Jump to content

strømaggregat hyundai 2000w storinnkjøp


EXIT  II

Recommended Posts

Hvis lufta blir for varm brenner generatoren. Tempuraturgrensen er forskjellig etter produsenter og prisen siger litt om kvalitet.

Hvis man har tempuratur over 40 grader tviler jeg på innstallasjon av agregat med luftkjølt generator så man ikke prater om luftkjølt bensinmotor, kan bli rent livsfarlig.

Klippet i innlegget.

 

Dette du nevner her kan jo ikke holde stikk. I tropiske strøk hvor aggregatene går og sola skinner direkte, som et hel.... på aggregatet, og temperaturen kan bli langt over hva en ønsker seg. Men aggregatene går trutt og fast uten noe problem.

 

Har selv to Kipor (bensin og diesel) som går i dagevis uten problemer. Eneste problemet har vært på dieselen hvor eksospotta løsnet i sveisingen. Fikk ny etter mange måneder og i mellomtiden gikk aggregatet uten hel potte. Støy er det jo fra disse når belastningen øker, men en kan leve med dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Servicemannen: Gass? der må du utdype deg litt mer, hørtes interresant ut?

Dem som driver med ombyggning av bensinbiler til gass kan sikkert anskaffe forgasser til propangass til montering på småmotorer. Jeg har en 3kw Sierra agregat jeg fikk til 2000kr og lurer på båtbruk av den. Saltluft tar vanlig livet av luftkjølte agregater og jeg så ikke hensyn til investering av kostbart i den gruppen. Heller bytter jeg den ut regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Klippet i innlegget.

 

Dette du nevner her kan jo ikke holde stikk. I tropiske strøk hvor aggregatene går og sola skinner direkte, som et hel.... på aggregatet, og temperaturen kan bli langt over hva en ønsker seg. Men aggregatene går trutt og fast uten noe problem.

Agregater i tropiske strøk har ikke altid lang levetid hvis tempuraturen går meget over 40 grader. Sola har ikke påvirkning på luft som kjøler generator, de er lufttempuratur sem gjelder dersom den kjølingen gjøres innenfra men ikke utenfra. I motorrum i båt kan den gå opp mot 65 grader!

Link to post
Share on other sites

Så du mener muligens at det med andre ord er stor omsetning av aggregat i tropiske strøk, :confused: for strøm må en jo ha. At det er varmt i ett motorrom er ikke ukjent, og sola varmer jo ikke mindre slik at lufttemperaturen øker deretter. De fleste har vel forsøkt å gå på et dekk hvor sålene smelter. Lufta inne blir jo ikke akkurat kjølig av dette. Så det blir vel hipp om happ hvor en tar kjølelufta fra da en i utgangspunktet tar den inn fra utsiden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Min kombi lader med 90 amp, gir 5kw ren sinus.

 

Men jeg har slitt med forbruksartikler som bruker for mye strøm. Jeg byttet forrige helg til ny vannpumpe som gir 4 bar (Karcher) som vistnok skal bruke mindre strøm, men vurderer også å bytte ut kjøleskap/fryseboks med nyere for mulig å redusere litt på forbruket. Alt hos meg går på 220 volt med unntak av lanterner/instrumenter.

 

Jeg har planlagt å ta kontakt med Farco angående strømtrekk til lader, fordi denne skulle være "intelligent" i den grad at denne reduserer ladestrøm dersom tilgjengelig strøm blir mindre. Dette fungerer ikke. sist helg lå vi i Lillesand i havna der. Jeg måtte ha 2 kabler til båten for å hente ut nok strøm til å drive vanlige saker ombord.

 

Men du lader med 100amp på 600amp batterier ? Slik jeg forstår joerg Becker er dette skadelig? Hvorfor?/spør ikke meg, strøm er for meg noe vanskelig tema.

 

Men jeg antar du har dynamo på motor i tillegg. Det har desverre ikke jeg. Dette skal til vurdering i løpet av vinteren.

 

 

Det er ikke noe problem å kjøre 100 ampere inn på 600 amp bank, men det forutsetter at batteriene er kabale til det. Det er noe av grunnen til at AGM batterier er godt egnet for dette formålet. Med motoren i gang samtidig har jeg i perioder ladet opptil 140 ampere inn på banken. Servicemannen har satt opp mange slike anlegg. Mener å huske at vi rigget en båt med kombi og 160 amp. dynamo og 2x288 amp. batterier. Det fungerer helt perfekt.

