Jump to content

Strømproblemer - hvor starter vi?


bjoris

Recommended Posts

Hentingen av båten gikk ikke helt som planlagt. Vi kom ned sent lørdag og kom ombord i en båt der straumen stod på og et lys i en av akterkabinene hadde stått på. Resultatet var to forbruksbatteri kjemisk frie for strøm. Landstrømledningen rakk ikke så jeg startet motoren for å få litt lys og få på varmeren, men den lader ikke, det kommer såvidt en liten "glo" i de små lysene på instrumentpanelet nede. Jeg tenker at dette skyldes at batteriene er helt tomme og ikke tar strøm. Vi får flyttet litt på båten så landstrømmen rekker og alt ser ok ut. Vi ligger i 9 timer før avreise og staus ser ok ut. Etter et par timer kommer jeg på å sjekke at det kommer stram til batteriene (knapp på instrumentplanen), ser da at batteriene ikke får lading, før har det alltid vist over 13,5 volt, nå var resultatet mellom 12,5 og 13 volt (dette er nok meget unøyaktig). Kontrollmåling direkte på batteriene forteller om 12,7 volt... Vi ser ingen merkbar forskjell fra når motor går og når den er stoppet så hvis de kommer lading må det være svært lite. Tross mange timer for motor ble det ingen endring. Mulig den lader litt, men vi var også forsiktige med bruken av strøm på turen så vi skulle ha til lanterner og plotter hvis vi ikke rakk frem før mørket. Det var nok strøm til lanterner og varmer siste timen (da ble det veldig kjøling så vi fant ut at vi tok sjansen på at det "holdt inn". Ingen lys på instrumentplanelet på motor som viser dårlig/feil lading...

 

Mulitmeteret mitt er knekt av plussen på så det er litt vanskelig å få målt. Jeg fikk ingen utslag på dynamoen, men det kan som sagt skyldes at jeg ikke treffer med pluss-tappen som står igjen av den knekte tråden... Ser jo for meg at jeg må følge dette fra dynamo til batterier å se, men noen teori om dette med at batteriene ser ut til bare å ta landstrøm lading. Dette e vel en mye kraftigere lading enn fra motor så kan det være at batteriene har fått seg en knekk likevel, det er litt rart da de jo holdt på strømen svært bra, dersom det ikke kom inn noe strøm fra dynamoen...

 

Snodig om det ikke er samenheng mellom det at batteriene ble tømt helt og at det ser ut motoren enten ikke lader, eller lader svakt. Er spesielt redd for at batteriene har fått seg en knekk siden det var så kaldt når dette skjedde og de har antakelig stått slik i mange dager, det er en uke siden båten var ferdig.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dynamoene trenger strøm for å lade. Ikke mye men litt! Får du ikke måling ved dynamoen er det ikke forbindelse med batteriene? Da er det i alle fall et ladeproblem.

12,7V på batterier er ikke optimalt men ikke veldig ille! Men ved lading (motor i gang) burde det være ca13,5-14,2V

Har vært borti stadige feil på lading, men dette rettet seg etter å ha ldet batteriene skikkelig med lader. Gikk fra 13,0-14,5V

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en blåkopi av den saken der en hanse 400 ble hentet og batteriene var ødelagte

 

Ja, enig, men jeg tror ikke det er likt siden jeg ikke får lading på startbatteriet heller... men dette med strøm er vanskelig å bli klok på syns jeg.

 

Får startbatteriet ditt ladestrøm? Skillediode?

 

Nei, det er det som er litt rart. Det er ikke lading på noen av batteriene. Selv om startbatt også hadde stått på hadde det ikke blitt trukket strøm derfra så det gikk greit å gløde og starte motoren i de 3-4 minusgradene som var. Har fundert på, det er ikke noe sikring som kan slå ut på dynamoen hvis den blir overbelastet?

 

Dynamoene trenger strøm for å lade. Ikke mye men litt! Får du ikke måling ved dynamoen er det ikke forbindelse med batteriene? Da er det i alle fall et ladeproblem.

12,7V på batterier er ikke optimalt men ikke veldig ille! Men ved lading (motor i gang) burde det være ca13,5-14,2V

Har vært borti stadige feil på lading, men dette rettet seg etter å ha ldet batteriene skikkelig med lader. Gikk fra 13,0-14,5V

 

Ja, jeg innser at jeg må få sjekket dynamoen grundigere med et bedre multimeter den det jeg hadde ombord. 12,7 volt kom fra null til dette med 9 timer landstrøm (har 50 amp lader). Forutsatt at det ikke kom lading fra dynamoen så var dette målinger jeg gjorde etter et par timers gange, men kartplotter, landterner, varmer ++. Ergo ser det ut til at batteriene tar strøm slik jeg ser det... Vi hadde også nok strøm til å starte varmeren på slutten av den 9 timer lange turen vår og lanternene lyste godt så jeg heller mot at det må være noe med dynamoen eller laderegulatoren... Tipper den har fått seg en smell når jeg startet opp med totalt falte batterier, burde tenkt meg om å fått på landstrømmen først... Søren. Vel, nå får vi se hva som skjer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris,

 

Med forbehold om at 350/320 er noenlunde like:

Landstrømladeren ligger bak babord ryggpute - i en liten luke. Åpne skruen på topp, og vipp luka ned.

