Jump to content

trenger hjelp til transport/bunkring av ca 1500L diesel


sjøleik

Recommended Posts

Jeg synes dere gjør det unødvendig vanskelig, med svæære tanker som må løftes med kran osv..

 

Siden du skal fyre hele vinteren trenger du vel ikke å få alt på en gang?

 

Jeg tror jeg hadde satset på vanlige 205L stålfat. En vanlig 12-14 fots jolle kan fint ha ett eller to slike fat ombord. Fyll der det passer og få fatet opp i jolla(eller fyll fatet mens det ligger i jolla) og få det hele over til båten din. Har du en vanlig bom eller kan du rigge opp en arm slik at du kan løfte fatet opp og svinge det over rekka? Deretter er det bare å bruke hevert-prinsippet for å fylle over til de store tankene. Ett par turer en lørdag, så har du fyring for flere måneder.

 

Men det blir kanskje for enkelt og billig... :wink:

Link to post
Share on other sites

hei Honduras,

 

- å løfte et 200L fat over til jolla trenger jeg nok litt hjelp av deg ;-)

- å fylle fatet mens det står i jolla betyr at jeg må fylle hos en marina ("avgiftsfri" diesel koster der opptil 2 Kr MER enn vanlig diesel på bensinstasjon) Tankbilen kommer ialfall ikke til å fylle 200L i en jolle

- om jeg kjøper over 1000L på en gang får jeg en annen pris enn på flere ganger 200L

 

Jeg tror nok den varianten med 1000L fatet, truck og lekter (slept av Hilmar 2 - <takk, jeg ringer!>) blir det enkelste om jeg ikke vil støtte de griske mariner...

Link to post
Share on other sites

det var tilbudet:

"...har et tomt tusen liters fat stående med pumpe å greier kan jo alltids hjelpe deg..."

hvis det altså er en håndpumpe får jeg hjelp! ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

TAKK - TAKK - TAKK - TAKK - TAKK - TAKK - TAKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

I dag var den store dagen!

BavariaMorten hadde allerede levert en 1000L-tank til Drøbak, randfull med hyggelig-pris-diesel!

Men så gikk denne båten på grunn ved Fagerstrand, og kjære Hilmar måtte ut å hjelpe til med sikringsarbeid.

Immens gikk varmen her på sparebluss...

Men nå, i dag altså, fikk han tid til å slepe drivstoffet hit. Brukte 4 timer, stakkar, det var jo allerede helt mørkt da han kom, lot seg ikke forføre hverken av kaffe/tè eller kake, og satte igang med pumpejobben. Men pumpen gikk ikke helt som den skulle, til slutt knakk stussen hvor boremaskinen skulle få tak i, da begynte han å sveive med en skiftenøkkel. Det gikk jo, det òg, men langsomt. Til slutt fant han en gammel lensepumpe som måtte repareres først, men så gikk det unna i løpet av - ja, hvor lenge?

20:50 var han endelig klar til å dra, og nå begynte det akkurat til å blåse - håper han kommer seg trygt hjem, blir vel ikke før midnatt...

Kjempehyggelig og hjelpsom gutt!

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

img_0242.jpg

her venter jeg på Hilmar (vel, jeg synes ikke, sitter jo bak kameraet)

img_0262.jpg

sliter med pumpen...

img_0264.jpg

pumper med en tang!

img_0265.jpg

ferdig til å dra. God tur!

Link to post
Share on other sites

da var han nok på vei hit.

 

men nå er han på vei nedover, og det blåser mye...

 

vi snakket jo om det ene og andre, husker ikke at han hilste fra "Sleipner" (men siden jeg hadde fått en liten bil i hodet, for noen år siden, er det godt mulig at han hadde hilst likevel...) Takk ialfall! Hilser tilbake :seeya:

Link to post
Share on other sites

da var han nok på vei hit.

 

men nå er han på vei nedover, og det blåser mye...

 

vi snakket jo om det ene og andre, husker ikke at han hilste fra "Sleipner" (men siden jeg hadde fått en liten bil i hodet, for noen år siden, er det godt mulig at han hadde hilst likevel...) Takk ialfall! Hilser tilbake :seeya:

 

Måtte bare ta en telefon igjenn og han var på god vei hjemover igjenn. Han hadde nå fått assistanse til slepet av faren da det hadde gått litt sakte med Hilmar II.

 

Så han kommer seg nok trygt hjem ikveld! :wink:

Link to post
Share on other sites

nå har jeg nesten dårlig samvittighet; men det var så fint vær hele dagen, nesten speilblankt vann. Og akkurat da han skulle dra begynte det til å blåse sånn...

Godt å ha en far i nærheten, men likevel...

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre at drivstoffet er på plass.

Da jeg i sin tid kom med forslaget om "Hilmar2" var det nærmest på fleip.

I ettertid er det helt klart at den gutten skal man ikke kimse av.

 

Litt etterpåklokskap: Pumpeutstyret som ble brukt var ikke optimalt. Et bedre valg for håndpumping ville vært en

1-1/2" lensepumpe av membrantypen utstyrt med nitril-membran. Dersom to mann bytter om å pumpe ville man kunne flytte

1000liter på akseptabel tid. Pumpa måtte dog festes til tankens stålgitter. Kanskje noe å tenke på neste gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1000 liter stående, Jeg skal få ordnet meg en sikkelig pumpe til disel med tanke på at det er sikkert ikke siste gangen jeg gjør noe slikt.

Hadde en kjempetur på vei innover, passerte KV Leikvin og de tok bilder og sto i :smiley: .

Hjemturen blåste det en del men det gikk greit.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Takk, det med beholderen hadde jeg nok fått til...

 

Men som sagt, det er ingen mulighet å få den (og innholdet) hit på landveien...

 

Hva med å fylle 3/4, hive den/det på sjøen på høvelig sted og taue den bort til båten med "hva som helst"? (jolle med påhengs).

 

 

Edit: Veeldig seint ute der da, men en knakende god ide uansett :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...