Jump to content

Pioner multi, noen med erfaringer?


Askjell

Recommended Posts

Jeg har sett, men ikke prøvd en Pioner Multi. Denne båten er i størrelse/ design perfekt for mitt bruk. Hvordan er det imidlertid med sjøegenskapene? Har fra før av en gummibåt, Bombard c5 (470 cm lang, 55 hester). Den drar hele familien på sommerferie med. Øyhopping i sverige med telt og sovepose. Denne båten er imidlertid for trang nå, og dessuten går den tungt (type korsryggsmerter og whiplash) i motsjø fra frisk bris og oppover. Skulle gjerne kunnet kjøre i plan i opptil liten kuling i motsjø, men det er kanskje litt mye å forvente av en båt i denne størrelsen.

 

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg. Det jeg er spesielt interessert i er:

-Sjøegenskaper, (også under marginale forhold).

-Robusthet.

 

Askjell

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd Multien, men konstruksjonsmaterialet til Pioner 13 og multi er den samme (Polyetylen, mykplast) og robuste er de som søren, kan dras inn omtrent overalt, også uten hjelp av staurer, trenger ikke fendere, kan fint ligge til steinkai uten at det kommer annet enn litt småskrammer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Multien er utrolig stødig. Den har god plass ombord og er svært praktisk. Tåler masse juling. Planer med 6 dykkere med utstyr og 75 hk e-tec. Bruker da nokså mye bensin (tungdrevet). Tung å slepe. Skvetter selv i relativt rolig sjø. Slår omtrent som en kan vente av en båt med nokså flat bunn.

Lemmen foran må sikres godt. Hvis den faller ned i fart river hengslene ut stykker av bunnen. Det er upraktisk da det ikke er skum i skroget.

Tåler å bli dratt opp på fjellet eller å dunke i en betongbrygge eller i en annen båt uten problem.

Send IM hvis det er mer du lurer på.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg anbefaler Buster M eller større, meget gode sjøegenskaper og svært robust. Kommer fint opp i plan med 5 prs oppi i en fart på omtrent 26 knop. og 32 knop med en oppi. Som agt er den svært robust og går svært godt i vannet, takkler bølger og sjø godt.. Kanskje litt off topic, men bare en liten anbefalning fra meg, bør vurderes....

 

Mvh Andy

Redigert av AndyAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jeg som startet denne lenken. takker for tips om buster, hadde lysst på en buster x. Ble imidlertid for dyr. Har bestilt multi med 75 hk e-tec. Får den i april. kan jo legge inn erfaringer om sjøegenskaper da. :sailing:

jeg tror dette blir bra.

Fikk bra tilbud på bakken motor, jeløy båtsenter matchet imidlertid tilbudet og da handlet jeg lokalt i stedet.

 

Askjell

Redigert av Askjell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men siden vi driver og snakker om små båter. Nå når vi får vår multi skal vi skal selge min bombard C5, gummibåt. Fin tur-dykkebåt.

se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16785421

 

kanskje noen kjenner noen som er interessert: Båten er fin den, men litt trang når en familie på drar på en ukes tur langs svenskekysten.

 

Askjell :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler Buster M eller større, meget gode sjøegenskaper og svært robust. Kommer fint opp i plan med 5 prs oppi i en fart på omtrent 26 knop. og 32 knop med en oppi. Som agt er den svært robust og går svært godt i vannet, takkler bølger og sjø godt.. Kanskje litt off topic, men bare en liten anbefalning fra meg, bør vurderes....

 

Mvh Andy

 

 

Ja det var litt off topic.. :giggle: Er ikke på utkikk etter anbefalinger om andre båter, bare lurer på multi'en.

 

 

Så jeg gjentar spørsmålet;

 

Hvordan er den Multi'en i sjøen? Greit nok at den sikkert er stabil som en "lekter" siden den er halvveis katamaran-skrog, men hvordan er den i sjøen - og hvordan tar den bølger rett i mot? :)

 

Jeg var å snakket med det lokale brannvesenet her i byen, og de har en sånn som arbeidsbåt/dykkerbåt. De hadde nå båt nummer 2 på 4 år.. De klagde seg litt over Multien sin. Den forrige hadde "slått seg" litt (vridd seg). Og de var litt plaget av at motoren av og til spant i luften, f.eks når de svingte eller hvis de kjørte fremover med last i baugen. Motoren var en Tohatsu 50hk i fra 2005 med kort stamme.

 

 

Carl Otto

Link to post
Share on other sites

Var å kikket på en multi jeg tenkte å kjøpe. Den hadde blitt litt svai, dvs den hang ned på hekken og bøyde seg ned mot baugen. Den hadde stått lagret på en henger som ikke var godt nok tilpasset, vekten av motoren hadde fått den til å sige bak, samtidig som baugen var strammet ned foran. Med andre ord, litt banan i fasongen. Det må også sies at den ikke hadde skikkelig understøttelse langs hele kjølen. Den hadde et punkt ca midt på kjølen som presset midten på båten opp. Dette kunne man også se på dørken. Jeg tror nok man skal være litt nøye med å sørge for riktig lagring når båten står på land.

 

Har også hørt/ lest at noen multier hadde rester av støpen som ikke var godt nok skåret rent langs akterenden, noe som gjorde at den skjenet litt. Dette var noe fabrikken vist nok ordnet opp.

 

At brannvesenet sin motor spant i luften var ikke merkelig. Multien skal ha motor med LANG stamme.

