Jump to content

strømaggregat hyundai 2000w storinnkjøp


EXIT  II

Recommended Posts

Brann i den innerste båten er noe vi ikke ønsker oss. Selv ikke den ytterste bør settes i en slik situasjon.

 

Det er vel ikke nødvendigvis "farlig aggregat" (hva nå dette er for noe) som er problemet, men heller gal montering og gal bruk av utstyret generelt. Og så kan vi gå videre med merking av båter som har "farlige komfyrer", "farlige varmesystemer", "farlige pumper", "farlige el.anlegg", "farlige baugpropeller", "farlige motorer" osv. montert ombord. Og båter som på toppen av det hele mangler mye av sikkerhetsutstyret som bør være ombord.

 

En ønsker jo å følge regelverket...

 

Ville etter vært bli mye merking...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette får ikke jeg til å henge helt sammen... Siden solen ikke spiller noen rolle som du sier først og deretter prediker du at de står under tak... Er det regnet som det skal besyttes mot eller hva er det?

 

Vi har hatt rundt 30 dieselagreater i drift her i Qatar det siste året og ingen av de har feilet.. dog har vi ikke mere enn 53 grader som maks utetemperatur. Vi setter i januar i drift to Caterpillar agregater på til sammen 1,3MW og 11 kV spenning for å drifte en del av fabrikken side gasskraftverket ikke er ferdig ennå. Siden jeg jobber med vedlikeholdet så kan jeg ikke se at vi har samme erfaring med feilraten som du har i tropiske størk

Først siger jeg solen påvirker ikke generatoren dersom den kjøles innenfra. Du som driver vedlikehold vet kannskje litt om å luftkjølte motorer skal ikke stå i sterk sol. Ta deg en kaffekopp før du leser innleggen!

Jeg vet ikke hvilken hobbyagregater xxxxxxxxx har hatt der nede men 1,3MV høres ikke ut som billige nippogreier...?

Kommentar fra moderatorSlettet uakseptabel ytring

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe viktig her Jawik. Regelverket inneholder mye bra som skal ivareta sikkerheten, og det ville være en fordel om de som skruer i egen båt hadde kjøpt de regelverkene som omhandler det de arbeider med.

 

Byggestandardene (ISO) er lettfattelige selv om de ikke er helt komplett. Skjønner man ikke innholdet i disse standardene, ja da bør man heller ikke arbeide med båt. Det ville være en fordel om også medlemmene av Båtplassen satt litt fokus på byggestandardene og kanskje duskutert det som går på tolkning av innholdet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken hobbyagregater xxxxxxxxx har hatt der nede men 1,3MV høres ikke ut som billige nippogreier...?

Nå skrev jeg 1.3 MW og ikke 1.3 MV som er to vidt forkjellige ting.... Generatorene er kun på 11kV som er noe mindre spenning enn du skriver og er av typen Caterpillar med GE generator som du hadde funnet ut om du hadde lest og ikke minst forstått innlegget du siterer fra, mulig jeg er noe kravstor her...

 

Det er også normalt at alt elektrisk utstyr plasserer under tak her i regionen for å beskytte mot solens stråling og dermed redusere tilført varme til utstyret som deretter må fjernes med kjøling, enten direkte luftkjølt eller indirekte. Jeg skjønner at vi to ikke har samme erfaring fra drift og vedlikehold i varme områder.

 

Når det gjelder din beskrivelse av meg som xxxxxxxxx så får det stå for din regning uten vidre kommentar....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å gjøre en lang historie kort, så stilles det krav i fritidsbåtdirektivet (94/24EC) om at aggregatene skal tilfredsstille kravene 98/37/EEC, 73/23/EEC og 89/336/EEC.

 

Det er bare å spør leverandøren av det aggregatet dere lurer på å kjøpe om komponenten tilfredsstiller disse kravene.

Link to post
Share on other sites

For å vurdere om noe er billig er det vel en fordel å hvite noe av årsaken til at det er billig slik at man unngår å finne ut senere at det var dyrt.

Det triste i slike saker er at forsikringsselskapet kan avkorte forsikringsutbetalingen etter en brann, og at forsikringsselskapet indirekte får beskjed om at anlegget i utgangspunktet er ulovlig av den som skal repparere skadene.

 

Dette er et dilemma for mange installasjonsbedrifter for de ønsker ikke å være angivere. Problemet er at installatøren ikke har lov til å utbedre skaden slik installasjonen opprinnelig var og må forsvare fakturaen eller pristilbudet. Det blir et uendelig rot ut av slike saker, og derfor må installatøren ta dette opp med selskapet før jobben påbegynnes når det er graverende feil i båtens konstruksjon.

 

Jeg har en slik sak nå hvor en kar har kjøpt en slik båt og forsikret den. Allerede etter 14 dager oppstår det en skade på ca 300 000 kr. Forsikringsselskapet har forsikret en båt som ikke er sjødyktig og den nye eieren har kommet opp i dette uforskyldt.

 

Båten blir ikke påbegynt repparert før dette er avklart, og nå har vel båten ligget i seks måneder uten at noen vil ta på seg det økonomiske ansvaret.

 

For 14 dager siden så jeg et lignende tilfelle hvor skadene er enda større, og det ser ut som om denne saken er identisk. Jeg ber dere bare være litt forsiktige slik at man kan unngå slike skjebner.

Slike saker har det ikke vært mange tilfellene av, men antall tilfeller øker.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor det står, men på mine to grønne så står det store varnings klistremerker med skriften: NOT TO BE MOUNTED TOGHETER WITH GASOLINE ENGINES. Er dette pga brann fare ved mht gnistsikring Diesel kontra bensin tro??? Jeg er nemlig også inne på tanken og montere et bensin aggeregat i motorrommet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan stå for min regning. Men du?

Jeg bare reagerte på menneskesynet ditt, og det gjorde åpenbart moderator også......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jo det var visst det.

Men utgangsprisen var kanskje litt høy på dette kinaproduserte aggregatet ?

Disse leveres jo billigere enn Kipor aggregatene i resten av verden, og ser også ut til leveres under forskjellige brandname billig.

Men når de er dyrere enn Kipor i Norge er det visst et argument for bedre kvalitet. :crazy:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var en veldig behaglig pris ja.

 

Men den er luftkjølt og derfor etter hva jeg har forstått på Ole Petters innlegg. Ikke lov å montere ombord i en fritidsbåt.

 

Så igjen. Kan? Ja. Lovligt? Nei

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvem kan finne ut hva som er lovlig å montere, og hva som ikke er lovlig? Hittil har jo det ulovlige ved dette kun vært fremholdt fra forsikringsselskapene, i og med at de da setter deg i selvassurandør-båsen. Eller er det slik at det kun er dieselaggregat som er lov å ha ombord?

 

Klart det er lov å montere strømaggregat ombord, dersom monteringen utføres "forskriftsmessig".

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det bl.a. er punkt 5.2.2. FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. som kan begrense bruk av bensinaggregat i fritidsbåten:

5.2.Drivstoffsystem 5.2.1.Generelt Innretninger og utstyr for ventilasjon, samt påfylling, lagring og tilførsel av drivstoff skal være konstruert og installert slik at de reduserer risikoen for brann og eksplosjon til et minimum. 5.2.2.Drivstofftanker Tanker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert. Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er: a)isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og b)atskilt fra oppholdsområder om bord. Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget.

 

Hele forskriften finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html#5

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...