Jump to content

Restaurering Mercury T2 ( racing motor )


Droll

Recommended Posts

Denne minna meg om kjærringa, samme form lissom!

 

Hmm, no comment :lol: , håper hu ikke leser forumet her da ....

 

 

 

 

Har lekt meg litt i påsken...

timing_gear_01.jpg

Litt videre foredling av hjulene ifra en tidligere post..

 

timing_gear_02.jpg

Det originale remhjule er 2 delt, er forholdsvis lette å skille ifra hverandre, den nye delen er her presset på .

 

timing_gear_03.jpg

Rem hjulet under svinghjulet er også byttet ( må jo ha 1 : 1 utveksling )

 

Rema på bildet er en T5-500-10 ( profil- diameter- høyde ), denne har 100 tenner...ser ut til å måtte ha 98 :sad: er INGEN justerings muligheter orginalt.....

( leveres med 92 94 96 97 100 103 tenner... ).

 

Men burde kunne løse dette problemet :yesnod:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kan vel fungere med en strammerulle mot ryggen av tannreima? Lage innfesting på 3 av boltene på bosset til høyre f.eks.

Blir vel antagelig et strammehjul, men borrer da egne hull i godset ( er tykt nok ).

 

Vil nok prøve å regne litt på de forskjellige reim typene for å se hvor nærme jeg kan komme ( tror nok ei 490-T5-10 reim hadde passet.... må dog lages. )

 

Tenker med rompa noen ganger...triggerplata kommer vel i veien på høyre siden, men du finner sikkert på noe :cheers:

Hvilke triggerplate ?? eneste som kommer til ekstra her er en stk stator og svinghjul, blir plass til ei stramme rulle på "undersida" av reima ( på bildet )

( ALT sitter inne i fordeleren :yesnod: )

 

rem_mod.jpg

Helt annen motor, men kan bruke patenten.... jeg vil dog også ha stator og et normalt svinghjul ( ja det ER et svinghjul )...

( Fant bildet på Ebay for en tid siden, var en kraftig ombygget Merc800.... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering på tennings biten... ser ut til å ha funnet en reimprofil/reimlengde/hjul diameter som kan fungere :smiley:

 

 

 

t2_replacment_timing_belt_05.jpg

Her montert i et test oppsett... syntes muligens at reima ble litt stram, men har etterhvert overbevist meg selv om at det går ( trengte IKKE skruetrekker for å bende den på :lol: )

 

Kan nå bruke ei standard reim som koster 40 > 50kr.

 

Har regna litt på de tekniske dataene jeg har, ser ut til at XL profilen har noe for seg

 

Reim hjul :

  • XL Profil ( pitch .200" eller 5,08 mm )
  • Antall tenner 34
  • Uvendig diameter 54.47 mm (54.98 mm)

 

 

Reim :

  • XL Profile ( pitch .200" eller 5,08 mm )
  • Antall tenner 95
  • Lengde på belte 482.60 mm ( 19" )
  • Bredde 9,5 mm ( 3/8" )

 

Vil selvsagt fremdeles helst ha den originale reima, men ser på dette som en fullgod erstatning .

 

 

Men så... et problem løst et annet dukker opp...

 

Begynte å rengjøre forgasserne... hadde åpnet et par av dem før for å sjekke ut paknings muligheter ( forgasser kit ifra de store Chrysler/Force motorene passer fint :yesnod: ), så ingen problemer da og regnet derfor med at de resterende 4 forgasserne var i samme stand... BIG mistake.. vel kanskje ikke SÅ ille, men fant store korrosjons skader på den ene, var så ille at flottøren hang i kun et av 2 feste øyer ( andre var borte... ) + endel skader på selve forgasser huset ( alt fixet med mye silikon :nonod: ...... )

 

Drive for øyeblikket å sporer opp en eller to erstatninger ( har et par under oppsikt ... )

 

 

Ellers... via et Amerikansk forum har jeg kommet over et kjekt verktøy for å kjemisk FJERNE rust, det fjerner rust, er miljøvennlig, kan brukes igjen og igjen, fant det igjen i en Norsk nettbutikk kjøpe derfor ei kanne først og fremst for å prøve ( stoler IKKE på reklame, må teste selv ) ...

 

Kort skrevet ... det funker :yesnod: , heter EVAPO-RUST .

 

Har ingen gode før/etter bilder enda ( mangler noen deler ifra Ravns ), men det kommer.... for de som lurer er det fordeleren som får en service/overhaling ( utrolig hvordan 15>20 år i en låve setter sine spor... ).

 

Utenom dette har ikke mye skjedd... bortsett fra at jeg har sporet opp en NOS drivaksling til gir huset ( med rett lengde for min motor ( min akslingen er ca 3.75" for kort )).

