Jump to content

Jordomseiling (vær - vind)


trimaraan

Recommended Posts

Ikke før jeg blir overbevist om hvem du er kommer det ikke noe mere konkret fra meg om dette temaet over Tri og Cat.

 

Har mistanke om at du er en gammel utslitt traver på forumet som bare kødder med oss :lol: :lol: :lol: :lol: etter at du har fått innpass igjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

..kunne kanskje vært en ide på de svenske tre-båtene fordi de er så lette-ikke brede, hvet ikke. Men skjønner tanken, en vanlig seilbåt blir nok farlig med flere skrog fordi den ikke vil kunne rette seg opp igjen.. Har ikke disse svenske tre-båtene trimaran skrog da? Bare at de ikke har disse to støtteskrogene? Skjærgårdskrysser 1.90 30 fot bred... Sett flere i den retningen..

Link to post
Share on other sites

..orker ikke snakke noe mere om andre, men det er greit for noen her inne at forumet er akkurat sånn det var før jeg kom inn. Ikke tenk at jeg er ute etter deg, jeg vil bare bygge en båt, seinere.. Tror jeg skal kjøpe en først, hvis ikke noen legger en god tegning i fanget mitt:)

 

Det jeg tenker er som følger, fønikerne/jødene seilte til amerika 1000 år før kristus, vikingene 1000 år etter.. Når de klarte det.. Så skal jeg også klare det.

 

Vi snakker om muligheter ikke begrensninger, i usa så er alt mulig, ingen bremser deg der, alt går opp som en gassballong helt til noen skyter hull på ballongen.

 

Prøver og være fritt-tenkene, uten noen som helst fordommer, posetiv, åpen, alt er mulig..

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en følelse av at "trimaraan" har lest boken "Donald Crowhurst underlige seilas" eller i det minste hørt om Donald Crowhurst og hans trimaran Teignmouth Electron, som i 1968 deltar Golden Globe race,der målet var å reise jorda rundt non stop. Den sinnsforvirrede Crowhurst bedrar en hel verden når han legger ut på racet med fartøyet Teignmouth Electron. I ettertid viser det seg at han aldri var ute av Atlanteren. Boka tar for seg Crowhurst' liv, og gir innsyn i loggbøkene som han førte mens seilasen pågikk.

 

Sent i oktober 1968 stakk Donald Crowhurst til sjøs som en av ni deltakere i Golden Globe race jorden rundt non stop. Åtte måneder senere ble hans fartøy, trimaranen Teignmouth Electron funnet drivende i Atlanteren i rolig sjø og i full orden, uten spor etter Crowhurst. I England var det gjort store forberedelser for å ta imot Crowhurst som vinner av racet. Radiomeldinger han hadde sendt hjem, viste at han lå godt foran sine konkurrenter. Men ved nærmere undersøkelse av loggbøker og notater kom det fram at Crowhurst hadde holdt verden for narr. I virkeligheten hadde han aldri vært ute av Atlanteren! Journalistene Tomalin og Hall har skrevet denne utrolige og underlige historien. En historie som gjennom de siste 35 årene har inspirert til romaner, teaterstykker, opera, musikkverk, multimediaforestillinger, radio-dokumentar, TV-teater og kunstverk. Den har blitt gitt ut en rekke ganger på den engelske markedet, men utrolig nok bare en gang i Norge. Donald Crowhurst (1932-1969) ble født i India, han flyttet ti år gammel til Pakistan og ble som fjortenåring sendt på kostskole i England. Da Crowhurst som den siste av ni deltagere la av?gårde 31. oktober 1968 var målet å bli den første til å seile jorden rundt non-stop. Han la avgårde sent og var dårlig forberedt. Turen skulle vise seg å bli hans endelikt.

 

Info om boken er hentet fra Flyt Forlag. ( som har mange gode bøker som alle passer perfekt i en bokkiste ombord)..

 

Capella

Link to post
Share on other sites

Maya`ane hadde en by som var større og mere utviklet enn Paris, de hadde en matte og ett skrift-språk som var mere utviklet enn den de hadde i europa. De kunne også se i stjernene, flere tusen år fram og tilbake.. Noe de ikke kunne i europa:) Derfor er jeg overbevist om at dette er Kong Salomos visdom.

 

Kong Salomo giftet seg med 1000 koner fra alle land og riker, fikk innpass og kunne kontrolere og styre hele verden..

Link to post
Share on other sites

Babilons konge var like intresert i Israels visdom/kunskap som Usa er i vår visdom - alt handler om at alt skal fortsette. Dette styrer de igjennom lover/regler/pattenter - så når noen finner opp en bil som kan gå på vann, så får det bare en liten spalte i en liten avis.. Babilons konge med den store byen de hadde, murer så brede at flere hestevogner kunne ri side om side på den, var ikke intresert i denne visdommen. Han ville bare ha gullet, innta flest mulig land. Historien gjentar seg. Israels kunskap gikk i glemmeboken, fordi de ble tvunget til og leve som Irakere, tempelet i Israel ble brent, sammen med kunskapen, kulturen etc..

