benq Startet 11.November.2008 Del på Facebook Startet 11.November.2008 Er det noen som kan legge ut koblingsskjema for et lovlig og sikkert hjemmelaget landstrøms skap, med jordfeilbryter (hvis det er nødvendig) og sikringer, en 16 A kurs. Og hva er lovlig/godkjent skipskabel. NMHVO er den godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg trodde at en helst kjøper skapet ferdig med jordfeilbryter og det hele. Ellers kan jeg anbefale Ladac sitt system "Ladix". Det er "plug and play" og er lovlig å installere for oss som ikke er sertifiserte elektrikere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg har handlet dette for en rimelig penge, er vel noe slikt trådstarter ser for seg. Mangler det noe i dette opplegget Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Er det noen som kan legge ut koblingsskjema for et lovlig og sikkert hjemmelaget landstrøms skap, Det er et par selvmotsigelser her ser det ut til! Det eneste du har lov til å montere selv av landstrøm er Ladac sitt Ladix system, som er et "plug and play" system beregnet for oss amatører. Alt annet må monteres av autoriisert installatør, for å være lovlig! Så da hjelper det lite at du kjøper de rette delene, du har uansett ikke lov å røre en skrue på det selv! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 man kan jo montere alt selv og få en godkjent installatør til å sjekke det før man setter på spenning? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Det som "M/S Bastard " hadde kjøpt så jo greit ut, hvor har du kjøpt disse sakene? Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Det er et par selvmotsigelser her ser det ut til! Det eneste du har lov til å montere selv av landstrøm er Ladac sitt Ladix system, som er et "plug and play" system beregnet for oss amatører. Alt annet må monteres av autoriisert installatør, for å være lovlig! Så da hjelper det lite at du kjøper de rette delene, du har uansett ikke lov å røre en skrue på det selv! Helt riktig, og sørg for å få en samsvarserklæring av installatøren. Hilksen Fagmann Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 man kan jo montere alt selv og få en godkjent installatør til å sjekke det før man setter på spenning? Da er det Installatøren som har "gjort" jobben. og han har det fulle ansvar. Veldig dumt, men dumme folk fins Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Eneste problemet med Ladac sine produkter er at sikringene er ulovlige i båt, de skal stå 10000 på dem men de har dem ikke skjønt. :nono: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Og hvis man ser på statistikken av nybygg, så er det 52% sjanser for at anlegget ditt etterpå er feil... (ifølge en del presseoppslag for en god del måneder siden har 52% av alle elektriske anlegg i nybygg feil. Jeg går ut fra at så godt som alle elektriske anlegg i nybygg settes opp av fagfolk med papirene i orden) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Eneste problemet med Ladac sine produkter er at sikringene er ulovlige i båt, de skal stå 10000 på dem men de har dem ikke skjønt.10000 hva da? Ampere utløserstrøm kan det ikke være. 10000 volt? Noe annet 10000? Hva er det Ladac ikke har skjønt? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 M/S Bastard. Bortsett fra dette med godkjent installasjon utført av fagperson, så mangler det veggboks til å ha Garo-stikkontaktene i. Det er ikke lovlig å felle disse inn i en vegg / skapvegg uten veggboks. Disse kontaktene er til byggeskap der de står innfelt i et lukket rom som du ikke har tilkomst til med fingrene. Men den innfelte boksen med rundstiftkontakten er perfekt. Har samme sorten selv. Det er vel en jordfeilautomat du har liggende der? (Kombinert jorfeilbryter og automatsikring). Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 10000 hva da? Ampere utløserstrøm kan det ikke være. 10000 volt? Noe annet 10000? Hva er det Ladac ikke har skjønt? 10000 tommeltotter Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Dette er standard med utløsesevnen på sikringer og jordfeilbrytere. Franske og tyske billigbåtprodusenter leverte båter med CE godkjennelse i flere år etter disse kravene ble sett på uansett standarden var 6000 og helt ned til 4000 hos dem men siste 2-3 årene har dem gjørt tingene riktig. Produsent av utstyr som har ikke vært montert er litt vanskjeligre med. Man kan se på hvilken kvalitetsstandard leverandører arbeider på hvort dem oppfyller kravene som sett er til utstyr eller hvort dem sparer på steder kunden ikke har kunnskap til. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Utløserevne og utløserkarakteristikk er noe annet enn bryteevne. Hvorfor bør sikringene ha 10kA bryteevne i landstrømsanlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Dette er kraver i CE regelverket. Dette gjelder sikringer i båt og på bryggeanlegg. Standarden er i firkant ramme foran på sikringen men hvis den ikke har den ramme er den heltatt ikke CE godkjent. Jeg har vært innom den varianten her på markeden med CE merke fra produsent. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
