walker Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Skal ta av rattet på min Nidelv 28. Trenger jeg en avtager eller er det skrudd på gjengene. Har skrudd av mutter som holder rattet fast, men så vet jeg ikke om jeg må bruke en avtager for å presse rattet av eller om jeg må skru av rattet, dvs at jeg må holde igjen på akselen som kommer ut på andre siden av "virekassa". Er det noen som har gjort dette før, så ønsker jeg tips. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvordan får jeg av rattet .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post
jørn Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Mulig DENNE tråden kan hjelpe? Quote Link to post
horg Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Regner med at du har en konisk ratt aksling med sporkile, mitt forslag: skruv ut mutteren til den er litt utafor akslingen, sett knærne/lårene mellom ratt og konsoll slik at du får "spenn" i rattet, slå lett med en tung hammer på mutteren/akslingen, da pleier det å løsne. Sprut gjerne litt rustløser først Quote Link to post
abbor Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Hadde samme problem selv for et par år siden da jeg skulle skifte fra wire til hydraulisk styring, fikk av rattet første gang etter mye banking og harde tak, men da jeg måtte skifte pumpa satt det helt fast. Kjøpte en avtager for ca 100kr hos Thorshov Bilrekvisita. Vil aldri prøve å ta av et ratt uten avtager igjen Quote Link to post
walker Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Rattet er av. Sprayet på litt 5-56 og lot det stå til dagen etterpå, så var det bare ett lite kakk med hammeren så lønet det. , men klemringen i plast som holder akselen stabil,som satt rett bak har sprukket. Er det noe som vet om dette finnes i handelen nå? Var sikkert orginal fra 85. Quote Link to post
Arvid_A Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Prøv en telefon til Nidelv . Det er utrolig hva en seriøs norsk båtbygger kan ha i skuffene sine Quote Link to post
Recommended Posts