Jump to content

Def. starter? Hvordan preparere for vinter? VP M2D


Grand Banks jr

Recommended Posts

Har du sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt motor?

Jeg er skeptisk til å rense motoren ettersom den "aldri" har vært renset. Har hørt mange som har fått trøbbel etter det...

 

Min båt har alltid ligget i brakkvann, dvs at den stort sett har blitt kjørt "fri" for saltvann når den legges i hjemmehavna.

 

 

For øvrig:

Takk for alle tilbakemeldinger!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg får ta en tur til Biltema og kjøpe litt slanger...

 

Er det 1" slange som brukes?

(Ser i alle fall større ut en 3/4")

 

 

PS: Jepp, det er et godt bilde av startmotoren

 

PPS: Takk for manualene: De er nå sikret på min harddisk :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du har strøm på batteri og releet klikker når du betjener startnøkkel.Da kan det være starteren har festa seg hvis den har stått lenge.Få med deg en medhjelper.Mens du sveiver sakte med håndsveiva får du medhjelperen til å vri startnøkkel et sekund eller to.Hvis starteren går i inngrep vil du sveivinga di forhåpentligvis få starteren i bevegelse og børstene får ny kontaktflate og det er kanskje alt som skal til.Hvis det ikke er noen endring går den neppe i inngrep og da kan du prøve forsiktig banking på starteren,mens medhjelper prøver med startnøkkelen.Hjelper ikke det heller går du over kabler som tidligere nevnt.Hvis du ikke klarer sveive når startmotoren er i inngrep sitter den skikkelig fast og da må den åpnes og repareres.

Link to post
Share on other sites

"grong": Vil nok funke det du foreslår, men egentlig er det "som å pisse i buksa". Varig reparasjon er det eneste som duger. Vil råde "psolse02" til å demontere det som står i veien eller lage ei høvelig luke for tilkomst til starter. Pusse kabelforbindelser. Ta ut starter og overhale denne selv om den skulle funke etter kontaktpussing. En invortes rens og smøring av starter skader aldri.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med TMe.En overhaling skader ikke,men tanken min var å lokalisere feilen.Enten selve starteren eller kontakter langs kabelen,eller kanskje begge deler.Ser dessuten på det første bildet at det mangler en del olje ja,på svinghjulets tannkrans.Det gjør det ikke akkurat lettere for startmotor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg liker ikke å starte en tråd uten å konkludere. Derfor konklusjonen:

 

1) Feilen var hovedstrømbryteren

Til tross for at denne ser helt ok ut, uten noe spesielt irr eller annen synlig skade, så ledet den ikke strøm.

 

2) Løsningen var startkabler

Jeg koplet strøm rett på "motorsiden" av hovedstrømbryteren vha startkabler. Dette er en liten dieselmotor på 25 HK, men allikevel måtte jeg ha dobbelt sett med startkabler for at ikke startkablene skulle bli for varme...

 

3) Jeg er glad for at jeg ikke måtte sveive manuelt gjennom glykolen, for motoren suger veldig lite vann per omdreining :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Intet er bedre enn at du fant feilen. Når du nå må skifte hovedbryter så bør du styre unna den billige Biltematypen med rød nøkkel. Kjøp deg enn som tåler litt strømstyrke. Koster litt, men du slipper trøbbel i etterkant.

 

Fint du kom med en konklusjon til slutt. Altfor mange tråder uten dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å starte en tråd uten å konkludere. Derfor konklusjonen:

Mennesker som deg har forstått poenget med forum på internet :-) Og som gjør at søking på historikk funker..

 

Skål min venn :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Jeg har sett en dregg idag. Det holder mhp ankerdram, ikke sant??

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...