Jump to content

Jordomseiling (vær - vind)


trimaraan

Recommended Posts

Det er eit faktum at mange langturseglarar jobbar svært mykje før dei dreg.

Vi solgte leiligheten og jobbet som gale i årene før langturen. Skulle gjerne latt være å selge leiligheten, men da hadde vi ikke hatt noen penger å reise for. Det siste året før vi reiste bodde vi i båten. Båten var 150% finansiert med sikkerhet i fast eiendom (ikke vår) Nå, 10 år senere har vi fremdeles ikke betalt ned mer enn at båten er verdt mindre enn lånet. En slik tur er for de aller aller fleste finansiell katastrofe, så også for oss. Men så lenge det ikke overskygger opplevelsene er det verdt det likevel. Gjør det nok igjen, men da er det ikke aktuelt å selge leiligheten, får heller stole på at det detter noen penger ned fra himmelen (Hamar).

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Blir utrolig kreativ av og være reg dårlig betaler i brønnøysund-reg (får ikke lån)

Tenkt på en 28 fot seilbåt og en 25 fot katamaran. Hva er mest sikkert på sjøen av de to?

Må vel ha en radio? Og en outpilot? mere?

1. Dårlig betaler er ingen god begynelse på et jordomseiler prosjekt bare så det er nevnt.

2. 28fots seilbåt er altid mye sikrere enn en 25fots katamaran i de fleste tilfellene men snakker vi om en seilKat så er den sikrere enn en katkat men så bryr vist ikke du deg spesielt om sikkerheten og da er det vel lite relevant å bruke tid på det spørsmålet eller ?

oddgeir: EU-hav-land-pave etc er IKKE viktig for meg:) ..EU er foresten konkurs.

EU er ikke konkurs og skal du på jordomseiling så vil det være veldig naturlig å seile innom EU uansett , stillehavet og det indiske hav alene er ikke jordomseiling.

 

Nesten hver gang jeg stiller spørsmål her inne så skal noen selge meg noe?

Er ingen som prøver å selge deg noe som helst , folk linker til båter og bøker og det er kotyme her på BP , venn deg til det før du begynner å beskylde folk for å svindle , BP er et forum for voksne folk , ikke noe jallajalla fjortisforum

 

Jeg blir litt provosert av innlegg som helt åpenlyst er salg. Selgere bruker sånne forum til og selge, flere her inne har helt sikkert flere nick, spør og svarer på sine egene innlegg, og andres..!! Det er sånn på alle forum i dette landet, også her..

Det er mulig det forekommer slikt som du sier her inne men jeg har til gode å få mistanker om det og jeg har jaktet på den typen innlegg i over 10år på forumer , BP er det mest "ekte seriøse" forumet i Norge nøff said

 

 

Det trenger ikke koste så mye og reise:):)

Det trenger ikke koste mer enn 30000.- totalt , kjøp deg en sliten junker til 10000.- bruk 10000.- på kart og kompass og en redningsvest så er du klar til å dra , 10000.- i lommepenger rekker langt om du er villig til å tigge og spille på gata underveis.

 

jeg reiser til asia tenker jeg, kjøper den der, da seiler jeg fra øy til øy, synker båten så er ikke det så farlig:) Værre hvis den synker når jeg er på vei hjem fra Amerika til Norge.. blir langt å svømme. Uansett mest lyst til og se øyene i stillehavet.

Seiler du fra øy til øy så er du sikret den sikre død om båten synker 99% av tiden du er i båten , er du underveis over atlanteren så dør du om båten synker hvis du ikke har ekstremt med flaks.

Du er nok sikrere døden i stillehavet og i Asia enn over atlanteren for avstanden om atlanteren er som en ettermiddagstur å regne opp mot avstandene i f.eks stillehavet.

 

Jeg må si at du fikk en frisk start på dette forumet , begynner ballet med å stille spørsmål om sikreste båt osv og så driter du i om den synker , du må nesten bestemme deg for hva du vil

Link to post
Share on other sites

stålmarken: Jeg har aldri tenkt trygd, aldri spurt om trygd, det var legen min som foreslo det etter ett års samtaler. (kan ikke bli for personlig - legge ut for mye person-info - men hører med til historien at jeg spurte legen min om ett kurs - fikk nei)

 

Enzo: Takk for tipset, lurte mye på det, hva er sikrest:) Hvis du tror at INGEN her selger.. uansett gidder ikke diskutere dette. Lukter det fis, så er det fis, umulig og bevise det.. hey for 2 timer siden slapp du en fis.. hallo!

 

Fordømt nedlatene holdning her inne!

