Lazyjack Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Har bestilt meg noe båtustyr produsert i Sverige og har allerede betalt svensk moms. Delen ligger fortsatt i Sverige og skal hentes hjem med bil. Hvordan går jeg frem for å få refundert svensk moms så jeg slipper dobbelt opp? Er det bare å stikke innom tullboden på svensk side og fylle ut papirer og deretter på norsk side for det samme? Det ville jo være dumt å bare reise hjem med den, bli stoppet og så måtte betale norsk moms oppå den svenske momsen. Quote Link to post
OT-flyktning Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Du bør i alle fall ha noen eksportpapirer fra den svenske forhandleren. Vanlig Tax-free-shopping finnes så vidt meg bekjent ikke mellom NO og SE Quote Link to post
heim Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Verdier for inntil 6000 kroner kan du jo ta med tollfritt, hvis du har vært ute av landet i 24 timer. Men det er jo bare 6 båtpenger. Quote Link to post
Moas-ark Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Du må ta med kvitteringa på den norske momsen tilbake til forhandleren, så får du tilbake den svenske momsen der! sånn tror jeg det var når jeg kjøpte tv og sånt på Svinesund. Tror tillogmed den gangen at svenske momsen var høyere, så jeg fikk tilbake mer enn jeg betalte i norge Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Lazyjack Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Denne saken kostet 10 svenske båtpenger og verkstedet som laget den ville ikke ha noe med tollpapirer å gjøre(litt sære typer men de lager fine ting). Jeg har altså bare en kvittering på handelen og at svensk moms er betalt. Det er kanskje ikke noen vits i å møte opp på svensk side av grensen med denne kvitteringen og tro at jeg får igjen momsen? Quote Link to post
Moas-ark Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Ikke lett å si, men det er jo bare å ringe til svenske tullverket å høre 0046771-520 520, eller så kanskje det står noe her! http://www.tull.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi forøvrig veldig morsomt å lese på siden dems! Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Lazyjack Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Da har jeg sendt svenske tullen en epost så får vi se hva de sier. Quote Link to post
OT-flyktning Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Du får uansett ikke momsen tilbake fra tullen - du kan bare få den tilbake fra den svenske forhandleren fordi den kan - med eksportpapirene stemplet av den svenske tullen i hendene - slippe å innbetale den momsen han fikk av deg. Slik det høres ut har du betalt svensk moms må du betale norsk moms... ... på både den svenske varen (netto) og ... den svenske momsen. Omtrent slik er systemet overalt Quote Link to post
Sydvesten Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 [*]... den svenske momsen. Omtrent slik er systemet overalt Jeg har ikke samme erfaring som trikola her... er prisen spesifisert eks. moms i Sverige så slipper jeg å betale moms på momsen.Men skjønner at det er forskjeller ute og går Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Honduras Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Hvis de du kjøper av vil ha minst mulig arbeid kan du gjøre det på følgende måte. Få produsenten til å lage en proformafaktura eks svensk mva til deg. Gå til en speditør hvis du ikke er helt 100% sikker på hvordan papirene skal fylles ut med div koder osv og få beregnet norsk mva, som du betaler inn. Nå får du en kvittering og regnskapsbilag på innbetalt norsk mva du tar med deg til broderlandet. Du betaler produsenten det han skal ha iht ovennevnte faktura, og han tar regnskapsbilaget som bevis på at utstyret er solgt på eksport. Da er han ferdig med "papirarbeidet" Tilbake på tollstasjonen viser du fram importpapirene, svensk faktura eks mva samt kvittering på innbetalt norsk mva. Ett stempel og en signatur senere er alt klart for montering. Importerte en sak tl rundt 40.000 for noen år siden, og ovennevnte metode gjorde at jeg slapp å legge ut dobbel mva i en periode, samt at det medførte lite arbeid for produsent. Siden det var første gang jeg importerte noe som helst ringte jeg en speditør som hadde kontor vegg-i-vegg med tollkontoret på Svinesund. Mener de tok ett par tre hundrelapper for jobben med alle papirene osv. Produsent fakset proformafaktura til dem, og jeg kunne hente alle papirer ferdig utfylt, rusle over plassen til tollkontoret og betale mva osv før turen fortsatte videre inn i Sverige for å hente varer. Gikk meget smertefritt. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
EIN Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Her og her står det litt om hvordan en får tilbake den svenske momsen. Her står det litt hvis du skal andre veien. Quote Link to post
Recommended Posts