Jump to content

Shetland, tur med seilbåt


jm

Recommended Posts

Er det flere som har tatt turen til Shetland, (eller Scotland forøvrig)?

 

Hvor vanlig er det egentlig at Nordmenn tar seg en sommertur i fritidsbåt til våre vestlige naboer?

I hvertfall en av oss bor her borte ... og en kan kontakte meg for lokal kunnskap, navigasjons hjelpemiddler, tidevannskart mm... Fra Shetland i Nord, til Chichester i Sør, og ut til Hebridene og Irland i Vest... "you name it and we've done it..... or know someone who have..."

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut Divemaster! Akkurat nå er det bare drømmen. Kjøper bøker, kart, etc etc. Så få vi se om det blir denne sommeren eller først i 2010... Men det blir nok en tur ja.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Du finner mulig noen hint her....

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8453

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32781

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13961

 

Har også noen andre som jeg ikke finner i farten... deriblandt den gang da vi handlet båt i Sør Italia og tok henne hjem.... men det er en annen historie...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjempebra Divemaster. Disse trådene blir jo flott lesning. Da er dagene frem til jul sikret...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvor vanlig er det egentlig at Nordmenn tar seg en sommertur i fritidsbåt til våre vestlige naboer?

 

I 1981 var det 7 norske båter som var på besøk i Lerwick. Nå for tiden er det rundt 200 norske seilbåter som besøker øyene. Bergen - Shetland Race er vel den viktigste årsak til at så mange tar turen over. Den har vært med på å gjøre "dørstokken" lavere for de som ømsker å ta turen.

 

I 1981 kjente jeg ingen som hadde seilt med fritidsbåt over, i dag kjenner jeg sikkert 250 personer som har tatt turen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestillt noen utgaver av Clyde Cruising Club's Sailing Directions til julegave.

Kan skrive noen ord om hvordan de ser ut i romjula.

Julegaven fra kona er pakket opp og innholdet i bøkene er helt opp til forventningene.

 

Her står det om tidevannsstrømmer og vind og topografiens virkninger på disse.

Gode kart som viser alle fine ankrisplasser og havner med gode beskrivelser til inn/utseiling og anbefalt fortøying/ankring.

Videre opplysninger om hvor man kan fylle drivstoff og ferskvann osv. Om uhellet skulle være ute, opplyses det også hvor man kan få diverse hjelp.

 

Bøkene oppdateres jevnlig så innholdet burde være ganske etterettelig.

Det er en bok som beskriver Fair Isle og Shetland. Se ellers oversikten på linken ovenfor.

 

For Orkenøyene finnes det to PDF filer som inneholder samme info om alle havnene på øyene der.

Du finner dem her: Ports Handbook, Part 1 & 2

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

GeirT

boka som Fanafjord kjøpte seg har jeg også.

å den er et must,

 

The Scottish Islands: A comprehensive Guide to Every Scottish Island

 

løp å kjøp. her står alt, om hver eneste holme i hele scotland.

kona leser krim, eg lese scotland boka. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Min forsikring (If) dekker Shetland fra mai t.o.m august. Sjekk vilkårene dine eller forsikringens nettsted, det er forskjell om hvor grensene går og hva som er med / ikke med. Se f.eks. her eller her

 

Skulle din forsikring ikke dekke Skottland, kan du enten ringe de og be de om å dekke det for denne ene turen (noen gjør det gratis) eller du skifte til en forsikring som dekker dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det va ikkje langt Fanafjord. Eg har Gjensidige og dei var billigaste eg fant. Forskjell på 5000kr ca på min båt.

I Gjensidige har eg:

 

Fordeler ved vår fritidsbåtforsikring

Dekker hele Europa, inntil 200 nautiske mil fra fastlandet. Også overfart til Shetland, Island, Svalbard, Kanariøyene, Azorene og Madeira er inkludert

 

 

All transport av båten er dekket - både til lands og til vanns. Dette gjelder også kranløft i forbindelse med opplag og utsetting av båt

 

 

Redning og assistanse. Dekker hjemtransport av båt og passasjerer når båtreisen ikke kan fortsette på grunn av uhell, motorstopp, eller sykdom. Hotellopphold kan avtales dersom båten kan repareres innen rimelig tid

 

 

Motorskade kan velges for båter med innenbordsmotor. Dekker alle plutselige og uforutsette skader uten krav til ytre påvirkning. