Jump to content

Ble "plutselig" eier av Marex Friendship 32


Fjordutsikt

Recommended Posts

Sist onsdag var jeg å kikket på en Marex Friendship 32 sammen med en kamerat, båten er under renovering/oppgradering og det som er gjort med båten er meget pent utført. Bildene viser en støvete og uryddig båt, men en støvsuger og tapetsering av skroget innvendig pluss litt møbelsnekring vil gjøre underverker. Den tidligere eieren (som nå er død) skulle bygge den opp tilsvarende en Marex Marbo 33. Det står at motoren har 120 HK - det var iflg taksmann, det tror jeg er feil - motoren er en Ford 590E.

Det gjenstår endel arbeid, men de store kostnadene er allerede investert i båten. Jeg har betalt 180 lapper for båten og det mener jeg er et godt kjøp selv i disse turbulente finanstider.

Så nå er jeg eier av 2 båter - og min gamle Selco Fjordcruiser 27 skal legges ut for salg til våren.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Link to post
Share on other sites

Må bare takke for hyggelige tilbakemeldinger - er på jobb offshore nå og prøver å tenke gjennom hvordan ting skal gjøres videre - har ikke helt oversikt enda. :nonod:

 

Jammen det har du ikke tid til ! Kom deg hjem og jobb ! Du har ikke nok timer i døgnet å jobbe på før sesongen kommer igjen ! Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Ja der har du fått deg båt ..kjempebåt sier jeg ,...fikk en billig jeg og med litt restaureringsarbeid på kjøpet ...Du har fått litt arbeid som er påbegynt og ser bra ut

vi kommer nok til å kopiere uteplassen til denne , likte godt løsningen med sittegruppen der

Meget bra sjøbåt og det er ikke jeg som sier det men kona før tålte hun 1/2 meter sjø dårlig men med denne båten klager hun ikke med 2 1/2 meter sjø så da har du noe å se frem til ... jager litt i medsjø hvis det er flaps, men da er det bare å finne farten til sjøen en går med så blir det ikke så galt ..

Vi ønsket en båt for helårsbruk og vi bruker den så sant vi har tid ..

Monterte en eber 4 kw varmer og har det godt og varmt nå i vinter ombord

Så gratulerer med en flott skute som du vil få mye glede og stor plass i :flag:

Du finner båten vår i bunnen av siden :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer - blir bra det der.

Solgte min Friendship i fjor etter 8 flotte år med båten.

Ang. Marbo så ligger det brosjyre både på den og Friendship'en her. Flotte løsninger i Marbo synes jeg. Marbo var en mer påkostet variant, beregnet for eksportmarkedet, Friendship ble det levert mange av som halvfabrikata så det finnes mange ulike varianter av denne. Lagde separat sovekabin forut i min, veldig greit med to lukkbare sovekabiner.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Da må jeg få gratulere så meget fra naboen :flag: ...

 

Dette er en meget flott båt som jeg gleder meg til å ta en nærmere titt på....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Din Ford 590E (eller 6D som den kalles noen steder) har nok 100 eller 108 hk avhengig av produksjonsår (85 hk som industrimotor begrenset til 1800rpm):

 

1957 to 1961.

330 CID (5.4 litre), wet sleeve,100mm bore. Simms injector pump with vakuum govenor. Injector pump is mounted towards the rear of the engine with an exposed drive shaft. Max power 100hp at 2400 rpm. Power output dependent on max speed set on indutrial version (about 85hp at 1800rpm). This is the 590E type fitted to mark one Thames Trader trucks.

 

1962 to 1965

330 CID wet sleeve, as per engine above but with "FL" head, Simms Minimec pump and modified block and sleeves. Max hp 108hp at 2400 rpm. Used in the Mark two Thames Trader FC and the Thames Trader NC. This engine is also fitted to the Fordson County Super Six

 

Her finner du verkstedhåndbøker:

Link

 

Motordeler som starter, stempel, ventiler mm passer fra Fordson Major 4 cylinder.

 

Du finner ganske mange nye deler på Økonomideler eller her:

Link

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med drømmebåten, dette er også min drømmebåt, og har vært det i alle år. annonsen er nå slettet, så vi som er sent oppe om morgenen, fikk ikke sett bilder av skuta. fint om du legger de ut om du har lagret de, så vi "tregingæne" også får beskue båten. Jeg har gjort som deg, kjøpt et prosjekt selv, som viste seg å være et veldig enkelt prosjekt, av min drømmebåt nr 2, nemlig Tresfjord 28. Litt teak som må pusses ned og oljes, en vanlig service på motor, feste skrogtrekk da dette har løsnet, + en enkel skade oppunder fenderlista. Regner med en uke eller 2 med kosejobbing så er min rimelig strøken.Fikk den for latterlige 55 k, da tidligere eier rett og slett var drit lei sjølivet, og ville bare bli kvitt den.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det spørs om eieren av båten er klar over at denne tråden er vekket til live igjen etter 3 år. :blush: Han må kanskje gjøres oppmerksom på dette med en IM dersom dere ønsker kommentarer fra ham?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på land nå - motoren går veldig bra, må få sjekket turtallet.

Jeg har hele tiden kjørt med ca 2000 omdr/min - har mistanke om at det viser veldig mye feil.

Jeg gjorde et forsøk i høst og ga full gass og da viste turtelleren 3400 omdr/min og båten gjorde ca 10 knops fart! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...