Rolfsnes Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hva er ei "hønerævskøyte"da?Noen som har bilde av en slik? (Betegnelsen er ikke tull om noen måtte tro det) Hønerævskøyte er eit skøyte som har skøyte skrog ,men som har fått bekksblejken e utlagt i akterskipet slik at dekksarealet akter auke betraktelig. Varierende i utseende og størrelse men er ein særegenhet frå Sunnhordland og Hardanger. Stiftelsen Haugesjøen i Haugesund har den siste Hønerævskøyta som er att, KAIA. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1707/img_00781.jpg Kan det stemme at EIR her er en krysser? Ut fra lokal bruk av betegnelsen mener jeg den er det? mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
treklogg Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) Foporsøkt å illustrera med teikning. Redigert 2.Desember.2009 av treklogg (see edit history) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Rolfsnes Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Glad du ikkje er båtbygger, det der var ikkje i nærheten av illustrerande fot tema, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hønerævskøyte er eit skøyte som har skøyte skrog ,men som har fått bekksblejken e utlagt i akterskipet slik at dekksarealet akter auke betraktelig. Same shit new wrapping: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=18774345 Sitér dette innlegget Link to post
Rolfsnes Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Ja å kalle dette Hønerævskøyte blir vel ikkje godt motatt i vetranbåtkretser, men på den annen side formålet og intensjon med ein slik ombygging er den samme, sjøl om valg av matriale og teknikk er ulikt. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Jeg vil kalle det en moderne hønerævskøyte. SamH skrev jo: same shit og ikke same ship . Ellers så er jeg vant med at man skiller mellom skøyte og kutter. Sier noen krysser til meg tenker jeg f eks denne: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adm...n_Gibraltar.jpg Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 (redigert) Glad du ikkje er båtbygger, det der var ikkje i nærheten av illustrerande fot tema, desverre. Illustrasjonen er heilt kurrant for hekken. I enkle trekk er det sånn, det må du vel vera eineg med..? Men skanten varierer jo heilt etter byggjestad. Forøvrig har eg aldri vert flink med teikneprogram.. Edit: Retta skrivefeil Redigert 3.Desember.2009 av treklogg (see edit history) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Wasco Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 (redigert) Synes tegningene dine var flotte treklogg... Det var vel aldri meningen at disse skissene skulle være forsøk på å være noe annet en det det var - nemlig en grov skisse over hva som kjennetegner de ulike skrogformene... Redigert 4.Desember.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Håkon Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 (redigert) Eit par 3D modellar då, ikkje så velutrusta på framdrift men.. det må no vere til hjelp.. Dette er skrogformene slik den typiske kryssar, kutter og skøyte er. Båtar med tverr hekk kan vere kalla kryssar også, men dei har ikkje kryssarhekk, så sann sett burde dei ikkje vere det. Skøyte, sleperor, propell plasseres mellom ein skråstilt stamn og roret, gjerne "inn i roret". Kutter, opprinnelig liknande plassering av propell, men roret går ikkje over vannlinja (i særleg grad i allefall) Meir moderne kuttarar er meir tilpassa formålet. Det er den utoverhengande hekken, og ein i allefall bortimot loddrett baug som gjer båten til kutter. Kryssar, dette er den mest moderne skrogfasongen, og mange skøyter og kuttarar vart bygd om til kryssarar. Her er det ikkje sleperor, og akterstamnen er tilpassa stor propell. Redigert 4.Desember.2009 av Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Kutter? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 vet man jo ikke før man ser hekken det! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Tverr Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 da er det ingen kutter. tross navnet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Jeg vet om 5.5 millioner mennesker som vil være uenig og kalle den en fiskekutter. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 vet man jo ikke før man ser hekken det! Kutteren er vel ikke så drektig og er vel noe smalere enn enn krysseren? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
nedgård Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Jeg vet om 5.5 millioner mennesker som vil være uenig og kalle den en fiskekutter. Javel? så la være å spørre da vel, når du er uenig med evt svar. siden du har støtte av 5,5millioner bekjente er vel mitt svar uvesetlig. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Kutteren er vel ikke så drektig og er vel noe smalere enn enn krysseren? har ikke noe godt svar til deg, annet enn at der er rumpa som bestemmer. "håkon" har gode illustasjoner Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Hvilket land mener Mulligan disse 5,5 millioner bor i? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Går frem av bildet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 i norge har vi da 4,5 millioner... samma kan det være altså, bare ser ikke vitsen å spørre om en sak, når man er fast bestemt på svaret, og uenig med den som svarer... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 13 kvm Kutter. Seilmerke Ø. En mer enn uvanlig vakker båt. Konstruert av Erling Kristoffersen som også sto bak Knarr. Kaldbakt på en plugg, noe som var Kristoffersens oppfinnelse. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 (redigert) Archer, Kutter no 30 Redigert 8.Desember.2009 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Google fiskekutter Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 (redigert) Archer, Kutter no 30 "Hejmen". Bygget i Larvik 1903 for J. van Rietshoten, Rotterdam. Byggenummer 160. En kutter er egentlig et enmastet seilfartøy med fokk, klyver, storseil og toppseil. "Gjøa" er et godt eksempel på en kutter. Typisk lastefartøy. Redigert 8.Desember.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.