Jump to content

Ny Marex 300, vellykket design?


Victora III

Recommended Posts

Alltid hatt sans for Marex sine båter - også 290`en. Kikket på den nye 300`en og ble ikke helt overbevist:

marex3001.jpg

 

marex3002.jpg

 

Her er flere bilder fra forhandler.

 

Er ikke dette litt klumpete og gammeldags, eller hva? Dashbordet var stilig, men stoler og benker var etter min smak noe firkantede og gammeldagse. Stoff- og materialvalg i cabin var derimot smakfullt. Båten er litt lengre (sikkert badeplattform som er dradd ut en fot) men ellers ikke store revolusjonen fra tidligere 290`en så langt jeg kan se.

 

Kjenner Marex godt er kvaliteten på topp og båten må jo selvsagt besiktiges før en kan si noe sikkert om den. Synespunkter?

Link to post

Jeg har også hatt sansen for flere Marex modeller. Og da spesielt "bak overflaten".

 

Dette så veldig ut som en modernisert 290. Ny vindskjerm, badeplattform, instrumentpanel og nye puter, men den må da vel være bygd på samme skrog og dekk?

 

Dessverre lite nytenkning fra norske båtbyggere. De har kanskje nok annet å tenke på om dagen?

 

Swande: Du og jeg er enige. :flag:

Link to post

Jeg synes trekk og stoler såg stilige ut , dashbordet like så, men hvorfor må trappa opp til dollbodet på baborssida være så stor.

Og hva er det med norskproduserte båter og rundsittegruppe i forpiggen??? Alle sitter jo ute alikavel, og det i all slags vær også. Nei få den vekk og set inn

permanent seng.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Ikke veldig "Maritime" akkurat, disse stolen ute eller fargen på trekket.

Større ankepunkt for min del er mangel på dollbord på den aktre delen. Hva gjør man, om man må fram på fordekket i en fei, om kalesjen er oppe?

Synes også arbeidsplassen i pantry er lite. Og inngangen til stikkøya er trang.

Her er f.eks Nor Star 290 bedre synes jeg.

Men akterplattformen så fin ut. Også føreposisjonen med instrumentpanelet. Enda bedre hadde dette blitt om kartplotteren hadde byttet plass med kartholder/kartlommen. Men det blir kanskje en smakssak? Bra, uansett å få plass til begge deler. Få båter kan by på dette, egentlig.

Morty

Mvh Morty

Link to post

Båten så fin ut den, men det finnes jo ikke noen ordentlig sitteplass ute bak. Alt er ødelagt med runde seterygger. :headbang: Det er både gammeldags og meningsløst.

Ellers er jeg enig i at salongen burde byttes ut med seng.

 

mvh tuffff

Link to post

Jeg så på den båten hos forhandler for litt siden, båten er sykt fin den og den fører plassen og sittekomfåren tok det ca 0,0001 cek og bli forelska i.

:flag::flag::flag:

Deilig med alcantara i stedet for skin( scay)

www.ribtjenester.no

Link to post
og den fører plassen og sittekomfåren tok det ca 0,0001 cek og bli forelska i.

 

Jepp. Moderne, flott og rettvinklet førerplass og førerseter. Nettopp derfor så merkelig at de ikke har fortsatt denne trenden i sittegruppen bak i båten. Det er jo der du oppholder deg mest. Denne sittegruppen ser ut som den hører til et såpestykke fra Princess eller Bavaria eller norske produsenter fra flere år tilbake - eller noe deromkring.

 

mvh tuffff

Link to post

Denne Finnmaster Grandezza`en synes jeg er en meget vellykket båt - omtrent på samme prisnivå som Marexen

 

gradezza1.jpg

 

 

gradezza2.jpg

 

 

gradezza3.jpg

 

 

Her er mer om 2008 modell som ligger på Finn.no for 1,4 mill. Det må være billig for denne båten.

 

Disse to, sammen med Nidelv 300 ligger i omtrent samme prisleie. Nor Star 290 og Bavaria 30 ligger noe under i pris.

Link to post
Denne Finnmaster Grandezza`en synes jeg er en meget vellykket båt - omtrent på samme prisnivå som Marexen

 

DETTE var en båt etter min smak. Kokemuligheter både ute og inne, mye teak, virker meget gjennomført!

