Pelle Parafin Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Det er blitt ett stort problem med hummeteiner,når du må kjøre slalom mellom dobbene i leia,for å ikke snakke om hvis det er mørkt, da er det bare flaks att det går bra.Det er tydeligvis mange som ikke skjønner faren med dette, når de setter teinene sine. Det jeg nå kommer til å gjøre,er å stoppe opp,å kutte av dobbene, er det flytetau,haler jeg opp og kutter lenger nede,så det ikke er til fare for trafikken. Oppfordrer andre til å gjøre det samme,så blir det kansje slutt på "galskapen" Quote Link to post
Capitaine Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Hummerteiner i leia er det skrevet mye om i andre tråder også. Der kan du lese om alle mulige og umulige vinklinger og problemstillinger. Quote Link to post
Poseidon Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Den løsningen som er avbildet nedenfor har i praksis vist seg å være meget effektiv. Jeg har ihvertfall aldri oppfattet teiner med tauverk og dobber som noe problem for meg. Hva det kan ha vært for den tidligere teineeieren skal jeg ikke ha noen mening om Kombinasjonen av isfinner og 1.760 mm propell sørger for at teiner ikke skaper problemer . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
rogre Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Jeg monterte en propellaksel kniv på skøyta mi så nå blir hverken dårlige akterfester / dreggtau eller opphalsliner til garn og teiner noe problem. Jeg kjøpte min i Tyskland , ga litt i overkant av 600kr for den men mener at Sleipner også selger slike. En billig forsikring om uhellet er ute og det blir det av erfaring opptil flere ganger av i løpet av en sesong. Quote Link to post
Hafrsfjord Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Propellkniv... http://www.vannhandel.no/vh/prod/propprotector/index.php Quote Link to post
sotra Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Og "leia" er der du mener det passer deg best å gå med båten? Liker innstillingen din, bare kapp det som ligger i veien for EG skal fram. Hvorfor stoppe der? Er det noen båter rundt deg som ligger litt i veien? Kapp fortøyningen, får du ikkje plass i uthavn om sommeren? Du vet hva du gjør da, fram med kniven. Akuratt no ligger det en plattform på vent i området eg bruker å sette krepseteiner, mulig eg skal bruke framgangsmåten din og gå ut å kappe vaieren mellom slepebåtene så eg får plass. Er enig med deg at teiner med flytetau er noe dritt og bør fjernes, men er utstyret merket med navn og nr (noe som teiner med flytetau skjelden er) bør du la det ligge i fred, eventuelt ta kontakt med eieren eller ringe politiet( hvis det er noen som er frisk nok til å gå på jobb) Men å oppfodre til det du du gjør synes eg blir litt feil. Hadde eg sett deg kappe mine teiner så hadde eg kappet doppen din Quote Link to post
Arnstein Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Er enig med deg at teiner med flytetau er noe dritt og bør fjernes, men er utstyret merket med navn og nr (noe som teiner med flytetau skjelden er) bør du la det ligge i fred, eventuelt ta kontakt med eieren eller ringe politiet( hvis det er noen som er frisk nok til å gå på jobb)Men å oppfodre til det du du gjør synes eg blir litt feil. Hadde eg sett deg kappe mine teiner så hadde eg kappet doppen din Ja, fiskeoppsynet skulle ha sett hva som ligger i sjøen i her i Stavangerområdet, så hadde de nok blitt farendes her også. Har inntrykk av at fiskeoppsynet er ute et par ganger om året for å sjekke teiner, gjerne med NRK-lokalen ombord for og skape litt blest om en ellers så anonym myndighet. De fleste teinene jeg ser har hverken navn eller nummer. Noen har flytetau, mens de fleste har heldigvis synketau. Har også sett eksempler på umerkede dobber som ligger 50 cm under vannflaten. Antakelig satt av inkompetente amatører om hverken har peiling på strømforhold eller tidevann. Har til dags dato ikke halt inn teinesett eller kappet dobber, unntatt en seks-teiners krabbelenk jeg fikk på line. Denne hadde drevet av og lå på 100 m dyp. For å unngå teinene er mitt råd og manøvrere på dypere vann enn 30 m. Da seiler du noenlunde i sikkerhet, også i mørkert. De uprofesjonelle er enda verre å banke vett i en de profesjonelle fiskerne. Totalt håpløst, de gjør som katten - nemlig det den selv finner for godt. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
rogre Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Tror nok du er litt ute og kjører nå Sotra , kniven på propell akselen er ment som en hjelp hvis en får tauverk i propellen. Nå er det ikke sånn at en bevist seiler rundt i håp om at en skal få tauverk i propellen , har faktisk noe viktigere og gjøre når jeg er ute med båten men på en annen side hadde majoriteten av fritidsfiskerene som setter garn og teiner satt det som det skal med merka bøyer og ikke 20m lengre opphalsliner en det dem trenger hadde dette ikke vært noe tema. Har mange yrkesfiskere som fisker i omerådet hvor jeg ferdes , dem er det stort sett ikke noe problem med men derimot fritidsfiskere og da i stor utstrekning hytteturister det er dem vi sliter med. Quote Link to post
rogre Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Ligner veldig på denne Hafrsfjord , montert på et par minutter og helt suveren ut i fra di jeg har pratet med ( yrkesfiskere ) Quote Link to post
