Jump to content

strømaggregat hyundai 2000w storinnkjøp


EXIT  II

Recommended Posts

Etter utallige mislykkede forsøk på å finne et godt strømaggregat til en fornuftig pris så skimtes det endelig lys i enden av tunnellen.

Kriteriet for et aggregat var at det skulle være enkelt å montere inn i båten, samt energieffektivt, lavt forbuk, lett, sterkt og stillegående. Jeg har ankret opp både ved Kipor og Honda som også er forholdsvis gode aggregater, hvis man ser bort ifra prisen til honda og anmeldelser av Kipor.

Etter en spasertur ved havna i Fredrikstad støtte jeg borti en pensjonert maskin-ingeniør med stor lidenskap for strømaggregater, jeg fikk vite alt jeg ville pluss mye mer, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette var en mann som visste hva han pratet om. Når det kom til hva slags merke jeg burde velge så var ikke avgjørelsen vanskelig, avgjort Hyundai.

Valget falt fort på et lett håndterlig hyundai 2000w aggregat. Jeg har sporet opp den billigste geskjeften som markedsfører dette aggregatet og funnet ut at prisen ligger på rundt 8500,- sammenliknet med Honda sitt tilsvarende som koster forbløffende 14 000,-

Forskjellen på disse to aggregatene var ikke annet en prisen.

Hyundai er også et aggregat som ved en enkel håndvending lot seg innstallere i båten, det eneste man trengte var en eksosslange fra biltema og en skroggjennomføring. For den som ønsker å ha det i friluft så kan jeg også opplyse om at aggregatet til en viss grad er vanntett, altså jeg mener ikke at man kan ikke sette det på havbunnen uten at det får konsekvenser.

 

Under en hyggelig samtale med leverandøren opplyste jeg han om at vi var 2 stykker som ønsket å handle hos han. Jeg ble da videre informert om at desto flere aggregateter jo lavere pris. Så derfor dette innlegg, kan jo tenke seg at det er flere her som ønsker et trofast stillegående strømaggregat til å lade batteriene så pilsen holder seg kald hete sommerdager, og kanskje en liten vifteovn som rusler og går under kalde sommernetter.

 

Så la meg vite om interessen skulle råde. Teknisk data finner dere på http://web3.custompublish.com/getfile.php/...rpowerhansen.no

 

(overnevnte aggregat finner dere avbildet på side 3

 

Mvh Fredrik S Magnussen

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det å montere dette fast? Spurte du forhandleren om det, eller antar du at det går fint? Regner med at det er et luftkjølt aggregat, og isåfall er det nok lurt å ta visse forhåndsregler. Har selv et kipor 2kw, men det tror jeg at blir solgt pga. overgang til skikkelige batterier og combi-maskin. Ser jo ut som et greit agregat da, så sikkert ikke noe dårlig kjøp.

Link to post
Share on other sites

hei kaftein Øl

 

Jeg antar at utformingen av selve aggregatet ikke er så forskjellig fra Kipor eller Honda, så monteringen skjer vel på samme premisser. Det er jo absolutt av interesse å finne ut av så det skal jeg spørre selgeren om. For mitt vedkommende så er tanken å montere det i motorrommet, her er det rikelig med lufting så anser ikke det som et problem. Tanken var først å koble meg på eksosen til motoren, men jeg kom omsider på at jeg kunne bruke gjennomføringa til mitt gamle avmonterte thermic apparat :)

Link to post
Share on other sites

Under en hyggelig samtale med leverandøren opplyste jeg han om at vi var 2 stykker som ønsket å handle hos han. Jeg ble da videre informert om at desto flere aggregateter jo lavere pris. Så derfor dette innlegg

Så la meg vite om interessen skulle råde.

Fredrik S Magnussen

 

Hei

Er også interessert. Har du prisen på neste størrelse også (3 kW)? Er det tilkopling for eksosslangen eller må du tre den utenpå eksosrøret?

Roger

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Husk også å gå litt opp i eksosdiameter da disse agregatene mest sannsynlig er beregnet for å stå i fri luft. Jeg hadde mitt kiporagregat fast montert, men endret på det etter forholdsvis kort tid, rett og slett fordi jeg ikke ønsket å risikere evt. trøbbel med forsikringsselskap. Dessuten kunne jeg ikke bruke det uten å følge med det. De få gangene det har blitt brukt senere har det bare blitt plassert bak på badeplattformen når båten ligger alene for anker. Dette fungerer kjempefint med 100 amp. lader. Da er det bare å fylle tanken, starte agregatet også ta en tur på land. Etter ca. 5 timer har det uansett stoppet og da har jeg fullada batterier.

