Smaapala Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hei Jeg forstår godt problemet med å finne ATF type A. Jeg har vært igjennom det samme og funnet ett merke og navn på en olje. Skjønner ikke hvorfor man skal bruke alle slags navn på en olje. Hvorfor ikke kalle en spade en spade. Jeg gikk inn i data for min motor og fant olje typen jeg skulle bruke (ATF-Type -A). Så en telefon til ett olje selskap. Det var faktisk ikke lett å få svar der heller. Snakket til slutt med en kar langt innenfor kundefront som kunne gi meg ett svar. Historen har gått videre og oljen har skiftet navn igjen. Ny tlf til oljeselkap for å få nytt navn. Alle er ikke eksperter på olje ivertfall ikke jeg. Heller ikke pølse varmerne på bensinstasjoner. Jeg vill ikke komme med noe navn her. Dette. må du finn ut av selv. Dette fordi: Om du skal ha en ATF-Typ A Så kan du ikke bruke noe annet dette fordi ATF-A ikke inneholder fett. Fett skader lammellene i gearet. Giret vill slure. Vær 100 % sikker på at du har riktig olje. Håper jeg ikke skremmer deg. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 8.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 næi,bli itj så fort skræmt nei.Bare lettere oppgitt og frustrert over alle de forbanne typene å velge mellom. Dette med tanke på at alle sikkert blit tappet ut av samme kranen Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Om du skal ha en ATF-Typ A Så kan du ikke bruke noe annet dette fordi ATF-A ikke inneholder fett. Fett skader lammellene i gearet. Giret vill slure.Vær 100 % sikker på at du har riktig olje. Den siste setningen støtter jeg 100%. Den ovenfor er jeg mer tvilende til. Jeg har selv en ZF63A kasse med det nevnte lamell/clutch-systemt. Altså det vi i det daglige kaller en hydraulisk gearkasse. Har også sluregear/trolling gear. Til den er det anbefalt DXII. Jeg bruker DXIII da den er hakket mer motstandsdyktig mot høy temperatur utviklet lokalt fra friksjon mellom lamellene. Ett poeng kan være at ATF-A er mineralolje, om det er det da. Ikke vet jeg. Dextron (DXII og DXIII) er syntetiske oljer. Vi har hørt dårlige historier før om motorer som har gått på mineralolje et langt liv for så å bli forsynt med syntetisk. Ofte med lekkasjer og forbruk som resultat. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Seasu Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Har du vært i kontakt med KGK ? De er importør av ZF/Hurt gear. De svarer deg med en gang om hva som kan prøves for å få gearet i balanse igjen. Enten har du fylt feil olje og må "vaske" gearet med riktig olje eller så kan det være noe med lammellene i gearet, eller noe annet. Var ute for det samme da jeg selv skulle ha olje til gearet. Mitt valg ble pennzoil olje, fordi de var de eneste som kunne noe om oljetyper. Dessverre står flaska i båten, men skal sjekke ved neste tur. Hadde et annet problem og var i kontakt med KGK på båtmessa, kan anbefales på det sterkeste. Disse gutta kan gearene de leverer. De kan også gi deg riktig oljetype til gearet. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Da har jeg ringt Shell sentralt og fått rede på hva de mente passet; "jonas" har rett.Shell Donax TM. Har også ringt til KGK som her anbefalt,men de gadd knapt å høre hva jeg hadde på hjertet. Så til helgen skal jeg bytt og "vaske"utav gearet og håper lykken står den kjekke bi. Takk for alle råd og hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Pussig at Yanmar som produserer gearet ditt anbefaler deg feil olje. Dette bør du ta opp med Yanmar. Når det gjelder ZF er Donax TA spec'et for: ZF TE-ML 03D, 04D, 11A, 14A, 17C. Det er ikke Donax TM oljen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det var ikke Yanmar,men Shell Norge Ja så du mener det er Donax TA som er den rette? Venter fortsatt i spenning på mail fra Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg ville tatt dette opp med Yanmar direkte pr. telefon. Og helst fått det skriftlig. Det er ikke bra at de har anbefalt deg feil olje. Slikt kan jo få følger om erstatningsansvar. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Dristet meg med å kontakte forrige eier,ESSO sin olje var det han hadde benyttet.Meg bekjent så finnes ikke de lenger. Men han sa samtidig det ikke var så nøye hvilken ATF-olje som benyttes,MEN den skulle være rød og viskositet 60-80. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Noen som vet viskositeten på dexron III? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Dexron III har viskositetklasse 5W-20 Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Blir ikke det veldig tynt med tanke på varme og turtall? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det er kanskje det som er problemet dit, olja er for tynn og får lamellene til å slure Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Har skjønt det....omsider,men hvorfor skal ikke anbefalt olje fungere på mitt gear. Ps.fin båt selger,gjenstår små ting,ex.gear-olje skift Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hehe.. Er du lei av båtlivet alt? Men det med viskositet, så er det ikkje stor forskjel mellom vanlig motorolje og gearolje.. Om du har ein 10W-30 motorolje, så kan det hende 70W/80 gearoljen har akkurat samme viskositet. Så om du har eit hydraulisk gear og det skjer eit kvart ute på sjøen som gjer at du mysser oljen, og har kun motorolje ombord. Så kan du fylle det på gearet for å komme til land uten at det skader noko. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 ja ja,får ta noen tlf.til. Håper det ordner seg,skal på tur til helgen. ?? Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Eg ville brukt .Statoil ATF A 52 vis du skal bruke statoil. dette er en miniralsk automat olje og er noe tykkere en DX III olje som er del Syntetisk .ikke tenk på farge. Hvis de står at du skal ha ATF A olje så må du bruke olje som har disse Spek. PS. her har du eit lite utvalg av Statoli sine automat oljer. Statoil oil ATF A 52 Statoil TransWay A 52 Statoil TransWay AC 10W Statoil TransWay AC 30 Statoil TransWay AC 30 Statoil TransWay AC 50 Statoil TransWay DX II Statoil TransWay DX II Statoil TransWay DX III Statoil TransWay PS DX III Statoil TransWay S DX II Statoil TransWay S DX III F Statoil TransWay S DX III J Statoil TransWay S DX III Z Statoil TransWay Type G Statoil TransWay WB Statoil TransWay WB Bio Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Heisann Ønsker gjerne noen tanker om viskositeten. Hva betyr viskositetindeks? Noen mente at viskositeten skulle/måtte være 60-80.Oppfyller dette det? http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/donaxtm.htm Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/donaxta.htm Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Har du fått prøvd ny olje??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
m/s draugen Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Har du fått prøvd ny olje??? Har hatt på TM. Etter noen minutters gange forsvant ulyden,så jeg håper og tror at alt er i skjønneste orden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.