 

Alt tar tid... hadde vært greit å kunne sluppet å jobbe :lol: tar bort så mye tid.... men så var det penga da... dyrke selv eller kanskje trykke selv :sailing:

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Men så... et problem løst et annet dukker opp...

 

Begynte å rengjøre forgasserne... hadde åpnet et par av dem før for å sjekke ut paknings muligheter ( forgasser kit ifra de store Chrysler/Force motorene passer fint :yesnod: ), så ingen problemer da og regnet derfor med at de resterende 4 forgasserne var i samme stand... BIG mistake.. vel kanskje ikke SÅ ille, men fant store korrosjons skader på den ene, var så ille at flottøren hang i kun et av 2 feste øyer ( andre var borte... ) + endel skader på selve forgasser huset ( alt fixet med mye silikon :nonod: ...... )

 

Drive for øyeblikket å sporer opp en eller to erstatninger ( har et par under oppsikt ... )

 

Og så var det problemet også løst :smiley: er snart bare kose jobb igjen, vel nesten....

 

3 stk "nye" forgassere ankom i dag... etter en liten vask så alt så mye bedre ut, kommer til å gi dem en skikkelig grundig vask/rengjøring før montering.

 

carb_new.jpg

3 stk "nye" Tc3A /6 forgassere.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

her kreves det lydfil når du skal starte motoren altså! er vel en del justering vil jeg tro før den går reint hehe.. hvordan synkronisere 6 forgassere? tøff lyd blir det sikkert uansett hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Stemmer på årets prosjekt og når jeg nå etter lang tid som fraværende her på bp så får jeg se dette! blir glassaktig i blikket.

Ingen tvil at "omlakking" etc. av båter og annnet kan ikke måle seg med dette.. er nå min mening du har min stemme Droll! :yesnod:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Artig med denne debatten har selv en Twister 2 tx på hånden som ny påstår selger husker typen godt fra 70 årene, men en meget spesiell lyd.

 

Jeg spekulerer litt på å kjøpe denne men vil gjerne ha noen tips om levetid på selve power head hvor mange timer holder stempeler og sylinder feks.

 

Siden det er en stund siden jeg kjøpte utenbordsmotorer hva med hk avgift ol. på import av så gamle motorer 70 tallet, noen som har tips.

 

Mvh. lexn

Link to post
Share on other sites

Artig med denne debatten har selv en Twister 2 tx på hånden som ny påstår selger husker typen godt fra 70 årene, men en meget spesiell lyd.

Er jo en meget spesiell motor for spesielt interesserte :smiley:

 

DU kjenner begrensningene på en slik motor ?? service intervaller på girhus ++ ?

 

levetid på selve power head hvor mange timer holder stempeler og sylinder feks.

Ja si det....en må huske på at det er en fullblods løpsmotor, + det er veldig mange variabler...

  • Hvem ble motoren laget for ( fabrik/ proffe løpskjørere/ "amatør" kjørere )
  • Motoren ble stadig utviklet under produksjonen, er vel ikke 2 motorer som er 100% like
  • Hva slags type løp ble motoren satt opp til ?? ( kortbane / langdistanse )

 

Siden det er en stund siden jeg kjøpte utenbordsmotorer hva med hk avgift ol. på import av så gamle motorer 70 tallet, noen som har tips.

Er dessverre samme avgiften på ALLE båtmotorer.... et "problem" med en T2/T2x er jo at det ikke finnes noen offisielle tall på effekten ( vet bare at del ligger imellom 180 og 210 + )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er jo en meget spesiell motor for spesielt interesserte :smiley:

 

DU kjenner begrensningene på en slik motor ?? service intervaller på girhus ++ ?

 

 

 

Ja si det....en må huske på at det er en fullblods løpsmotor, + det er veldig mange variabler...

  • Hvem ble motoren laget for ( fabrik/ proffe løpskjørere/ "amatør" kjørere )
  • Motoren ble stadig utviklet under produksjonen, er vel ikke 2 motorer som er 100% like
  • Hva slags type løp ble motoren satt opp til ?? ( kortbane / langdistanse )

 

 

Er dessverre samme avgiften på ALLE båtmotorer.... et "problem" med en T2/T2x er jo at det ikke finnes noen offisielle tall på effekten ( vet bare at del ligger imellom 180 og 210 + )

 

 

Arne Kjetil

 

Takk for svar, jo jeg er fullt klar over at det var,er en racing motor det var det som lokket, motoren var avertert for US $ 4000 og skulle være i overhalt stand nytt powerhead for 8 år siden og ikke kjørt siden, undervannshuset var også nytt(overhalt).

Det som gjorde at jeg trakk meg fra handelen var selvfølgelig denne hk- avgiften og div lesing om CE merking som jeg forsto at denne selvfølgelig ikke hadde samt at den sannsynligvis ikke var tillat og innføre, skulle jeg hatt motoren så hadde den kostet over Kr: 60,000,- hvis jeg hadde fått den inn på legalt vis.

