KnutK Startet 11.November.2008 Del på Facebook Startet 11.November.2008 Mulig jeg starter opp en helt unødvendig tråd, men likevel - Hvorfor skal man dekke til båtene med presenning om vinteren. De er jo bygget for å tåle vind og vær og all verdens fuktighet. Jeg gjør vel som de fleste andre, men liker å vite hvorfor. Egen båt skal ligge på vannet og jeg regner med regelmessige turer for å sjekke status. Ville det ikke holde med feie av snø etterhvert som den muligens kommer? KnutK Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Klart det! Men med presenning på renner snøen av av seg selv. Ikke dumt det heller! I tillegg slipper du unna all slags dritt som kommer ned ovenfra, slik at båten er renere når våren kommer. Så noen fordeler er det da! Selv har jeg båten på sjøen hver vinter, og koster vekk snøen når den kommer. Men noen ganger hadde det nok vært greit med "selvmåkende" presenning.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Hvis du virkelig feier av snøen etterhvert som den kommer så trenger du ikke presenning. Men - for en jobb Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Min filosofi er at en tildekking som virkelig duger koster flesk + at den gjør det umulig å bruke båten. En halveispatent er værre enn noe og medfører revnet presesning + at snøen slett ikke renner av men samler seg opp noe som er enda værre. Dekker derfor ikke til båten men bruker en plastspade og spar av snø de få dagene svineriet kommer. Mulig jeg rigger en liten presening over bommen akkurat ved nedgangsluka. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg dekket til halve båten i fjor og angret skikkelig på at jeg ikke tok jobben med å dekke til hele. Årsaken er at renholdet til våren ble mye mer omfattende. Jeg lå nær Oslo, og båten var seig av sot og annen forurensing. Kanskje litt mindre problematisk lengre ut, men uansett. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bergen dørk Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg har også hatt blandede erfaringer med dette: Revnet presenning (drit fra Biltema), problem med å få presenning til å ligge OK over lanterne, opphengte kanner som forsvinner grunnet vær og vind, snø som blir liggende oppå presenningen osv + veldig tungvint når båten skal brukes (min ligger på sjøen). Det er også nevnt flere ganger her på forumet at kalesjen slites unødvendig mye på denne måten, fordi den må ha litt tyngde for å ligge godt i vær og vind + at det gjerne må legges en presenning under presenningen over kalesjen for å unngå all kondensen (som gjør det mye våtere enn det all verdens regn gjør). Som dere skjønner - iallefall når det gjelder litt dårlige presenninger, så har jeg ikke spesielt god erfaring. Det er vanskelig å få de lagt på slik at de passer skikkelig og faktisk er enkel å ta av/på. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Wasco Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Hvis du virkelig feier av snøen etterhvert som den kommer så trenger du ikke presenning. Men - for en jobb Ikke for oss som bor på vestlandet.... her snør det sjelden eller aldri.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Brynjar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Min far bor i Harstad (sør Troms) og har sin Tresfjord 26 i bruk hele året. Ligger med kalesje så han er nede å ser til og koster båten hver gang det snør, og det gjør det i perioder mye av der oppe. Ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har båten hjemme og tar inn alt av puter og kalesjer så da er det veldig mye enklere å bare ha presenning over hele. Holder unna både snø, løv og allslags dritt som kommer i løpet av en lang høst/vinter. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
LM 605 Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Tror nok de fleste her på Sørlandet og Østlandet foretrekker å legge litt arbeid på ei skikkelig tildekkning når høst og vinter nærmer seg. Skal jo være klar over at hvis først snøen kommer på disse kanter, så er det ikke noen få tørre snøfiller, men en meter med blaut tung snø som legger seg på noen få timer med all sin tyngde. (spesielt langs kysten). Har sett alt for mange tragiske kalesjer m / bøyler og i tillegg vindskjermer som er knekt sammen som fyrstikker av snøen. Naturlighvis tåler jo en båt både snø og is, hagl og regn, men det er jo ikke alle som er så nøye med å kikke etter båten sin i løpet av vinteren, så derfor er det jo en fordel å dekke ordentlig til med en gang. Må vel legge til at det er vel og litt tilfredstillelse når man sitter foran peisen med kaffekoppen i handa og tenker på båten under presenningen , om det er i opplagshavnen eller i egen hage den ligger,tross alt, snart er det vår så er det atter på sjøen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Så sant LM605. "Snøkaos" er jo det nye ordet for vinter her nede... