Jump to content

Strømproblemer - hvor starter vi?


bjoris

Recommended Posts

Kan det være viftemotoren som har bidratt med å sprenge sikringen? I så fall så kan vel diode trioen ryke i dynamoen hvis det settes inn en for stor sikring.

 

Tenker du på motorromsvifta? Jeg har ikke peiling, men importøren sier at 3 amp går greit. 2 amp var ikke å oppdrive her jeg bor... Må jo innrømme at jeg gjerne skulle hat to amper så var jeg sikker... Får prøve å jakte på det

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått sjekket litt nærmere og her er resultatet som det kunne vært interessant å høre noen meninger om:

 

Ladet med 50 amp lander (landstrøm) i 24 timer. Laderen fyrer opp med 14,3 og går så i div stepp ned til vedlikeholdslading på 13,6 volt, det var iallefall det jeg målte ca 12 timer etter at jeg fikk satt på laderen. Når jeg så tok av laderen målte jeg ikke før 12 timer etter og da var det 13,08 volt på forbruksbatteriene og 12,95 på startbatteriet. SÅ kommer det som gjøre meg litt usikker på om batteriene likevel har fått en knekk. Jeg lot da båten ligge i 7 dg selvsagt med hovedstrømmen av, ny måling viste nå 12,68 volt på forbruk og 12,75 volt på start, altså hadde forbruksbatteriene synket mer. Så lot jeg det gå ytterligere 1 uke uten verken lading eller forbruk (kanskje 5 min med ett lys på). Ny måling viste nå 12,63 volt.

 

Jeg hadde håpt batteriene holdt seg rundt 12,9 volt, men er det realistisk? Det har i perioden jeg målte også vært kaldt uten at det har vært så stor forskjell i batterikassen antar jeg... Vel, høres det ut til at batteriene mine er slitte?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

ny måling viste nå 12,68 volt på forbruk og 12,75 volt på start, altså hadde forbruksbatteriene synket mer. Så lot jeg det gå ytterligere 1 uke uten verken lading eller forbruk (kanskje 5 min med ett lys på). Ny måling viste nå 12,63 volt.

 

Jeg hadde håpt batteriene holdt seg rundt 12,9 volt, men er det realistisk? Det har i perioden jeg målte også vært kaldt uten at det har vært så stor forskjell i batterikassen antar jeg... Vel, høres det ut til at batteriene mine er slitte?

Syns det høres ut som om du har veldig bra batterier.....

Her er forøvrig Ladac`s batteriskole.

 

Her er et sitat fra en annen side:

 

Måling av kapasitet

En eksakt måling av kapasiteten fåes kun ved en utladetest. Et alternativ kan være å måle hvilespenningen. Etter opplading kobler man det fra og lar det stå i minimum 4 timer, helst 24 timer.

Deretter måler man spenningen og kan lese kapasiteten som beskrevet under. Er batteriene gamle vil spenningsnivået være litt lavere.

 

 

Kapsitet i % Hvilespenning/celle Hvilespenning 12 Volt

100 2,13 12,8 eller høyere

80 2,10 12,6

60 2,05 12,3

40 2,00 12,0

20 1,97 11,8

0 1,93 eller mindre 11,6 eller lavere

 

 

 

Ble bare surr av denne tabellen! :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

hvis det er bly / syre batterier skal vel ikke spenningen være mer enn 12,7 V? Kan kanskje være lurt å måle elektrolytten, hva syrevekten er. Det skal si litt om dem er fulladet eller ikke.

 

men hvis du forventer 12,9 v er det kanskje en annen batteritype?

 

Mja, nei det tror jeg ikke. Har ikke peiling, men leste ett sted at laderen vår (i alle Hansene, Sterling lader) er skrudd ned pga at vi har vedlikeholdsfriebatterier, som ikke tåler så høy volt på ladingen som andre, ergo kan det hende at jeg har batterier som ikke skal være noe mer strøm på enn det jeg har. Høres fint ut! Ser på dette diode-lys måleren at ting ser ut til å være som før...

 

Syns det høres ut som om du har veldig bra batterier.....

Ser jo slik ut ifht denne tabellen, men så var spørsmålet hvilken type batterier dette gjelder for, slike som jeg har eller slik som skal ha lavere volt? (ref over er det muligens slik jeg har) Har målt på bilen min også, Ford S-Max da vi tømte batterien en gang der også, pga dieselvarmeren og mye småkjøring. Etter full lading var det ca 12,5 volt, syns det var lite, men det har fungert flott, fortsatt mye småkjøring og varmeren på hver morgen...