 

Skal ikke spore av diskusjonen, men vil bare poengtere at det er svært viktig med kjøling, og vite at forsikringsselskapet mest sannsynlig misliker dette med fast montering på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Får du brann i båten med noe slikt fastmontert får du ikke ei krone av forsikringsselskapet.

Og det uansett hva som forårsaket brannen.

Jeg har et Kipor 2000IG stående på flybridge, et helt ok aggregat, helt på høyde med Honda EU20 etter min mening.

Jeg ga 5500.- for dette aggregatet for noen år siden.

Mekk har regelmessig hatt gode tilbud på Kipor IG serien.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL, du har helt rett i det du skriver, det er alltids et faremoment med et slikt aggregat innmontert i båten, men heldigvis er det ikke verre enn å sette det på dekk, eller plattformen som du har gjort. Har gjort noen beregninger på dette og kommet frem til at innmontering i båt lar seg gjøre dersom man gjør det skikkelig. Da er det jo også en fordel at hyundai apparatet ikke tar skade av litt regn, har videre hørt at fin-elektronikken til kipor ikke liker fuktige omstendigheter.

 

Fra det ene til det andre, Kipor er sikkert et godt alternativ det også, men ifølge fagfolk som stiller seg nøytralt forhold til hvilke merker som er best så har jeg hørt mye negativt om Kipor, men man skal selvfølgelig ta alt med en klype salt.

Var på randen av å kjøpe en Kipor selv,prismessig er de jo meget attraktive.

 

Bedrifter og andre næringsdrivende sverger til hyundai, ikke pga prisen men pga driftsikkerhet og brukervennlighet. Det er vel egentlig den beste referansen man kan få, for her går jo apparatene med kontinuerlig styrke i mange hundre timer:)

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke forhandleren jeg tar utgangspunkt i, forhandleren velger jo selvsagt å skryte av sitt eget merke. Personer som stiller seg nøytralt, som f.eks den eldre herremannen fra Fr.stad, hadde mye fornuftig å bidra med. Men tar hjertligst imot alle innspill, vil jo selvsagt komme billigst mulig ut av det selv også. Tiden som siv.ing student gjør meg ikke rik akkurat.

Link to post
Share on other sites

Lå oppi elva i høst på elvefestivalen i Drammen , der var det null strøm så agregata blei satt i gang etter 3 dagen. Da begynte båtane å gå tom for strøm , det var Honda og 3-4 andre merker som lå på 1000 w 2500w . Men var jo et sant helvete å sitta å høre på time etter time , men det brydde folk seg lite om tydeligvis bare dem fikk strømm . Setter du det i motorrommet så regner jeg med det hjelper mye ang støyen ute , men da er det det med luft da . Får det nok luft bare av å bli satt nedi kjeller'n , eller må du ha en liten ekstra vifte for å dra inn nok luft ? Drømmen er jo et fastmontert på 5-6000 w men , blir vel med det kansje . Jeg følger med her jeg å ser det ann litt , men kunne godt hørt andres erfaringer med slike "små" agregat ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvis lufta blir for varm brenner generatoren. Tempuraturgrensen er forskjellig etter produsenter og prisen siger litt om kvalitet. Motoren kan være den samme men de er generatoren jeg tror båteierer er ute etter. Grunn til å dyrere produsenter av marinerte agregater med vannkjølt motor kjøler også generatoren med vann er tempuratur i motorrum når hovedmotor er varm. Hvis man har tempuratur over 40 grader tviler jeg på innstallasjon av agregat med luftkjølt generator så man ikke prater om luftkjølt bensinmotor, kan bli rent livsfarlig.

Link to post
Share on other sites

Tine III, synes det var noe kjent med deg. Vi ferdes jo i samme farvann. Jeg fikk desverre ikke deltatt på elvefestivalen i år pga motorhavari for 3 gang på 1 mnd. Ja du har rett i det du sier, drømmen er å bygge det inn. Det er selvsagt mange forhåndsregler man må ta. Ble lit skremt av det forrige innlegget her hvor brann temaet ble tatt opp, så nå sitter jeg med brannteknikk boka mi fra tidligere studier og funderer på å lage et brannsikkert rom å putte aggregatet i, men så er det det med rikelig lufting også da. Motorrommet mitt er ganske stort, ihvertfall nå som jeg er i ferd med å sette inn en speller ny motor:) Ender vel opp med å ha det på plattformen tenker jeg. 58 desibel på full styrke er jo en lyd det går ann å leve med. Forhåpentligvis så slipper vi vel å bruke aggregater på elvefestivalen til neste sommer da det elektriske anlegget der er blitt lovet utbedret:)

Link to post
Share on other sites

overgang til skikkelige batterier og combi-maskin. Ser jo ut som et greit agregat da, så sikkert ikke noe dårlig kjøp.

 

Hvis jeg forstår deg rett, skal du ha nytt ?

