Jump to content

Strømproblemer - hvor starter vi?


bjoris

Recommended Posts

Denne "boksen" lager hverken lyd eller lys - dette ER den "galvaniske isolatoren".

Likestrøm som man får som et resultat av f.eks. potensialforskjellen mellom ulike metaller i elektrolytt - slipper ikke igjennom.

Det står litt om dette i bl.a. denne tråden.

 

Den saken med sølv og sånnt er vel kanskje litt overkill. Men vil man ha det beste - så kjøper man det beste. Koster gjør det uansett... :crazy:

Jeg vil anta at denne Sterling Zink Saveren er god nok for formålet - men det beste er naturligvis en skilletrafo. Eller begge deler. Eller rett og slett ingen landstrøm... :lol:

Link to post
Share on other sites

Denne "boksen" lager hverken lyd eller lys - dette ER den "galvaniske isolatoren".

 

Vi snakker da samme boks, denne lille og nettet på et kilo og to? Er det denne du mener gjør samme jobben? Hva er argumentet for å velge den kostbare og tunge løsningen, hvis det er noen argument da?

 

Rett og slett en revolusjon dette da, dette med strøm blir jeg aldri klok på! Likte tanken på å ha en sak som varsla om jordfeil, det er jo alltid med litt skepsis jeg kobler meg på i en ny havn... i virvaret av ledninger... Jeg drar ut så fort jeg har nok strøm og varmt vann, er som nevnt redd for å måtte hoste opp nytt drev, det er ikke billig... Redselen sitter igjen etter at jeg har hatt to båter med drev til 100+

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke akkurat snakk om noen revolusjon, men en enkel og funksjonell løsning...

For de avanserte så finnes det jo finurlige overvåkningsløsninger til 10x prisen - men er det strengt tatt nødvendig?

 

Skilletrafo er vel gjerne en bedre løsning, rent teknisk, men koster og veier mer + "må" installeres av elektriker.

 

Argumenter både for og imot finner du jo i andre tråder her - men erfaringene til de som har installert denne type løsning er jo utelukkende positiv.

Og elektrofagmessig har jeg ingen åpenbare betenkeligheter...

 

Jeg ligger selv på landstrøm "året rundt", med bl.a. kupévarmer (frostvakt) + batterilader på hele tiden. Tæringproblematikken ble jeg først klar over å ha lest denne tråden her på baatplassen.no, og gikk sporenstraks til bestilling av en Zink Saver. Offeranoden på propellen så noe slitt ut (1/4, kanskje?) allerede i sommer når båten var ute av vannet - så jeg håper denne fortsatt holder stand...

 

Men det er jo forj#vlig at en ny båt ikke er levert med slike små enkle tiltak allerede fra verftet. Det står, såvidt jeg kan huske, ingenting i brukermanualen/dokumentasjonen for skibet om at landstrøm på noen måte kan være et problem? :eek: Amerikanske båter er, etter hva jeg har forstått, levert med galvanisk skille for å tilfredsstille kravene "over there"..

Link to post
Share on other sites

Hva er argumentet for å velge den kostbare og tunge løsningen, hvis det er noen argument da?

Den "tunge" løsningen (hvis du snakker om monitorsystemet)

er at man samtidig måler om det finnes landjord i det hele tatt.

 

Tilsammen med sølvanode (tilbehør) sjekker dette systemet også på tilstands av anodebeskyttelsen.

Så, helt unødvendig er det ikke ... som ville vises ved eksemplet som shaukaas forteller om.

 

Offeranoden på propellen så noe slitt ut (1/4, kanskje?) allerede i sommer når båten var ute av vannet - så jeg håper denne fortsatt holder stand...

Ang. galvanisk korrosjon:

Galvanisk korrosjon pga. kabelforbindelse mellom "2 ting" er et produkt av -likestrøm- som kryper "fra ting til ting"

Det kan være en båt-land kopling, eller også en båt-båt kopling.

 

Fra båt til båt, eller båt til land hjelper det med en galvanisk isolator, eller skilletransformator med dynaplate, eller bare en dynaplate.

Viktig er da bare å stoppe helst alt likespenning som kan flytte fra "ting-til-ting".

 

Men (nå til deg) på båt finnes det også galvanisk korrosjon mellom delene av -selve- båten.

Den oppstår vanligvis mellom to forskjellige type metall og overstiger skjelden mer enn 1,33V pga. den elktriske kjeden,

ellers også pga. internt feilkobling på båten.

 

Så kan det spises opp drev, ventiler, propeller, akslinger og alt av metall -på selve båten-

selv om den ikke ha kontakt til land, båter eller annet i det hele tatt.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Ved bruk av en galvanisk isolator (eller også skilletransformatorer, dynaplate) blir dette problem -ikke- stoppet.

Her er det viktig -at- man

a) holder øye med installasjonen, og

b) benytter anoder

c) benytter anoder av riktige type.