Laderen er en Sterling CED Pro 50A, vil jeg anta.

 

Her ligger det også et arrangement med en rekke reléer, bl.a. et rele som legges inn når det får ladespenning fra dynamo. Sjekk om den grønne lysdioden på dette reléet lyser når motoren går. (Hos meg er dette en "stor" sort sak - lett å identifisere med store strømkabler som kommer inn/ut.)

 

Det kan tenkes at dette reléet er "svidd av" dersom det har gått veldig stor strøm fra startbatteriet over til forbruksbanken første gang du startet opp motoren etter "nedtappingen"; dette reléet kobler i praksis start og forbruksbatteriene sammen , og en evt. spenningsforskjell mellom disse vil utjevnes på svært kort tid når motoren startes. (Derfor er muligens bruk av f.eks. Pro Split fra Sterling en bedre, men mer kostbar løsning.)

Du kan også sjekke ladestatus på landstrømladeren når denne tilkobles - men det beste vil jo være et fungerende voltmeter! :nono:

Dersom du trenger elektrotegninger, send meg en IM, så sender jeg de jeg har for 320 på e-post. :smiley:

 

Snodig om det ikke er samenheng mellom det at batteriene ble tømt helt og at det ser ut motoren enten ikke lader, eller lader svakt. Er spesielt redd for at batteriene har fått seg en knekk siden det var så kaldt når dette skjedde og de har antakelig stått slik i mange dager, det er en uke siden båten var ferdig.

Jeg var litt kjapp når jeg leste innlegget ditt første gang; det ser jo ut til at dynamoen/regulatoren er "knekt" ...

Uten tvil Nelson sitt ansvar, dette her.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

at det må være noe med dynamoen eller laderegulatoren... Tipper den har fått seg en smell når jeg startet opp med totalt falte batterier,

Dynamoen kan ikke overbelastes, unntatt med direkte kortslutning.

Hadde det vært slik, da hadde du opplevt noe annet med batteriene dine.

 

Som det ble sagt allerede, 12,7V er ikke meget bra men o.k.

Og i tillegg tyder det at laderen klarte å toppe batteriene til "nesten" 100%,

som igjen ble bevist etter flere timers kjøring med forbruk.

 

Så blir det antakeligvis dynamoen som ikke virker.

Men akkurat da er det spørs hvorfor at du ikke kan se noe varsel.

 

Derfor ville jeg sjekke først om det finnes spennig på D+.

Hvis ikke, finnes det kontakt til tenningslåsen og en lyspære i ladekontrolllampen...

Hvis så, finnes det også noe minus i det hele tatt?

 

Det er ikke komplisert, men lykke til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bjoris,

 

Jeg var litt kjapp når jeg leste innlegget ditt første gang; det ser jo ut til at dynamoen/regulatoren er "knekt" ...

Uten tvil Nelson sitt ansvar, dette her.

 

Dynamoen kan ikke overbelastes, unntatt med direkte kortslutning.

:seeya:

Jørg

 

Jeg sender en IM, dette vil jeg ha shaukaas. Er vi enig i at det ikke er mulig at dynamoen/regulatoren røyk når jeg startet opp motoren? Det vil jo ofte være normalen at en starter opp med lavt på forbruk og topp på start, selvsagt ikke normalt at det ikke er strøm i det hele tatt, men dumt hvis ting ikke tåler en slik oppstart da dette før eller siden vil skje for de fleste. Det kan selvsagt være to problem, at dette med nedtappingen ikke har ødelagt dynamoen og at den ryker samtidig, men det finner jeg svært lite sannsynlig. Alt har fungert utmerket til nå, har aldri hatt problem med forbruksbatteriene tross flere netter med kjøleboksen på f.eks og varmer på kveldene så dette har vært imponerende bra syns jeg, til nå da...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det vil jo ofte være normalen at en starter opp med lavt på forbruk og topp på start, selvsagt ikke normalt at det ikke er strøm i det hele tatt,

..hadde du PMP1 da visste du allerede hvor feilen ligger.

 

Med "ikke noe strøm i det hele tatt" får man ikke startet noe.

Siden du hadde strøm minst på startbatteriet er altså ikke det noe fasit.

