Grand Banks jr Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Har du sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt motor? Jeg er skeptisk til å rense motoren ettersom den "aldri" har vært renset. Har hørt mange som har fått trøbbel etter det... Min båt har alltid ligget i brakkvann, dvs at den stort sett har blitt kjørt "fri" for saltvann når den legges i hjemmehavna. For øvrig: Takk for alle tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Merte Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Fin side med linker til både brukermanual og "workshop manual" til MD2B: Borgsjø Denne var jo kjempenyttig!!! Tusen takk for at du delte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg får ta en tur til Biltema og kjøpe litt slanger... Er det 1" slange som brukes? (Ser i alle fall større ut en 3/4") PS: Jepp, det er et godt bilde av startmotoren PPS: Takk for manualene: De er nå sikret på min harddisk :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Mener slangen er 5/8" som har 16mm innerdia. Foreslår du tar et mål på kobberrøret som ligger oppå manifolden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Du har strøm på batteri og releet klikker når du betjener startnøkkel.Da kan det være starteren har festa seg hvis den har stått lenge.Få med deg en medhjelper.Mens du sveiver sakte med håndsveiva får du medhjelperen til å vri startnøkkel et sekund eller to.Hvis starteren går i inngrep vil du sveivinga di forhåpentligvis få starteren i bevegelse og børstene får ny kontaktflate og det er kanskje alt som skal til.Hvis det ikke er noen endring går den neppe i inngrep og da kan du prøve forsiktig banking på starteren,mens medhjelper prøver med startnøkkelen.Hjelper ikke det heller går du over kabler som tidligere nevnt.Hvis du ikke klarer sveive når startmotoren er i inngrep sitter den skikkelig fast og da må den åpnes og repareres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 "grong": Vil nok funke det du foreslår, men egentlig er det "som å pisse i buksa". Varig reparasjon er det eneste som duger. Vil råde "psolse02" til å demontere det som står i veien eller lage ei høvelig luke for tilkomst til starter. Pusse kabelforbindelser. Ta ut starter og overhale denne selv om den skulle funke etter kontaktpussing. En invortes rens og smøring av starter skader aldri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Helt enig med TMe.En overhaling skader ikke,men tanken min var å lokalisere feilen.Enten selve starteren eller kontakter langs kabelen,eller kanskje begge deler.Ser dessuten på det første bildet at det mangler en del olje ja,på svinghjulets tannkrans.Det gjør det ikke akkurat lettere for startmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Jeg liker ikke å starte en tråd uten å konkludere. Derfor konklusjonen: 1) Feilen var hovedstrømbryteren Til tross for at denne ser helt ok ut, uten noe spesielt irr eller annen synlig skade, så ledet den ikke strøm. 2) Løsningen var startkabler Jeg koplet strøm rett på "motorsiden" av hovedstrømbryteren vha startkabler. Dette er en liten dieselmotor på 25 HK, men allikevel måtte jeg ha dobbelt sett med startkabler for at ikke startkablene skulle bli for varme... 3) Jeg er glad for at jeg ikke måtte sveive manuelt gjennom glykolen, for motoren suger veldig lite vann per omdreining :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 So flott då Når du først skulle få ein feil, so var det vel nesten ikkje mulig å finna på noko som er enklare og billigare å ordna. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Intet er bedre enn at du fant feilen. Når du nå må skifte hovedbryter så bør du styre unna den billige Biltematypen med rød nøkkel. Kjøp deg enn som tåler litt strømstyrke. Koster litt, men du slipper trøbbel i etterkant. Fint du kom med en konklusjon til slutt. Altfor mange tråder uten dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Se det ja.Da lærte vi også at dette er et sjekkpunkt som er verdt å se nøye på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Jeg liker ikke å starte en tråd uten å konkludere. Derfor konklusjonen: Mennesker som deg har forstått poenget med forum på internet :-) Og som gjør at søking på historikk funker.. Skål min venn :-) mvh Bavaria32sport Jeg har sett en dregg idag. Det holder mhp ankerdram, ikke sant?? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.