KaRsK Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hei , må skifte ut teaken i båten og tenkte å lime fast teakstaver til de gamle platene .. er det en grei løsning eller ville dere gått for "jukse" teak plater ? :) mvh KaRsK Quote Link to post
rogre Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt dørkplater i teak , lette og forme og elegante. Søker du på tråden så er emnet omtalt tidligere. Mange gode tips om behandling , utforming og ikke minst hvor du kan få kjøpt platene til en grei pris. Quote Link to post
KaRsK Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 ok trodde alt av slike ferdigplater var uekte teak .. men finnes det ekte teak plater så er jo det en mulighet Quote Link to post
rogre Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Maritim selger noen plater som dem kaller for dørkfiner , det var også en link til et firma i Svarstad uten for Larvik som også lager plater men er litt usikker på om dette er teak eller plastlaminat. Sjekk på Maritim.no og søk på innredningsdetaljer så finner du nok det du er ute etter. Quote Link to post
KaRsK Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 jepp de fsnt jeg noe .. ser ikke ut som de har 5.5 mm typemn med sorte nater :( men får kjøre innom i morgen å høre med de takk for svar.. Quote Link to post
NilsPils Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Biltema, blant andre, selger teak. Dersom du bestemmer deg for å lime på de gamle platene kunne det kanskje være et alternativ å bruke furu med nater av teak. Sparer teak og gir lysere interiør i båten. Jeg synes det kan bli for mørkt med bare teak over alt. Jeg driver akkurat med å lage nye dørkeplater til Tora med 45 mm furustaver og 8 mm teaknater på kryssfiner. Bilder kommer senere i vinter. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Geir Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 r. Bilder kommer senere i vinter. Kan vi få baret ett bilde nå? Lurer på å gjøre en liten jobb inne i båten og er (som du sier) litt redd for at det skal bli mørkt. Geir Quote Link to post
NilsPils Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 OK her er noen bilder. Men dette er arbeider som er på gang. Lamellene (ca 7 mm) er limt med epoxy på 13 mm finer. Platene vil etter hvert bli kantet med 15 mm tealister, slipt og beandlet med Owatrol. Liming Snitt av renskåret kant. Merk at furulamellene er kantskåret, dvs. at årringene i endesnittet står omtrent loddrett på overflaten. Dørkeplater later før kanting og overflatebehandling. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Geir Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Tusen takk for bildene. Geir Quote Link to post
M/S Bastard Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Det blir riktig så fint, hva skal du overflate behandle med Quote Link to post
NilsPils Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Det blir Owatrol D1 + D2. Kanskje ikke det mest slitesterke, men veldig lett å vedlikeholde. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Geir Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 OK her er noen bilder. Men dette er arbeider som er på gang. Lamellene (ca 7 mm) er limt med epoxy på 13 mm finer. Snitt av renskåret kant. Merk at furulamellene er kantskåret, dvs. at årringene i endesnittet står omtrent loddrett på overflaten. Hvor får man kjøpt slike furulameller? (og hva koster det?) Mvh Geir Quote Link to post
Hebbe Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Hvor får man kjøpt slike furulameller?(og hva koster det?) Nes sledefabrikk på Hedemarken selger slike, priser finnes også på deres hjemmeside. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Smurph Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Du burde vel ha nok teak til prosjektet ditt her? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde For langt vekke for meg, ellers hadde jeg kjøpt den selv Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
Honduras Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Gamle utgangsdører kan også være en fin Teak-kilde. Sjekk på nærmeste avfallsplass om de har stablet opp noen dører i en krok. Både dørblader og karmer kan inneholde mye fin Teak. Dessuten er det trelast-handlere rundt omkring som har Teak. I Oslo har du Oslo Finerfabrikk samt Isene Jordan (Opticom?) på Furuset som jeg har handlet med. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Hvor får man kjøpt slike furulameller?(og hva koster det?) Mvh Geir Jeg kjøpte furuemne på trelastutsalget på Slependen og skar lamellene selv. Husker ikke prisen, men det ble ganske rimelig på den måten. Det gjelder å plukke ut et emne og skjære slik at lamellene ikke blir "på flasken". Det gir lite holdbart dekk. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Biltema har teak. Trelastutsalget på Slependen har teak. Jeg tar med litt teak hjem hver gang jeg kommer fra Thailand. Det er gammel teak jeg får til overs etter diverse byggearbeider. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
henboe Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Tar du med deg teak på flyet??? Quote Link to post
NilsPils Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ja, jeg har alltid med meg en pakke teak av det som er blitt til overs etter diverse byggearbeider. Med gullkort kan jeg ta med minst 40kg bagasje (og gjerne litt til). Da jeg disponerer hus og hjem i Thailand også, så er det ikke behov for mye klær og utstyr på reisen. Vi bygger alltid litt på når vi er på ferie. Karnappet i forgrunnen er siste tilbygg fra i sommer. Det blir alltid noe fint kapp etter en slik jobb. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gnisten Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Kan dette være et alternativ? Skipsgolv Auksjon fra Tollvesenet/QXL. Quote .... på dypt vann; igjen.... Link to post
KaRsK Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 pergo i båten :) Quote Link to post
Trophy Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Har hatt teak plater i 2 båter nå og synes de er litt "kalde". Ville foretrukket heltre... Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts