Jump to content

Shetland, tur med seilbåt


jm

Recommended Posts

Har vurdert en tur til Shetland til neste sommer. Med familien i en ca. 30 fots seilbåt, er jeg opptatt av sikkerheten. Andre som har vært over med båter

i denne størrelsen? (ser bort fra konvoiene som gikk over for noen år siden) Synspunkter? Tips? Kunne tenkt utreise fra Måløy eller Florø. Hvordan er det med Seilingsrestriksjoner forbi plattformene? På forhånd takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Dette er en drøm jeg har også. Har kjøpt meg en Albin Ballad (30 fots seilbåt) i høst og planlegger allerede en Shetlandstur og kjøpt meg en del kart og bøker om Shetland på www.amazon.co.uk

 

Første steg er å vare med på en annen båt som seiler Shetland Race 2009. Påbudt utstyrslisten er ganske lang for racet. VHF, Flåte, etc. etc. Tror det kan være greit å bare seile som mannskap første gang.

 

Det som jeg tenkte å ha med utover "standard" som kart, kompass, redningsvest etc er følgende:

 

VHF

handholdt VHF

GPS kartplotter

Handholdt GPS

Nødraketter

Flåte

Sikkerhetsline med kroker til vest

Navtex

AIS mottaker

 

 

Platformene har en sikkerhetssone på 500 m. (hvis jeg husker riktig) Dette er tegnet inn på sjøkartet og det er forbudt å seile inn i sikkerhetssonen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke alene om denne drømmen; jeg er selv på "planlegningsfasen" for en slik tur :)

Har selv en 32 fots seilbåt, men tror ikke størrelsen er noe begrensning for en slik tur. Værvarsel er vel viktigere.

 

Seilturen fra Greifswald, Tyskland og hjem til Stavanger nå i sommer ga absolutt mersmak.

Det sikkerhetsutstyret jeg har ombord er: (kjapt oppsummert, mulig jeg har glemt noe.)

 

EPIRB

Redningsflåte

Stasjonær + bærbar VHF

Bærbar GPS + kartplotter + PC basert kartplotter

Papirkart for hele seilingsområdet

Grabbag med kniv, lommelykt, fløyte/tåkelur, signalspeil

Sikkerhetsseler for alle ombord, med liner rundt hele båten + cockpit

overlevningsdrakter (fikk disse gratis.)

30m "slepetau"

drivanker

radarreflektor

redningsvester, naturligvis.

 

Kunne også tenkt meg å hatt AIS + nødbluss/raketter. Sistnevnte er vel et "krav" i så måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært på Shetland, men seilte til orkenøyene i april, og skottland i sommer. Det har uten tvil vært de beste turene i år. Ekte eventyr absolutt hele veien.

 

Min båt er 48 fot, men i utgangspuntket er det det samme som gjelder. I båten min har vi hatt

 

-Redningsflåte

-VHF

-2 GPS

-Radar

-Papirkart

-og selfølgelig personlig utstyr, sikkerhetssele, lykt og kniw.

 

for vår del var det mer enn nok. Jeg har hatt skikkelig bruk for radaren noen ganger på disse turene, men AIS og Navtex har jeg aldri savnet. Navtexen har jeg, men den har ikke vært i bruk på disse turene. På den første turen i april var vi 5-6 stykker ombord, mens på den siste overfarten var det kun jeg og en god kamerat. Da fikk vi selvsagt rufsevær de siste 40 timene, men det var en sjanse vi tok. Vi visste at rufseværet skulle komme. Det var meldt å komme på lørdagen, mens vi regnet å være fremme senest torsdag. Allerde tirsdag kom drittværet, altså omtrent da vi var midt i mellom skottland og norge.

 

Mitt råd er at dere ikke planlegger så mye. Dette er ikke noen lang tur, maks 4-5 døgn. Vi har aldri brukt mer enn 2-3 døgn på disse overfartene, og jeg ser ingen grunn til å utstyre båten for jordomseiling, samt å planlegge seg i hjel for å gjennomføre en slik tur. Vent på gode værmeldinger og reis! Husk rednigsflåte,redningsvester, vhf og en GPS. Ha en båt som eri god stand som dere kan stole på. Det er nok. God tur!