 

Tror jeg avskriver denne bekymringen som ute av verden...[/

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mja, nei det tror jeg ikke. Har ikke peiling, men leste ett sted at laderen vår (i alle Hansene, Sterling lader) er skrudd ned pga at vi har vedlikeholdsfriebatterier, som ikke tåler så høy volt på ladingen som andre, ergo kan det hende at jeg har batterier som ikke skal være noe mer strøm på enn det jeg har. Høres fint ut! Ser på dette diode-lys måleren at ting ser ut til å være som før...

Dette har du nok lest i forumet på myhanse.com :wink:

 

Det som er årsaken er nok at han som skrev på Hanse forumet har 14,4V ladespenning fra dynamoen i båten, deretter et spenningstap på 0,6V over skilledioden = 13,8V over batteriet. Sterling laderen, forøvrig en Sterling Pro 1250CED, er ihvertfall hos meg satt opp til 14,8V ladespenning. (Open Lead-acid batteries.)

 

Batteritypen min 320 kom med er Banner batterien - helt ordinære åpne bly/syre batterier - som gjerne lades på 14,8V! :diving:(Fører til noe gassing...) Tipper du har samme batterier i din båt?

 

Vedlikeholdslading, derimot, foregår vel ved 13,8V ladespenning... :drink:

- Sterling laderen har separate utganger, slik at denne ikke har spenningsfall over noen skillediode. Videre har den jo temperaturkompensering, slik at ladespenning nok kan variere litt med temperatur også...

Link to post
Share on other sites

Batteriene dine ville hatt godt av en lengre ladeperiode, spesielt når de har vert godt nedtappet. Legger ved en forklering hvorfor det er slik. Dette er forklart for blybatterier, men andre typer batteri har samme prinsippet, se hva batterileverandøren anbefaler.

 

Ladeforløpet bør være. Hovedlading (Batteriet fylles opp). Etterlading (Syren omrøres). Vedlikeholdslading (Selvutlading motvirkes). Utjevningslading (Cellene rettes opp)

 

I et nytt, oppladet bly/syre-batteri er platene "rene", dvs. de er renset for syrerester (sulfater), og syrevekten er riktig, normalt 1,29 g/cm3, eller 1290 g/l. (avhengig av temperaturen).

 

Mens batteriet lades ut, bruker blyplatene av den svovelsyren de er omsluttet av for å kunne sende strøm ut i systemet. Samtidig blir det noen syrerester til overs – såkalte sulfater. Sulfatene fester seg til platene og hindrer i stadig større grad produksjonen av strøm. Til slutt stanser strømproduksjonen helt opp – batteriet er helt utladet og sulfatert.

 

Platene i et utladet batteri er derfor fulle av syrerester, og syrevekten (g/l) er betydelig mindre på grunn av strømproduksjonen. Når batteriet nå lades opp, knuses sulfatene, og syrerestene burde nå danne forbindelse med batterisyren, som nå er svært svak.

Det som imidlertid skjer, er at syrerestene, som er mye tyngre enn væsken som omgir dem, faller til bunns og derfor ikke er til nytte for de rensede platene. Laderen fortsetter derfor med det som kalles etterlading, hvor strømmen som går inn i batteriet, bare brukes til å røre om i syren for å få de tunge syrerestene opp i cellene og forbindes med den noe tynnere syren øverst i batteriet. Når laderen gir beskjed om at ladingen er ferdig, er platene rene og syren jevnt fordelt i hele batteriet.

Link to post
Share on other sites

ot. men min lader i ett "fartøy" brukes ca en time av gangen hver uke .. den har for høy ladespenning , til mitt lukkede batteri. rundt 15 v. tar jeg på endel lys detter den til 14,6 ca.. er det skadelig når det er så korte ladeintervaller også?

antar det er regulatoren som er def. men gidder ikke bytte den hvis ikke nødvendig.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

... til mitt lukkede batteri. .......

rundt 15 v. tar jeg på endel lys detter den til 14,6 ca.. er det skadelig når det er så korte ladeintervaller også?

Har du 100% kontrolle over at dette batteriet -ikke- gasser?

