Jump to content

Ozon behandling av båt


MaLang

Recommended Posts

Jeg tror heller ikke på tryllerier; kilden til lukten må bort! Men jeg har ikke så lyst til å rive ut all innredning, så jeg har nå kjøpt meg en RoomMaid 1000 for å gjøre forsøk med den;

https://www.ozone.no/nb/nettbutikk/RoomMaid-1000-p62537989

Jeg får låne en bryggeplass med strøm i helgen,

Det blir spennende å prøve!

Link to post
Share on other sites

Avfukter gjør stor forskjell. Dessuten øker komforten ombord. 

 

Ifbm at jeg tok ut tanken på seilbåten, 40-50 liter, for å rengjøre den skikkelig, fant jeg ut at den hadde en del tæring i sveis og i bunnen. Den svettet diesel. Lappet dette ihop med kjemisk metall. 

Men under tanken lå det 30 år

med gammel morro, dieselsøl mm. Ikke mye, men er tynt lag med guffe. Å få bort dette hjalp veldig. 

 

Motorromsisolasjon også. Få det ut. Nytt inn. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mye som kan lukte i gammel båt og båter er jo ett aldri så lite puslespill med mange krinkelkroker som er vanskelige, om ikke umulige å komme til pluss at det trekker inn i materialer osv. Har på en måte levd greit med "båtlukt", men noen ganger kan det bli for mye og da er det som regel en eller to åpenbare kilder til problemet. 

 

Men selv om jeg har fjernet åpenbare kilder så henger det lukt igjen av "gamle synder". 

---

Husker kjølsvinet under motoren på snekka vi hadde... tror jaggu det lå synder der tilbake fra 70 tallet eller noe. Når båten lå stille var alt såre vel, sånn ca. Når vi brukte båten i sjø osv og helvetesgørra kom i bevegelse stinka hele båten så jævlig at det ikke var til å tro. Det var et godt stykke arbeid å få spadd ut gørra. Olje og råttent vann med anarobe bakterier, trodde nesten jeg skulle svime av når jeg begynte å grave nedi der. 

----

Ellers så er mitt "sjefstriks" for å holde krinkelkroker tørre å ha billigbleier i damestrømper med en hyssingstump i så en lett kan dra de ut. Billig og enkelt og en kan tilpasse størrelsen på "sugestrømpa" etter behov. Pluss det å holde båten tett da ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mye som kan lukte i gammel båt og båter er jo ett aldri så lite puslespill med mange krinkelkroker som er vanskelige, om ikke umulige å komme til pluss at det trekker inn i materialer osv. Har på en måte levd greit med "båtlukt", men noen ganger kan det bli for mye og da er det som regel en eller to åpenbare kilder til problemet. 

 

Men selv om jeg har fjernet åpenbare kilder så henger det lukt igjen av "gamle synder". 

---

Husker kjølsvinet under motoren på snekka vi hadde... tror jaggu det lå synder der tilbake fra 70 tallet eller noe. Når båten lå stille var alt såre vel, sånn ca. Når vi brukte båten i sjø osv og helvetesgørra kom i bevegelse stinka hele båten så jævlig at det ikke var til å tro. Det var et godt stykke arbeid å få spadd ut gørra. Olje og råttent vann med anarobe bakterier, trodde nesten jeg skulle svime av når jeg begynte å grave nedi der. 

----

Ellers så er mitt "sjefstriks" for å holde krinkelkroker tørre å ha billigbleier i damestrømper med en hyssingstump i så en lett kan dra de ut. Billig og enkelt og en kan tilpasse størrelsen på "sugestrømpa" etter behov. Pluss det å holde båten tett da ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei; er i full gang med Ozonbehandling i båten, lar maskinen få gå noen timer i hver kabin. Jeg var på Jula for å kjøpe pustemaske, men ingen der kunne fortelle meg om filtrene de hadde virket mot ozon. Det står enkelte steder at man skal bruke «aktivt kull»-filter; men finner ikke det som produktnavn på noen filtere til pustemaske... Er det noen her som vet om produktnavn og nummer, som virker mot ozon; altså med «aktivt kull»?

 

Jeg tok en råsjans og kjøpte denne; er det rette sorten?

ABEK1

https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/andedrettsbeskyttelse/filtermasker/abek1-filter-906183/

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Gullfisk. Jeg åpnet ned fra cockpit pluss ei luke for å få gjennomtrekk. Ventet noen minutter før jeg trakk pusten dypt og stupte ned og slo av, så ut og vente litt til. Innbiller meg at jeg "kjente det" i lungene etterpå om jeg pustet noe særlig av ozonen. Med vekt på "innbilte", litt som dagen derpå etter festrøyking eller jobbing med Glava eller sement.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...