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Astor Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Mulig jeg starter opp en helt unødvendig tråd, men likevel - Hvorfor skal man dekke til båtene med presenning om vinteren. KnutK Jeg har en liten presenning over fb. Det er det hele. Prøver å holde båten ren for sørgerenner og slikt med litt vask på milde dager. Klart det! Men med presenning på renner snøen av av seg selv. De fleste av oss har nok samme praksisen med å være nedom båten og sjekke at alt er som det skal. Jeg har en sneskuffe liggende ombord slik at jeg kan bli kvitt snefillene etter hvert som de legger seg. Vinteren har mange fine dager og jeg ser fram til mange fine turer på fjorden. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Herman Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 De fleste av oss har nok samme praksisen med å være nedom båten og sjekke at alt er som det skal. De fleste har absolutt ikke denne praksisen! Man setter opp båten om høsten, og begynner å pusse lit på den til påsketider. Imellom der er de / vi nedom en gang eller to hvis det passer seg slik. De færreste har tid og anledning til å se etter båten flere ganger i uka. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kjetil1 Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg dekket også til båten, med en garsaje Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
VannTro Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Stikkordet er frostsprenging.....Det er utrolig hvordan vann som tiner i solen på dagen ekspanderer i kulden om natten ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lazy days 2 Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Jeg dekker ikke til båten. Bor i Stavanger. Eneste grunn for å dekke til er utvendig teak. Teak dekk ol. Dette er pent men jeg skal ha minst mulig teak på mine fremtidige båter. Desverre har mange av de båtene jeg liker mye av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Stikkordet er frostsprenging.....Det er utrolig hvordan vann som tiner i solen på dagen ekspanderer i kulden om natten ! Derfor jeg dekker til båten i hvertfall, helt utrolig hvor smeltevannet finner veien og når dette fryser til igjen er lekkasjene et faktum Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Stikkordet er frostsprenging.....Det er utrolig hvordan vann som tiner i solen på dagen ekspanderer i kulden om natten ! jepp....... det er ju därför vi dekker......hade det bare vart snö eller regn...hade det ikke vart noe problem! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
CB. Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 En løsning er og ha litt varme på ombord + presenning... desverre er det gått sport i av vinter vakter på marinaene og dra ut strømledningen. :nono: At gml pensjonister er så slemme er ubregripelig da vi betaler i pose og sekk. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bjoris Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Er det mange som bruker cockpitkalesjen fast om vinteren? Jeg har gjort det til nå. Teaken har det fint, båten blir tørrere og jeg tenker som så at taket på kalesjen er det som blir slitt og det koster ikke allverden om jeg må bytte det om noen år... Å dekke til hele båten når den ligger på sjøen er både vanskelig og dyrt. Det blir også en utfordring når det blåser så mye som det gjør her hos oss... Irriterende nok har ikke det kommet strøm på de nye bryggene våre. Hadde tenkt å sette ned lufttørkeren... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sebaldus Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Har cockpitkalesje men tar denne ned på høsten. Årsaken er at den er konsturert litt dumt slik at den kneler av 1 cm snø. I tillegg synes jeg ikke det er noe minus å redusere vindfanget i båten og i tillegg ha mulighet til å feste spring og ekstra fortøyninger til vinsjene. Disse er normalt innenfor min kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Selv her på Østlandet har jeg prøvet å ha båten ute uten noen form for tildekning og det gikk fint, men så var det heller ikke mye snø sist vinter. På Vestlandet ville jeg ikke ta meg bryet med å dekke båten. La gjerne både Sprayhood og cokpit telt stå oppe, det tåler det utmerket. Har du alu. bøyler så bør du nok følge litt med, men syrefaste er det ikke noe problem. Skal du først ha dekket båten så bør du enten ha en fasongsydd (dyr) , eller bare dekke båten fra masten og akterover. En heldekkende presenning kan gi problemer med utlufting. NB luftavfukter er å foretrekke framfor varme, det holder med en 100W