Jump to content

Def. starter? Hvordan preparere for vinter? VP M2D


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en eldre Volvo Penta M2D - 2 sylindret diesel med det jeg tror er en dynastart (kombinert dynamo og starter).

 

Utfordring:

Starteren "klikker" (et relé?) - men drar ikke rundt motoren. Ser ikke ut til at motor prøver å dra rundt i det hele tatt, ergo lurer jeg på om det kan være en ledning som har hoppet av - eller en dårlig bryter et sted.

 

og jeg MÅ vinterkonservere motoren nå. Hvordan gjør jeg det?

 

Jeg har "manuell" startarm - slik at jeg kan dra rundt motoren (vel og merke med hevede ventiler - eller hva enn jeg løfter når jeg hever hendelene på toppen av motoren).

 

Kan jeg manuelt "pumpe" forstvæske gjennom motoren? (altså med sveivestanga...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Batteriet er full-ladet. Det er ikke problemet. (Beklager at jeg ikke skrev det.)

 

Problemet ligger sannynligvis mellom starter og batteri et sted - og det skal jeg nok finne ut av til slutt. Men akkurat nå ville jeg gjerne fått pumpet ut det gamle kjølevannet (saltvann) og inn frostvæske.

 

Går det ved å manuelt "snurre" motoren rundt vha. sveivestarteren på en VP M2D ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

[

 

Problemet ligger sannynligvis mellom starter og batteri et sted - og det skal jeg nok finne ut av til slutt. Men akkurat nå ville jeg gjerne fått pumpet ut det gamle kjølevannet (saltvann) og inn frostvæske.

 

Hvis motoren er saltvannskjølt,skal det finnes avtappningskraner,både på motor og kjølevannspumpe.Bare tapp av der,da skal det ikke være nøvendig med frostveske.Husk å stenge bunnventil,hvis båten skal ligge på sjøen. (Det er mange båter med påhengs som ligger ute hele vinteren,uten att de blir konservert med frostveke. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Da får jeg gå ut og lete... :-)

 

Hvordan vet jeg at motoren er tom for vann i alle rom? - Hvordan ser slike avtappningskraner ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet jeg at motoren er tom for vann i alle rom? - Hvordan ser slike avtappningskraner ut?

 

Det er tre messingkraner på den ene siden av motoren... du åpner disse, og vannet skal renne ut... så kan de jo kanskje stå åpne til du skal bruke båten igjen, så vet du at det er tomt der. Bare husk å stenge de før neste tur på sjøen. Det er mulig det er flere plasser du må åpne, jeg har ikke så veldig peiling på dette... men vet litt, da vi har samme motor som deg.

 

Selv mener jeg det beste er å la motoren stå med kjølevæske om vinteren. Har du prøvd kaldstartknappen på motoren? Det kan jo rett og slett være litt for kaldt for stakaren, det er jo tross alt snart desember! :smiley:

Link to post
Share on other sites

MD2 har 1x kran nederst pr. sylinder på manifoldsiden og en under manifolden lengst bak. Stak opp med ståltråd om det ikke renner vann ut. Spyle godt ut med ferskvann og la renne tomt. Stenge kranene og fylle opp med frostvæske. Lar du motoren stå uten vann vil rusten herje fritt derfor fylle opp med frostvæske.

Link to post
Share on other sites

Lar du motoren stå uten vann vil rusten herje fritt

 

Det er dette jeg er redd for. Derfor står fremdeles motoren med vann i, og en vifteovn ved sin side ;-)

 

Hvor er kaldstartknappen? - og hva er det denne gjør?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eg kan og gi eit tips:

Hvis du har dynastart på denne motoren, so prøv med ein startkabel frå batteriets + pol til tilkoblinga for den tjukke ledningen på dynastarten. Den skal ha ein tjukk og to tynnare ledningar. Hvis dynastarten drar rundt med ei slik kobling, er feilen i eller rundt eit rele. Hvis dynastarten ikkje drar rundt med denne koblinga, er feilen i eller rundt dynastarten. I so fall ville eg sett på om børstane har tilstrekkelig størrelse, og om dei glir lett i børsteholdarane.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg stikker ut i båten og tar et bilde av dynastarteren - så kan du fortelle meg hvilke kabel jeg skal direktekople :-)

 

PS: Har båter rett på utsiden av kontoret. Tilbake om ca 10 minutter ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvor er kaldstartknappen? - og hva er det denne gjør?

 

på vår motor er det en rød liten knapp bak på motoren, til venstre for eksosbendet på en måte... Litt klønete forklart kanskje. På vår motor er denne knappen den eneste som er rød, så det burde være ganske greit å finne selv om den ikke er så stor. Har du ikke instruksjonsboka? Der står det jo forklart litt mere proft... hehe.

 

Vet ikke helt hvordan selve knappen funker, men har forstått noe om at når man trykker på den varmes lufta i ventilene (??) opp, omtrent som når man gløder en dieselmotor... også skal det liksom bli enklere å starte. Dieselen "tenner" jo når lufta når en viss temperatur, ikke ved gnist slik som bensin gjør...

