Jump to content

Biltema Topcoat (Art nr: 36-537) eller Penguin HardTop

conky

Recommended Posts

Ser med første øyenkast ut til å vere sammenliknbare produkter. Mulig Biltema varianten er mykere siden den er akrylbassert.

Begge innholder polytran, som sikrer god glans og motstand mot UV stråling.

Uannsett valg, er det viktig at du har godt reingjort skrog, og god tempratur ( i luft og på skrog) under påføring.

Lykke til

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Har lakket en båt med Jotun og en med Biltema, og den eneste forskjellen jeg har funnet er prisen. Siste båten ble lakket med BT, og den lakken er knallhard. Hvis jeg skal lakke en båt til en gang vil jeg nok velge BT så lenge jeg ikke er avhengig av en annen farge (noe begrenset utvalg i farger)

Literprisen er nok mere 'lommebokvennlig' hos BT enn denne HardTopp'en til Jotun, som koster nesten 225,- / 0,4ltr. :sweat:

Ellers litt avhengig av om du vil ha en spesiell farge kanskje, som antagelig føres av Jotun, men helt sikkert ikke av BT. Der er det kun hvit, benhvit, grått, sort, rødt, blått og grønt. Og spør du etter fargekart så ser BT-ekspeditøren bare dumt på deg - ihvertfall her i Fredrikstad, hvor jeg har mast om dette nå i et halvt år! :smash:

Vil du ha en grønn båt, så værsågod.... :tongue: ...men du vet ikke hvilken grønn-farge du får på båten, før du åpner selve boksen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Og spør du etter fargekart så ser BT-ekspeditøren bare dumt på deg -

Hos BT i Mjøndalen henger det fargeprøver, så det finnes i BT-systemet.

Forøvrig har jeg også lakket med BT Topcoat. Min første og eneste lakkjobb så langt. Må si at det var enklere enn jeg hadde fryktet. Resultatet ble bra også. Hadde blitt enda bedre om jeg ikke hadde hatt hastverkt.

PS! husk BTs tynner til topcoaten dersom du skal bruke sprøyte. Må blandes ut 15 - 20%

mvh Knut Erik

Jeg tynnet ut og brukte ett vanlig DIN-beger. Mener å huske at jeg tynnet til ca 20sec.

Forøvrig lages BT-lakken av Star Malingfabrikk (Star Topcoat). Mulig de har ett fargekart.

HUSK VERNEUTSTYR !!!

Denne lakken inneholder noen Cyanat-forbindelser som er småfarlige så lenge du påfører lakken med kost/rulle. Når du tynner ut og forstøver lakken med lakksprøyte blir de direkte livsfarlige. Man skal egentlig bruke overtrykksmaske med friskluft-tilgang. Jeg brukte den "feteste" 3M-maska som skal ta "alt". Koster rundt 600,- hos Byggmakker. Pluss hel lakkdress og hansker.

Står på pakningen at den bare skal spøytes av proffer. Da siktes det til verneutstyret, ikke at det er så veldig vanskelig å få det pent.

Tror jeg kom fra det med h-h-h-elsa i behold. Nå har jeg glemt hva denne tråden handler om...Hæææ.. :crazy::lol:

...Forøvrig lages BT-lakken av Star Malingfabrikk ... Mulig de har ett fargekart...

...Og spør du etter fargekart så ser BT-ekspeditøren bare dumt på deg - ihvertfall her i Fredrikstad, hvor jeg har mast om dette nå i et halvt år!

Star har helt sikkert et fargekart men jeg mener at BT burde ha det i butikken, all den stund de selger maling i 7 forskjellige farger. Det har blitt en hobby hos meg nå - hver gang jeg stikker innom BT så spør jeg etter denne toppcoat'en og spør etter fargekart - og hver gang ser dem dumt på meg. Nei, det finnes ikke, sier de.

På mitt spørsmål om hvordan jeg da skulle kunne velge riktig farge sier de at: "..ja, vi ka jo åpne en boks for deg, hvilken farge vil du ha..."?

:rolleyes:

Makan!

:smash:

Jeg trenger jo ikke noe BT-maling, har malt sjarken min med den dyre Jotun (Penguin, egentlig) HardTop, men jeg kommer til å spørre om fargekart, til de blir lei meg...

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Ut i fra denne tråden ser det ut som jeg kan benytte Biltemas blå to komponent maling til å male det brune øverste dollbordet på båten min blått.

Spørsmålet er da; blir det Biltema-blått? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Spørsmålet er da; blir det Biltema-blått? :lol:

Blir vel bare lekkert det? Kanskje du kan kjøpe et par Biltema logoer til å klistre på samtidig? :lol::lol::lol:

Mener å huske at den blå var sånn ca mellomblå, dvs et par hakk mørkere enn Biltema blåfargen. Så det burde vel kunne gå bra det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
På mitt spørsmål om hvordan jeg da skulle kunne velge riktig farge...

BT-Sandnes har fargeprøver hengende ( tjoret fast ) i butikken. Sikkert greit hvis en skal velge ny farge til en hel båt, men hvis en kanskje skal "flekke" noen småskader, er det jo håpløst å finne lik farge. Har jo vert andre steder også på jakt etter lakk, men får beskjed om å ta med det som jeg skal lakke til butikken så kan de skanne fargen, eller brekke av en bit og ta den med til butikken :rolleyes: .

Prøver innlegget på nytt :)

Takker for alle svar så langt. Har vært å lest litt her i forumet og ser at International Perfection får mye skryt med påføring med rulle, men prisen er litt stivere da 417,- for 7,5 dl 2.komp maling og 340,- for Perfection grunning. Hva sier dere om International Perfection i forhold til BT og Jotun sin 2.komp?

Kan bare svare for Jotun sin HardTopp siden det er den jeg malte båten min med. Du kan jo ta en titt på innlegg #352 i tråden Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke og se hvordan det gikk for seg...

:o)

Et lite tips er å kjøpe jotun sin industri hardtop,den har ikkje den samme glansen som den for folk flest i vanlige malebutikker,det som eg bruker å gjøre er å sprøyte dei to første strøkene med industri ugaven ,betalerca 100-125 kr literen for den.

så sprøyter eg siste strøket med den som man får kjøpe i butikken til 189kr halv- literen.dasparer man en masse penger og får like bra finish :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...