lyspære i motorrommet. Skal du bruke båten (Bjoris) så er det helt OK med bare cokpitkalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 De fleste har absolutt ikke denne praksisen! Man setter opp båten om høsten, og begynner å pusse lit på den til påsketider. Imellom der er de / vi nedom en gang eller to hvis det passer seg slik. De færreste har tid og anledning til å se etter båten flere ganger i uka. De jeg kjenner av båtfolk rundt her som har båten på vannet er en tur i havna hver dag. Selvsagt er dette noe forskjellig. Etter en lang dag på jobben er det befriende å komme ned i båten å la tankene svirre rundt noe helt annet. Hvem av oss som er flest vet nok ingen av oss vil jeg tro. Påsken tilbringes på vei til Strømstad. Neste år er vi en 10 - 12 båter som i samme venne krets drar på "Harrytur". Dette er nok variasjoner etter hvor vi bor i landet og hvor glade/ivrige vi er i båtlivet. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Strømstad/Koster i påsken er fine greier , gleder meg allerede til 2009 påsken der nede men vinteren er lang og det skal seiles mye før den tid Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Tror nok de fleste her på Sørlandet og Østlandet foretrekker å legge litt arbeid på ei skikkelig tildekkning når høst og vinter nærmer seg. Skal jo være klar over at hvis først snøen kommer på disse kanter, så er det ikke noen få tørre snøfiller, men en meter med blaut tung snø som legger seg på noen få timer med all sin tyngde. (spesielt langs kysten). Har sett alt for mange tragiske kalesjer m / bøyler og i tillegg vindskjermer som er knekt sammen som fyrstikker av snøen. Naturlighvis tåler jo en båt både snø og is, hagl og regn, men det er jo ikke alle som er så nøye med å kikke etter båten sin i løpet av vinteren, så derfor er det jo en fordel å dekke ordentlig til med en gang. Må vel legge til at det er vel og litt tilfredstillelse når man sitter foran peisen med kaffekoppen i handa og tenker på båten under presenningen , om det er i opplagshavnen eller i egen hage den ligger,tross alt, snart er det vår så er det atter på sjøen igjen. Etter flere år med billige Biltemapressenninger har jeg anskaffet en skikkelig pressening og stativ, med god høyde og godt fall (ikke engang sirup og prim henger på) Vindfanget er sikret med barduner og jordanker. Enig med LM 605, at det er godt å sitte foran peisen med den gode følelsen at "juvelen" er vel forvart, og vente på våren. Og at snø, sol og forurensing ikke forringer gelcoat og teak. På en annen side er jeg misunnelig på de som har/kan ha båten ute vintern, spesielt på fine dager :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Selv her på Østlandet har jeg prøvet å ha båten ute uten noen form for tildekning og det gikk fint, men så var det heller ikke mye snø sist vinter. På Vestlandet ville jeg ikke ta meg bryet med å dekke båten. La gjerne både Sprayhood og cokpit telt stå oppe, det tåler det utmerket. Har du alu. bøyler så bør du nok følge litt med, men syrefaste er det ikke noe problem. Skal du først ha dekket båten så bør du enten ha en fasongsydd (dyr) , eller bare dekke båten fra masten og akterover. En heldekkende presenning kan gi problemer med utlufting. NB luftavfukter er å foretrekke framfor varme, det holder med en 100W lyspære i motorrommet. Skal du bruke båten (Bjoris) så er det helt OK med bare cokpitkalesjen. Har solide rustfrie bøyler så det går nå bra. Den fikk jo virkelig prøvd seg her i et par stormer for en mnd siden og det gikk helt fint. Lite blafring og den stod fjellstøtt. Ja, planen er seile mye, har fundert på disse vinterregattaene, men det er litt langt til Bergensområdet der disse går, en har jo familie også, som forøvrig ikke syns overnattingsturer er så kult på denne årstiden, men jeg skal nå ta med meg den eldste så skal vi nok få oss overnattingsturer også;) Nå er snart båten ferdig i Stavanger med nytt gennakerspyd, spinnakerbom, nye SpinLock etc så det er mye spennende som skal testes ut. Pt ligger nytt seil på is, det blir mye penger nå... Har bestilt nye seilkler til meg og mor, bare det er jo en formue, men vi skal få dette svært rimelig som introduksjonstilbud på Hood sin 2009 modell. Disse selges av WestCoast Yachting, de samme som har montert alt det nye på båten samt gjort mesteparten av reklamasjonen... Håper på mye seiling fremover, spesielt utover våren når det blir lysere om kveldene. Jeg er ikke så ivrig at jeg stikker ut å seiler i høstmørket på kveldene... Dvs jeg har gjort det også i høst... Måtte bare prøve seile den siste regattaen for høsten... Visit My Website Har ikke mye erfaring med aleneseilas i mørket, det er spennende... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.