Jump to content

Lekkasje i lukket kjøling på Merc 1.7D


AndersH

Recommended Posts

Jeg har en Merc 1.7D i min Beetle og på slutten av sesongen begynte jeg å måtte etterfylle den lukkede siden av kjølesystemet. Var kanskje 3-4dl pr. 5-6 timer kjøring, så ikke veldig mye, men nok til at jeg merket det på temperaturen. Fylte på med Quicksilver feridig blandet kjølevæske (som koster en formue), men på slutten av sesongen gikk jeg tom for denne. Fylte de 2-3 siste gangene med rent vann.

 

Nå begynner jeg å bli litt betenkt i forhold til frost og hvor mange kuldegrader den litt utvannede kjølevæsken tåler, så jeg tenkte å gjøre noe med det før vinteren setter inn for alvor.

 

Er det noe veldig hokkuspokkus i denne kjølevæsken til Quicksilver, eller kan jeg fylle på litt med vanlig glycol for å få opp frostbestandigheten? Om jeg MÅ bruke denne kjølevæsken til Quicksilver må jeg jo evt. tappe ned og så fylle opp igjen siden den kun finnes som ferdigblandet (såvidt jeg vet).

 

Min tanke var å bare kjøpe glycol på Maritim sammen med en slik måler som ser hvor mange grader væsken tåler, blande i til jeg får det nivået jeg bør ha... sånn 30 minus eller deromkring...?

 

Håper på noen kjappe svar her...:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei Anders.

Litt ukjent med din 1,7D. Har du rød eller grønn kjølevæske på din motor. På min 4,2 d-tronic skal det være rød kjølevæske og den kjøper jeg som konsentrat (ikke quicksilver) og blander ut selv, med mitt mercruiser verksteds velsignelse.

Langt viktigere er det å holde seg til riktig quicksilver motorolje. Den er heller ikke nevneverdig dyrere enn annen god olje.

Hvis du har etterfyllt systemet med mye vann ville jeg nok tappet og fyllt opp på nytt, just in case.

 

Arve

Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at denne kjølevesken til Quicksilver er helt vanlig glykol. All frostvæske man kjøper til bil og båt inneholder rusthindrende middel.

 

Jeg har aldri brukt noe annet en vanlig frostvæske på min båter noen gang. Synes fremgangsmåten din høres veldig fornuftig ut. Kjøp vanlig glykol og mål hvor mange grader frostvæsken på motoren din holder. Tapp av og etterfyll med frostvæske til du får ønsket temperatur. Pass på å få sirkulert systemet sånn at hele systemet holder samme grader. Pass bare på å kjøpe samme type (farge) frostvæske som du har.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har kopiert innholdet fra service manualen:

 

Closed Cooling System

Coolant Requirement

CAUTION

Alcohol or methanol based anti-freeze or plain water are not recommended for use

in the closed cooling section of cooling system at any time.

Because diesel engines are high compression engines and related higher engine operating

temperatures are created, the closed cooling system and engine must remain as clean as

possible to provide adequate engine cooling. This can only be assured by using the proper

anti-freeze, water, additives and inhibitors. It is recommended that the closed cooling

section of the cooling system be filled with a low silicate formula of ethylene glycol

anti-freeze in solution with deionized water. A low silicate formula prevents anti-freeze

separation, which causes a silicate gelatin to form. This gelatin will block engine and heat

exchanger passages causing engine overheating.

The coolant, if not premixed, should be mixed before being added to the closed cooling

system using anti-freeze and deionized water. Common tap water or softened water

contains unwanted minerals, which can leave large deposits in the system restricting the

cooling system efficiency. In addition, additives and inhibitors introduced into acceptable

coolant solutions will form a protective film on internal passages and provide protection

against internal cooling system erosion.

The closed cooling section should be kept filled year-round with an acceptable coolant

solution. Do not drain closed cooling section for storage, this will promote rusting of internal

surfaces. If engine will be exposed to freezing temperatures, ensure that closed cooled

section is filled with a properly mixed anti-freeze/coolant solution to protect engine and

closed cooling system to lowest temperature to which they will be exposed.

