Victora III Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Alltid hatt sans for Marex sine båter - også 290`en. Kikket på den nye 300`en og ble ikke helt overbevist: Her er flere bilder fra forhandler. Er ikke dette litt klumpete og gammeldags, eller hva? Dashbordet var stilig, men stoler og benker var etter min smak noe firkantede og gammeldagse. Stoff- og materialvalg i cabin var derimot smakfullt. Båten er litt lengre (sikkert badeplattform som er dradd ut en fot) men ellers ikke store revolusjonen fra tidligere 290`en så langt jeg kan se. Kjenner Marex godt er kvaliteten på topp og båten må jo selvsagt besiktiges før en kan si noe sikkert om den. Synespunkter? Quote Link to post
hifo Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 er det rosa puter ???????????? den så god ut å sitte i da. koslig liksom. men fin ? nei. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Jeg har også hatt sansen for flere Marex modeller. Og da spesielt "bak overflaten". Dette så veldig ut som en modernisert 290. Ny vindskjerm, badeplattform, instrumentpanel og nye puter, men den må da vel være bygd på samme skrog og dekk? Dessverre lite nytenkning fra norske båtbyggere. De har kanskje nok annet å tenke på om dagen? Swande: Du og jeg er enige. Quote Link to post
Hansi Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Var litt spesielt ja, spenstig, må nok fordøyes litt. Quote Link to post
johnson Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Har dere sett på den nye 370 ACC da? den er nydelig Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
TB2855 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Jeg synes trekk og stoler såg stilige ut , dashbordet like så, men hvorfor må trappa opp til dollbodet på baborssida være så stor. Og hva er det med norskproduserte båter og rundsittegruppe i forpiggen??? Alle sitter jo ute alikavel, og det i all slags vær også. Nei få den vekk og set inn permanent seng. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SandAnker Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Syns nesten de putene så litt velur aktige ut.... Quote Link to post
Worry II Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Har dere sett på den nye 370 ACC da? den er nydelig Ja, den blir bare flottere flottere jo mer man ser på den ! Test av den i nyeste Båtliv ! Måtte jo ha det bladet.. Drøm-drøm.. Quote Link to post
Morty Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Ikke veldig "Maritime" akkurat, disse stolen ute eller fargen på trekket. Større ankepunkt for min del er mangel på dollbord på den aktre delen. Hva gjør man, om man må fram på fordekket i en fei, om kalesjen er oppe? Synes også arbeidsplassen i pantry er lite. Og inngangen til stikkøya er trang. Her er f.eks Nor Star 290 bedre synes jeg. Men akterplattformen så fin ut. Også føreposisjonen med instrumentpanelet. Enda bedre hadde dette blitt om kartplotteren hadde byttet plass med kartholder/kartlommen. Men det blir kanskje en smakssak? Bra, uansett å få plass til begge deler. Få båter kan by på dette, egentlig. Morty Quote Mvh Morty Link to post
tuffff Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Båten så fin ut den, men det finnes jo ikke noen ordentlig sitteplass ute bak. Alt er ødelagt med runde seterygger. Det er både gammeldags og meningsløst. Ellers er jeg enig i at salongen burde byttes ut med seng. mvh tuffff Quote Link to post
Honduras Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Se på de sømmene og hvor slaskete stoffet virker.. Hadde dere kjøpt en bil hvor trekket så sånn ut... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ribtjenester Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Jeg så på den båten hos forhandler for litt siden, båten er sykt fin den og den fører plassen og sittekomfåren tok det ca 0,0001 cek og bli forelska i. Deilig med alcantara i stedet for skin( scay) Quote www.ribtjenester.no Link to post
tuffff Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 og den fører plassen og sittekomfåren tok det ca 0,0001 cek og bli forelska i. Jepp. Moderne, flott og rettvinklet førerplass og førerseter. Nettopp derfor så merkelig at de ikke har fortsatt denne trenden i sittegruppen bak i båten. Det er jo der du oppholder deg mest. Denne sittegruppen ser ut som den hører til et såpestykke fra Princess eller Bavaria eller norske produsenter fra flere år tilbake - eller noe deromkring. mvh tuffff Quote Link to post
Los Endos Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Det står jo i annonsen at det kun er badeplattformen som er forlenget + ny innredning. Eksteriøret er jo utseendemessig likt som 290. Quote Link to post
Victora III Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Denne Finnmaster Grandezza`en synes jeg er en meget vellykket båt - omtrent på samme prisnivå som Marexen Her er mer om 2008 modell som ligger på Finn.no for 1,4 mill. Det må være billig for denne båten. Disse to, sammen med Nidelv 300 ligger i omtrent samme prisleie. Nor Star 290 og Bavaria 30 ligger noe under i pris. Quote Link to post