 

Isåfall holder det neppe med 2kw på kombimaskin? Nå vet ikke jeg hvor stor komimaskin du skal ha, men etter hva Farco AS forteller meg må de aller fleste kombimaskiner ha minst 3,5kw for i det hele tatt klare å levere.

 

Jeg har testet 3 kw agregat på kombimaskinen min. Agregatet knelte. Jeg måtte opp et hakk.

Link to post
Share on other sites

Flott at det er mange innspill her, er allerede blitt mye klokere. Motor: ja det er det jeg har hørt også, veldig mye reklamasjon på disse kipor aggregatene, derfor jeg stiller meg negativt til et evt kjøp av denne.

Servicemannen: Gass? der må du utdype deg litt mer, hørtes interresant ut?

 

Er det gevinst dersom man heller velger å impotere et slikt hyunai apparat siden det er så mye billigere i utlandet, eller går det opp i opp med frakt og papirarbeid?

 

(forresten: hvordan er det man fanger andres innlegg? slik at man lettere kan svare eller kommentere det? ser det blir gjort ofte her. klipp og lim?)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett, skal du ha nytt ?

 

Isåfall holder det neppe med 2kw på kombimaskin? Nå vet ikke jeg hvor stor komimaskin du skal ha, men etter hva Farco AS forteller meg må de aller fleste kombimaskiner ha minst 3,5kw for i det hele tatt klare å levere.

 

Jeg har testet 3 kw agregat på kombimaskinen min. Agregatet knelte. Jeg måtte opp et hakk.

 

Nei, jeg HAR combi fra Mastervolt. Den lader med 100 ampere, og gir konstant 2000w ren sinus ut igjen, 4 kw topp. Batteribanken er på ca. 600 ampere med AGM batterier nå. Dette fungerer kjempebra, og siden jeg monterte dette for et år siden så har jeg brukt agregatet en tank ila. hele sesongen. Da har jeg seilt over 4000 mil, og bl.a. vært i skottland et par uker uten tilknytning til landstrøm. I hele sommerferien på 5 uker lå vi på landstrøm maks 5 ganger inkl. den ene gangen agregatet ble brukt, og da sparer vi ikke på strømmen. Seiler alltid på autopilot med full instrumentering, musikk, kaldt øl osv.

 

Jeg har ingen problemer når jeg kjører agregatet som gir rundt 16-1800 w kontinuerlig. Da lader combien max, men hvis jeg slår på varmtvannsberederen også, så går combien litt ned på ladingen for å ikke ryke sikringen. Dette fungerer kjempebra! En dyr investering som jeg aldri har angret på :fishing:

 

Farco selger produkter fra victron, og det er et annet merke, så hvordan de fungerer vet jeg ikke. Kanskje du har en kraftigere variant enn jeg har? eller belaster agregatet mer?

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett, skal du ha nytt ?

 

Isåfall holder det neppe med 2kw på kombimaskin? Nå vet ikke jeg hvor stor komimaskin du skal ha, men etter hva Farco AS forteller meg må de aller fleste kombimaskiner ha minst 3,5kw for i det hele tatt klare å levere.

 

Jeg har testet 3 kw agregat på kombimaskinen min. Agregatet knelte. Jeg måtte opp et hakk.

Fleste Combi fra Mastervolt har justerbar begrensning med strøm inn i båten. Hvis du eksempel setter den på 4amp tar den aldrig mer en 4amp fra land eller agregat uansett hvort varmtvannstanken og flere strømfreke forbrukerer krever strøm. De er en av grunnene til å Mastervolt er dyrere.

Link to post
Share on other sites

Min kombi lader med 90 amp, gir 5kw ren sinus.

 

Men jeg har slitt med forbruksartikler som bruker for mye strøm. Jeg byttet forrige helg til ny vannpumpe som gir 4 bar (Karcher) som vistnok skal bruke mindre strøm, men vurderer også å bytte ut kjøleskap/fryseboks med nyere for mulig å redusere litt på forbruket. Alt hos meg går på 220 volt med unntak av lanterner/instrumenter.

 

Jeg har planlagt å ta kontakt med Farco angående strømtrekk til lader, fordi denne skulle være "intelligent" i den grad at denne reduserer ladestrøm dersom tilgjengelig strøm blir mindre. Dette fungerer ikke. sist helg lå vi i Lillesand i havna der. Jeg måtte ha 2 kabler til båten for å hente ut nok strøm til å drive vanlige saker ombord.

 

Men du lader med 100amp på 600amp batterier ? Slik jeg forstår joerg Becker er dette skadelig? Hvorfor?/spør ikke meg, strøm er for meg noe vanskelig tema.

 

Men jeg antar du har dynamo på motor i tillegg. Det har desverre ikke jeg. Dette skal til vurdering i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...