-------------------------------------------------------------------------------

 

Vi snakker her altså om 2 forskjellige type galvanisk korrosjon.

Den ene har absolut ikke noe å gjøre med andre typen og derfor trengs det også 2 forskjellige måte behandling av problembehandlingen.

 

Så er du, shaukaas, absolutt nødt å sjekke a) om du har et problem i det hele tatt

og b) hvis så, hvor problemet kommer fra.

 

I hvert fall bør du erstatte offeranoden, som du har oppdaget er forbrukt med 3/4 allerede, fortest mulig.

Husk at det fort kan blir stor (les dyrt) skade hvis det går videre.

 

Og da kommer vi til anoder.

Anoder mister ikke først virkning når den er spist opp totalt.

Da er det for sent siden lenge og andre duppedingser ble helt sikkert skadet allerede.

 

Husk: Anoder skal jobbe, det er bare spørs om hvor mye.

=> Jobber anoden ikke, da sitter den på feil stedt.

 

Anodene skal skiftes helst før at 50% ha gått, men virkelig senest ved 70%.

Men det er ikke pålitelig å se og kan godt variere -mye-.

 

Problemet her er at man ikke kan se hvordan ledningsevnen av anodene aktuellt er.

Anoder kan se ut som "nesten ny", men kan ha mistet ledningsevnen allerede f.eks. pga. enten kontaktfeil,

eller at den ha mistet aktivt materiell (gjerne pga. dårlig kvalitet fordi man sparte for mye) ,

eller også pga. at det ha grodd noe på anoden, eller pga. "bare" oksidasjon (treffer sikkert 60% av anodene).

Og da er det slutt med anodenes virkning.

 

Derfor for alle som lurer om det er lurt med et slik instrument:

Ja, det er det fordi man kan ikke -se- om en anode er både aktiv og på rett plass, eller ikke.

Dette kan bare måles elktrisk siden det er et elektrisk problem.

 

Så er det bare spørs om man er nødt for å investere i slik,

og da er det bare å sjekke både lommeboka, lyst og behov.

 

Hvis båten blir satt på land en gang per år, da holder det sikkert med både optisk sjekk og regelmessig bytte av anoder.

Men ligger båten lengre på vann, da kan man godt tenke å bruke et instrument.

Enten fast montert, eller for mobilt bruk, ellers finnes det fagfolk som kan bestilles for regelmessig sjekk.

Verken det ene eller andre er billig, men nyttig er det likevel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Siste 3 dagene holder vi på med kontrollmåling av båter / brygger , da vi har fått melding om jordfeil . Bare på en brygge hadde vi 10 båter med jordfeil på , 5 av dem med ulovlig / ikke godkjent kabel . Så dagens spørsmål , hva skjer med båtene som er iorden . Kan det skje noe i det hele tatt ? Dem båtane med jordfeil er bortkobblet fra brygge , men vi har en brygge der jordfeilen ligger i annlegget på¨brygga . Hva da , hva kan skje før dette er iorden . Tenkte bare det er fint å høre med dere som kan dette , om det skjer noe . Feilen på denne brygga skal , MÅ være fixa i løpet av morgen dagen . Men som sagt hva skjer eller kan skje , med jordfeil på bryggeannlegget ? Hva skjer / kan skje der det er jordfeil ombord i nabobåten ? Sikkert noe dumt spørsmål , men finnes det dumme spørsmål da :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skal bestille meg et stormseil fra Seatronic og noe til så da blir det kanskje ZinkSaver også, selv om jeg ble litt i tvil når jeg leser at Ingvar er skeptisk, han har jeg virkelig tro på at vet hva han snakker om, ellers tror jeg ikke han hadde skrevet noe, men jeg forstod på deg Ingar at du også syns løsningen er ok, men at den ikke er fullgod? For meg blir det jo slik at jeg ikke kommer til å sett på en "skikkelig" løsning så da blir vel dette mer i retning av bedre enn ingenting.

 

Mitt bruk er jo meget begrenset, jeg liker ikke å ha landstrømmen på i mer en maks et døgn i ny og ne. Selvsagt burde jeg hatt en ovn i båten og da latt den gå via landstrømmen slik at jeg har kontroll dersom det blir jordingsfeil i apparatet, det er vel risikoen hvis jeg drar en landstrømkable direkte ombord i båten og i apparatet og dette skulle ha jordfeil. Dersom jeg da tar i dette med strømmen på så kan jeg stryke med? Videre hvis dettte velter etc så er det fare på ferde, men det er det vel uansett om en varmovn velter... Det gjør den jo ikke om en ikke tar sjanser...

 

Vel, tar gjerne i mot meninger om det er noe poeng for meg med ZinkSaver når jeg antakelig heller ikke fremover vil bruke landstrøm konstant...? Men kanskje jeg kunne strukket meg til å hatt på varme over lengre perioder når det er veldig fuktig eller fare for frost...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvorfor drive å diskutere dette opp og ned og opp i mente når det finnes enkle løsninger på problemet?

