Jump to content

Yanmar 4jh-hte, ulelyd etter gearoljeskift

m/s draugen

Recommended Posts

Hei

Jeg forstår godt problemet med å finne ATF type A. Jeg har vært igjennom det samme og funnet ett merke og navn på en olje.

Skjønner ikke hvorfor man skal bruke alle slags navn på en olje. Hvorfor ikke kalle en spade en spade.

Jeg gikk inn i data for min motor og fant olje typen jeg skulle bruke (ATF-Type -A). Så en telefon til ett olje selskap. Det var faktisk ikke lett å få svar der heller.

Snakket til slutt med en kar langt innenfor kundefront som kunne gi meg ett svar.

Historen har gått videre og oljen har skiftet navn igjen. Ny tlf til oljeselkap for å få nytt navn.

Alle er ikke eksperter på olje ivertfall ikke jeg. Heller ikke pølse varmerne på bensinstasjoner.

Jeg vill ikke komme med noe navn her. Dette. må du finn ut av selv. Dette fordi: Om du skal ha en ATF-Typ A Så kan du ikke bruke noe annet dette fordi ATF-A ikke inneholder fett. Fett skader lammellene i gearet. Giret vill slure.

Vær 100 % sikker på at du har riktig olje.

Håper jeg ikke skremmer deg.

Hilsen Smaapala

Om du skal ha en ATF-Typ A Så kan du ikke bruke noe annet dette fordi ATF-A ikke inneholder fett. Fett skader lammellene i gearet. Giret vill slure.

Vær 100 % sikker på at du har riktig olje.

Den siste setningen støtter jeg 100%. Den ovenfor er jeg mer tvilende til. Jeg har selv en ZF63A kasse med det nevnte lamell/clutch-systemt. Altså det vi i det daglige kaller en hydraulisk gearkasse. Har også sluregear/trolling gear. Til den er det anbefalt DXII. Jeg bruker DXIII da den er hakket mer motstandsdyktig mot høy temperatur utviklet lokalt fra friksjon mellom lamellene.

Ett poeng kan være at ATF-A er mineralolje, om det er det da. Ikke vet jeg. Dextron (DXII og DXIII) er syntetiske oljer. Vi har hørt dårlige historier før om motorer som har gått på mineralolje et langt liv for så å bli forsynt med syntetisk. Ofte med lekkasjer og forbruk som resultat.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har du vært i kontakt med KGK ?

De er importør av ZF/Hurt gear.

De svarer deg med en gang om hva som kan prøves for å få gearet i balanse igjen.

Enten har du fylt feil olje og må "vaske" gearet med riktig olje eller så kan det være noe med lammellene i gearet, eller noe annet.

Var ute for det samme da jeg selv skulle ha olje til gearet.

Mitt valg ble pennzoil olje, fordi de var de eneste som kunne noe om oljetyper.

Dessverre står flaska i båten, men skal sjekke ved neste tur.

Hadde et annet problem og var i kontakt med KGK på båtmessa, kan anbefales på det sterkeste.

Disse gutta kan gearene de leverer.

De kan også gi deg riktig oljetype til gearet.

Hehe.. Er du lei av båtlivet alt?

Men det med viskositet, så er det ikkje stor forskjel mellom vanlig motorolje og gearolje.. Om du har ein 10W-30 motorolje, så kan det hende 70W/80 gearoljen har akkurat samme viskositet.

Så om du har eit hydraulisk gear og det skjer eit kvart ute på sjøen som gjer at du mysser oljen, og har kun motorolje ombord. Så kan du fylle det på gearet for å komme til land uten at det skader noko.

Eg ville brukt .Statoil ATF A 52 vis du skal bruke statoil. dette er en miniralsk automat olje og er noe tykkere en DX III olje som er del Syntetisk .ikke tenk på farge.

Hvis de står at du skal ha ATF A olje så må du bruke olje som har disse Spek.

PS. her har du eit lite utvalg av Statoli sine automat oljer.

Statoil oil ATF A 52

Statoil TransWay A 52

Statoil TransWay AC 10W

Statoil TransWay AC 30

Statoil TransWay AC 30

Statoil TransWay AC 50

Statoil TransWay DX II

Statoil TransWay DX II

Statoil TransWay DX III

Statoil TransWay PS DX III

Statoil TransWay S DX II

Statoil TransWay S DX III F

Statoil TransWay S DX III J

Statoil TransWay S DX III Z

Statoil TransWay Type G

Statoil TransWay WB

Statoil TransWay WB Bio

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...