Jump to content

Hvor kjøpe tenningsmodul til 40Hk Yamaha 3 syl.


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Som tittelen sier, så trenger jeg tenningsmodulen til en 40Hk Yamaha. (3 syl fra 199ettellerannet.)

Regner med at det er denne som er røket, motoren har virket av og til. Hjelper ikke å koble bort kabelsettet til fjernkontrollen.

 

Lette etter dette på nettet før sommeren, og fant da en amerikansk (tror jeg) nettside som solgte nye slike til en god pris.

 

Nå finner jeg ikke igjen denne siden.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Link to post

Boats.net.

 

Har handlet der. Fungerer greit. Deler kommer innen 14 dager. I tilegg til delepris kommer det til frakt på ca 300kroner samt behandlingsavg. for tollvesenet på 99,- og norsk moms. Fordel om du har motornummerte tilgjengelig ved bestilling.

Link to post
Hva mener du med at "motoren funker av og til"?

Med det mener jeg at motoren fungerer av og til...

 

I fjor virket den ikke når jeg satt motoren på båten, men når jeg skulle feilsøke, så startet den og virket hele sommeren.

 

I år så virket motoren på forsommeren, for så å ikke virke kanskje hver tredje gang...

Til slutt så virket den ikke mer i det hele tatt :crazy:

Link to post

Regner med du har sjekket at ikke det er dødmannsknappen som er ødelagt? Og når du sier "virker ikke" mener du da at den er helt død eller at den bare går på lavt turtall?

Om den er helt død av og til, har du sjekket om det faktisk er gnist eller ikke?

Link to post
Regner med du har sjekket at ikke det er dødmannsknappen som er ødelagt? Og når du sier "virker ikke" mener du da at den er helt død eller at den bare går på lavt turtall?

Om den er helt død av og til, har du sjekket om det faktisk er gnist eller ikke?

 

Hei,

 

Som jeg skrev i første innlegget, så hjelper det ikke å koble bort fjernkontrollen.

Når den ikke går, så er den helt død, ikke tegn til gnist.

 

Forsøkte også noe med en gul ledning tror jeg, husker ikke hva det var. (Koblet fra eller jordet tror jeg, var tips fra Yamahaverksted)

 

Kan vel egentlig ikke være så mye annet enn tenningsmodulen?

Link to post

Hvis den er som du beskriver har jeg litt tvil til at det er tenningsmodulen, har mere tro på dårlig kontakt et sted siden dne kommer og går...

Hadde det vært tenningsmodulen hadde den sannsynligvis vært helt død siden problemet oppsto første gang.

Link to post
Hvis den er som du beskriver har jeg litt tvil til at det er tenningsmodulen, har mere tro på dårlig kontakt et sted siden dne kommer og går...

Hadde det vært tenningsmodulen hadde den sannsynligvis vært helt død siden problemet oppsto første gang.

Mye mulig det, men det jeg har sjekket og pusset så alt ser bra ut ihvertfall. Verkstedet var også ganske sikre på at det var CDI modulen

Link to post

Hei!

 

Kan denne linken gi noen nyttige tips?

Jeg tenker spesielt på det med å sjekke ut eventuelle brudd i ladespole/stator før du bytter tenningsmodulen. Jeg kjenner ikke din motor, men regner med at det er benyttet et tilsvarende prinsipp, hvor tenningsmodulen får sine styrepulser fra ladespolen/statoren under svinghjulet.

Link to post
Er motoren tilkoplet batteri tror jeg, vel heller ikke ladespolen noe å si så lenge det er strøm på batteriet.

Kjenner ikke til Yamaha, men de færreste motorer bruker strøm ifra batteriet til å lage gnist, power packen/switch boksen/ tennings module ( same shitt differnt names ) får som regel strøm ifra en egen vikling på statoren.

 

 

Skaff deg et diagram over lednings nettet på motoren

Skaff deg data på de forskjellige komponentene i tennings systemet

  • Stator ( ladespole ), skal som oftest være en bestemt motstands verdi ( +/- noen ohm )
  • Trigger ( tennings giver, skal som oftest være en bestemt motstands verdi ( +/- noen ohm ), MEN noen motorer kan bruke en optisk variant
  • Tennings modul,

 

Er stator og trigger innenfor spec, kan du begynne å se på tennings modulen.....

Koble gjerne ifra eventuelle ekstra "bokser" som noen motorer har ( kan være , fortennings modul, turtall sperre, tomgangs tenning ), noen motorer har også enkelte sikkerhets systemer til koblet tenninga....

  • Lavt olje nivå
  • Overoppheting
  • Start sperre, fks ikke start i gir. ikke start med motor opptiltet ( over en vis vinkel)

 

Kort fortalt.... skaff data, feilsøk HELE systemet, HVIS tenning modulen ER defekt...hvorfor røk den ?... ligger det en feil i systemet som kan ta livet av den nye også ?...

Bare å bytte deler kan bli dyrt...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...