 

Når Tine III spør hva som skjer med båtene der alt er i orden, er selvfølgelig svaret at det kan gå dem like ille som de andre båtene. Kanskje verre faktisk.

 

Tar man med landjord ombord, har man gitt klarsignalet for elektrolytisk tæring og fullstendig mistet kontrollen. Punktum.

 

Det finnes bare 2 løsninger på problemet: Enten tar man ikke med seg landstrømsjord ombord, eller så isolerer man landstrømsjord med et galvanisk skille. verre er det ikke. Alt annet blir med respekt å melde halvgode løsninger som man ikke har kontroll på.

 

Zinksaver? Folk skjønner ikke hva det er, hvordan den virker og hva som kan gå galt. Likevel kjøper de zinksaveren. Og det appåtil når den koster masse penger.

 

Med en skilletrafo er man uavhengig av feil på landstrøm og feil i andre båter. (isolert jord)

Med et lokalt jordplan er man uavhengig av feil på landstrøm og feil i andre båter. (landstrømsjord borte)

Med dobbeltisolerte apparater ombord er man uavhengig av feil på landstrøm og feil i andre båter. (landstrømsjord borte)

 

Er dette vanskelig å forstå? Vel, tydeligvis er det særdeles vanskelig å forstå. Godta da bare at det er slik.

Link to post
Share on other sites

Se der ja , den satt . Sitter i disse dager å venter på skilletrafo , en bedrift i by'n kaster noe greier stadig med en slik sak inni .Den må bare skrus ut og bygges om litt her å der av en som kan dette ,så vips en nesten gratis skilletrafo .Som koster noen lapper om den må kjøpes på vanlig vis ....

Men dette med jordfeil på selve brygga , å at ikke jordfeilbryter slår ut .Det skjønner ikke jeg en pøkk av enda , men hadde vært fint å hørt hvorfor . Da vi måler brygga uten noen båter innplugga har vi jordfeil på ei brygge , denne er trua med å stenge strømmen på imårra om feilen ikke er fixa . Alt dette er forsåvitt greit ,men hvorfor går ikke jordfeilbryter ? Er det dem nye forsriftene som er så strenge i forhold til dem "gammle" strømskapene på brygga , eller er det bare slik . Liten feil så går det så det suser ,men ulovlig .Stor feil ,så går jordfeilbryter ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så godt å si Trine 3, men dere har vel kanskje et IT nett som er kommet litt ut av kontroll.

Noen lovpriser denne typen fordelingsnett mens andre forbanner det. Problemet er vel at jordfeilen deres fører til at stakkaren oppe på knausen ikke har strøm til komfyren sin.

 

Det er jo litt frustrerende når man på papiret har et IT nett mens installasjonstesteren mener du har et TT nett fordi det er en eller flere feil på anlegget.

 

Men det er nok greiest at du spør de som kontrollerer anlegget og får forklart problemet av dem.

Link to post
Share on other sites

Først en presisering: Jeg må presisere at offeranodene var "slitt" ca 1/4, og ikke 3/4.

 

Dersom skuta har såppass alvorlige feil at drevet tæres vekk "av seg selv", som har skjedd på en større Hanse, synes jeg dette er betenkelig. Jeg forventer såppass fra en så stor produsent som Hanse, at det ikke trengs doktorgrad, eller opplevd doktorgrad, i tæringsproblematikk før man døtter inn landstrømmen i bakenden på en av båtene deres... :nono:

 

Kanskje jeg skal vurdere å melde inn reklamasjon på båten, dersom denne ikke kommer i brukannes stand fra verftet? Det skulle vel ikke være nødvendig å montere på ekstrautstyr for flere ti-tusener for at båten skal være tilpasset norske farvann, havner og landstrømsanlegg? :headbang:

 

Jeg *TROR* jeg har forstått hva en Zink Saver er - arrester meg hvis jeg tar helt feil. :rolleyes:

Enkelt forklart: En kondensator, med tilpasset kapasitans som gir egenskapene: 1. Liten motstand ved 50Hz 2. Økende motstand ned mot 0Hz (Likestrøm.)

Men at den er galvanisk isolert? Tja.. Regnes egentlig en kondensator som et galvanisk skille?

 

Hva er det som er "galt" med en Zink Saver; denne er CE-godkjent, de som har montert denne i egen båt, gir tilbakemelding om at dette faktisk fungerer. Det er feil å si at denne koster mange penger, og den er enkel/gratis å installere. Og den oppfyller oppskriftene?

 

Jeg går med at dette er en "nest-best", men dog bra nok, løsning. Skilletrafo vil nok alltid være det beste. Men en annen ting er å drite penger, og styre strømmen... :wink:

 

En alternativ løsning for oss med dynaplate, er vel kanskje å isolere landjord, og koble denne over til dynaplaten?

