Jump to content

Ozon behandling av båt


MaLang

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Snakket med et firma i Stavanger i dag. De sier at de har ozon-muligheter, men at dette er noe som er så giftig og farlig at det gjøres kun ytterst sjelden og da kun inne i et spesielt rom.

 

Kan det være noe annet enn de maskinene som er diskutert i tråden her før?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har opplevd det samme når jeg har undersøkt mulighetene til å leie utstyr.

 

Dette farlige saker som ikke ufaglærte skal pusle med. Var svaret jeg fikk da jeg kontaktet skadesaneringsfirma i Fredrikstad. :confused:

 

Sprøyt spør du meg.

 

Jeg vurderer nå å bestille en egen fra USA som kan brukes i båten og andre steder.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

jeg tror nok at de ønsker å beholde dette markedet selv....

 

Men ozon er utvilsomt skadelig, og når jeg bruker min passer jeg på å lufte godt eller vente en stund før jeg oppholder meg i rommet som er eksponert for ozon. Hvor høye konsentrasjoner man kan oppnå bestemmes av hvor kraftig generatoren er.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ozon er farlig hvis du får store nok mengder.

Men den minste generatoren jeg har er det ikke noe problem.

Den produserer 200mg pr time den jeg ville anbefalt og bruke til dette formålet.

De som sanerings firmaer bruker til feks liklukt og brann lukt er ca 10000mg pr time, og 5000 på mindre lokaler.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

UV-sterilisering av luft ved bruk av Ozon

Ozonets virkning

Ozon (O3) virker på bakterier ved å sterilisere disse. Gassen har stor oksidasjonsevne og reagerer med alle organiske molekyler. Ozon steriliserer bakteriene/ luktgassene ved å forstyrre strukturen i mikroorganismen. De luktproduserende cellene blir oksidert til vann (H2O), oksygen (O2) og karbondioksid (CO2).

 

 

Ozonets virkning på luktgasser

Gassen virker bla på følgende substanser:

akrolein: komponenter i stekeos

ketoner: løsningsmidler

aminer: luktemnet fra fisk

fettsyrer: harskt smør

organiske sulfider: fra forråtnelse

tioler: fra forråtnelse

fenoler: desinfeksjonsmidler

pyridin, tiofen: limkomponenter

alkener: petroleumsprodukter

alkyner: petroleumsprodukter

aromater: petroleumsprodukter

 

Ozonet kan med andre ord redusere:

▪ mugglukt

▪ stekeos

▪ urin

▪ kompostering

▪ tobakksrøk

▪ sanering etter brann

▪ desinfisering av lukter ved kjøtt- og fiskehåndtering

▪ andre organiske forbindelser

 

 

Bruksområder

Ozon brukes mest med fordel til luftreduksjon til:

▪ avfallshåndtering

▪ avløpskanaler

▪ storkjøkkenindustri

▪ prosessindustri

▪ røksanering

▪ annen industri med luktproblemer

 

 

Markeds føres i Norge av:

Gunnar Karlsen AS

V/ Morten Kristiansen

Tlf 41191983/22974707

 

 

 

Administrativ norm

Ved romtemperatur er ozon en fargeløs, litt blåaktig gass. Ozon har en stikkende klorlignende lukt som har en luktgrense ved 0,02 ppm. Ozon er en treatomisk toksisk gass.

Administrativ norm beskriver at ved 0,1 ppm kan man arbeide i 8 timers skift per dag. Normen kan overstiges med 200 % ved ytelser i kortere perioder, ca 15 min.

 

 

Ozon i naturen

Ozon finnes i hele atmosfæren fra jordskorpen opp til 10 000 meters høyde. Konsentrasjonen av ozon er størst ca 3 000 meter fra jorden. Ozonmengden er høyere ved polene enn ved ekvator.

Ozon har som oppgave å absorbere de farlige UV strålene fra solen, fremfor alt UV-C strålene, som har bølgelengder mindre enn 280 nm (nanometer).

Solenergien som blir absorbert i ozonlaget, omdannes til varmeenergi.

