Jump to content

Yanmar 4jh-hte, ulelyd etter gearoljeskift

m/s draugen

Recommended Posts

var på første turen etter å ha tatt oljeskift og det har oppstått en "yle"lyd etter dette.Det forplanter seg skikkelig i hele båten.Har hatt første olje-skiftet på gearet etter anskaffelsen.Vet ikke hva som før har blitt benyttet men jeg har benyttet anbefalt olje.Statoil transway dxIII

Er det noen formeninger om dette????????

Skal ikkje påstå noe som helst men jeg også forsket litt på dette her Du skreiv ATF-A trur kansje ein olje som heilter Mobil ATF 220 er ein olje som erstatter type A Rød olje .Ringer du til Remvik og Standal i Ålesund for du svar med ein gong dei forhandler motoren din.

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Kvifor ikkje ta en telefon til en forhandler av dette gearet, då får du mest sansynlig eit svar innen 2 minutt. Og så slepp du all synsinga som blir sagt her inne. (Ikkje at eg meinte noko negativt om det). Eg anbefaler å ta kontakt med Remvik og Standal i Ålesund, der har dei peiling på det meste.

Kvifor ikkje ta en telefon til en forhandler av dette gearet, då får du mest sansynlig eit svar innen 2 minutt. Og så slepp du all synsinga som blir sagt her inne. (Ikkje at eg meinte noko negativt om det). Eg anbefaler å ta kontakt med Remvik og Standal i Ålesund, der har dei peiling på det meste.

Jo da,det er selvsagt en mulighet,men det hadde vært interessant å høre om det er flere som har/hatt samme problemer.Hvis ikke så må det taes en tlf.og da kan jeg videreformidle evnt.problem/løsning slik at flere kan ha nytte av det.Er dessuten sikker på at det sitter noen med løsning,gode ideer eller selverfarte hendelser på samme sak som her er foreskrevet.

Ivan

Du har brukt feil olje. Du skal jo ha en ATF A olje (Mineral olje) og da må du bruke ATF - A - 52 om du bruker Statoil olje og ikke Dextron 3 olje (TransWay 3 delsyntetisk). Forskjellige viskositeter + + +

Statoil. Se side 12 nederst

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det virker da ikke som om gearet er så kritisk til hvilken olje du bruker. I manualen for gear av typen KBW21 gir er det spesifisert "Automatgirolje for kjøretøy ATF"

girolje.jpg

Jeg har også opplevd hyling fra gearet når det er utkoblet, eller like etter utkobling. Dette har skjedd kun få ganger, og lenge mellom hver gang. Problemet forsvant av seg selv uten noen reperasjoner eller oljeskift.

sailorBoy

Kan du beskrive litt nærmere lyden? Er den der hele tiden, også når gearet står i nøytral?

Er det en typisk hydraulikklyd, altså at den høres ut som en sivelyd? I tifelle kan dette komme fra en ventil i kassen som står litt på gløtt. Dette kan du finne ut av ved å bevege gearspaken i ørsmå bevegelser. Forsvinner lyden da er det ventillyd, som jeg merner ikke er noe farlig.

Har du sluregear/slureventil (trolling gear) forresten?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei.

Det høres ut som en mekanisk "yle"lyd.Trodde det først var turboen,men nei.Den er "lysere"hvis man kan kalle det det.

Den er der bare under gange og forverres med økende turtall.

Dette skjedde umiddelbart etter oljeskiftet.

Ang.ventil-hakke peiling.Har bare åpnet pluggen,sugt ut og tappet på nytt.Gear,en spake som dras frem og tilbake,alt etter hvor man vil ikke sluregear,tror jeg:flag_sw:

Er ikke så erfaren på disse tingene.

Håper dette redegjør litt

Ivan

Ta kontakt medKGK.

De kan det meste om gir.

Kan hende at overfylling av gearet har gjort noe med lammellplatene i giret.

Eller at det ikke er skikkelig inngrep.

"Synging" i tannhjul er ofte overbelastning eller usynkronisering.

Demperplaten kan også gi lyd.

Ta kontakt med KGK eller noen som er proffe før du kjører giret mer.

mod:KBW 21

oil:ATF-A

No:044

gear ratio:3.28

oil qty:1.2l

Yanmar 4jh-hte

Men etter dette er det feil olje.. Etter mitt syn .Selvsagt kan eg ta feil her men det var litt rart. På automat gir til amerikanske biler er det ofte kritisk å helle i rett olje. Automat olje er ikke bare automatolje. Skal kassen ha Type A så heller eg ikke inn en annen olje. Det kan ofte resultere i feil fungsjon , ulyder og til og med havari..

Mvh

John I

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

kan det være så enkelt som luft i trykksystemet til gearet? er det hydraulisk gear , med oljekjøler? en ventil som nevnt over kanogså lage mye lyd . er det en trykkbegrenser på oljetrykket på denne , er det også en perfekt plass å få en slik lyd ifra..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.