Men da følger det ikke forsikriftene, etter hva jeg er forstått? :crazy:

 

MEN, etter litt lesing på baatplassen, fant denne:

Nyhetsbladet Elsikkerhet nr 66, side 15: Utgis av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

 

FRAKOBLING AV JORDLEDER I LANDSTRØMKABEL.

 

Problematikken rundt sammenkobling av jordleder fra landinstallasjon og

jordleder fra skipets/fartøyets installasjon opptar mange, og Direktoratet for

samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har mottatt flere henvendelser med

spørsmål om denne forbindelsen kan brytes. Ønsket om å bryte denne forbindelsen

mellom "land og sjø" bunner i de problemer denne forbindelsen

kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske

deler som er koblet opp mot installasjonen om bord.

 

DSB har vurdert de sikkerhetsmessige forhold rundt en eventuell aksept for å

bryte denne forbindelsen. Ved tilknytning til den elektriske installasjonen på

land, vil skipet/fartøyet bli å betrakte som en utsatt anleggsdel og skal jordes

i henhold til dette. DSB vil med dette gi følgende presisering:

 

• For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med

isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem

er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som

under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon

betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med

sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen.

 

• For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen,

må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig

plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet

legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten

med sjøen brytes.

 

• For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte

kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen

gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via landinstallasjonen.

 

Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles

landinstallasjonen i slike tilfeller.

 

Bruk av skilletransformator i landstrømforbindelsen er et annet tiltak som

også vil eliminere korrosjonsproblemer som har sin årsak i kontakt mellom

"jord på land" og "jord på skip".

 

 

Så, hva skal vi konkludere med, folkens? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Men dette med jordfeil på selve brygga , å at ikke jordfeilbryter slår ut .Det skjønner ikke jeg en pøkk av enda , men hadde vært fint å hørt hvorfor .

Tine III

Når det gjelder jordfeilbryter som burde slått av strømmen til bryggen er det flere årsaker til et denne ikke kobler ut strømmen.

 

Når man kontrollerer anlegget for lekkasjestrømmer til jord, bruker man en megger. Dette apparatet brukes når all spenning er avslått på anlegget. Når megger blir tilkoblet, leverer den en spenning som er høyere enn vanlig driftspenning og måler da isolasjonsmotstanden til jord.

 

Kravet til et godkjent anlegg skal være 0,5Mohm. I praksis bør isolasjonsmotstanden være mye høyere, eller er det noe som ikke er bra og kan utvikle seg raskt til en større jordfeil. Et anlegg kan derfor være feil etter forskriftene lenge før en jordfeilbryter slår ut. Som du vet kan feil også oppstå plutselig og da skal jordfeilbryteren slå av strømmen.

 

Håper dette gav svar på noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg *TROR* jeg har forstått hva en Zink Saver er - arrester meg hvis jeg tar helt feil. :rolleyes:

Enkelt forklart: En kondensator, med tilpasset kapasitans som gir egenskapene: 1. Liten motstand ved 50Hz 2. Økende motstand ned mot 0Hz (Likestrøm.)

Men at den er galvanisk isolert? Tja.. Regnes egentlig en kondensator som et galvanisk skille?

Da får jeg arrestere deg. En Zink Saver er ingen galvanisk isolator. Intet er galvanisk adskilt.

En slik duppditt er rett og slett en vanlig likeretter diodebro med de vanlige 4 diodene slike diodebroer består av.

Det betyr at den er pip åpen for alle vekselstrømmer og likestrømmer, med unntak av de omlag 1,5V som ligger over diodene.

 

Det betyr at den fjerner de første 1,5V likespenning som lager tæring. Er potensialet høyere enn 1,5V, får du tæring likevel, men du føler deg trygg og tror at du ikke får det. Du kan da sammenlignes med en struts som stikker hodet i sanden.

 

Og selv om spenningen er under 1,5V, er du likevel ikke sikker. Har man en lekkasjestrøm til jord fra en fase, men liten nok til at jordfeilbryteren ikke slår ut, vil denne strømmen ledes tilbake gjennom jordlederen og diodene i sinksaveren. Når diodene utsettes for en AC-spenning, vil de også være åpne for DC spenning en liten prosentdel av tiden. Så hvis AC-spenningen overstiger den spenningen som ligger over hver diode, vil dioden også kunne lede DC den andre veien i nullovergangene til AC-spenningen.