 

Jeg bare skrev, ikke selg meg noe, la ingen ting i det, "vil at alt skal skje igår" Kanskje oppgitt over og ikke få de riktige svarene fort nok. .. hadde ingen tanker om og sverte noen, kan vi la dette ligge nå?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med å seile, med å dra på langtur og jeg vet lite om seilbåt. Det jeg derimot VET, er at jeg har lyst å finne ut om dette er noe for meg. I den forbindelse er jeg i ytterste konsekvens villig til (noe som er en meget aktuell løsning) å selge bostedet for å ha råd til båt. Jeg tror likevel det er lurt å starte i riktig ende.

 

Derfor skal jeg begynne å seile lokalt her jeg bor med folk som har båt og trenger noen til å knytte knuter, dra i tau, skylde på eller koke kaffe eller pumpe med lensepumpa. Samma hva, bare jeg får prøve å seile - og ikke minst - å LÆRE om seiling.

 

Hvis dette svarer til forventningene blir steget videre å skaffe meg båt - så fremt jeg kan, og starte å dra på turer som står i forhold til hva jeg mestrer. Så kommer jo resten av seg selv - hvis jeg lar tiden jobbe for meg. Det er min instilling til dette. På veien har jeg tenkt til å benytte meg av det kjente usagnet - LYTT TIL ERFARNE FJELLFOLK, i dette tilfellet - SJØFOLK :D

 

Akkurat nå prøver jeg å finne ut hvilke båttyper som kan funke for meg til å både bo i og dra på langtur med. Dette for å vite hva jeg må forvente å betale. Da kan jeg nemlig planlegge ut fra det og prioritere og gjøre valg ut fra det som utangspunkt.

 

Det er jo kanskje å starte i litt feil ende å spørre om råd, og når rådene kommer i form av et par bøker skrevet av folk som virkelig vet hva de farer med, bare avfeie det...

 

Ta tiden til hjelp, start i det små, kos deg med det du har, og når tiden er inne - SLÅ TIL!

 

Lykke til!

 

Hilsen en annen som drømmer om å stå ved roret på en seilbåt med et spennende reisemål på kartet :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

stålmarken: Jeg har aldri tenkt trygd, aldri spurt om trygd, det var legen min som foreslo det etter ett års samtaler. (kan ikke bli for personlig - legge ut for mye person-info - men hører med til historien at jeg spurte legen min om ett kurs - fikk nei)

 

Hei

 

 

Det er ingen som tvingar deg til å motta trygd. Det er heilt sikkert svært greit for NAV at du skaffar deg ein jobb og forsyt deg sjølv. Det same gjeld nok legen. Viss ikkje er det lov å bytta fastlege.

 

Ein positiv bieffekt er meir pengar til båt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hoho - du gir deg ikke?

 

Var ikke morsomt og få avslag når jeg spurte om ett kurs som kunne gitt meg en jobb, som hadde passet for min helse. Vi brukte i overkant av en månde på og snakke om dette, ble enige, jeg fikk fred. Disse måndene jeg har fått denne hjelpen, reist litt rundt har stadfestet at det var en riktig avgjørelse.

 

Jeg er ikke ute etter billig dop, horer etc.. Klimaet der nede i asia er utrolig bra for min helse:)

 

Men du, denne karrusellen har ingen ende.. Hvor mange nick du har her inne hvet jeg ikke?

 

Svarer ikke på flere ting nå, som ikke handler om båt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg kan ikkje sjå at eg har spurt deg om noko som helst. Heller ikkje spørsmål som har med båt å gjera.

Eg trur heller ikkje at andre har stilt deg spørsmål som ikkje gjeld båt i denne tråden.

 

Derimot så fortel eg deg at hardt arbeid som oftast er naudsynt for å dra på langtur. Det er òg ein føremon å ikkje gje seg så lett.

 

Eg har berre eit namn her på Baatplassen. Eg trur òg at mange her veit kvem eg er.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Det er så ufattelig mykje bullshit du kommer med Trimaraan at eg begynner å lure på om du har fleire nick innpå her, og at dine nye tråder er bare for å lage tulletråder. Har litt problemer med å ta deg alvorlig. Eg er sikkert ikkje aleine om det. Istaden for å slenge ut påstander i hytt og pine, bruk forumet og les deg fram til svar, du har sikkert tid til det. Er enorme mengder med info her om det meste.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Sett på brukt teknisk utstyr etc, når båten min er ferdig så vil den se ut som ett fly på innsiden. Denne drømmen om og reise som jeg fikk når jeg var ett barn, den lå i en dvale i mange år, er nå klar til og gjøre det:) ..ingenting holder meg tilbake.

 

Skal paste bilder når jeg kommer så langt. Skal være litt smart når jeg kjøper, den mannen som hjelper meg mest, hans båt kjøper jeg...

Link to post
Share on other sites

..uansett hva dere skriver så har dere en negativ undertone:) "ikke alle" Tror mange her inne skjønner hvorfor.

 

Noen troller med meg, andre er skeptisk, vi har også de som har interesse for båt.