Link to post
Share on other sites

Godt råd dette med været.

Det kan skifte utrolig fort i dette området, og vindretningen dreier ofte kompasset rundt i løpet av et døgn.

Noe som igjen kan resultere i svært rotete sjø.

Strømsettingen kan også være sterk enkelte steder, og strøm mot vind skaper også krapp sjø.

Følg med på værmeldingene og beregn et par døgn fra Florø til Lervick

Dette området krysses av masse båter i sommerhalvåret, men vær forberedt på værskifter.

 

Når det gjelder plattformene har de en sikkerhetssone på 500 meter, den er det forbudt å komme innenfor.

Anbefaler også at du ikke kurser direkte mot installasjonene, men legger kursen noen grader til side.

Årsaken er prosedyrene for fartøy på kollisjonskurs som er ganske rigide.

Du blir overvåket på radar fra land, og de har kontroll på det meste som flyter i området.

Fartøy på kollisjonskurs trigger i ekstreme tilfeller full nedstenging av produksjon og alt personell i livbåtene.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har segla fleire ganger til Shetland, til Skottland og til Færøyane. Første gangen som mannskap. Ikkje dumt det.

Eg har òg selgla med ein 32 fots båt me hadde før.

I tillegg til det som er nevnt ovanfor så bør båten vera i generelt god stand og tola ein sjø opp i cockpiten.

 

Det kan vera mykje skodda på Shetland, så radar eg absolutt kjekt å ha. Men den er ikkje noko must.

 

VHF-en er nesten uunnværleg. Særleg om du kjem i nærleiken av seismiske undersøkingar.

 

Storebror ser deg og fortel deg det om dei vil du skal endra kurs.

 

God tur.

 

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kongetur dette her, sunt vett gjelder.

Men, jeg regner med du har en motor også?

Tenk på den også: ekstra dieselfilter, at du har full tank, at tanken er ren og evt. har litt dieseldyrstoff i tanken, uansett kjekt å vite litt ekstra om motoren før du drar. Ta en service før du drar. Les bruksanvisningen.

Ellers hadde jeg ikke stusset på å dra, det er en kjempetur.

Nordsjøen er ganske grunn noen steder, og som i Flåklypa DET BLÅSER NORDAVIND FRA ALLE KANTER, så såkalt grapsasjø vil du nok oppleve.

Ikke bli skremt for å ta denne turen, når du kommer deg i havn på Shetland (Lerwich) er evt. alle bekymringer glemt.

Bruk noen dager å gjør deg kjent på Shetland, det er et kjempeflott sted.

God tur!

Link to post
Share on other sites

På veien over så kan du rope opp plattformene på din vei. og få siste værmelding.

Og kystradioen (Florø radio i dette tilfelle) har repeatere på flere av platformene, så på veien mellom Norge og Shetland er det ikke mange timene man er utenfor VHF dekning. Forutsatt at man har antenna i mastetoppen.

Fra 0-meridianen når man Shetland coastguard. men mellom 0 og 1 grader øst er det stilt en liten stund.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Når tenker du å seile over ?

 

Jeg har også tenkt tanken å seile over til neste år. Har vært med som mannskap både på shetlands race og ferie turer så kjenner strekningen greit.

Shetland har eg vært på ca 30 ganger i mitt liv og kjenner mange folk der borte (Har familie der).

 

Men til neste år blir det første år som skipper. Hadde vært kjekt å seile sammen flere båter på samme tidspunkt. Sosialt og ikke minst litt tryggere.

 

Jeg har satt at det bør være minimum 4 stk seilere, slik at vaktene ikke blir så fryktelig lange.

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Slepetau??

"Slepetau" i gåseøyne = tjukt tauvverk som kan brukes til alt fra slepetau (uten gåseøyne), provisorisk drivanker, fortøyningstau, linedansere eller øving på store knuter (!) :tongue:

Uansett greit å ha ombord, spesielt kanskje i mitt tilfelle ved henting av en ny båt uten utstyr og erfaring som er ervervet over flere sesonger.