For å hindre at dette skjer, må man hindre de små AC-jordfeilstrømmene å legge seg over dioden og gjøre den ledende for dc i AC-spenningens nulloverganger. For å klare dette, behøves en skikkelig feit kondensator. Og siden den skal kunne ta opp strøm i begge retninger, kan man ikke bruke en elektrolyttkondensator. Den feite kondensatoren av ikke-elektrolytt type må da være på mange tusen mikrofarad for å kunne avlede. Typisk 1000 microF for hver mA jordfeilstrøm den skal spise opp. Det sier seg selv at dette blir dyrt. Det sier seg selv at selv med en slik feit kondensator, vil man uansett bare hindre dc-spenninger opp til ca 1,5V fra å lage tæringsproblemer. Høyere spenning lager tæring uansett hvilken sinksaver man har og uansett hvilken feit kondensator og oppbygging man har. Dette er ikke en isolator i ordets riktige forstand, kun noe som spiser opp litt av spenningene som skaper problemer, men driter i resten.

 

Du kan tro du er trygg, men du er det ikke.

 

Hvorfor noen vil kjøpe en sinksaver når de bare kan kjøpe en dynaplate og lage seg en perfekt lokal jord, er for meg fullstendig uforståelig. Årsaken kan bare ligge i at de ikke vet hvordan sinksaver fungerer, eller rettere sagt ikke fungerer.

 

Enten får man lage seg et lokalt jordplan med dynaplate eller så får man få noe som har virkelig galvanisk isolasjon, dvs en isolasjonstransformator. Dobbeltisolerte apparater er selvfølgelig også et alternativ. Så fremt man da driter i forskriftene og ikke jorder landstrømsjord i batteriminus. Med enpolet anlegg går det da rett til helvete.

Link to post
Share on other sites

Dersom skuta har såppass alvorlige feil at drevet tæres vekk "av seg selv", som har skjedd på en større Hanse, synes jeg dette er betenkelig. Jeg forventer såppass fra en så stor produsent som Hanse, at det ikke trengs doktorgrad, eller opplevd doktorgrad, i tæringsproblematikk før man døtter inn landstrømmen i bakenden på en av båtene deres... :nono:

 

Kanskje jeg skal vurdere å melde inn reklamasjon på båten, dersom denne ikke kommer i brukannes stand fra verftet? Det skulle vel ikke være nødvendig å montere på ekstrautstyr for flere ti-tusener for at båten skal være tilpasset norske farvann, havner og landstrømsanlegg? :headbang:

vi konkludere med, folkens? :cheers:

 

Er det dokumentert at Hansene leveres med feil på el.anlegget? Det har jeg ikke fått med meg! Uten at å ha studert tråden om han som fikk drevet tært av på Hansen sin så er det vel langt fra sikkert at feilene skyldes feilmontering på el.anlegg i båten? Gitt uheldige omstendigheter, kan vel dette skje med hvilken som helst båt. Det er jo ikke første gangen en hører om båter som har fått ekstrem tæring.

 

At en ny båt burde vært idiotsikker på dette området kan jeg være enig om, men er det i det hele tatt noen som leverer galvanisk isolator med landstrømanlegget sitt i fornuftig prisklasse? Det har jeg ikke hørt opp, men så er det også mye jeg ikke har hørt om. Poenget er at båtene ville vært tilsvarende dyrere om slikt kostbart utstyr ble levert som standard... Burde vært mulighet for å bestille som tillegg syns jeg!

 

Jeg har dynaplate på min båt, er ikke dette et krav fra 2003 for å få et landstrømanlegg godkjent? Gitt dette, har jeg da like god sikkerhet mot galvanisktæring som en SinkSaver? Men så skrev vel du Shaukaas at Hansene våres også hadde minus til motor? Hmm. Da er kanskje dette som er feil da? Skal ikke minus bare gå til Dynaplaten? Beklager, det er mulig alt dette allerede er diskutert?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er ingen krav om at produsenten av fritidsbåten skal beskrive eller dokumentere den katodiske beskyttelsen, kun en anbefaling. (Så vidt meg bekjent er det ingen produsenter som følger denne anbefalingen, men for å sette det på spissen så er det vel de færreste båteiere og marinaeiere som følger opp med pålagte krav på flere områder).

 

Når det gjelder produksjonsfeil må man være spesifikk i påstander for en bekymringsmelding rekker dessverre ikke. Hvis man har en beskyttelsesleder (Jording eller utjevningsforbindelse), så ansees dette som et ekstra sikringstiltak noe det i praksis også er med hensyn til El-sikkerhet.

 

Korrosjon er et annet anliggende, og som tidligere nevnt stilles det ikke spesifikke krav til produsent på slike områder med mindre det kan påvises graverende feil. Det er da stort sett elektrisk utstyr som er gjeldende hvis vi snakker om enten komponent, designfeil eller feil bruk av utstyr som ikke er godkjent for installasjon i båt.

 

Valgene finnes, det er bare å forsyne seg av de løsningene som finnes så kan man faktisk beskytte båtene bedre mot korrosjon også. (Ikke bland personsikkerhet og korrosjon sammen feilaktig, for det er litt forskjellig selv om det henger litt sammen).