 

Føler ikke jeg kommer så mye lenger her inne akkurat nå, skal heller paste noen bilder seinere "meg med gitaren, noen holahola damer som spiller trommer og danser" *synge* Tusen takk Jesus for din nåde.

Link to post
Share on other sites

GLEM HELE PROSJEKTET DITT "trimaraan" var noe av det som slo meg når jeg leste gjennom hva du skriver. Du nevner Stillehavet som seilsted. Har du økonomi til å møte de økonomiske garantiene disse øyene kommer til å forlange av deg når du ber om tillatelse til anløp. Øystatene er lei av personer som strander og vil få slutt på dette. Derfor har mange av disse begynt å forlange bankgaranti av "seilere" slik at disse kan puttes på neste fly tilbake til hjemlandet.

 

Dersom du har dekning for dette kan jeg forstå dine drømmer om å bygge om ett skrog til en trimaran. Mange har gjort dette før deg og har kommet langt av sted. Om de fleste av disse har overlevd turen er mere usikkert. Er selv helfrelst på TRIM og CAT og har i årenes løp hadd mange ideer / drømmer over dette temaet. Og etter KISS prinsippet for å få muligheter til å realisere noen av disse drømmene.

 

Jeg sier som en annen person, her inne på BP, pleier å si til meg når jeg strekker meg for lang: DRØM VIDERE!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet litt med rør/plate/sveis, er ingen ekspert, men med vinkelsliper kan du skjule det meste. Orker ikke begynne med det nå, kaldt ute, aner ikke hvordan de skal bygges heller. Tenker at har jeg en båt, reiser litt rundt, snakker med båtfolk så kan jeg lære noe... Kanskje bli med på innsiden, ta noen mål..

 

Aluminium er vist 10% lettere enn glassfiber og 37% lettere enn tre.. Har jeg en tegning eller skjønner hvordan jeg skal gjøre det, så er det bare og skjære opp platene og sveise dem sammen.. Hvor mange månder tar det? Bruker du ett år på det, ok..ikke begynn å jobb på Aker, da får sparken samme dag..

Link to post
Share on other sites

Jawik:) Har du noen gode ideer til hvordan en katamaran skal bygges? Vi kunne evt gjort det sammen "bygget to på en gang" Vi bygger den i aluminium, det tar ikke så mange månder det:) Aluminium er 10% lettere enn glassfiber..

 

Jeg har litt erfaring med plate/sveis.. men hvet lite om ballast etc..

Link to post
Share on other sites

Jeg har hjemme en bok om en danske i 70 årene som seilte halvannen gang rundt jorda i en 18 foter. Om du sender meg en IM skal jeg finne ut hva båttypen heter.

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=648367

 

 

en helt annen liten båt som kan vare lämpad for ändamålet....

 

 

Havsfidra

 

bat997.jpg

 

her finner du oxo en del svar på ditt prosjekt

 

http://www.dromresan.com/segla/tio_fragor.shtml

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga din: Mange av de svenske båtene jeg har sett i tre 26-30 fot, du må jo krabbe inni der.. Har du noen erfaring med sånne båter?, er det koslig eller får du klaus? Før i tiden så satt ikke folk på stoler, de lå:) De lå og snakket, lå og spiste.. Kunne blitt koslig, bare fylt opp båten med masse puter og sånn:) På noen av øyene i Thailand på utestedene så ligger du på matter med puter, noen steder har også hengekøyer hihi... Hvor trygge er disse båtene på havet? De er ikke breie, ikke dype, bare lange. Går de fortere?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Finnes jo ingen Vær varsom plakat for brukere av ett forum, men det er kanskje på sin plass å be deltakere om å ikke oppmuntre noe videre i henhold til innholdet i tråden?

 

Jeg syns det hele virker uforsvarlig, og samtidig noe "svevende".. Tredjepart kan komme til skade hvis planer faktisk iverksettes.

 

Men dette er nå bare min mening.

Link to post
Share on other sites

Trimaraan !

Hva er grunnen til å vurdere ombygging til trimaran ? har jeg forstått deg rett så har du begrenset økonomi og det harmonerer ikke veldig godt med et trimaranprosjekt dessuten så tror jeg (vet ikke) at en slik båt vil bli mindre trygg enn utgangspunktet , (skrogkonstruksjonen , fjerning av kjøl , ombygging av ror osv).

 

Du nevner også at du vil ha en båt som er så full av elektronikk at den ser ut som et fly , vel det harmonerer heller ikke med de øknomiske settingene du har insinuert over her. Jeg selv og mange med meg har gjerne elektronikk til betydelige summer i båten men det er lysår fra det jeg forstår at du er ute etter , dessuten så blir så mye elektronikk veldig dyrt i drift om du ikke ligger i havn med en skjøteledning i en kontakt med gratis strøm fra noen snille mennesker.

 

Jeg velger å tro at det finnes brukere på dette forumet med flere brukerkontoer og jeg velger å tro at en av de nå sitter og humrer og ler

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...