Link to post
Share on other sites

"Slepetau" i gåseøyne = tjukt tauvverk som kan brukes til alt fra slepetau (uten gåseøyne), provisorisk drivanker, fortøyningstau, linedansere eller øving på store knuter (!) :tongue:

Uansett greit å ha ombord, spesielt kanskje i mitt tilfelle ved henting av en ny båt uten utstyr og erfaring som er ervervet over flere sesonger.

 

Man bør jo alltid ha en del ekstra tauverk om bord, 30 m. er alt for kort for både drivanker og sleping.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hadde vært kjekt å seile sammen flere båter på samme tidspunkt. Sosialt og ikke minst litt tryggere.

 

Jeg har satt at det bør være minimum 4 stk seilere, slik at vaktene ikke blir så fryktelig lange.

 

 

Eg tenker meg over i juni. Å segla fleire båtar saman er vanskeleg med mindre dei har omlag same fart.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Husk at Shetland Race, Bergen - Lerwick - Bergen arrangeres 24 - 29 juni.

 

Da blir det iallefall mange båter. :smiley:

 

http://www.shetland-race.no/

 

Det kan jo være lurt å plukke andre dato hvis man er ikke med der.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har vært over Nordsjøen 20 turer. Den første gjorde vi i en Albin Cirrus 26 fot i 1981. Vi går normalt ut fra Runde. Bruker for mye tid å gå til Måløy for å få litt kortere havseilas. Sjekk værmeldingen før du starter. Ta gjerne en telefon til meterologen i Bergen. Du får sikre varsel for de kommende 2-3 døgn. Normalt vi du bruke under to døgn på overfarten. Ha med nok diesel. Har opplevd mange ganger at det blir motorkjøring hele veien. Radar/AIS er flott hjelpemiddel, men har 19 turer uten det utstyret.

 

Lei dere bil når dere kommer over og besøk Scalloway og museet mm der. Besøk også båtklubben der, de er ikke så vant til besøk av nordmenn som båtklubben i Lerwick, så derfor får dere god mottagelse. Kjør også til Sumburgh og besøke fyret samt de arkologiske utgravinger der. Meget interessant.

 

Shetlandsk musikk oppleves live på onsdagskveldene i 2. etg på Lounge rett opp for Victoria Peer.

 

VHF er et must, da dere vil bli oppkalt av plattform/stand-by skip som advarer dere mot å komme innefor sikkerhetsonen. Om dere ikke svarer på VHF setter de pick-up båt på sjøen og kommer bort til dere.

 

 

 

home.ntebb.no/arkmarin

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en førjulspresang: :cheers_wine:

 

The Scottish Islands: A comprehensive Guide to Every Scottish Island

 

Fantastisk bra bok som drømmer om tur til Shetland, Orkney eller noen andre skotske øyer. 500 sider med detailert beskrivelse av "alt" om alle 162 skotske øyer/øygrupper som er større enn 0,4 kvadratkm: kart, geografi, historie, turforslag, etc, etc. Bare å reise selv er bedre.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Første gang vi seilte over i 1981 hadde vi følgene navigasjonsutstyr med:

 

sekstant

radiopeiler

kompass med deviasjonstabell

logg

sjøkart

kurslinjal

Fiskaralmenakken for 1981

kalkulator

 

(Vi hadde ikke med kystkart for Shetland, da min svigerfar, som hadde vært der under krigen og på fiske, men at kysten var så rein og at det lille av grunner var merket. Ta med kystkart for Shetland! vil jeg anbefale.)

 

Jeg hadde kjøpt dypdemåler, men den ble ikke montert før vi dro. Vi savnet den noen ganger på turen.

Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei men eg har vert med på seilasen Bergen - Shetland. 38 timer. Førstemann som lå over rekka var eigaren av båten. hehe. 31 fots katamaran av hjemmebygget type. Har null peiling. Men artigt var det lell. Skikkeligt drittvær fekk me også. Båter som havarerte og greier. Ein båt gjekk i luften i havna der borte. Gass lekk. Den seilte ikke heim nei.

 

Vi gikk turen for å promotere ein slags type vindror. Men som sagt har ikke peiling på dette.

 

Fin tur men gjør det ikke igjen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det flere som har tatt turen til Shetland, (eller Scotland forøvrig)?

 

Hvor vanlig er det egentlig at Nordmenn tar seg en sommertur i fritidsbåt til våre vestlige naboer?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...