 

Jeg synes det er rart at combien din gir så mye strøm ut samtidig som den tar veldig lite inn. Mastervolt sin 4 kw combi lader med 200 amp. For min del synes jeg at det desidert viktigste er god lading. Det er fint å kunne toppe batteribanken på kort tid, og det er sjeldent jeg belaster 2000w kontinuerlig. Men veldig greit å kjøre de fleste forbrukere på 220v, kunne bruke en kjapp vannkoker når man vil ha en kopp kaffe eller te midt på natta. Kjøpe vanlig 220v microbølgeovn, oppvaskmaskin osv. :cool::cool:

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det ikke var varmen som var problemet med et slik bensin aggregat innmontert i motorrom.

Men bensinen i seg selv, da bensintanken er innebygd i aggregatet, og faren for bensindamp er stor.

Jeg har en båt til et par mill, og ville ikke bli selvassurandør, det har jeg ikke råd til.

Derfor tok jeg kontakt med forsikringsselskapet, saksbehandlerne hadde ikke peil, men det hadde takstmannen.

Jeg husker ikke alle eventualiteter fyren kom opp med, men konklusjonen var egentlig rimelig enkel,

Man blir selvassurandør med slike aggregat innmontert i båten. Og det uansett brannårsak.

Skulle man ha bensinaggregat måtte det være marine type godkjent for formålet med vifter som startet før start for utlufting,

vifter som gikk så og så lenge etter stopp, vannkjølt etc etc.

Da kan man jo like godt kjøpe et marine dieselaggregat, prisen blir vel omtrent den samme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaftein øl, der er jo ikke noe tvil om at når man kan kjøpe 220 volt produkter i båt, sparer man mange båtpenger kontra 12/24 volt.

 

Ja, jeg er enig med deg i at det er forunderlig at kombien kan gi så mye når denne tar såpass lite inn. Jeg har sålangt 2 ganger overbelastet denne. Jeg må legge til at denne er ny, kjøpt i år. Jeg har noe mer enn doblet av din kapasitet på batterier.

 

Og, om jeg får være klysete, så har jeg alt fra oppvaskmaskin til vaskemaskin, micro, sentralstøvsuger etc etc :cool::lol:

 

Det hadde vært morro, om mulig, og sett annleggene deres en gang for å hente ut det optimale i vår båt også. Jeg er treg, men er det slik og forstå at du og Servicemannen arbeider i sammen, for du arbeider også med båt minnes jeg såvidt å huske ?

Link to post
Share on other sites

Vi selger Honda på jobben min.

 

De aggregatene vi får flest av inn til reperasjon er av merke "ikke-Honda", også aggregat type Honda motor men et annet fabrikat på aggregatet.

 

De aggregatene vi selger flest av er Honda.

 

De som kjøper Honda aggregatet opplever kvaliteten hver dag i mange år, lenge etter at den høye innkjøpsprisen er glemt.

 

Honda er verdens største produsent av forbrenningsmotorer. (i antall pr. år)

 

 

Du får det du betaler for.

Kvalitet koster.

Honda er det beste aggregatet, surf på nett og finn billigste prisen på et Honda aggregat du har lyst på.

Send link til forhandler som kan levere billigst mulig Honda, så skal jeg se om vi kan matche prisen.

 

Kjøpte meg en Honda snøfreser.

Satt den sammen, prøvde å starte, helt tørr for bensin. Fyllte tanken, dro snora ut 20 cm så startet den.

Nå gleder jeg meg bare til snøen, bare regn her i Kristiansand.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Sola har ikke påvirkning på luft som kjøler generator, de er lufttempuratur sem gjelder dersom den kjølingen gjøres innenfra men ikke utenfra.

 

I tropiske strøk ser man agregatene vanligvis under tak eller stående i skyggen.

Dette får ikke jeg til å henge helt sammen... Siden solen ikke spiller noen rolle som du sier først og deretter prediker du at de står under tak... Er det regnet som det skal besyttes mot eller hva er det?