Men start blir jo ikke tappet, hvis ikke navigasjonen (av f.eks. seilbåt) ligger på dette batteriet i tillegg.

 

Dette relé som Shaukaas beskriver kunne være interessant.

Med det er det bare spørs hvor dynamoen din er koblet til (på forbruk eller start?)

og på hvilken batteribenk spenningsinstrumentet ditt måler.

 

Men det beste (og enkleste) er vel å sjekke systematisk.

- Kjøp en ny multimeter, helst noe du kan stole på.

- Sjekk om det finnes spenning mellom B+ og B-

+ hvis så, hvor er B+ koblet til.

+ hvis ikke så, hvorfor at dynamoen ikke lader:

- I så fall altså både D+, ladekontrolllampe (og spenning til den), B-, tilkobling av B+ til neste batteriet,

kanskje noe dumme brytere som bråker i mellom, dette "ominøse" relé, og fellesminus.

 

Jeg tror i hvert fall ikke at forbruksbatteriene ha tatt kvelden (totalt),

ellers ville den ikke holde spenningen så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Om man er uheldig å slår av batteribryteren mens motoren går, kan likeretteren i dynamoen ryke.

Ja, og med det mangler det først og fremst effekt,

eller blir det direkte faseslutt på dynamoet (som vedkommende sikkert hadde "registrert" :smiley: )

 

Men det ville ikke forklare at ladekontrollen ikke virker/ikke vises noe.

Det kan betyr at dynamoen virker, eller ikke virker.

Og derfor må man vel sjekke systematisk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar på 5 minutter fra Nelson, de beklaget veldig at strømmen hadde blitt stående på. Det skulle jo bare mangle, men det viktige er nå at vi får ordnet dette. Jeg ble satt i kontakt med teknikerene i Oslo. Det skal være ganske enkelt å se om dynamoen lader, dette lyset shaukaas snakket om skal jeg sjekke mens motoren går, hvis det ikke lyser/blinker skal jeg sjekke en sikring i motorrommet som er på 2 amper og som holder liv i denne skilledioden aller hva det nå er... Vel, sykt barn må prioriteres først så det spørs om det blir sjekket i dg.

 

Har litt tro på denne teorien fordi det da slik jeg forstår ikke vil varsle feil på motorinstrumentene...

 

Var nedom som snarest i dg for å sjekke hvilken landstrøm overgang jeg har mistet og sjekket da batteriene på disse lysdiodene som er på Hansen, forsatt viser disse 12,5 til 13 volt, samme verdier som før vi satte på lanterer og varmer siste timen før vi kom i havn i går så batteriene er iallefall ikke ødelagt selv om de kan ha fått seg en knekk som først viser seg senere...

 

Vel, håper å få satt på landstrøm i dg så de blir ladet skikkelig opp...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Så i går kveld at det ikke er lys i ladelyset når jeg setter tenningen på. Det skal det vel være, har bare sjekket når motoren går, tenkt at det skulle jo blinke eller lyse hvis noe var galt. Denne dioden det snakkes om lyser ikke som den skal, jeg klarer heller ikke å få noe strøm ut av dynamoen, men så har jeg pt ikke fått tak i noe bedre mulitimeter... Fant ikke håndboken i farten, det ble som snarest, med syke barn hjemme kan en ikke bruke mye tid i båten;) så det har gått litt for fort disse kontrollene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter kabelplan fra Shaukaas (mange takk) finnes det en 2A-sikring på D+.

Sjekk om det finnes spenning på D+ (ladelampe til dynamo).

Ikke noe spenning på D+ = ikke noe ladning fra dynamoet = ikke noe lukket relé.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

Forresten (etter plan) er det en skillediode, ikke noe relé.

Laderen skulle da være ProSport1220 (12V 20A) med 2 uttak,

som er koblet etter reléet på hver 80Ah start og 110Ah forbruk.

Og noen sidetall stemmer ikke med det som står på planen, men siden det bare er 18 sider er det ikke noe problem.

Spørs er da bare hvor nøye at oppdateringene ble gjort mens verften ha gjort forandringer på båten.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, fant feilen på et tilsvarende problem for noen år siden. Da fikk dynamoen spenning via en diode (lysdiode) på instrumentpanel, denne lyste ikke, dermed var den gåen og dynamoen fikke ikke spenning til magnetisering. Byttet diode og allt OK. Obs. noen bruker en motstand isteden for diode.

Link to post
Share on other sites

Etter kabelplan fra Shaukaas (mange takk) finnes det en 2A-sikring på D+.

 

 

:seeya:

Jørg

 

 

Laderen skulle da være ProSport1220 (12V 20A) med 2 uttak,

 

Både jeg og Shaukaas har oppgradert til 50 amp lader og to forbruksbatteri, 20amp lader og et forbruksbatteri er standard. Derfor er det vel kanskje noen avvik. For meg å lese slike tegninger er jo som når mor leser kart når vi kjører bil :lol: det går rett vest...

