Jump to content

Hjemmelaget bordplate


Xlnt

Recommended Posts

Et spørsmål, når man freser ut til hengsler, hvordan får man til akkurat formen?

Jeg sagde ut en mal i 6mm kryssfiner (ble et par forsøk og litt finpussing før jeg fikk den nøyaktig nok..). Malen ble festet på bordplaten vha. limtvinger, før overfresen med en passende styrehylse ble tatt frem. Dette gikk greit når man først fikk "teken" på det! :smiley:

Link to post
Share on other sites

vordan var det med epoxi ??? har sett maaaaaange pene bord her som di sier er lakkert med epoxi - hva produkt er dette og hvordan går jeg frem ??? oljer - epoxi -lakk ????

bordet mitt ble "greit" men ble ødlagt av bølgete lakk - trodde det borte med flere strøkmen ble bare verre og verre (se bildene over)

 

Tja, hva vil du vite om epoxy? Et harpiksprodukt som egner seg svært godt til forsegling av treverk, tåler veldig mye og har lang levetid. En stor svakhet har epoxyen, sollys, eller rettere sagt, UV-stråler. Så behandler man med epoxy, må den etterbehandles/lakkeres med lakk som inneholder UV-filter. Forskjellige fabrikanter har litt forkjellig utseende. Noen er helt klare, andre med et gult eller rødlig skjær. Herderen har begrenset levetid, og blir misfarget hvis den står lenge etter å ha vært åpnet. En sterk ammoniakklukt utvikler seg også. (egen erfaring... gikk nesten i bakken da jeg av en eller annen idiotisk grunn stakk nesa bort til flaska og trakk pusten dypt)

 

For å sikre god vedheft bør ikke treverket forbehandles med olje.

 

Når det gjelder "bølgete" lakk, så anbefales fordriver for å glatte ut lakken, samt fjerne bobler som kan oppstå. Godt resultat kan også oppnås om man bruker en langhåret pensel. Mange lag gir best resultat, men for å unngå "bølger" så sliper man mellom hvert strøk.

 

Ellers anbefales diverse bøker om emnet, dette er en hel vitenskap.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

som dere ser ble det bølger i ravi lakken :cryin:

 

Det er ikke så lett å se, men jeg tror det skyldes grunnarbeidet, eler manglende sådan.

 

Det er først når det blir blankt at feilene synes.

 

Dersom jeg har rett, så bør du slipe helt ned igjen og starte fra bunnen med lakkering.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sagde ut en mal i 6mm kryssfiner (ble et par forsøk og litt finpussing før jeg fikk den nøyaktig nok..). Malen ble festet på bordplaten vha. limtvinger, før overfresen med en passende styrehylse ble tatt frem. Dette gikk greit når man først fikk "teken" på det!

 

Takk for det.

Det var slik jeg hadde tenkt å gjøre det. (Skryte)Bilder av mitt bord følger snart.....

Link to post
Share on other sites

Lakka et nata bord i forige båten min,det blei små kulete å mindre pent syntes jeg da. Var ingen andre som så det men ,samma det jeg ville ikke ha det sånn.Fikk høre av dem gammle gutta som har lakka litt før ,ikke ha det for varmt sa dem.Der var feilen min ,trudde det var bra med varme jeg men.Fikk tempen ned i 12 -15 grader , blanda 3 stjerna lakk 50/50 og med litt teakbeis oppi .Helte utover bordet å drog det ut med svamp .Det blei kanon bra ,etter 7-8 strøk. Skal behandle det nye bordet inne ,regner med jeg går for 3 stjerna . Teakdørken ute som er nesten ny ,den blir det olje på .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...