 

Eller er jeg helt på jordet kanskje? Mulig noen med bedre forståelse for dette enn meg bør prøve å forklare dette... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Back! - Fillern. Tok mer enn 10 minutter...

 

Glemte at det ville ta litt tid å redigere et bilde også ;-)

(Måtte ut to ganger også: Tok med feil kamera første gangen---)

 

Her er et nærbilde. Hvilke kabel skal jeg kople til direktestrøm?

bildemotor.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den omtalte kaldstartknappen har ingenting med startmotoren å gjøre. Dens funksjon har kun med dieselpumpa å gjøre ved at maksimalanslaget settes ut av funksjon slik at motoren får litt mer enn full gass ved start. Kun mekanisk, intet elektrisk.

 

"psolse02": Ta av slangen fra sjøvannsinntaket og stikke denne nedi en pøs med frostvæskeblanding. Ta av slangen som går fra forkant av motoren og til eksosbendet. Sveive motoren dekomprimert til der kommer frostvæske i sistnevnte slange. Bind opp begge slanger så frostvæska ikke renner ut. Impellerpumpa virker like bra ved håndsveiving som ved bruk av startmotor. Tar bare litt lenger tid.

Link to post
Share on other sites

Den omtalte kaldstartknappen har ingenting med startmotoren å gjøre. Dens funksjon har kun med dieselpumpa å gjøre ved at maksimalanslaget settes ut av funksjon slik at motoren får litt mer enn full gass ved start. Kun mekanisk, intet elektrisk.

 

Aha! Da lærte jeg noe i dag også :smiley: Fint at folk kan oppklare misforståelser så raskt!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg bør vel fette litt på svivhjulet også ser det ut til :blush:

Båten har knapt vært i bruk i år...

 

Er kaldstarten mest sannynlig rundt her et sted?

(Beklager bildevinkel: Står en kasse i veien på andre siden.. he he.. )

kaldstart.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du viser bilde av en vekselstrømsgenerator og der skal det spesielt ikke kobles noen startkabler. Startmotoren er på motorens andre side under manifolden. Du har nok ingen dynastarter ser det ut til.

Takk! - Slike ting er kjekt å vite.

 

Motorens andre side sitter godt gjemt bak en treplate i innredningen. Har aldri fått sett der. Får vel føle meg frem til om jeg finner en sak med tannhjul på da ...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ta av slangen som går fra forkant av motoren og til eksosbendet. Sveive motoren dekomprimert til der kommer frostvæske i sistnevnte slange. Bind opp begge slanger så frostvæska ikke renner ut. Impellerpumpa virker like bra ved håndsveiving som ved bruk av startmotor. Tar bare litt lenger tid

 

Hei, er det denne jeg skal montere av?

 

Det blir vel kanskje liggende sjøvann i eksosutslippet. Bør vel ha i litt kjølevæske der også?

 

forstveske.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme problemet på min MD2B i våres. Det viste seg at det bare var dårlig kontakt mellom ledningene på starteren. Ser ut til at dine også er litt rustne. Jeg løsnet mutteret og pusset kabelskoene rene og smurte de inn med batterifett og vips - starteren har virket etter dette.

 

 

I tillegg til å fylle kjøleanlegget med frostveske som TMe beskriver, benyttet jeg Systemrens hvert annet år. Se i katalogen til Maritim side 156. Finnes i PDF-utgave på netten. (www.maritim.no). Der står det også en artikkel om dette produktet fra Båtmagasinet.

Link to post
Share on other sites

Får du ikke startet, går det helt flott å vinterkonservere med en drillpumpe.

Alternativt, om du har mast,er å heise en bøtte eller kanne med glycolblanding opp i masta. Lag et slangeuttak i bunn, og ta slangen inn på der sjøvannet vanligvis går inn i motoren. Ha kran i enden av slangen, for her blir det trykk som i springen..

5m opp tilsvarer mer trykk en en slapp sjøvannspumpe noengang klarer levere.

Har du ikke mast, vil en stige, eller annet vis å få bøtta plassert HØYT på duge bra.

 

Suzuki - working with nature...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å benytte sveiv på motoren. Hvis du ser til høyre rett innenfor døren på skottet i kabinen, ser du et hull nede ved dørken. Det er sansynligvis et deksel montert på skottet foran hullen. Ta dette til side, så kan du stikke sveien inn gjennom skottet inn på motoren.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde

 

Her er en MD2 som ligger på Finn.no. Startmotoren vises tydelig på et av bildene under manifolden og rett bak svinghjulet.

Slangen du peker på er korrekt slange å løsne. Sett på en slangebit på en halvmeter så du har noe å binde opp.

 

Fornuftig tale av "Helge Nidelv 24" vedr. systemrens og pussing av el.kontakter. Dremel med radialstålbørste + vernebriller er utmerket redskap til terminalpussing.

 

Kaldstartknappen står i området som "Merte" nevner, men glem denne til du ev. har fått orden på startmotoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...