Jump to content

Alle kan miste retten til å føre båt etter år 2010!

mateco

Recommended Posts

Så lenge båtførerbevis er oblig så må man kunne fratas det. Sånn må det bare være.

Slik jeg har forstått det så er ikke båtførerprøven obligatorisk etter 2010 for personer som er født tidligere enn 1980.

Blir man derimot blitt fratatt retten til å føre båt så må man ta båtførerprøven uansett alder for å få tilbake denne retten.

Har jeg lest feil eller misforstått??

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette var helt i tråd med mitt ønske, så får vi bare håpe at det blir mer politi å se langs kysten i tiden fremover. Politiberedskap der bøtene er med på å finansiere aktiviteten er feks. en løsning. Da kan dem som ønsker å bidra til mer politi sørge for at politiet får skikkelig masse å rutte med :lol:

Jeg lurer nå litt på??

Om man mister denne retten til å føre båt vil det da gjelde alle flytende redskaper med motor? Hva med ro-båt?

Mister du førerkort for bil så kan du jo ikke sette deg på en moped og tøffe avgårde!

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Salt har vel sikkert svaret?

Eller muligens en ny poll uten ledende spørsmål :rolleyes:

Jeg ser overhodet ikke noen problemer med at lovbryterne skal straffes med å miste retten til å føre båt, men jeg skjønner ikke helt hvordan de skal få dette til i praksis med den løsningen de har valgt med tanke båtførebeviset...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvem er Salt, i denne tråden Frøken Fryd?

Mer politi på sjøen kan vi bare glemme, så sjansen for at overtrederne blir fratatt retten til å føre båt er så minimal at den nesten ikke kan tas i betrakning en gang. Det har jo bare blitt mindre og mindre poiliti på veiene, og den sanne trenden ser vi også på sjøen. Sjansen for å bli stoppet for å holde for høy fart i havnebasseng var større før enn nå.

Guest Avmønstret#
Mer politi på sjøen kan vi bare glemme, så sjansen for at overtrederne blir fratatt retten til å føre båt er så minimal at den nesten ikke kan tas i betrakning en gang.

At man kan bli tatt kommer nederst på lista over hvorfor man ikke bør gjøre noe ulovlig. Allikavel er det veldig mange som har det øverst på lista av begrunnelser for å ikke gjøre det.

Rare greier. :crazy:

Uansett forholder vel 99% seg til 99% av lovene bare fordi de er der og "alle" vet hva som er rett og galt.

Må vel gjøre ett unntak for finnmarkinger og ulovlig snøscooterkjøring i utmark :lol:

Må vel gjøre ett unntak for finnmarkinger og ulovlig snøscooterkjøring i utmark

Hva har dette med båtførerbeviset gjøre?? Kan ikke se at det har vært tema tidligere i tråden så det ville være fint om du kunne forklare meg sammenhengen her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Guest Avmønstret#
Hva har dette med båtførerbeviset gjøre?? Kan ikke se at det har vært tema tidligere i tråden så det ville være fint om du kunne forklare meg sammenhengen her.

Som et svar på Nimbuster sitt poeng om at antagelig veldig få på sjøen vil bli "tatt", så hevdet jeg at de fleste av "oss" følger loven selv om de ikke blir tatt. De fleste følger loven fordi de skjønner forskjell på rett og galt, vi trenger ikke å bli tatt for å skjønne hensikten med en lov.

Som ett eksempel på at alle regler, jf forrige setning, har ett unntak, så nevnte jeg finnmarkinger og ulovlig snøscooterkjøring. Og for de som har fulgt den debatten så vet de at ett stadig tilbakevendende argument er at siden ingen følger loven så må loven fjernes, altså stikk motsatt av hvordan resten av "verden" fungerer.

Jeg syns sammenhengen og relevansen var temmelig åpenbar.

Bare å spørre hvis det er noe annet som skulle være utydelig og usammenhengende. :smiley:

I Sverige så er det vel krav om bevis uansett alder , hvordan vil dette slå ut for oss som seiler der flere ggr iløpet av året ?

