Lars Hansen Startet 26.November.2008 Del på Facebook Startet 26.November.2008 Hei! Som tittelen sier, så trenger jeg tenningsmodulen til en 40Hk Yamaha. (3 syl fra 199ettellerannet.) Regner med at det er denne som er røket, motoren har virket av og til. Hjelper ikke å koble bort kabelsettet til fjernkontrollen. Lette etter dette på nettet før sommeren, og fant da en amerikansk (tror jeg) nettside som solgte nye slike til en god pris. Nå finner jeg ikke igjen denne siden. Noen som kan hjelpe meg med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Boats.net. Har handlet der. Fungerer greit. Deler kommer innen 14 dager. I tilegg til delepris kommer det til frakt på ca 300kroner samt behandlingsavg. for tollvesenet på 99,- og norsk moms. Fordel om du har motornummerte tilgjengelig ved bestilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Hva mener du med at "motoren funker av og til"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Hva mener du med at "motoren funker av og til"? Med det mener jeg at motoren fungerer av og til... I fjor virket den ikke når jeg satt motoren på båten, men når jeg skulle feilsøke, så startet den og virket hele sommeren. I år så virket motoren på forsommeren, for så å ikke virke kanskje hver tredje gang... Til slutt så virket den ikke mer i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Regner med du har sjekket at ikke det er dødmannsknappen som er ødelagt? Og når du sier "virker ikke" mener du da at den er helt død eller at den bare går på lavt turtall? Om den er helt død av og til, har du sjekket om det faktisk er gnist eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scombrus Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Hei, prøv Ravns Garage i Spydeberg, har alt til de fleste motorer (billig) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg har også gode erfaringer med Ravns Garage når det gjelder sånt. - men de holder til i Båstad, ikke i Spydeberg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Regner med du har sjekket at ikke det er dødmannsknappen som er ødelagt? Og når du sier "virker ikke" mener du da at den er helt død eller at den bare går på lavt turtall?Om den er helt død av og til, har du sjekket om det faktisk er gnist eller ikke? Hei, Som jeg skrev i første innlegget, så hjelper det ikke å koble bort fjernkontrollen. Når den ikke går, så er den helt død, ikke tegn til gnist. Forsøkte også noe med en gul ledning tror jeg, husker ikke hva det var. (Koblet fra eller jordet tror jeg, var tips fra Yamahaverksted) Kan vel egentlig ikke være så mye annet enn tenningsmodulen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Hvis den er som du beskriver har jeg litt tvil til at det er tenningsmodulen, har mere tro på dårlig kontakt et sted siden dne kommer og går... Hadde det vært tenningsmodulen hadde den sannsynligvis vært helt død siden problemet oppsto første gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 28.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2008 Hvis den er som du beskriver har jeg litt tvil til at det er tenningsmodulen, har mere tro på dårlig kontakt et sted siden dne kommer og går... Hadde det vært tenningsmodulen hadde den sannsynligvis vært helt død siden problemet oppsto første gang. Mye mulig det, men det jeg har sjekket og pusset så alt ser bra ut ihvertfall. Verkstedet var også ganske sikre på at det var CDI modulen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Hei! Kan denne linken gi noen nyttige tips? Jeg tenker spesielt på det med å sjekke ut eventuelle brudd i ladespole/stator før du bytter tenningsmodulen. Jeg kjenner ikke din motor, men regner med at det er benyttet et tilsvarende prinsipp, hvor tenningsmodulen får sine styrepulser fra ladespolen/statoren under svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Denne motoren har tre tennpulsgivere. Tvilsomt om de er årsaken. Er motoren tilkoplet batteri tror jeg, vel heller ikke ladespolen noe å si så lenge det er strøm på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Er motoren tilkoplet batteri tror jeg, vel heller ikke ladespolen noe å si så lenge det er strøm på batteriet. Kjenner ikke til Yamaha, men de færreste motorer bruker strøm ifra batteriet til å lage gnist, power packen/switch boksen/ tennings module ( same shitt differnt names ) får som regel strøm ifra en egen vikling på statoren. Skaff deg et diagram over lednings nettet på motoren Skaff deg data på de forskjellige komponentene i tennings systemet Stator ( ladespole ), skal som oftest være en bestemt motstands verdi ( +/- noen ohm ) Trigger ( tennings giver, skal som oftest være en bestemt motstands verdi ( +/- noen ohm ), MEN noen motorer kan bruke en optisk variant Tennings modul, Er stator og trigger innenfor spec, kan du begynne å se på tennings modulen..... Koble gjerne ifra eventuelle ekstra "bokser" som noen motorer har ( kan være , fortennings modul, turtall sperre, tomgangs tenning ), noen motorer har også enkelte sikkerhets systemer til koblet tenninga.... Lavt olje nivå Overoppheting Start sperre, fks ikke start i gir. ikke start med motor opptiltet ( over en vis vinkel) Kort fortalt.... skaff data, feilsøk HELE systemet, HVIS tenning modulen ER defekt...hvorfor røk den ?... ligger det en feil i systemet som kan ta livet av den nye også ?... Bare å bytte deler kan bli dyrt... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.