Link to post
Share on other sites

Hvorfor noen vil kjøpe en sinksaver når de bare kan kjøpe en dynaplate og lage seg en perfekt lokal jord, er for meg fullstendig uforståelig. Årsaken kan bare ligge i at de ikke vet hvordan sinksaver fungerer, eller rettere sagt ikke fungerer.

 

Enten får man lage seg et lokalt jordplan med dynaplate eller så får man få noe som har virkelig galvanisk isolasjon, dvs en isolasjonstransformator. Dobbeltisolerte apparater er selvfølgelig også et alternativ. Så fremt man da driter i forskriftene og ikke jorder landstrømsjord i batteriminus. Med enpolet anlegg går det da rett til helvete.

 

Naturligvis enig i det du skriver. Men det glapp for meg at noe går til helvete med enpolet anlegg. Det er ikke noe som har gått til helvete hos meg så langt. Ta gjerne et par ekstra linjer for å belyse poenget ditt.

 

Ellers så er dette med Dyna- og andre plater naturligvis noe som fungerer. Man skal bare ta en ekstra titt på dem når båten kommer på land. Er Dyna'en dekket av rur og/eller kalk, er det et eller annet som foregår. Da bør man muligens feilsøke og skifte ut platen, eventuelt skru den av og bade den i saltsyre med etterpåfølgende skyllng. I en eller annen katalog så jeg slike plater som ikke het Dyna til fornavn. Disse kostet ikke skjorta, noe jeg mener Dyna gjorde da de var alene på markedet.

 

Jernbåten Hulda spiser fremdeles ikke anoder.

Link to post
Share on other sites

Enpolet anlegg er helt greit det. Har det selv. Men hvis man så kobler landstrømsjord direkte til batteriminus slik forskriftene sier, hjelper det fint lite med dobbeltisolerte apparater. Landstrømsjord er koblet til batteriminus. Batteriminus er koblet til motoren. Motoren er koblet til propellen. Kretsen med land er lukket uansett hva man kobler til av elektriske apparater.

 

Og det aller verste? De som da skal være nøye og bare bruke dobbeltisolerte apparater, ikke koble til varmtvannstank, bruke en lader som har galvanisk skille mellom inn- og utgang, ja de er allikevel i helvete. De vet det bare ikke og kan ikke gjøre tiltak for å bedre situasjonen før det er for sent. Det er enda verre.

Link to post
Share on other sites

Enpolet anlegg er helt greit det. Har det selv. Men hvis man så kobler landstrømsjord direkte til batteriminus slik forskriftene sier, hjelper det fint lite med dobbeltisolerte apparater. Landstrømsjord er koblet til batteriminus. Batteriminus er koblet til motoren. Motoren er koblet til propellen. Kretsen med land er lukket uansett hva man kobler til av elektriske apparater.

 

Og det aller verste? De som da skal være nøye og bare bruke dobbeltisolerte apparater, ikke koble til varmtvannstank, bruke en lader som har galvanisk skille mellom inn- og utgang, ja de er allikevel i helvete. De vet det bare ikke og kan ikke gjøre tiltak for å bedre situasjonen før det er for sent. Det er enda verre.

 

OK, dette kjenner jeg til. Tenkte bare at du hadde funnet på noe lurt som jeg ikke innså. For meg er det komplett ubegripelig at landjord skal innom motoren. Det er før eller senere nødt til å gå åt skogen.

 

D'ække lett å være profet innen dette området her!

Link to post
Share on other sites

Enpolet anlegg er helt greit det. Har det selv. Men hvis man så kobler landstrømsjord direkte til batteriminus slik forskriftene sier, hjelper det fint lite med dobbeltisolerte apparater. Landstrømsjord er koblet til batteriminus. Batteriminus er koblet til motoren. Motoren er koblet til propellen. Kretsen med land er lukket uansett hva man kobler til av elektriske apparater.

 

Og det aller verste? De som da skal være nøye og bare bruke dobbeltisolerte apparater, ikke koble til varmtvannstank, bruke en lader som har galvanisk skille mellom inn- og utgang, ja de er allikevel i helvete. De vet det bare ikke og kan ikke gjøre tiltak for å bedre situasjonen før det er for sent. Det er enda verre.

 

Hmmm. Da er jeg antakelig i helvette uten å være klar over det!

 

Tipper min Yanmar har enpolet anlegg, jeg har landstrøm der jord helt sikkert er koblet forskriftsmessig til minus på batteriene. Såvidt jeg forstår er minus på batteriene både koblet til Dynaplaten og motoren. Jeg forstod at siden min lader hadde galvanisk skille var jeg trygg, Jørg her som selger Zinksaveren sier at det da er bare tut og kjør, lad så mye jeg vil. Men forstår at jeg har tatt feil, eller?