...men er det ingen som vet svaret på Enzo sitt spørsmål? Dette gjelder jo mange av oss, så det ville vært interessant å vite!

For å komme tilbake til om man kan bruke ro-båt hvis man mister "lappen" eller retten til å føre båt for oss eldre enn 30 år.

Sertifikatkravet gjelder båter over 8 meter og/eller 25hk. Hvis man mister retten til å føre båt, kan det tankes at man mister retten til å føre "sertifikatpliktig" båt, og at man kan bruke f.eks snekke/jolle som er under kravene? For å trekke paraleller til sykkel/moped.

Jeg lurer nå litt på??

Om man mister denne retten til å føre båt vil det da gjelde alle flytende redskaper med motor? Hva med ro-båt?

Man kan vel da benytte ethvert fartøy hvor man ikke vil avkreves å ha båtførerbevis? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...men er det ingen som vet svaret på Enzo sitt spørsmål? Dette gjelder jo mange av oss, så det ville vært interessant å vite!

I Sverige gjelder svenske regler og det må også nordmenn forholde seg til, i likhet med at svensker aller andre som kommer til Norge forholder seg norske regler.... Er ikke særlig værre en det...

I Sverige så er det vel krav om bevis uansett alder , hvordan vil dette slå ut for oss som seiler der flere ggr iløpet av året ?

sorry missade Enzo's inlegg

så her ser forslaget ut

Vem behöver Båtkörkort?

Just nu finns inget krav på båtkörkort för fritidsbåtar under 12m längd och 4m längd.

Om båten är längre än 12m och bredare än 4m krävs kustskepparexamen (se ”kustskepparintyg” för det som krävs för att ta denna examen).

Tre olika behörighetsbevis föreslås och ser kortfattat ut på följande sätt:

• 1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt längre än 10 m eller som KAN framföras i 15 knop. (Åldersgräns 15 år.)

• 2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp längre än 12 m och minst 4 m brett. (Motsvarar dagens s.k. kustskepparintyg.) (Åldersgräns 15 år)

• 3. Obligatoriskt behörighetsbevis för snabba fritidsfartyg: båtar som med motordrift KAN framföras i 30 knop. (Åldersgräns 18 år.)

Fr o m när behövs Båtkörkort?

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från den 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare samt

utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Finns undantag?

Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåtpersoner som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljära bilfärjeförbindelser.

S/Y Gunga Din

Tre olika behörighetsbevis föreslås och ser kortfattat ut på följande sätt:

• 1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt längre än 10 m eller som KAN framföras i 15 knop. (Åldersgräns 15 år.)

• 2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp längre än 12 m och minst 4 m brett. (Motsvarar dagens s.k. kustskepparintyg.) (Åldersgräns 15 år)

• 3. Obligatoriskt behörighetsbevis för snabba fritidsfartyg: båtar som med motordrift KAN framföras i 30 knop. (Åldersgräns 18 år.)

Er det bara jag som e sjuk... eller? For jeg synes dette så klart mer fornuftig ut enn det norske forslaget!

15 års aldersgrense for inntil 15 knop

18 års aldersgrense for de aller raskeste båtene

SITAT:

– Ved at politiet nå får sanksjonsmulighet for de som ikke trenger å ta båtførerbeviset, på lik linje med de som har, så sier man egentlig at de over 30 år selv er ansvarlig til å tilegne seg den nødvendige kunnskapen. Og det er jo egentlig ganske smart, sier Huseklepp.

SITAT END.

Har ikke Huseklepp satt seg inn i lovverket som allerede finnes.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har ikke Huseklepp satt seg inn i lovverket som allerede finnes.

Nei, det er ikke sikkert at han har. Sånn sett så kan det jo bli mye moro fremover, når politiet skal vurdere hvem som skal miste retten til å føre båt. :crazy:

mvh tuffff