M/S Bastard Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Det som "M/S Bastard " hadde kjøpt så jo greit ut, hvor har du kjøpt disse sakene? Dette var til overs fra en selvbygger. Maritim selger vel også en slik lansdstrøm sentral mener jeg. Landstrøm sentral M/S Bastard.Bortsett fra dette med godkjent installasjon utført av fagperson, så mangler det veggboks til å ha Garo-stikkontaktene i. Det er ikke lovlig å felle disse inn i en vegg / skapvegg uten veggboks. Disse kontaktene er til byggeskap der de står innfelt i et lukket rom som du ikke har tilkomst til med fingrene. Men den innfelte boksen med rundstiftkontakten er perfekt. Har samme sorten selv. Det er vel en jordfeilautomat du har liggende der? (Kombinert jorfeilbryter og automatsikring). Ja, jeg skal skaffe veggboks til stikkkontaktene. Jordfeilautomat ja, med automatsikring. Har jo vært mye snakk om kutting av jord osv. Trenger jeg det, når det er jordfeilbryter i denne boksen jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 ....Men den innfelte boksen med rundstiftkontakten er perfekt. ........... Men det er jo et kjempemøbel i billig plast. Sånt vil jeg ikke ha i/på båten! Se Ladac sin løsning. Mini kontakt i syrefast. Ellers er den amerikanske varianten med blankt skrulokk heller ikke det verste jeg har sett. Mye stiligere enn dette heslige EU møbelet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Enig i det, men Ladac er for dyrt for meg Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 På Google dukket dette opp "Landstrøm system for båter" men det koster jo skjorta, det må jo være mulig å bygge noe med duppeditter fra biltema eller clas ohlson . Eller kanskje ikke når man leser dette, "Landstrøm enkelt og greit med “LADIX” " også det fra google. Man kan jo bli skremt av mindre. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Og hvis man ser på statistikken av nybygg, så er det 52% sjanser for at anlegget ditt etterpå er feil... (ifølge en del presseoppslag for en god del måneder siden har 52% av alle elektriske anlegg i nybygg feil. Jeg går ut fra at så godt som alle elektriske anlegg i nybygg settes opp av fagfolk med papirene i orden) Tja, er vel en del sanheter med modifikasjoner her på hva som var feil og ikke. Det kommer an på hvilke normer som var/er benyttet. en del var feil på komponenter fra produsenter, noe var feil tolkning av normene Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Mangelfull installasjon er ikke noe nytt fenomen, men en god del mindre mangler er vel relatert til at nye regler tar litt tid å innføre i praksis. Jeg tror det er svært få feil som medfører umiddelbar fare når en installatør gjør jobben. Nelfo har satt ekstra fokus på dette med feil på nye installasjoner om maner til bedre og flere etterkontroller. Elektriske installasjoner i maritime miljøer er mer utsatt på grunn av miljøet og derfor stilles det også spesielle krav til både installasjonens utførelse og komponenter. Dessverre så benyttes det en del komponenter i båt som ikke står ut den forventede levetiden, og nedbrytning av kontaktpunkter (Irr etc.) gjør anleggene utsatt for feil. Feil / mangelfull forlegning av kabel, kabel forlagt sammen med drivstoffslaner, feil kvalitet på kabel, montering uten niter, feil i galvanisk kompatibilitet og IP grad, feil type og plassering av vern, feil grenseverdier på jordvern etc. er vel noen av de feilene som går igjen. Det meste av dette står det om i ISO 13297 selv om innholdet er svært forenklet. Jeg mener at så lenge man må spør noen om hjelp til å få et koblingsskjema så bør man ikke begynne på en slik installasjon selv. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Det som er litt rart er at det ikke kommer flere produsenter på banen med lignende utstyr som Ladix, dvs "gjør det selv" pakker, og at det ikke gjøres mer for å markedsføre slike produkter. Her må det da være et stort marked? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Kanskje Ladix ikke er så dyrt hvis en sparer utgiftene til elektriker. Er jo ikke så billige de heller. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Nå må jeg legge til at jeg nok har gjort ulovligere koblingeer selv enn å legge landstrøm i båten. Men for den nye båten min, falt jeg for Ladix mest på grunn av design og utseende på komponentene. Og så blir det ikke problemer med CE-merkingen ved importen fra Thailand til Norge. I tresnekka Tora, derimot, går jeg nok for en rimeliger løsning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.