 

Vi har hatt rundt 30 dieselagreater i drift her i Qatar det siste året og ingen av de har feilet.. dog har vi ikke mere enn 53 grader som maks utetemperatur. Vi setter i januar i drift to Caterpillar agregater på til sammen 1,3MW og 11 kV spenning for å drifte en del av fabrikken side gasskraftverket ikke er ferdig ennå. Siden jeg jobber med vedlikeholdet så kan jeg ikke se at vi har samme erfaring med feilraten som du har i tropiske størk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at Honda er et utmerket apparat. Honda er jo et godt gammelt merke folket betror seg til. Nå er ikke jeg av den kontroversielle klassen, men det er ikke utelukket at også at aggregater som f.eks hyundai som vel og merke ikke har hersket i markedet like lenge som Honda er minst like bra.Komponentene det er laget av er jo mye av det samme. Unntaket skal visst være Kipor, her er komponentene visstnok av mye dårligere kvalitet, noe som sikkert igjen reflekterer seg i den lave prisen.

Link to post
Share on other sites

Etter utallige mislykkede forsøk på å finne et godt strømaggregat til en fornuftig pris så skimtes det endelig lys i enden av tunnellen.

Kriteriet for et aggregat var at det skulle være enkelt å montere inn i båten, samt energieffektivt, lavt forbuk, lett, sterkt og stillegående. Jeg har ankret opp både ved Kipor og Honda som også er forholdsvis gode aggregater, hvis man ser bort ifra prisen til honda og anmeldelser av Kipor.

Etter en spasertur ved havna i Fredrikstad støtte jeg borti en pensjonert maskin-ingeniør med stor lidenskap for strømaggregater, jeg fikk vite alt jeg ville pluss mye mer, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette var en mann som visste hva han pratet om. Når det kom til hva slags merke jeg burde velge så var ikke avgjørelsen vanskelig, avgjort Hyundai.

Valget falt fort på et lett håndterlig hyundai 2000w aggregat. Jeg har sporet opp den billigste geskjeften som markedsfører dette aggregatet og funnet ut at prisen ligger på rundt 8500,- sammenliknet med Honda sitt tilsvarende som koster forbløffende 14 000,-

Forskjellen på disse to aggregatene var ikke annet en prisen.

Hyundai er også et aggregat som ved en enkel håndvending lot seg innstallere i båten, det eneste man trengte var en eksosslange fra biltema og en skroggjennomføring. For den som ønsker å ha det i friluft så kan jeg også opplyse om at aggregatet til en viss grad er vanntett, altså jeg mener ikke at man kan ikke sette det på havbunnen uten at det får konsekvenser.

 

Under en hyggelig samtale med leverandøren opplyste jeg han om at vi var 2 stykker som ønsket å handle hos han. Jeg ble da videre informert om at desto flere aggregateter jo lavere pris. Så derfor dette innlegg, kan jo tenke seg at det er flere her som ønsker et trofast stillegående strømaggregat til å lade batteriene så pilsen holder seg kald hete sommerdager, og kanskje en liten vifteovn som rusler og går under kalde sommernetter.

 

Så la meg vite om interessen skulle råde. Teknisk data finner dere på http://web3.custompublish.com/getfile.php/...rpowerhansen.no

 

(overnevnte aggregat finner dere avbildet på side 3

 

Mvh Fredrik S Magnussen

Bare til en påminnelse :smash::lol:

Link to post
Share on other sites

Hva med kravene som stilles? Kan det påløpe en del kostnader i tillegg hvis båten er utstyrt med dieselmotor fra før? Kan det være at eksosen fra dette aggregatet ikke tilfredsstiller kravene til eksostemperatur og beskyttelse?

 

Hvordan ville Båtplassens medlemmer likt å kjøpe en båt som ble markedsført med strømaggregat, og det sto en slik sak i båten ved overlevering.

 

Har vi en egen standard for hva båtbyggerne kan tillate seg og hva vi selv kan tillate oss?

 

Jeg foreslår følgende for å unngå logikken med regelverket: Sett aggregatet på land når dere oppholder dere i båten, når dere går på land bærer dere aggregatet om bord i båten.

Send en mail til alle produsenter som har fått godkjent sine produkter til fritisdbåt og fortell dem hvor dumme de er som produserer etter regelverket. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår følgende for å unngå logikken med regelverket: Sett aggregatet på land når dere oppholder dere i båten, når dere går på land bærer dere aggregatet om bord i båten.

 

Vårt Kipor diesel aggregat veier 65 kg +/- :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er ikke regelverket problemet, men respekten til de som følger regelverket. Vi burde kanskje ha et merkesystem på båtene i stedet for regelverket slik at en båt med et farlig aggregat ikke fikk ligge innerst i vågen med flere båter fortøyd på utsiden.

 

Brann i den innerste båten på ”sildajassen” vil jo kunne få ganske store konsekvenser.

Det minste man kunne forlange er jo at kollegaene informerte om farene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...