 

Hvor lang tid gikk det ikke før denne verden klarte og akseptere at vikingene var der 1000 år etter kristus:) Men den som leter han finner, bare og google, nok av bevis på veldig mye..

 

Men tenkte ikke jeg skulle dele sånne ting her, vi lar dette ligge..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var bare en brøkdel av vikingene som skulle seile til amerika som klarte seg og dette var erfarne sjøfolk som sikkert hadde flere 10`år med erfaring ikke en tulling med dorlig helse og lite penger som skal jorden rundt i en aluminimumskasse full av puter og narko...

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

"aluminimumskasse" Hvorfor er det norskefolk så tradisjonelle? Sett lite aluminiumsbåter på finn. Også lite katamaraner/trimaraner der.. Er hovedgrunnen at da må du betale dobbelt får båtplassen? Eller er vi bare tradisjonelle?

 

Jeg er helt enig, en aluminiumsbåt har ikke den sjarmen.. Men du kjører jo rundt i en stålbil..

 

"Skal bygge en stålkasse:)"

Link to post
Share on other sites

[quote name='trimaraan'

 

Finnes det noen gode bøker på norsk om vær/vind - hvor er det stormer/når? Hva slags utstyr må jeg ha? Må vel ha en radio? Og en outpilot? mere?

 

Hva er det egentlig du vil oppnå med spørsmålet ditt? Du spør etter "noen gode bøker,og tips til utstyr",når du får forslag fra medl. på BP,blir de kritisert for å prøve å selge deg noe.Hva er det du vil oppnå? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har vært på forskjellige debatt/chatte kanaler, opplevde fort at det var sånn her også som alle andre steder på internet. Derfor har jeg spurt bliss X om han vil støvsuge leiligheten.

 

Pelle Parafin: du kan ikke bare ta en` ting ut av en sammenheng.

 

Flere nick her inne prøver og tulle og tøyse med meg.. Jeg har jo passert 30 år, føler jeg er på ett høyere nivå enn mirc/chat/snakk etc.. Egentlig ett godt konsept, vi kan lære av hverandre.. Opp til bliss X og de andre som styrer her inne, hva de vil gjøre framover, ser ingen grunn til og fortsette i denne tråen..

 

Sier det i en fredsånd, jeg har lyst og lære og seile, treffe masse fine mennesker, spise god mat etc..

Link to post
Share on other sites

trimaraan det kan jeg fortelle deg at det går ikke.

 

Om bliss-x gjør et søk på seg selv så skal han ha flax om han ikke finner flere brukere på de IP ene han har brukt , evnt gjør et søk på andre personer han vet hvem er og er sikker på ikke har flere nicks.

Jeg har et forum selv og har opp gjennom årene ved mistanke om dobbeltreg sjekket dette og jeg kan bevise at det er umulig å spore dette for det er somregel masse folk på samme IP uten at det er noen dobbeltregistreringer

Link to post
Share on other sites

Enzo: Nei, tenkte bare han kunne se litt på IP-adressene her inne, hvis det er mere enn ett nick per IP-adresse, så kunne han evt bedt bruker`n om og fjerne dem.. Men dette er bliss X sitt bord. Så spørs det hvor stor respekt har har for forumet/brukerne/seg selv...

 

Hva mener du med å se litt på ip adresser?

 

Jeg har gitt et eksempel på hva som ville skjedd hvis vi fulgte ditt forslag i en annen tråd. Har gått gjennom ip adressene jeg selv har benyttet og

det er 20 andre nick som har benyttet samme ip adresser som meg til tross for at jeg bare har ett nick.

 

Det er forøvrig ca 77.000 ip adresser som måtte gåes gjennom, og dine påstander om at folk opererer med mange forsjellige nick står fullstendig udokumentert.

Link to post
Share on other sites

..skulle bare lære noe av ekspertene her inne, regner med at vi fortsatt er verdensbeste sjøfolk:)

 

bliss X: Du legger liksom litt trykk bak at INGEN her inne, aldri, har/har hatt 2 eller flere nick. Hva er odsen? bliss X, jeg klarer ikke tro at alle de stygge meldingene jeg har fått er mange forskjellige personer.. Uansett, skjønner at det kan være vansklig og "sjekke" ip`ene her inne da..

Link to post
Share on other sites

Er sikkert mange som har 2 nick her inne som på andre plasser men jeg kan ikke si at jeg mistenker noen av de som har svart deg trimaraan for å logge på med flere nicks. Tror du skal ta deg tid til å lese litt på dette forumet og sette deg inn i ting før du insinuerer slik "svindel".

Skal råtippe at noen av de du tror er samme person kan bevises er forskjellige personer ved litt lett detektivarbeid i postene som allerede finnes her inne.

Blir det ikke slitsomt å være så paranoid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...