 

Kan ikke du svare med "Ja" da er det skadelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

... eller mener du at det gasser ganske fort, ved litt for høy lading?

Ja og nei, avhengig temperaturen.

Ellers er ikke hastigheten første spørs, men den lite mengden vann som bare må fordampe at batteriet får alvorlig knekk.

Du kan jo ikke påfylle noe, i så fall.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette har du nok lest i forumet på myhanse.com :wink:

 

Ja, jeg har lest dette :yesnod: Her er det jeg har erfart. Når jeg setter på landstrøm så måler jeg 14,2-14,3 direkte på batteriene. Dette ser er likt om jeg setter på mye lys/varmer etc. Ca 12 timer etter var jeg nede å sjekket igjen, da var det nettopp 13,6 v å måle på batteriene, så jeg gikk da utfra at laderen tok det litt mer med ro, som jeg nå ser at stemmer.

 

Når motoren går (uten landstrøm) har jeg 14,3, det er jo mye mer enn Seilas som målte 13,8... Ikke vet jeg hvorfor, men er det også slik på en dynamo at den reduserer ladingen hvis motoren har gått lenge?

 

Batteriene dine ville hatt godt av en lengre ladeperiode

 

Jeg lot dem lade i godt og vel 24 timer, er dette en lengre periode? Når jeg nå bruker strøm uten å ha motor i gang setter jeg på landstrøm, mens jeg er i båten, men tar den av når jeg går da jeg er redd for tæring, spesielt siden jeg ikke fikk satt på ny sink på drevet i høst når båten var på land, dette hadde selvsagt ikke forhandleren inne når jeg stod på land og skulle ut samme dg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når motoren går (uten landstrøm) har jeg 14,3, det er jo mye mer enn Seilas som målte 13,8... Ikke vet jeg hvorfor, men er det også slik på en dynamo at den reduserer ladingen hvis motoren har gått lenge?

Standard-W-regulatorer gjør ikke det fordi den er fastinstillt på en bestemmt spenning.

 

Jeg lot dem lade i godt og vel 24 timer, er dette en lengre periode?

Ja, med dette batteripakke skulle 50A-CED blir ferdig i løpet av ca. 6 men i hvert fall - 12 timer.

 

Red. her: Med det menes det 100% ladning, men ikke desulfatering.

Dette gjør laderen etter behov og i perioder av ca alle 7 til 12 dager.

 

Når jeg nå bruker strøm uten å ha motor i gang setter jeg på landstrøm, mens jeg er i båten, men tar den av når jeg går da jeg er redd for tæring, ..

Det behøver du ikke.

CED er galvanisk isolert, dvs. at det ikke blir utløst tæring pga. den type laderen.

Sett på & glemm.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

ot. men min lader i ett "fartøy" brukes ca en time av gangen hver uke .. den har for høy ladespenning , til mitt lukkede batteri. rundt 15 v.

 

Da de lukkede batteriene kom på markedet ble det brukt andre legeringer på blyplatene som tålte høyere ladespenning før batteriet gasser. Dersom du lader med 15V er ikke det ille med temperatur med mot minus. Siden batteriet er lukket er det ikke mulig å kontrollere dette, derfor ville jeg foretrukket lavere ladespenning for å være sikker at batteriet ikke koker.

 

Ladere som lader batteriet med høy spenning for å blande syren, reduserer samtidig ladestrømmen for å unngå koking.

 

Jeg ville ha skiftet regulatoren og toppet batteriet med en smart batterilader innimellom.

Link to post
Share on other sites

Jeg lot dem lade i godt og vel 24 timer, er dette en lengre periode?

Nå har jo du et godt ladesystem, men jeg føler at dette er for lite når batteriene har vert godt nedtappet. Nå kjenner jo Jørg ditt ladesystem mye bedre enn meg, men hvorfor ikke prøve en lading med 2 eller 3 døgn og se hva resultatet blir. Med en "smart" lader vil jo denne tilpasse ladestrømmen til det batteriet har behov for.

 

For å få nytte av desulfateringen må jo laderen stå på 7 til 12 dager.

Link to post
Share on other sites

Resultatet var to forbruksbatteri kjemisk frie for strøm.

Hvis batteriene ble totalt nedtappet som du indikerer i ditt første innlegg så har nok batteriene

fått seg en knekk uansett. Så noe redusert kapasitet må du nok dessverre påregne.

