lyd, men høy og god lyd, uten at vindskjermen bør vibrere av den grunn.

Derfor så tenkte jeg kanskje på en forsterker på det største 6x9 Boss høytalerene? (altså uten sub)

Hadde man fått god nok lyd da tror dere?

Forde da slipper jeg å kjøpe subwoofer... og dermed bruke plass til dette...

Med andre ord... Er lyden bra nok med cd-spiller/6x9 høytalere (Boss Marine) så går jeg får det.

Må jeg ha forsterker i mellom der for å få tilfredstillende lyd, ja så går jeg for det.

Hvis dere mener at dette også blir for dårlig, ja... så må jeg også vurdere sub...

Jeg er altså ikke ute etter en båt som rister av bassen, men vil klare å høre musikken tydelig under full fart med båten, uten at det høres ut som en gammel gramofon....

(humor)

Fordelen med å bygge skikkelig annlegg i båt, er at man slipper at det skrangler i skiltet.

(/humor)

Liker selv god lyd, så selv om jeg har hatt endel "råne" annlegg i biler i min ungdom, så liker jeg fortsatt god lyd, men begrenser meg endel mer nå. hehe. men BASS er viktig for å få et riktig lydbilde.

Det du skal gjøre, plasser den subb-kassen/tuben ved fører posisjonen, sett på musikk, så stikker du hode ned i kriker og kroker, rom og spant og luker osv til du finner det stedet du hører/føler mest av bassen, der bør du sette bassen.

Jeg er fornøyd med de 4 høyttalerne som er montert i min båt, lyder bra det :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg har komponenter fra SONY i min båt. 4 høyttalere; to i kabin og to i targa i cocpit.

Subwoofer plassert i sideveggen på førerplassen.

Lyder rimelig bra. Jeg er heller ikke ute etter "rånelyd", men god og fyldig gjengivelse.

Her er en liten systemskisse jeg laget.

stereo__koblingsskisse1.jpg

Takker for flotte avsr folkens.... men jeg vet altså hvordan man kobler (selv om det er forhandler som skal montere dette)

Jeg lurer bare på om jeg faktisk trenger den subwooferen...

Hva med de to største høytalerene til Boss marine (400watt max pover) og en passende forsterker?

+ cd-spilleren sef.

Får man ikke brukbar lyd ut av dette da?

Som tidligere nevnt må du se på hvor lav frekvens 6x9'erne leverer uten forvrengning. Høyttalere som ikke klarer lavere enn ca 100Hz gir ikke en fullstending lydgjengivelse, og du vil få et mye mere behagelig lydbilde med en god subwoofer.

Du snakker også om forsterker på høyttalerne; erfaringsmessig så gir det et mere uanstreng bilde enn kjørt over spillerens forsterker.

Man opplever også gjerne at de lave frekvensene (20-100Hz) "fortrenger" støy fra andre kilder, slik at man får en bedre lydopplevelse selv om man ikke er een hardnakka råner. Dette inkluderer nødvendigvis en god sub.

De små bassrøra består gjerne av mindre elementer, og de billigste variantene av disse leverer ofte ikke lavere frekvens enn hva et godt 6x9 system leverer.

Hadde det vær min avgjørelse hadde jeg gått for et stort basselement (12") av god kvalitet med en skikkelig 4-kanalsforsterker som også driver høyttalersettet (forutsatt at jeg hadde klart en god skjult montering). I båt, hvor det gjerne er begrenset med strømtilgang hadde jeg nok også kostet på meg en god kondensator forran forsterkeren.

My 50 cents :)

Du snakker om 12" sub, kondensator/forsterker, men man må huske på at båten er en 17 fots askeladden, så plass til flytevester og annet båtrelaterte ting har høyere prioritet enn ett basselement.

Så det skal være ganske elendig lyd med kun to gode 6x9 med forsterker før jeg vurderer en sub. Og skulle jeg ha en sub, så blir en 12" alt for stort.

http://www.jvc.no/product.php?id=CS-MX624&catid=100123

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...m436&vn=736

http://www.bilstereo.no/prodliste.php

Så vist du søker finner du nok mange produsenter som har høyttaler til båt/bad? (er jo et fuktig miljø det). Og det kan jo være at det ligger noen tester ute og..

Har stor tru på at du får bra lyd med bare høyttalere uten subwoffer, men skal du ha trøkk må du nok ha et effekttrinn.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

Vist du leiter litt finner du forsterkere med 75% virkningsgrad (50%normalt), mindre varme og strømforbruk. Kondesator har du fått tips om før, genialt med tanke på bass.

