Jump to content

Pioner multi, noen med erfaringer?


Askjell

Recommended Posts

Kjøpte ein Multi til fraktebåt for villsau tidligere i år saman med ei 80hk Mercury.

 

Fikk ein skummel erfaring dagen før sanking når båten skulle testast i litt sjø.

Kjørte i ca 18-20 knop i 1/2-1 meter motsjø for og teste sjøegenskapepene.

Plutselig ser ej i eit millisekund at lemmen ramler ned, for så og dei neste sekunder berre blåsjø.

Fikk raskt tatt av gassen på båten og kontroll på båten.

Var 100% sikker på at lemmen var avrivd og prøvde og finne den igjen rundt båten.

Men etter og fått summa oss litt så var lemmen berre bretta sej rundt og låg under båten.

Etter litt hard bakking så kom lemmen rundt igjen og vi fikk løftet den opp igjen.

Begge klemmene og låsesplitene var på plass når den ramlet av.

Om vinsjen hadde feilet eller om ungane sist tur hadde slakka på strammingen er usikker.

Men etter uhellet var tauet rivd ut av vinsjen.

Det var ein skummel opplevelse og min søster som sat på var heilt forskremt.

Etter videre undersøkelser viser det seg at dei klemmene ikkje hadde nok stramming frå dei var levert frå fabrikken.

Dette førte til at lemmen fikk nok bevegelse til at denne mothaken hadde hoppet av.

Eg er utrolig glad for at dette vart oppdaget denne dagen og ikkje dagen etter når der var mange turer med over 20villsauer ombord i båten.

 

Monteringen av motoren viste seg og at ein måtte ty til diverse modifikasjoner.

 

Motoren måtte senkast nesten heilt ned på speilet for at propellen skulle få tak i vatnet.

Skiftet så frå 3 til 4 bladers propell.

Problemet var at den fremre delen av kavitasjonsplaten tok borti båten når motoren vart tiltet heilt inn.

Dette vart tidligere løyst med og legge shims mellom motor og speil, men da vart der ikkje plass til styrevire.

Shimsa vart fjærna, og problemet vart løyst med vinkelsliper med lamellskive.

Slipte av 1.5-2cm av framdelen av kavitasjonsplaten.

Etter den modifikasjonen vart der nok klaring mellom motor og undervannshuset.

Er viktig å ha mulighet til å få trimmet inn motoren for og få ned baugen når den er baktung.

 

Etter dette så er båten meget praktisk og god.

Savner betre bensintank løsning da 20-25liters tank er det største ein får plass til inne i benken.

Link to post
Share on other sites

Brukte Multi som arbeidsbåt når jeg var tømrer på Hvaler. Jeg er skikkelig fornøyd med båten. Slutter meg til at lemmen må sjekkes opp. Når den sitter synes jeg at båten var god i sjøen. Synes det var veldig lite sjøsprøyt og veldit stabil sideveis.

Knallbåt etter min oppfatning med en utrolig lasteevne!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
mons skrev On 21.11.2008 at 20.46:

Hei

Multien er utrolig stødig. Den har god plass ombord og er svært praktisk. Tåler masse juling. Planer med 6 dykkere med utstyr og 75 hk e-tec. Bruker da nokså mye bensin (tungdrevet). Tung å slepe. Skvetter selv i relativt rolig sjø. Slår omtrent som en kan vente av en båt med nokså flat bunn.

Lemmen foran må sikres godt. Hvis den faller ned i fart river hengslene ut stykker av bunnen. Det er upraktisk da det ikke er skum i skroget.

Tåler å bli dratt opp på fjellet eller å dunke i en betongbrygge eller i en annen båt uten problem.

Send IM hvis det er mer du lurer på.

 

Mons

Mons sier alt som er å vite om Multien.

Jeg har selv 5 års erfaring med en 50 hester og kommentarene er de samme.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...