IMPORTANT: The anti-freeze/coolant used in these marine engines must be a low sili-

cate ethylene glycol, containing special additives and deionized, purified water. Us-

ing other types of engine coolant may cause fouling of the heat exchangers and over-

heating of the engine. Do not combine different types of coolants without knowing

that they are compatible. Refer to the coolant manufacturer’s instructions.

Some acceptable types of anti-freeze/coolants are listed in the following table. Refer to

Maintenance Schedules for change intervals.

Description Part Number

Premixed Marine Engine Coolant 92-813054A2

Fleetguard Compleat (Product 91-50663 with DCA4 additive) Obtain Locally

 

 

Det virker som at Mercruiser argumenterer med at for å unngå tæring så må Quicksilver frostvæske brukes.

Det er for meg helt uforståelig at den koster ca. 150 kr. pr. liter.

Det går med 4-5 liter ved skifte.

 

Du kan kjøpe strips for å teste om det er nok DC4 inhibatorer i frostvesken.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste på den kanna med Quicksilver ferdigplandet kjølevæske i høst når jeg styrte med dette, og der stod det ganske enkelt 50% Ethylen-glykol, 50% water. Er de ikke pålagt å skrive på kanna om det er noe annet spennende i blandingen? Spesielt i forhold til situasjoner hvor noen skulle få det i seg, eller på seg?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å se om det virkelig er behov for å etterfylle kjøleveske slik som du har gjort. Jeg har en kompis som opplevde det samme, uten at han hadde merket noe økt temperatur på motoren. Min erfaring er at noen motorer/merker er slik ay de kaster av seg noe veske om de fylles opp til maks på nivåmerket, selv ved varm motor.

 

Siden frostvesken har relativt kort levetid med henblikk på anti-korrosjonsegenskaper anbefaler jeg deg å tappe ned systemet og spyle igjennom skikkelig for så å ta i bruk standard rød frostveske. Den har intill 5 års holdbarhet. Skulle du oppleve at veskenivået synker under forventet nivå/maksmerke ville jeg prøvd det slik for å se om dette gir noen form for økt motortemperatur. Gjør det ikke det er det bare å ha det som det er uten mer etterfylling.

Link to post
Share on other sites

Supert at det er litt trafikk i denne tråden nå, jo lenger ut på våren vi kommer jo nærmer en endelig løsning må jeg komme.

 

Som en annen siterer, jeg merker det på temperaturen på motoren. Dersom jeg går på marsj stabiliserer tempen seg på et greit nivå (husker ikke akkurat temperaturen i farten, men instrumentet viser relativt mye). Om jeg gir litt ekstra på øker den veldig fort oppover. Når jeg ikke har etterfyllt kjølevæske på en stund går den da mye varmere, og det går mye raskere, enn om varmeveksleren er helt full.

 

Kjølevæsken som lekker ut legger seg i dørken, så det er nok ikke "internt". Lekasjen fører ut i motorommet på en eller annen møte. Noen som har peiling på hvor i dette systemet det er mest vanlig å få slike lekasjer? Jeg har veldig vanskelig for å finne ut av hvor det lekker ut. Må nesten trykkteste eller noe og det er ikke noe jeg har lyst å begynne med selv....

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om feilen kan ligge på sjøvannssiden. Groe ved inntaket på drevet eller dårlig impeller vil føre til forhøyet temperatur, som igjen kan føre til at ferskvannssiden blir for varm og den kaster ut kjøleveske. Tipper dette er årsaken.