 

Jeg tror jeg gjør som før, bruker landstrøm så lite som mulig og uansett ikke over lengre tid på samme sted. Slik antar jeg at jeg selv om jeg skulle komme til et sted der det er jordfeil og faenskapen begynner å spise på sinken min så får den ikke spise så lenge at den tar mer enn litt av sinken. Med god kontroll på sinken føler jeg meg da ganske trygg... Er jeg fortsatt i helvette? Jo, det er vel hvis en nabobåt har jordfeil og landstrømmen står på der så "smitter" faenskapen over hos meg. Jo, det er vel ikke lett å unngå uansett galvanisk skille etc...?

 

Her var litt interessant om dette fenomenet, jeg var meget i tvil om antifouling med VC17 (ekstremt kobberholdig), men tok sjansen og gjorde akkurat som det står her. Valgte et kobberfritt stoff nær rorstamme og annet metall som f.eks seildrevet...

http://www.jefa.com/install/electro.htm

 

Ellers er her tråden Shaukaas snakket om:

 

Hanse 370 som mistet drevet

 

Det er ikke hyggelig å høre om slik og spes ikke eget merke, men det som også er irriterende i dette tilfellet er at vedkommende eier ikke har kommet tilbake i tråden med info om hva som faktisk var årsaken og hvilken løsning han fikk... Har purret opp en IM for å forsøke å få et svar. Enten har han fått munnkurv eller så var det noe muffens i utg.pkt med denne saken... Ser at eieren er aktiv i andre tråder på forumet, ikke bra... Har purret med IM til han for å få et svar på hva som skjedde

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har du landstrømsjord tilkoblet motorblokka, er du ikke trygg. Du er faktisk så utrygg som det er mulig å bli.

 

Det hjelper fint lite med lader som har galvanisk skille, når du i samme åndedrag kobler jordlederen du skal prøve å skille direkte til batteriminus/motor/propell.

Det blir like teit som å kjøpe seg en skilletrafo og samtidig koble landstrømsjord direkte til batteriminus. Da gjør skilletrafoen fint liten nytte.

Man monterer skilletrafo eller lokalt jordplan for lovlig å kutte landstrømsjordlederen. Da blir det i særklasse teit hvis man i samme åndedrag lar jordlederen fra land gå like ut i propellen slik at man har laget et perfekt grunnlag for tæring.

 

 

Du skriver at du allerede har dynaplate koblet til.

Da er det jo veldig, veldig greit: Klipp av landstrømsjorden og du er i himmelen.

Det er lovlig ihht forskriftene og du trenger ingen Zink Saver.

 

Hvorfor har du egentlig landstrømsjord tilkoblet når du allerede har et lokalt jordplan? Du utsetter deg jo frivillig for hele fandenskapet.

Du kunne hatt et perfekt anlegg som var 100% upåvirket av jordfeil i andre båter og tilstanden på bryggestrømsanlegget. Likevel drar du med deg jordlederen fra land. Hvorfor gjør du det? Vil du at dine edlere deler skal tæres i stykker?

 

Alt du trenger å gjøre er å ta avbiteren og klippe av landstrømsjordlederen. Da har du et sikkert og 100% lovlig anlegg etter forskriftene.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at laderen er galvanisk isolert, men dersom man ser på Hanse's løsning på jording i båten - så er jeg ikke lengre så sikker. :nonod:

 

Motor/Drev (og evt jordingsplate?) er koblet til minus på batteriene, ifg tegninger. Det er også jord fra landstrømsanlegget.

I realiteten tror jeg dette skjer på den felles "minus bolten" som står på monteringsplaten sammen med bl.a. lader, reléer og sikringer. Dette var et problem jeg ble klar over først nylig, og installerte da en Zink Saver. Føler meg noe "tryggere" nå enn før - men tæring er kjedelige greier. :wflag:

 

Mja, det er jo dette jeg da baserer min uttalelse på. Er det en enkelt måte å sjekket dette på når landstrøm står på? Det skulle nå være rart om Hanse monterer dette slik at en ber om tæring, de lager tross alt 1000 båter pr år og de rykker ut, tydeligvis når de får høre om tæringsfeil på båtene, så at de ikke "vet" hvordan dette skal gjøres tror jeg ikke noe på. At jord må forbi laderen er jo greit, det er jo også 3 220 volt uttak i båten, pluss varmtvannstank, men er du sikker på at jord også går videre til motoren, Shaukaas?

 

Nå forstå jeg som en ser lite av strøm, men hvordan klarer en seg uten jord på motoren?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarer man seg uten jord på motoren?

Vi snakker her om landstrømsjord. Den er da ikke noe must for motoren? Den er jo frakoblet mesteparten av tiden, hvis man da ikke har verdens lengste skjøteledning.

 

Batteriminus og landstrømsjord er to forskjellige ting.

 

Hvorfor kobler Hanse tydeligvis landstrømsjord til batteriminus? Kanskje fordi alle andre også gjør det?

Og hvorfor gjør alle andre det? Fordi forskriftene sier at slik skal det gjøres.