 

 

Framstilling av ozon

Dersom man vil nyte ozonets effekt, bør man vite at ozon nedbrytes hurtig.

Det vil si at ozonet må fremstilles på installasjonsplassen. I prinsippet kan ozon lages manuelt på 2 måter.

 

1. Elektrisk utladning.

Oksygen(luft) føres gjennom to elektroder i et høyspent vekselstrømsfelt der spenningen er ca 11 000 Vog ca 20 000 htz. Ca 10 % av den elektriske energien omgjør oksygenet til ozon, mens resten av energien føres bort som varme.

 

2. UV-lys ”FOTOZON”

Her brukes UV lys med bølgelengde på 180 nm.

Forurenset luft føres gjennom ventilasjonskanaler hvor ozonproduserende UV-lamper er festet. Gjennom et reaksjonskammer spaltes oksygenmolekylene i luften og samtidig gjøres ozonet om til CO2 (karbondioksid) og H2O (vann). Disse molekylkjedene oksideres lett ved UV belysning.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

 

Løfter denne tråden og etterlyser erfaringer og evnt. om utstyr finnes i Bergensområdet for utleie .

Jeg plages av lukt i båten og har lest masse om kjemikalier og gamle kjerringråd som sikkert hjelper mange . Etter en del Googling ser det ut til at profft utstyr må til om ikke kjemikalier hjelper .

Og den forbindelse fant jeg dette :

 

 

Kildens opphav tror jeg er fjernet fra båten , men lukten sitter framdeles i møbler , madrasser og innredning .

Ifb. med resturering av motorrom fant jeg flere lyddempingsplater gjennomtrukket med diesel og olje , men nå , etter å ha lest litt lurer jeg på om kansje det finnes diseldyr i kjølsvinet som også produserer lukt .

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Ribtjenester skrev On 21.11.2008 at 16.40:

Jeg jobber med ozon til daglig da jeg jobber med ventilasjon.

Jeg har generatorer stående for utlån til BP sine medlemmer i nærheten av fagerstrand :flag:

Det fungerer godt for og fjerne lukt og med de mengdene vi oppererer med for og fjerne lukt er ikke farlig for mennesker.

Vi skal huske på når vi bruker ozon er og ha moderate mengder og lufte godt.

Ved sanering av lukt må det luftes godt ved sanering så klor lukta fra generatoren ikke setter seg i møbler.

Ta kontakt hvis noen ønsker prøve dette. :sailing:

@Ribtjenesterhar du fremdeles Ozongenerator for utlån?

 

mvh

Geir Emil 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Må bare få understreke at det å oppholde seg i samme rom som en ozongenerator for lenge vil forårsake blødninger på lungene og tap av oksygen eller økt inntak av oksygen potensielt DØD om puster inn for mye 

 

Har selv en 4000mg ozongenerator fra ebay og den funker bra ! 

Har selv opplevd å bli meget dårlig og kastet opp blod etter å ikke ha luftet boden med hagedam filtrene godt nok før jeg gikk inn ! 

Så ozon i lukket rom er ikkenå å tulle med 

I åpen natur forsvinner ozo  etter bare sekunder 

 

koblet til hagedam filter for og drepe alger sykdom på fisk og i vann parasiter etc 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fått tak i maske for å være på den sikre siden om større konsentrasjoner skulle benyttes. På jobb har vi generator som produserer 300g/time til vannrensing. Det er eget avsug og detektorer for å varsle i tilfelle lekkasje. Det er også varsellamper tilkoplet detektorene og ved alarm er det ikke tillatt å gå inn i rommet uten verneutstyr. Dette ble gjort etter at vi hadde en veldig ubehagelig episode der en person ble eksponert for ozon. Det er klart at denne generatoren er heftig mye større enn det som omtales i tråden ellers, men i et lite og lukket rom kan det være lurt å være forsiktig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Avmønstret#

Båten hadde ett luktproblem når vi overtok den. Og luktproblemet var ikke der pga manglende bruk av ozongenerator :-)

 

Men ikke for det, jeg kjøpte en liten ozongenerator og lot den stå på i noen døgn nå og da når båten var ubrukt og det hjalp virkelig mye, en stund. Vanskelig å si hvor fort lukta kom tilbake når en på en måte "går seg inn i lukta", men om generatoren ikke ble brukt jevnlig så kom lukta tilbake akkurat like tung og jævlig som før. Ingenting som tydet på at ozon faktisk fjernet lukta permanent, kildene må vekk. 