 

Det første som man må sjekke ved varmgang før videre feilsøking er altså sjøvannssiden. :wink:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt den i 2 år, og denne lekasjen har blitt værre og værre gjennom denne tiden. I fjor vår hadde fagfolk frahverandre hele drevet, byttet impeller, renset, vasket. osv. I tillegg hadde vi av koppen der sjøvannet går inn i varmeveksleren og staket opp alle rørene og fjernet skitt. 2 av 4 anoder ble byttet... Skulle tro at sjøvanns siden var ok...?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

I forhold til dette med litt høy temp har jeg egentlig en plan om å tappe ned til våren (den ligger ute nå) og ha i såkalt "systemrens". Dette er ikke egentlig arbeid jeg er kjent med, men det hørtest ikke så utrolig komplisert ut. Monterte webasto, kartplotter og ekkolodd i fjor vår så om dette er eneste jeg skal utrette i våres så må jeg vel klare det...:-)

 

Kan det være en tanke uansett lekasje eller ikke?

 

Jeg har også litt følelsen av at lekasjen oppstår om jeg kjører den litt hardt. Den lekker mer ved mye sånn lokal "råning", enn feks. en 4-5 timers tur jeg hadde til Florø med den i fjor sommer....

 

Dermed er jeg usikker på om jeg klarer å få den til å lekke mens jeg har den på land for service og vedlikehod i vår..... med tanke på kontrastvæske osv....

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg hadde det samme problemet.

Fin temperatur på marsjfart men når han kjørte fullt turtall en stund gikk alarmen på temperturen.

Han og hadde problemer med at det minket litt på kjøleveske mengden over tid.

Feilen hos han var i kjøleren.

Hvis du tar av lokkene i enden på kjøleren så må du skifte o-ringene som er tetningen mellon ferskvann siden og sjøvannn siden.

Hvis o-ringene er morkne eller litt skadet så vil det lekke fra ferksvann siden og ut i sjøvann siden.

Det er og et problem med zinken i disse kjølerene.

Det legger seg rester etter gammel zink i kjølekanalene og da blir det forliten gjennomstrømming på sjøvann siden.

Kjølerene på disse motorene er ikke akkurat overdimensjonerte.

Tror eg ville sjekket kjøleren, gjort reint og skiftet o-ringer og pakninger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
åssen vil det funke og bruke sånn som man fuller på bil for og tette små lekasjer i kjølesystem for båt?

 

Ikke at jeg ville brukt det men kanel er vel det vanligste å bruke hvis det lekker? Finnes sikkert mirakulin på små flasker til gullpris også da men.

Link to post
Share on other sites

Hei, ville satt trykk på ferskvann siden. Må får lånt det utstyr til det. Er fort gjort å finne lekasjen da. Som de sier er det noe lekaskje fra ferskvanspupen. Skal være et dreneringshull på den som vannet renner ut av nå simmeringen rykker!

Om du ikke finner noe da. Er det nok som mange sier at den går litt varm på fullfart, som au fører til at den hiver ut vann.. Om den er næ kokkepungtet...

Om den lekker fra vanpupen, kan du mange ganger se spor etter vann fra dette hullet. Ta med deg et lite speil og kikk bak reimhjulet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Opplevde det samme med min 2006 mod i fjor :confused: fundert litt på det med sink i kjøleren ja. byttet di i fjor våres og de var nesten borte. ble varm bare på full fart og minket 2-3 dl ferskvann. også tenkt på immpeller og groe i saltvansdel i drevet. har ikke pakket frem skipet enda ,så fint om du kommer med noe du har funnet ut(skal jeg oså gjøre) trenger ikke finne opp kruttet på nytt :flag: gleder oss sinnsykt til sommer og sol nå :cheers:

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme med min 2006 mod i fjor :confused: fundert litt på det med sink i kjøleren ja. byttet di i fjor våres og de var nesten borte. ble varm bare på full fart og minket 2-3 dl ferskvann. også tenkt på immpeller og groe i saltvansdel i drevet. har ikke pakket frem skipet enda ,så fint om du kommer med noe du har funnet ut(skal jeg oså gjøre) trenger ikke finne opp kruttet på nytt :flag: gleder oss sinnsykt til sommer og sol nå :cheers:

 

Dette med varmen har jeg nesten gitt opp. Eneste måtte være systemrens. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe...

 

På torsdag eller fredag får jeg en mekaniker hit som skal se om vi finner ut av denne lekasjen. Kan tipse om vi finner noe.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...