Men det er fånyttes å finne utav dette bare ved å måle hvilespenninger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis jeg få låv å si noe til da er jeg på samme meningen som Mix.

Men jeg ser det ikke så kritisk først og fremst.

Siden det er bly-syre er det spørs hvor lenge at den ha stått uten spenning.

Klart at det finnes en ordentlig sjanse for at batteriene ha fått en,

men det er også god mulig at de ha overlevd det ganske bra.

Tiden fremover vil hvise det.

 

Men jeg selv ville nå gjøre det som Mix sa.

Bruk batteriene dine, litt utlading med ca. 30% og komplett ladning rett etter hvert.

Siden det er CED kan du bare la den stå på, du behøver som sagt ikke til å bry deg om det.

Og så gjør du det 3 - 5 ganger, du kan jo også lage en spenningskurve ved konstant forbruk,

kanskje litt måling av syrevekten, og så får du se.

Men jeg tror at det blir bra igjen, ellers ville batteriene dine ha reagert annerledes.

 

Lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

CED er galvanisk isolert, dvs. at det ikke blir utløst tæring pga. den type laderen.

Sett på & glemm.

Det er riktig at laderen er galvanisk isolert, men dersom man ser på Hanse's løsning på jording i båten - så er jeg ikke lengre så sikker. :nonod:

 

Motor/Drev (og evt jordingsplate?) er koblet til minus på batteriene, ifg tegninger. Det er også jord fra landstrømsanlegget.

I realiteten tror jeg dette skjer på den felles "minus bolten" som står på monteringsplaten sammen med bl.a. lader, reléer og sikringer. Dette var et problem jeg ble klar over først nylig, og installerte da en Zink Saver. Føler meg noe "tryggere" nå enn før - men tæring er kjedelige greier. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at laderen er galvanisk isolert, men dersom man ser på Hanse's løsning på jording i båten - så er jeg ikke lengre så sikker. :nonod:

 

Motor/Drev (og evt jordingsplate?) er koblet til minus på batteriene, ifg tegninger. Det er også jord fra landstrømsanlegget.

I realiteten tror jeg dette skjer på den felles "minus bolten" som står på monteringsplaten sammen med bl.a. lader, reléer og sikringer. Dette var et problem jeg ble klar over først nylig, og installerte da en Zink Saver. Føler meg noe "tryggere" nå enn før - men tæring er kjedelige greier. :wflag:

 

Kan du forklare litt hvordan du installerte denne sinksaveren, hva det kostet etc. En med 4, 5 tomler når det gjelder strøm trenger kanskje prof. hjelp til slikt? Jeg er jo livredd tæring så jeg har aldri brukt landstrøm lenge av gangen i noen av båtene mine og har heller aldri hatt unormalt mye tæring. Ingen av båtene har hatt noen isolator for jord... Tror jo mest på dette, ser heller ikke det store behovet for å ha landstrømmen stående på hele tiden, selvsagt er det bedre å gå via landstrøm enn å dra ledningen direkte ombord og koble i en varmovn, men risikoen er meget lav om en gjør det slik, spesielt om en sikrer oven OG en passer på at det ikke står på strøm når en tar i den... Helt på jordet igjen? Det er slik jeg tenker, men pt har jeg ikke hatt behov for å ha varme i båten

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne koster 1 båtlapp!

Vel investerte penger, håper jeg å tro..

 

Installeres ved å åpne "landstrømsentralen" under kartbordet ditt.

Kllipp jordledningen og koble den i serie med Zinksaveren. (Den INNKOMMENDE jordledningn - dette ser du når du åpner opp under kartbordet.)

Det kreves ikke at en :flag_sw: elektriker gjør installasjonen, og så lenge du ikke har koblet til landstrømmen mens du installerer denne er det heller ikke noe fare for støt :wink:

Les litt mer om Zink saver her...

Denne selges også hos bl.a. Seatronic.

Link to post
Share on other sites

Denne koster 1 båtlapp!

Vel investerte penger, håper jeg å tro..

 

Ok, denne gjøre ikke noe med problemet, slik den galvaniske isolatoren gjør, men den gir beskjed dersom det er jordfeil eller så mye avvik på jord i båten og på land at det vil oppstå tæring? Har du med denne sølv saken som gir melding om når sinkene er utbrukt?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...