Pelle Parafin Posted November 8, 2008 Author Share Posted November 8, 2008 Og "leia" er der du mener det passer deg best å gå med båten? Liker innstillingen din, bare kapp det som ligger i veien for EG skal fram. Hvorfor stoppe der? Leia er der det er oppmerket med lykter/staker i trange farvann,hvor det er en forutsetning at trafikken går,hvis du forstår det.Det er der jeg mener det ikke skal settes redskaper,til hinder for trafikken.Hvis du seiler i mørke på lyktene,er det greit at det er reint farvann.Det samme gjelder i dagslys,hvor dobbene kan være vanskelig å se pga.strøm/vind etc. Kansje dere på "Sotra" kaller alt for leia,hvor det er sjø? Quote Link to post
Sjøtummel Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Og "leia" er der du mener det passer deg best å gå med båten? Tja, jeg har sett såpass mange teiner som er satt langs en overrett at jeg tror det er korrekt å si at en del tegner ligger midt i leia rundt omkring. Quote Link to post
sotra Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Tror nok du er litt ute og kjører nå Sotra , kniven på propell akselen er ment som en hjelp hvis en får tauverk i propellen. Nå er det ikke sånn at en bevist seiler rundt i håp om at en skal få tauverk i propellen Har mange yrkesfiskere som fisker i omerådet hvor jeg ferdes , dem er det stort sett ikke noe problem med men derimot fritidsfiskere og da i stor utstrekning hytteturister det er dem vi sliter med. No var det ikkje kniv på propellen det var snakk om i innlegget, mer snakk om kniv i hånden. Og problemmet er ca noen og 90 prosent av båtplassens medlemmer??? DET siste var ment som en spøk. Du har rett i det med hyttefolket, er mye rart å sjå der men det er mange som virkelig bryr seg og gjer ting rett. Er vel som resten av samfunnet, noen driter i alt mens noen følger lover og regler. Quote Link to post
Poseidon Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Tja, jeg har sett såpass mange teiner som er satt langs en overrett ...... Ja, enkelte bruker visst overetten for å finne teinene sine igjen . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Polarn Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Er ikke en overrett en rettsinstans for sivile saker da? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Poseidon Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Er ikke en overrett en rettsinstans for sivile saker da? Det avhenger av antallet "r'er", men den som du tenker på skiftet vel navn allerede i 1928. Så det kanskje på tide at du oppdaterer vokabularet ditt? Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sotra Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Og "leia" er der du mener det passer deg best å gå med båten? Liker innstillingen din, bare kapp det som ligger i veien for EG skal fram. Hvorfor stoppe der? Leia er der det er oppmerket med lykter/staker i trange farvann,hvor det er en forutsetning at trafikken går,hvis du forstår det.Det er der jeg mener det ikke skal settes redskaper,til hinder for trafikken.Hvis du seiler i mørke på lyktene,er det greit at det er reint farvann.Det samme gjelder i dagslys,hvor dobbene kan være vanskelig å se pga.strøm/vind etc. Kansje dere på "Sotra" kaller alt for leia,hvor det er sjø? Veit veldig godt hvor "leia" er og eg er ening med mye av det du meiner, eg og ser mye idiotskap når det gjelder setting av fiskeutstyr og da spesielt bruk av flytetau (Må være j**la billig det blåe tauet) Men eg meiner det blir litt feil og oppfodre folk til å kappe blåser/tau fordi dei ligger i "leia. Men det det er jo helt tydelig at mangen ikkje har peiling på kva dei gjer, så lat oss håpa at dette er noko som blir med i pensumet no når det blir oblitorisk med båtførerprøven, da vil alle desse problemmene bli løst. Det du kaller leia kaller vi på Sotra for sjødn :smiley Quote Link to post
Polarn Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Det avhenger av antallet "r'er", men den som du tenker på skiftet vel navn allerede i 1928. Så det kanskje på tide at du oppdaterer vokabularet ditt? Det heter vel lagtinget. Er da litt oppdatert Poseidon Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Poseidon Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Det heter vel lagtinget.Er da litt oppdatert Poseidon Av en eller annen grunn kom jeg plutselig til å tenke på salige stortingspresiden Carl J. Hambro som uttalte: "Det må stå enhver fritt at give uttrykk for den uorden som hersker i ens hode...." Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Polarn Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Pedantisk Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pelle Parafin Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 Det du kaller leia kaller vi på Sotra for sjødn :smiley Quote Link to post
Joakim Halvorsen Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Jeg studerer på Skoleskipet Gann og når vi går langs leia og det ligger en bøye til krabbe/hummer teiner kjører vi bare over dem. De som setter dem ut langs leia må tenke seg om to ganger tror jeg. Det går ganske så mange store båter langs leia.!!!! Quote Link to post
Recommended Posts