Bærre lækkert!

- Ingen tvil om hvilken jeg ville tatt en nærmere titt på, om jeg var i markedet for en 30 foter.

Morty

Mvh Morty

Link to post

Lå ved siden av en slik Grandezza i sommer. Jeg ble ikke like begeistret som enkelte av dere andre. Synes den virket tl å være minst en klasse under både Nidelv og Marex i finish. Vindskjermen sto å vibrerte når motoren gikk på tomgang, og man hørte skrangling fra noen luker. Ikek imponerende. 2 bysser på en såpass liten båt høres vel ikke lurt ut i mitt hode.

 

Av de fire som var nevnt ville Grandezza kommet sist på min liste (uten at jeg har kjørt Bavarai noen gang).

Link to post

Sammenligner linjene i innredning/innerliner mellom bildene av Marex'en og Finnmasteren.

Det er vel 10-15 år siden resten av designerne i verden tørket støv av kurvelinjalen. På tide Marex gjør det samme?

Jeg har ingen forutsetninger for å bedømme kvaliteten, men Marex'en har ikke ett formspråk som tiltaler meg, samt at jeg som tidligere nevnt ikke synes trekkingen av puter er spesielt pent utført.

Link to post

Hvem som er "best" osv. kan jeg ikke utale meg om, har kun sett bildene av Grandezza og marex´n her

og visuelt ut i fra bildene syns jeg Grandezza var en penere båt og se på, men ingen av de er en aktuell båt for meg. :seeya::flag:

Link to post

Vibrasjoner og skranglete luker og vinduer høres ikke bra ut. Hvis dette er et kjennetegn, ville jeg nok tenkt meg om.

Når D6 og D4 er helt kald, er vel gangen litt mer støtende og ujevn på laveste tomgangshastighet. Synes å huske at dette også gjaldt Nor Star 290 , selvom vindskjermen der var solid og fin.

Min foreløpige "entuiasme" for Grandezzaen baserer seg bare på de viste bildene.

 

I teorien høres det kanskje litt unødvendig ut, med pentry både ute og inne. Men, matglad som jeg er, sukk, får man aldri god nok plass på et "kjøkken". Løsningen her synes jeg så smart ut, uten å stjele for mye plass.

- kok ute i godværet,

- kok inne i dritt vær.

- eller begge steder om det er behov.

 

Marexen og Bavaria har jeg vært om bord i og Nord Star har jeg eid.

Når først vibrasjoner er nevnt, vil jeg trekke fram en pussighet med Nord Staren; På max hastighet, eller oppimot, oppstod en nokså sjenerende vibrasjon i selve targaen. Den gikk kort og godt i selvsving. Og det på flatt hav. N S 290 er ikke noe særlig i over 30 knop i sjø heller, etter min mening.

Men, så fort kjørte likevel aldri, så for meg spilte det egentlig ikke noen som helst rolle. Det bare forteller om at også Norskbygde "kvalitetsbåter", har feil eller svakheter. Eller betydelige forbedringspotensialer.

Skulle vært artig å prøve en Grandezza i litt sjø, planende.

Noen som har gjort akkurat det?

Morty

Mvh Morty

Link to post
Det som er litt rart at det virker som forhandlerne nesten ikke får solgt en eneste Grandezza.

Det tar nok noe tid å etablerer seg i markedet med en ny serie. Jeg har imidlertid sett en god del av disse på sjøen i sommer. Men det er mange til salgs om dagen..

 

Kvaliteten tør jeg ikke si noe om. Har bare snakket med folk fra bryggekanten som har båten. De har (som alle) uttrykt at de er svært fornøyd. Finmaster bør jo i utgangspunktet borge for kvalitet, men jeg har kan ikke huske å ha sett noen tester av de. Denne blir helt klart en båt jeg kunne tenke meg å studere nærmere på neste messe.

Link to post

Synes også det var litt rart at Grandezza ikke får solgt så mange båter, men det er nok som Swande sier; må nok etablere seg enda litt, samt at båtmarkedet ikke er veldig bra nå for tiden. Tror den serien har stort potensial, men tidene vi nå er inne i økonomisk kan fort ødelegge. Synes spesielt 31 OC er nydelig.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...