 

Foreslår at du samler opp alle dine spørsmål og kontakter cipax, de som lager båten. Det gjorde jeg og fikk jeg svar på alle de ting jeg lurte på. . Snakket med denne personen:

 

Trond Skjefstad Produktsjef båt Telefon: +47 63 85 30 30 Fax: +47 63 85 30 01 E-post trond.skjefstad@cipax.com

 

Han tok seg god tid og kunne bekrefte/ avkrefte ting som jeg lurte på.

 

Jeg ringte CIPAX fordi mange av de forhandlere jeg snakket med ikke ga uttrykk for at de kjente produktet godt nok. Derfor tenkte jeg at det kunne være greit å gå til kilden.

 

Som nevnt, jeg endte opp med å kjøpe en multi.

 

Askjell

Link to post
Share on other sites

Hei

Multien kan du kjøre i mye sjø med, men det skvetter nesten med en gang. Litt uvant sideveis i store bølger da den ikke legger seg over når du svinger slik vanlige kjølbåter gjør, så jeg anbefaler å teste litt med store sidebølger før du drar på tur slik at du blir vant med den.

Rett imot sjøe slår den endel, og det er viktig å laste den litt bak slik at du får baugen godt opp.

Selvlensingen er to tommes rør med ei kule som enveisventil inni. Ventilfunksjonen funker hvis det ikke er skitt i ventilene. Det er imidlertid lite areal der vannet skal passere kulene, så vannet rener sakte ut. Hvis du får en sjø oppi vil endel renne ut forbi lemmen, men det går vel sakte.

Hvis du bakker imot litt sjø kommer det fort mye vann inn på sidene av motoren.

 

I halvmetersjø kan selv godt lastet båt plane nokså fint ettersom den "ligger" på flere bølger

 

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Pioner multien er en veldig stødig og god sjøbåt. Den gir fra seg mye sjøsprøyt grunnet baugen, det er også lett for at det etter en del bruk kommer inn sjøsprøyt i skjøten på baugporten på begge sider... Ved bakking tar den inn mye vann, og det blir fort vått på beina. Den tåler utrolig mye mer last en oppgitt, og er selv med mye overlast så stabil at den kan spaseres rundt i uten fare for velt... (men da må du ha støvler på :giggle: ) Har vært med å laste en Pioner multi med 2 tonn ståll. Vannet stod til ti cm fra rekka inne i båten. Etter lossing var båten "tør" igjen på ca 5 minutter. Har ikke prøvd båten med mer en 40HK, dette er alt for lite, og den sliter da å plane med 2-3 mann og en del utstyr...

 

Matrialet er av enormt god kvalitet, og tåler betraktelig mer juling en hva en glassfiber båt gjør... Har selv vært med å redde en multi som sleit seg, gikk under betong kai i storm, og ble dunket opp i kaien fra undersiden, når di til slutt fikk den ut, slet den seg igjen og ble slengt rundt på en molo med grove steiner. Morot var knust, men båten tok kun kosmetiske skader av dette, og er i bruk med ny motor den dag i dag. Må si vi ble rimelig imponert over det...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Vurderer å kjøpe en Pioner Multi III, noen som vet om det kan monteres brakett for hjelpemotor bak? Kommer vell neppe til på innsiden for å montere forsterkning. Har sett på en 2.5 hester på 13 kilo, det kan jo monteres badestige, den må jo tåle mye mer.

Mvh André Zahl

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Husk det jeg skrev om bauglemmen i innlegg 3. Hvis den faller ned i fart synker båten helt etter 7-8 minutter. Det vet jeg helt sikkert.

 

Så dette må isåfall ha vært på en eldre modell da Mons?

 

Dette er nemmelig ikke samme erfaring som jeg sitter med. Har selv vært med å få baugporten revet av på en Pioner multi (2011 modell) Båten fløt helt fint etterpå. Det er klart man får vann inn om man ga gass, men det var uproblematisk å få båten til land. Hengslene fra lemmen til båt, var revet av i plast i skrog. Båten som ble kondemnert, og jeg demonterte denne for reservedeler. Det er flytelementer i bunn av båten (under dørkplate) og bak i hekken.

 

Forøvrig: Ikke bekymre deg for at lemmen skal falle ned i fart. Dett skjer kun om man ikke tar forhåndsregler, og lukker festeklemmene, og låser disse med splint. Det er myyye som skal til for at lem skal falle ned i fart. Tauet til heisen må ryke, man må ha glemt festebeslagene på begge sider, og da også glemt låsesplintene....

 

Det blir som å si; om du skal kjøpe Toyota Corola, forsiktig med å rygge med døren åpen, den kan falle av om du treffer noe :giggle: :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Gammel tråd, men jeg ser det blir henvist til den i en annen tråd nå. Jeg har ikke sett forrige innlegg og svart på det før nå.

Husker ikke årsmodell på båten som gikk ned, men tipper 2009 og at den var ett år gammel. Lemmen var helt oppe og begge låsene var på, men det sto ikke splinter i låsene. 5_6 unger ombord i en halvmeter sjø og ca 18 knop.

Båten sank på noen minutter. Det hadde vært isopor i langsgående spor under dørken, Båten var levert med bensintank beregnet på skrulokk, men det var montert en stiv slange på gjengene for å flytte påfyllingen lenger opp. Lekket naturligvis litt ved hver fylling og all isopor var løst opp før vi fant lekkasjen.

I ettertid har jeg hatt kontakt med to andre som har opplevd at multien deres har gått helt ned.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...