Victora III Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Nor Star 290 og Bavaria 30 ligger noe under i pris. Bavariaen noen hundretusenlapper under Marex`en og Grandezza`en: Quote Link to post
Morty Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Denne Finnmaster Grandezza`en synes jeg er en meget vellykket båt - omtrent på samme prisnivå som Marexen DETTE var en båt etter min smak. Kokemuligheter både ute og inne, mye teak, virker meget gjennomført! Bærre lækkert! - Ingen tvil om hvilken jeg ville tatt en nærmere titt på, om jeg var i markedet for en 30 foter. Morty Quote Mvh Morty Link to post
SandAnker Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Akkurat her ville vel ikke valget vært det vanskligste nei, Det hadde ikke blitt marex´n for og si det slik Quote Link to post
Los Endos Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Lå ved siden av en slik Grandezza i sommer. Jeg ble ikke like begeistret som enkelte av dere andre. Synes den virket tl å være minst en klasse under både Nidelv og Marex i finish. Vindskjermen sto å vibrerte når motoren gikk på tomgang, og man hørte skrangling fra noen luker. Ikek imponerende. 2 bysser på en såpass liten båt høres vel ikke lurt ut i mitt hode. Av de fire som var nevnt ville Grandezza kommet sist på min liste (uten at jeg har kjørt Bavarai noen gang). Quote Link to post
Honduras Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Sammenligner linjene i innredning/innerliner mellom bildene av Marex'en og Finnmasteren. Det er vel 10-15 år siden resten av designerne i verden tørket støv av kurvelinjalen. På tide Marex gjør det samme? Jeg har ingen forutsetninger for å bedømme kvaliteten, men Marex'en har ikke ett formspråk som tiltaler meg, samt at jeg som tidligere nevnt ikke synes trekkingen av puter er spesielt pent utført. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Blue_Dragon Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Det som er litt rart at det virker som forhandlerne nesten ikke får solgt en eneste Grandezza. Quote Link to post
SandAnker Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Hvem som er "best" osv. kan jeg ikke utale meg om, har kun sett bildene av Grandezza og marex´n her og visuelt ut i fra bildene syns jeg Grandezza var en penere båt og se på, men ingen av de er en aktuell båt for meg. Quote Link to post
Morty Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Vibrasjoner og skranglete luker og vinduer høres ikke bra ut. Hvis dette er et kjennetegn, ville jeg nok tenkt meg om. Når D6 og D4 er helt kald, er vel gangen litt mer støtende og ujevn på laveste tomgangshastighet. Synes å huske at dette også gjaldt Nor Star 290 , selvom vindskjermen der var solid og fin. Min foreløpige "entuiasme" for Grandezzaen baserer seg bare på de viste bildene. I teorien høres det kanskje litt unødvendig ut, med pentry både ute og inne. Men, matglad som jeg er, sukk, får man aldri god nok plass på et "kjøkken". Løsningen her synes jeg så smart ut, uten å stjele for mye plass. - kok ute i godværet, - kok inne i dritt vær. - eller begge steder om det er behov. Marexen og Bavaria har jeg vært om bord i og Nord Star har jeg eid. Når først vibrasjoner er nevnt, vil jeg trekke fram en pussighet med Nord Staren; På max hastighet, eller oppimot, oppstod en nokså sjenerende vibrasjon i selve targaen. Den gikk kort og godt i selvsving. Og det på flatt hav. N S 290 er ikke noe særlig i over 30 knop i sjø heller, etter min mening. Men, så fort kjørte likevel aldri, så for meg spilte det egentlig ikke noen som helst rolle. Det bare forteller om at også Norskbygde "kvalitetsbåter", har feil eller svakheter. Eller betydelige forbedringspotensialer. Skulle vært artig å prøve en Grandezza i litt sjø, planende. Noen som har gjort akkurat det? Morty Quote Mvh Morty Link to post
Victora III Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 Det som er litt rart at det virker som forhandlerne nesten ikke får solgt en eneste Grandezza. Det tar nok noe tid å etablerer seg i markedet med en ny serie. Jeg har imidlertid sett en god del av disse på sjøen i sommer. Men det er mange til salgs om dagen.. Kvaliteten tør jeg ikke si noe om. Har bare snakket med folk fra bryggekanten som har båten. De har (som alle) uttrykt at de er svært fornøyd. Finmaster bør jo i utgangspunktet borge for kvalitet, men jeg har kan ikke huske å ha sett noen tester av de. Denne blir helt klart en båt jeg kunne tenke meg å studere nærmere på neste messe. Quote Link to post
27 knop Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Synes også det var litt rart at Grandezza ikke får solgt så mange båter, men det er nok som Swande sier; må nok etablere seg enda litt, samt at båtmarkedet ikke er veldig bra nå for tiden. Tror den serien har stort potensial, men tidene vi nå er inne i økonomisk kan fort ødelegge. Synes spesielt 31 OC er nydelig. Quote Link to post
Recommended Posts