Har selv boss sine høytalere i gammel båten, og d funker utmerket!

Bra bass er d også!

Men selvsagt, har du plass til en aktiv sub er d kjempe greier!

ikke like bra som egen forsterker og subber i kasse, men dette syns jeg tar for mye plass i en båt..

Har selv boss sine høytalere i gammel båten, og d funker utmerket!

Bra bass er d også!

Men selvsagt, har du plass til en aktiv sub er d kjempe greier!

ikke like bra som egen forsterker og subber i kasse, men dette syns jeg tar for mye plass i en båt..

Interresant!....

Så du mener det er gode høytalere og at disse leverer nok bass til at det ikke høres ut som en gramafon?

SÅ med en forsterker på de største 6x9 til boss marine så tror du det holder i massevis til litt bakgrunnsmusikk i båten under fiske, litt mer høylytt musikk en sjelden gang under fart (hvor man faktisk hører musikken under full fart) samt at bassen blir såpass at det høres naturlig og ikke gramofonaktig ut...?

Jeg har selv et Boss-anlegg i båten, men denne er en 25 foter. Er ikke helt fornøyd med de 6X9 Boss jeg har med en peek på 300 watt. Trenger helt klart forsterker på disse for at de skal spille optimalt. Når jeg mener optimalt så mener jeg ikke mega høyt, men at de skal få med seg de hertz de er bygget for. Til hjelp til hele lydbilde skal de få følge av en 12 tommer med egen forsterker. I din 17 foter vil et bassrør fungere helt fint om du vil ha det lille ekstra.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Gramofoner har ikke gjort meg noe.... men det er vel det nærmeste man kommer en enkel forklaring på hvordan jeg mener det IKKE skal låte, hehe.

Tror jeg holder med Polar 770 litt her nå... en god forsterker og boss marine 6x9 (de største med 400watt peak) vil jeg tippe er nok.

Skulle det bli for spedt, så får jeg heller montere sub selv ved en senere annledning...

12" subwoofer i en 17 fots bowrider kommer uansett mest sannsynlig ikke på tale. Det blir litt for dumt synes jeg. Greit i større båter, men min blir for liten og denne vil ta mye plass, som man rett og slett ikke har nok av i en båt av den størelsen.

Interresant!....

Så du mener det er gode høytalere og at disse leverer nok bass til at det ikke høres ut som en gramafon?

SÅ med en forsterker på de største 6x9 til boss marine så tror du det holder i massevis til litt bakgrunnsmusikk i båten under fiske, litt mer høylytt musikk en sjelden gang under fart (hvor man faktisk hører musikken under full fart) samt at bassen blir såpass at det høres naturlig og ikke gramofonaktig ut...?

Ja, jeg har selv hatt bilen overfylt med stereo i min ungdom, så jeg er glad i god lyd :)

Men jeg har boss 6X9 og et sett med 5" frem i en 19 fot bow rider, og d syns jeg fungerer utmerket. selv uten at d er koblett til noe forsterker!

Spiller ikke så nabobåten rister, men til musikk ved kai, og underveis fungerer d knall for meg!

Da satser jeg på 2stk. 6x9 Boss Marine (de største) med en god fortsterker, så ser jeg åssen det blir. :)

En ting jeg lurer på; får stereoannlegg stå i fred i båter? Det er jo ikke akkurat innelåst, under en kalesje.

Selv har jeg ikke radio i båten, men savnet det i sommer, og har lyst til å montere nå i vinter.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Har aldri hatt noe problem med innbrudd i båten min som står i Oslo, men hvis du kan få tak i et av manges firmaers alarmklistremerker hjelper det nok på å velge neste båt :yesnod:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hei,

Låner denne tråden litt

Har omentrent samme Sony anlegg som Svenning, med forsterker, !0" bass og 1610 høytalere. Problemet mitt at jeg klarer ikke å felle inn 1610/6,5" høytalerne, på et passende sted i min Saga 315. Jeg prøver å få tak i en egnet høytalerkasse, eller avstandsringer som bygger minimum 54 mm. De må være hvit. Helst i et matriale som skiller seg minst mulig ut i forhold til gelcoat. Alternativt kan man jo prøve å få tak i gode kassehøytalere. Problemet er at mye av det jeg har sett har gitter i vanlig blikk som er lakkert i front og dette vil ruste etter noen år.

Er det noen som har sett noe som kan egne seg. Bokshøytalere eller bare høyttalerkasser? Pris er ikke så viktig.