 

Den virkelige jobben for å bli kvitt lukt bestod av å fjerne stinkende septikkanlegg. Vaske, pusse, male, lakke, bytte/rense tekstiler, tette diesellekkasjer, tette vannlekkasjer og holde båten tørr. 

 

Etterhvert gikk vi til innkjøp av luftavfukter som vi kjører i fuktige perioder av året, mest høst og vår, og det tror jeg egentlig var det største steget til å få mindre lukt i båten, holde den tørr og fin året rundt. 

 

Men ikke for det, selv etter, gud vet hvor mange timer med vasking, maling osv så kan det dukke opp noen snev av den "gode gamle båtlukta" når jeg åpner en luke i dørken osv. Tror nok jeg ville måtte rive båten og starte på null om det skal bli helt luktfritt noen gang. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke om jeg tør å si det, men det er nå litt å pisse i buksa for å holde seg varm. En ting er erfaring fra egen båt, men har også erfaring fra kjøp av bruktbil fra forhandler. Den var selvsagt, uten at vi visste det, en røykebil. Men da rengjort og ozonbehandlet. 

 

Vet ikke om forhandler også tror at ozonbehandling faktisk fjerner lukt for evig og alltid. Uansett, lukta kom tilbake, sakte og sikkert og etter en del uker stinka den som det den var, en innrøykt bil. Kunne vel ozonbehandlet den regelmessig, og kanskje det ville hjulpet over tid? Men engangsbehandling uten å fjerne kildene til lukt... skeptisk. Diesel, olje, septikkslanger, råttent vann, mugg osv må rett og slett ut av båten. 

Link to post
Share on other sites

@Morten_LTakk for tilbudet:) Da jeg var i KrSand, så hadde jeg ikke tenkt på Ozonbehandling av båten. Jeg har nå revet en del av innredningen med mugg/sopp, og vasket flater med 50/50 klor/vann, men det lukter fremdeles. 

Jeg tenker å prøve ozonbehandling og avfukter som neste trinn, og så male over bart treverk; først med Boracol, og så en maling som passer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tro på å holde det rent og tørt og å fjerne kildene til vond lukt. Båten vår er fra 1976 og vi sliter med båtlukt, men jobber oss sakte bort fra den.

 

Jeg tror ozongenerator er en midlertidig løsning. Men jeg har vært bra nært å kjøpe en selv, og det kan godt hende at jeg en gang gjør det. Jeg har i alle fall sett såpass ofte på det at det kommer flere reklamer for ozongenerator opp enn bil om dagen.

 

Septiktanken og slangene i vår båt bar preg av å være 40 år, de er fjernet, nå er dritlukta borte. Alt av tøy, madrasser og gardiner, er byttet. Jeg fant i fjor ut at dersom jeg fyller tanken helt full så lekker det noen dråper diesel akkurat i overgangen mellom tanken og slangen til luftingen. Nå tror jeg diesellukta er borte. Innredningen blir ikke byttet på en stund, har en million andre prosjekt som er prioritert før det. Men jeg regner med det er der lukta sitter i vår båt.

 

Og i går, etter å ha lest denne tråden ble jeg sittende og google luftavfukter og fant en Meaco DD8L Standard til 1750,- og når jeg viste den til kona dro hun sporenstreks fram kredittkortet. Vi gleder oss til å teste den.

 

Hovedgrunnen til at vi kjøper en slik er at i vinter brukte jeg en slik saltfelle som er demonstrert i en annen tråd her på forumet, og den virket litt for bra. Jeg måtte tømme bøtta det rant ned i ca. en gang pr. måned og jeg etterfylte salt to ganger i løpet av vinteren. Konklusjonen er at denne båten er fuktig, vi kjøper luftavfukter.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...