 

Jeg angrer ennå, det var kun ett bud på denne så det er mulig at det var liten interesse eller uvitenhet at ingen kjøpte den, desverre er det ingen veteran regler for båtmotorer så derfor, jeg har email adressen til selger ennå så kanskje fristelsen blir for stor hvis den ikke ble solgt.

Jeg mener at jeg i yngere dager har sett og hørt denne motoren i Oslo fjorden rundt ca slutten av 70 tallet, er litt usikker på den blå fargen, var noen av disse med gult isteden.

 

Mvh. lexn cfb9_0.jpg

Redigert av lexn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, jo jeg er fullt klar over at det var,er en racing motor det var det som lokket, motoren var avertert for US $ 4000 og skulle være i overhalt stand nytt powerhead for 8 år siden og ikke kjørt siden, undervannshuset var også nytt(overhalt).

Og den gikk for $3995.- .... gikk til en samler.

 

Jeg angrer ennå, det var kun ett bud på denne så det er mulig at det var liten interesse eller uvitenhet at ingen kjøpte den,

Var mange som var interessert, men pga den spente økonomien var de ingen flere som prøvde seg.

 

jeg har email adressen til selger ennå så kanskje fristelsen blir for stor hvis den ikke ble solgt.

Samme selger har flere motorer....er mulig det kommer flere på markedet...

 

Jeg mener at jeg i yngere dager har sett og hørt denne motoren i Oslo fjorden rundt ca slutten av 70 tallet, er litt usikker på den blå fargen, var noen av disse med gult isteden.

Min T2 er antagelig brukt her i landet og det jeg fikk med i deler forteller meg at det burde være flere der ute... muligens også en mere spesiell variant av motoren..

Alle T2 og T2x motorer kom med blå merker ifra fabrikken, men mange av motorene fikk sikkert også gjennomgå ...... med medfølgende lapping og nye merker ...

 

DSC_1910.jpgDSC_1913.jpg

Er liksom noe litt utover normalt aggressivt over disse motorene :yesnod: ... T2x motoren som ble solgt for $3995.- på eBay.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har vært litt aktivitet i denne tråde den siste tiden, men det ER bevegelse...

 

Endel deler er bestilt, burde være her tidlig til uka ( hvis da posten/tullen ikke har tatt mere ferie en normalt da... )

Er mest smådeler som er bestilt i denne runden..

  • Nye plugg ledninger
  • Nye råde bolter ( de gamle er av ukjent status, byttes derfor )
  • Nye lager til fordeler
  • Et par sett ( 2 x 6 stk ) med nye hoved dyser ( stort sett de største jeg fant :eek::drink: )
  • Noen lager + pakninger +++

 

Har også funnet frem X stk råder som skal sendes til vekt justering + balansering, må bare få ut fingern å få sent de..

 

Ellers.... har begynt med rengjøring av diverse deler ( fjerning av lakk ), da motoren ble brukt i utstilling har den tydeligvis blitt "pyntet" , skal det bli bra må ALT fjernes.

Lurer også på om jeg skal støpe meg en ny nedre del av deksel da den som sitter der nå er godt brukt, har flere liggende men alle har skader på forskjellige steder.... burde være mulig å ta avstøpning av de gode stedene for så å lage en ny "perfekt" bunnpanne ??

 

 

Ellers... et par bilder har dukket opp ( funnet på S&F )

1974_schulze_og_miles.jpg

 

1975_miles_cfl_og_lvt.jpg

Vet ingenting om bildene annet en ca årstall ( 1974 og 1975 )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja tydlig at du så denne på E-bay, men som jeg har grunn til å tro var det en motor i bra stand, Kr. 33,000,- er vel småpenger for dette alt tatt i betraktning? finanskrise eller ei.

 

Du mener altså at det også var endel i miljøet her i Norge som var fristet, $ 3990 skulle være småpenger for en slik motor, jeg satt og talte på knappene helt til kl: 03.00

 

Jeg er mer innteresert i om jeg kan bruke denne motor, vil ikke den vekke rimelig oppsikt og spørsmål om hvor den kommer fra såpass lenge etter, det er greit med en som har sitt opphav her men det er vel regler for import av et slikt lite miljøvennlig "uhyre" som dette. Det vil bli betraktet som uhørt av mange andre båteiere?

 

Kommer det en sjanse til så får vi trå til. :smiley:

 

Uansett betraktningene dine om motoren deler jeg, det er faktisk et kunstverk av en motor.

Redigert av lexn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja tydlig at du så denne på E-bay, men som jeg har grunn til å tro var det en motor i bra stand, Kr. 33,000,- er vel småpenger for dette alt tatt i betraktning? finanskrise eller ei.