 

Men denne 2 amp saken har jeg funnet, Nelson har bedt meg om å sjekke denne da den gir liv til den sorte boksen ved landstrømsladeren (som er dau hos meg, blinker ikke). Jeg kunne ikke klare å se at det var brudd i denne, men dette multimeteret jeg har er ikke til å stole på så jeg klarte ikke å finne ut om det er strøm før denne sikringen eller ikke. Hvis en er god på disse mulitmetrene er det vel lett å måle om sikringen er røken også. Har lett etter ny sikring i dag, men den minste jeg fant var 3 amp så jeg ble litt skeptisk, er det noe permanent galt så vil kanskje boksen ryke om jeg setter i for stor sikring... Kan ikke ta sjansen på det så jeg får lete litt til etter en 2 amp. Prøver det først.

 

Nelson har sagt at jeg må få tak i en som kan se på det, men jeg skal prøve denne sikringen først...

 

Takk for hjelp sålangt...

 

 

Hei, fant feilen på et tilsvarende problem for noen år siden. Da fikk dynamoen spenning via en diode (lysdiode) på instrumentpanel, denne lyste ikke, dermed var den gåen og dynamoen fikke ikke spenning til magnetisering. Byttet diode og allt OK. Obs. noen bruker en motstand isteden for diode.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Forresten (etter plan) er det en skillediode, ikke noe relé.

Jeg har desverre ingen bilder av denne enheten tilgjengelig, men jeg tviler på at dette er en skillediode.

Det står noe sånnt som "No voltage loss isolator" eller så - kanskje Bjoris kan ta noen bilder av denne? Jeg har nemlig mistanke om at kart og terreng ikke stemmer 100% her.

 

Det er jo også litt sært at båteier ikke har fått levert tegninger over det elektriske ombord, sammen med øvrige "dokumentasjon" på båten? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det står noe sånnt som "No voltage loss isolator" eller så -

Jo, det stemmer vel.

Ved andre omgang så jeg at det finnes noe med kontakt til gods og tenning.

Da er det vel en slags distributor/relé som er spenningsstyrt.

 

Men uansett skulle slik ikke stenge for godt, ellers finnes det fare for dynamoen.

Vel, dere finner sikkert en vei til å beskrive enheten som finnes montert der.

Og så ille skulle det ikke være, fordi tross alt er det jo tyskprodusert. :yesnod::lol:

...selv om det er østtysk. :tongue:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vel, da har jeg vært nede i båten og testet en 5 amper sikring. Fikk ikke tak i mindre, men har nå fått tak i 3 amper som Nelson har sagt at kan brukes. Med 5 amp inne satte jeg på tenningen og ladelyset kommer på, samme med motorviften som jeg trodde Nelson hadde kuttet da jeg klagd på at den bråket så mye... Vi får bare håpe den lader når jeg nå får satt i 3 amperen og startet opp senere i kveld.

 

Den andre gode nyheter (forutsatt at dynamoen ikke har tatt kvelden da) er at etter å ha ladet i 24 timer med landstrøm dro jeg ut kontakten i går kveld og målte i dag, 12 timer etter på. Status:

 

Startbatteri, 12,95 volt

Forbruksbatterier, 13,10 volt

 

Dette må jo være meget bra? Litt usikker på hvorfor startbatteriet som ikke har vært utladet viser mindre, men det er mulig at landstrøm "prioritere" forbruk? Uansett. Det er lite som tyder på at batteriene har tatt kvelden mao...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

...mmh, det høres jo riktig bra ut.

Dynamoen kommer sikkert også å lade igjen,

det kan man tyde siden du har noe lys på kontrollen igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, da var det testet og det virker :yesnod: Bra ikke alt som kan være et stort problem er det. Fyrte opp og fikk 14,3 volt på batteriene på 1000 o/min... Imponerende, spesielt mtp testen i Seilas der 350en er oppgitt til å ha 13,8 v lading... Når slikt sammenliknes må en vel være meget nøye på at det er like mye strøm på batteriene når testen starter? Det vil vel være lavere lading hvis batteriene er tappet?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det vil vel være lavere lading hvis batteriene er tappet?

Lavere og lavere.

I alle fall er det først lavere spenning og stor strøm.

Senere snur det, kommer an på hvor man måler.

Men hvis det finnes gooode og tykke kabler da går det fort unna med ladningen, opp til 80%.

 

Hvordan som helst, gratulerer med nytt båt og bra at du har lært noe om den med positiv erfaring/avslutning.

Lykke til videre og alltid en hånd bred vann....

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...