Jump to content

Hjemmelaget bordplate


Xlnt

Recommended Posts

-to el. tre lag epoxy

-par-tre lag med 2-komponent UV-lakk (var det det du mente, Honduras?)

 

Jeg ville nok tatt 8-10 strøk med lakk med sikling eller mattsliping imellom strøkene, ellers er jeg enig med deg vedrørende 2-3 strøk epoxy først og så lakk.

 

Ser at enkelte har nevnt at West epoxy er gul. Jeg har gått over til å bruke epoxy fra Svas Kjemi. Den er helt klar og uten farge. Foretrekker den etterhvert. Lengre "pot-life" har den også, selv om det ikke har noen betydning på ei lita luke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sånn da var bordet ferdig. Tilskjært i hjørnene og belistet. 2 tykke strøk med epoxy og 1 strøk med trestjernes lakk til slutt. Tror jeg skal matte det ned en gang til og ta et strøk lakk til. Så blir det bare å vente til våren så jeg får montert det i båten og se hvordan det tar seg ut der :cheers:

 

-Xlnt

 

p1050183.jpg

 

p1050184.jpg

 

p1050185.jpg

 

p1050186.jpg

 

p1050187.jpg

 

p1050188.jpg

 

p1050189.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid! Fin glød i treverket!

 

-er litt skeptisk til trestjernerslakken. Ser at den inneholder lysfilter, men er dette bra nok? (UV-filter?)

Har du sjekket det med noen epoxy-eksperter?

Flott hvis det er det, da skal jeg bruke denne lakken på luka mi. Er jo en svært god lakk, har bl. annet brukt

den på ei furutrapp (innvendig, ja..) og den er "like fin" etter over 20 års bruk!

 

trestjerners.jpg

Link to post
Share on other sites

Kantlister og handtak kommer fra ei gammel ytterdør. De er bearbeidet med dimensjonshøvel,hullsag, stikksag,gjærsag, handoverfres og bordfres. Mange operasjoner, men med tålmodighet og litt innsikt går det bra. Hele prosjektet med bordplate og serveringsbrett kom på ca.2500 kr. Til sammenligning kan jeg nevne at Tischlerei Kurt Behn i Tyskland lager tilsvarende bordplate til vår Bavaria.Den koster 1500 euro i Tyskland.Mange penger å spare, og så kommer gleden ved å få det til som et stort pluss.

Link to post
Share on other sites

Kantlister og hjørner: Jeg også kappet til dette av en ytterdør. For å lage hjørnene tok jeg en firkantet kloss som jeg borret et hull i, delte så klossen i i fire, slik fikk jeg da en buet kant som jeg la oppe på hjørnet av bordet og merket av radiusen på hjørnet. Grovsaget ytterkanten av klossene til en bue, finsaget hjørne på bordet etter avmerkingen. Limte de på og deretter limte jeg på kantlistene. Til slutt slipte jeg hjørnene ned til ønsket tykkelse slik at hjørne og kantlistene fluktet fint. Voila-ferdig :smiley:

Var inne på tanken å kjøpe hjørnene ferdig, men fant ikke rett tykkelse til bordplaten samt at det var mye morroere å kunne lage de selv. Hjelper litt på stoltheten he he :cheers:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kjempe fine bord her ja , har selv et i den nye båten med flott kompassrose . Men den forsvant jo fort når Økosjefen kom med duken sin, så da slipper jo den å synes .Skulle vel vært forbudt med duker på slike fine nata bordplater men ,det er vel ikke lett å få til . Skal igang å lage et til å ha ute bak ,går det bra .Så vil jeg prøve meg på et 6 eller 8 kanta bord til FB .Sånt bittelite bord til bittesmå glass :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...