Viste om motoren før den ble lagt ut :smiley: , er medlem på samme net forum over there ( Scream & Fly )

 

 

Du mener altså at det også var endel i miljøet her i Norge som var fristet

De jeg viste om var ifra USA .

 

 

Jeg er mer innteresert i om jeg kan bruke denne motor

Jeg har tenkt å bruke min med god samvittighet, men den vil nok få det mye roligere en da den var ny....

 

 

Uansett betraktningene dine om motoren deler jeg, det er faktisk et kunstverk av en motor.

:yesnod: , burde være flere slike motorer her i landet, men har ikke sett noen....

 

Har deler som tyder på at det burde være en eller to T2/T2x motorer liggende et eller annet sted, burde også være en Twister 1 et eller annet sted

Vet Ravns har en halv T2x ( se igjennom annonsene på Finn, motoren er brukt i en lift annonse ), er dog kun stamme og gir...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kom en pakke med deler ifra over dammen i går...

  • Nye pluggledninger ( knall gule :yesnod: )
  • Nye hoved dyser til forgasseren, bestilte opp 2 størrelser for å ha noe å teste.
  • Nye lagre til fordeler....OEM lager ( SKF :giggle: ), har også bestillt et par av disse her på berget over 450 pr STK :eek: ( er 1.125" x 0.500" x 0.250" )
  • + plugger og et par mindre deler...

 

Sendte iveien en bestilling til på stempler + råde/X-pinne/bærelager, får da 15% på liste pris( vanlig utsalgs pris over there )..... kjekt med likesinnede Meraholics :cool:

 

Pris pr stk her i landet 1315.- jeg betaler ca 600 FØR rabatt.... selv med frakt OG Mva må det lønne seg :lol:

 

Skulle da ha alle deler.. vel nesten.. trenger muligens noen lager til girkassa, må se hva jeg har liggende..

Et av lagrene kan muligens by på litt utfordring da det må modifiseres litt, hullet igjennom lageret er forstørret noe halvveis igjennom... er disse lagrene veldig harde eller kan en få dreid dem ut i en vanlig dreiebenk ?? , er et konisk rulle lager med løs ytter ring .

 

Ellers...

De fleste deler som skal lakkeres er nå pusset/slip rene for lakk... er tydelig at dette IKKE er en motor som var beregnet for å se pen ut....

 

En liten ting til..... noen her som har erfaring med ultralyds vaskere ?? gjerne erfaringer med div vaske middel som er lett å få tak i + effektivt og skånsomt imot delene som vaskes ??

Har en liten vasker i bestilling..... kjekt å ha for å rense forgassere + div smådeler :rolleyes: ( eller alt jeg får oppi )....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har en liten vasker i bestilling..... kjekt å ha for å rense forgassere + div smådeler :rolleyes: ( eller alt jeg får oppi )....

 

Morsom liten sak detta :yesnod: .... alle forgasserne er allerede demontert og vasket... først en runde med White Sprite for ta det verste ( utvendig og innvendig ), alle deler ble så skylt godt ( all innmat ble tatt ut og rengjort separat ) .

Runde 2 var i et bad med Lynol, denne gangen var det bare selve forgasser kroppen og deler av metall som ble dyppet/vasket ( grundig skrubbing med pensel ).... så NÅ skulle de være rene....

 

Ga de så en runde i ultralyd vaskeren ( 25 min, 50 grader )..... utifra farven på vannet ble de enda renere :eek: ( bruke vann + "litt" avfetting )....NÅ er de rene :yesnod: .

 

Har vasket endel andre mindre deler også ... de første erfaringer tilsier at det lønner seg å vaske av det grøvste først, lakk/paknings masse ++ løsner hvis vannet finner den minste svakhet .

 

 

Ellers...er innom eBay innimellom :saint: ... og så tilfeldigvis dette bilde..

decals_ebay.jpg

 

Hmm det ene merket helt nederst så litt så litt kjent ut....

 

Noe tid senere ( pluss noe $$ ( 16.- ) ) kom dette i posten...

decaler_merc1500.jpg

 

Her er det side decaler til 3 stykker 150hp motorer... den som var mest av interesse var den ifra ca 73 > 74 :yesnod:

 

decaler_t2.jpg

Etter å ha sammenlignet disse med originalen .... jaggu bra de hente noe ifra standard motoren...

Er dog er par usikkerhets momenter... ene merket har en litt skarp brett, det andre er alderen....hvor lenge holder limet på slike merker ??, er trykket på en chorm film ifra 3M/ Scotchcal ??.

 

Ligger nå en nesten lik motor på eBay..., er dog en X model ( 12/13" lang stamme, Champ stamme, forgjengeren til dagens Formel En stammer ) )

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...