Jump to content

Lekkasje i lukket kjøling på Merc 1.7D


AndersH

Recommended Posts

Dette med varmen har jeg nesten gitt opp. Eneste måtte være systemrens. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe...

 

På torsdag eller fredag får jeg en mekaniker hit som skal se om vi finner ut av denne lekasjen. Kan tipse om vi finner noe.

:smiley:

ja supert om du melder fra hva som skjer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med varmen har jeg nesten gitt opp. Eneste måtte være systemrens. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe...

 

På torsdag eller fredag får jeg en mekaniker hit som skal se om vi finner ut av denne lekasjen. Kan tipse om vi finner noe.

:smiley:

ja supert om du melder fra hva som skjer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med varmen har jeg nesten gitt opp. Eneste måtte være systemrens. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe...

 

På torsdag eller fredag får jeg en mekaniker hit som skal se om vi finner ut av denne lekasjen. Kan tipse om vi finner noe.

:smiley:

ja supert om du melder fra hva som skjer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med varmen har jeg nesten gitt opp. Eneste måtte være systemrens. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe...

 

På torsdag eller fredag får jeg en mekaniker hit som skal se om vi finner ut av denne lekasjen. Kan tipse om vi finner noe.

 

:smiley:

ja supert om du melder fra hva som skjer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjølevæsken som lekker ut legger seg i dørken, så det er nok ikke "internt". Lekasjen fører ut i motorommet på en eller annen møte. Noen som har peiling på hvor i dette systemet det er mest vanlig å få slike lekasjer?

Hei! Uten at jeg kan si at dette er tilfelle hos deg, men du er vel klar over at det anses som helt "vanlig" at disse motorene kaster ut litt kjølevæske? Det har vært nevnt i andre tråder om denne motoren. Jeg har lik motor, har ingen problemer med varmgang, men det ligger ofte en liten skvett kjølevæske under motoren etter en tur.

 

Vannet kommer fra ekspansjonstanken i mitt tilfelle. Hvis ekspansjonstanken er for full, vil det alltid kastes ut kjølevæske når væsken ekspanderer når motoren blir varm. En vanlig feil mange gjør, er å fylle ekspansjonstanken nesten helt full. Men denne tanken er nettopp hva navnet sier, en EKSPANSJONS-tank. Er den full ved kald motor, vil selvfølgelig kjølevæsken kastes ut når motoren startes og blir varm, slik at væsken ekspanderer, hvor skal den ellers gjøre av seg? :wink: Derfor skal der bare være kjølevæske opp til minimumsmerket ved kald motor. Ja, noen har sagt at nivået gjerne kan være lavere også, bare du sjekker på toppen av motoren at der ligger kjølevæske helt opp til lokket.

 

Du skriver at du må etterfylle 3 - 4 liter kjølevæske etter en tur. Da lurer jeg på om det er de samme 3- 4 desilitrene som du hele tiden fyller "for mye" på, som kommer ut? Hvis derimot nivået minker 3 - 4 desiliter etter hver tur også uten påfylling, ja da er der nok en mer alvorlig lekkasje. Vannpumpe er nevnt her, den kan ofte være årsaken, jeg skiftet min i år, samtidig med skifte av registerreim (motor 7 år gammel, reg.reim de tok ut så ut like god som ny ...)

 

For øvrig er det normalt at kjølevanns-temperaturen stiger når du presser motoren. På tomgang ligger min motor på ca 80 grader, men straks jeg gir på så flytter nåla seg oppover, og ligger sånn omtrent to - tre grader over 90 (vanskelig å lese av eksakt på disse grove instrumentene). Det er i følge manualen optimal driftstemperatur.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over. Jeg har i lang tid bare oversett hele ekspansjonstanken. Den er konstant tom. Når jeg fyller på så er det fordi det begynner å bli langt fra korken i varmeveksleren og ned til væskenivået. Da fyller jeg den helt til topps, og fortsetter å etterlate ekspansjonstanken tom.

 

Merk at 1 tur, som referert over her, er en tur Bergen - Florø med retur.. dette er en 10-12 timers tur...

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da vil jeg bare melde om at feilen er funnet og problemet er løst.

 

Hadde en mekaniker på besøk som fant lekasjen. Hele bunnen i varmeveksleren er et lokk som er skudd på med skruer og en pakning. 3-4 av disse skruene var løse, og den ene var veldig løs. Det er såvidt man ser skruene helt under på kanten. Han teitet til alle de skruene man kunne komme til uten å fjerne veksleren fra motoren og det løste faktisk problemet!! Nå lekker den ikke lenger, ekspansjonstanken fungerer som ekspasjonstank igjen og varierer mellom min og maks etter hvor varm motoren er. Motoren går også en del kaldere nå enn den gjorde før, antagelig rett og slett fordi det nå er konstant mer væske i systemet enn det var før.

 

Hadde bare alt vært like enkelt...:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...