Og hvorfor sier forskriftene det? Det vet ikke jeg, men forskriftene har som mål å få et mest mulig sikkert anlegg.

At det samtidig kan føre til at sinken din tæres opp i rekordfart hvis det skulle være feil et sted, er ikke forskriftenes problem, det er ditt problem.

 

Av samme grunn er det forbudt å klippe landstrømsjord for å fjerne årsaken til problemet. Da går det på personsikkerheten løs. Landstrømsjord kan redde livet ditt hvis man ikke har noe annet alternativ til landstrømsjorden.

 

Skal man lovlig kunne bli kvitt landjordlederen som kilde til elektrolytisk tæring ved å klippe den av, har man kun 2 lovlige muligheter:

 

Enten installerer man et lokalt jordplan eller så installerer man en skilletrafo.

 

Lar man være å klippe jordlederen og i stedet monterer en sinksaver, er man litt tryggere, men man må da godta at en sinksaver ikke er en garanti for noe som helst.

På den annen side kan man montere en dynaplate eller annen billig metallplate under båten, på hekken eller hvorsomnhelst under vann og lovlig klippe landstrømsjord.

 

Så hva er problemet? Hvorfor diskuterer man egentlig det å montere en dyrere og mer usikker sak som en slik sinksaver er, når man med enkle grep kan komme mye billigere unna og lovlig bli kvitt denne helvetes landstrømsjordlederen en gang for alle?

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarer man seg uten jord på motoren?

Vi snakker her om landstrømsjord. Den er da ikke noe must for motoren? Den er jo frakoblet mesteparten av tiden, hvis man da ikke har verdens lengste skjøteledning.

 

Batteriminus og landstrømsjord er to forskjellige ting.

 

Hvorfor kobler Hanse tydeligvis landstrømsjord til batteriminus? Kanskje fordi alle andre også gjør det?

Og hvorfor gjør alle andre det? Fordi forskriftene sier at slik skal det gjøres.

Og hvorfor sier forskriftene det? Det vet ikke jeg, men forskriftene har som mål å få et mest mulig sikkert anlegg.

At det samtidig kan føre til at sinken din tæres opp i rekordfart hvis det skulle være feil et sted, er ikke forskriftenes problem, det er ditt problem.

 

Av samme grunn er det forbudt å klippe landstrømsjord for å fjerne årsaken til problemet. Da går det på personsikkerheten løs. Landstrømsjord kan redde livet ditt hvis man ikke har noe annet alternativ til landstrømsjorden.

 

Skal man lovlig kunne bli kvitt landjordlederen som kilde til elektrolytisk tæring ved å klippe den av, har man kun 2 lovlige muligheter:

 

Enten installerer man et lokalt jordplan eller så installerer man en skilletrafo.

 

Lar man være å klippe jordlederen og i stedet monterer en sinksaver, er man litt tryggere, men man må da godta at en sinksaver ikke er en garanti for noe som helst.

På den annen side kan man montere en dynaplate eller annen billig metallplate under båten, på hekken eller hvorsomnhelst under vann og lovlig klippe landstrømsjord.

 

Så hva er problemet? Hvorfor diskuterer man egentlig det å montere en dyrere og mer usikker sak som en slik sinksaver er, når man med enkle grep kan komme mye billigere unna og lovlig bli kvitt denne helvetes landstrømsjordlederen en gang for alle?

 

Jeg forstår at batteriminus og landstrøm jord er to forskjellige ting, men problemet er jo når dette er koblet sammen, da er det ikke så forskjellig lengre. Jeg har jo som nevnt Dynaplate, hvorfor det da muligens likevel er kontrakt på minussiden på motor mot enten denne platen eller på en felles jordingssak som Shaukaas nevner vet jeg ikke. Jeg skal be Nelson om en redegjørelse for hvordan jord er koblet i båten. Denne tegningen jeg fikk over anlegget mitt forstår jeg ikke så mye av. Såvidt jeg kan se på den er alt jordet meget grundig...

 

Jeg syns det er fornuftig å "ofre" en liten motor fremfor livet til meg og mine kjære. Det skal jeg stå i, moralen blir som gjentatt mange ganger, vær sparsom med bruk av landstrøm og ha kontroll på sinkene... Det siste er jo ikke så lett med 3 grader i sjøen og en lang vintersesong på vannet... Men så er det jo mange ting som ikke er så lett, men det går ofte bra likevel:)

 

Jeg var på kurs i verifikasjon av elektriske installasjoner sist uke. Inntil det fremlegges en samsvarserklæring og risikoanalyse for lokalt jordplan uten skilletrafo så foreslår jeg at vi synger en sang. :smiley:

 

Hva sier du her? At det ikke er godkjent uansett hvordan jord er koblet? Kan da ikke stemme? Både motor og Dynaplate er vel for lokalt jordplan å regne? Skal jeg synge en sang i denne samenheng må det være skjebnesymphonien...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...