Jump to content

Trenger med tida ny motor i seilbåten, forslag?


JGH

Recommended Posts

Har en båt fra -76 og i den er det en VP md2b 25hk. Motoren er like gammel som båten og saltvannskjølt :eek:

Starter og går fint ennå, men rekner med at den må skiftes iløpet av ett år og to.

 

Er på jakt etter alternativer og gjerne fra folk som har vært gjennom dette sjøl. Motorstørrelse fra 20-35hk er aktuellt. Pris er selvfølgelig viktig i sammen med kvalitet.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet selv for et par år siden. Jeg var heldig og fikk tak i en utstillingsmodell av Vetus så jeg sparte noen tusenlapper der men så drar det seg fort på noen tusen ekstra når en ny motor skal inn. Måtte bygge om motorbeddingen noe for og få motorenlabbene til og passe.

 

Det positive med motorbytte var at jeg endelig hadde en motor jeg kunne stole på samt at da jeg solgte båten etter tre år fikk jeg en forholdsvis god pris for båten samt at den var lett og bli kvitt.

Link to post
Share on other sites

Holder akkurat på med samme prosessen, igår var en " motorselger/motormonterer" ombord og vurderte plassen. Båten min er en "Mikkel 32" hvor det sto en VP MD7A da jeg kjøpte den. Nå er det en Sole diesel på 16 hk som jeg sjekker. Går nesten rett inn, bare noen små ombygginger. Han mente at han kunne levere den og montere den for i underkant av 60 store. Da var det bare å vri på nøkkelen og starte. Egentlig ikke så gal pris det. Sjekket også Nanni diesel, men siden Sole diesel passet rett på eksisterende drev så blir det antakelig den.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om Sole og Vetus kan ha noen modeller til felles - men tror ikke hele programmet er likt. Jeg har brukt en Solé mini 26 i tre år nå og er meget fornøyd. Men det skulle også bare mangle, måtoren er fra 2004..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vurderte Sole selv jeg da jeg holdt på som verst , hadde jeg hatt seildrev hadde jeg ikke vært i tvil da hadde jeg valgt Sole men siden jeg hadde fast aksel samt det gode tilbudet jeg fikk på Vetus,en så ble det denne.

 

Har flere kamerater som har Sole i sine båter og samtlige er fornøyde så dette er helt sikkert en ok motor.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Jeg har solgt og montert mange motorer av Nanni og ikke hatt en reklamasjon ennå. Jeg har flere yrkesfiskere som kunder og de har kjørt flere tusen timer og kun utført vanlig service. Sett inn en 29 hk 3 syl Nanni så kan du kjøre feilfritt i mange år.

Henning

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Jada, valgte overhalt motor til båten eg, så nå blir det bilferie :sad:

 

Har nå ein motor som spiser toppakninger til frokost, er dyrt å vera fattig seies det. etter 35 gangtimer så har eg hatt 2 skifte av toppakninger og sitter igjen med gåen pakning. Selvfølgelig skjedde dette i Skånevik og eg har nå brukt 3 dager på å seile inn Hardangerfjorden :sailing:

 

SKAL nå ha båten på land i påvente av økonomi til NY motor og båtplass i Skånevik/Etne.

 

Lurer fælt på OZmarine sin elektromotor.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hvis den spiser toppakninger er enten toppen eller blokka skjev! Prøv å få tak i en bit tykt glass, legg toppen på denne og mål med følerblader rundt hele for å se om det er klaring noe sted. Eventuelt smør på et tynt lag med merkefarge på topp/blokk, press glasset nedpå og se om det er steder uten kontakt. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin ved overhalingen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne motoren blir returnert og eg SKAL ha pengene igjen , første gangen det hendte var etter ca 30min kjøring med belastning. Nå går båten på land i påvente av at båtlysten tar seg opp igjen, kanskje neste år, kanskje lenger. Kjenner eg er drittlei nå, har sett fram til båtferie i aldri så lang tid.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet en MD11 med seildrev til ny Yanmar 3YM30 med nytt drev i vinter.

Vurderte VPD130 og Sole. Solen passet på gamle motorfester og gammel drev. Klart det billigste.

Valget falt likevell på Yanmar. Satte vekk alt arbeidet så dette ble relativt dyrt, men meget fornøyd. Betydelig økt båtglede!

Vet jeg ikke får igjen alle pengene, men bedre å bytte nå og få glede av ny motor selv.

Ikke angret!

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet en MD11 med seildrev til ny Yanmar 3YM30 med nytt drev i vinter.

Vurderte VPD130 og Sole. Solen passet på gamle motorfester og gammel drev. Klart det billigste.

Valget falt likevell på Yanmar. Satte vekk alt arbeidet så dette ble relativt dyrt, men meget fornøyd. Betydelig økt båtglede!

Vet jeg ikke får igjen alle pengene, men bedre å bytte nå og få glede av ny motor selv.

Ikke angret!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...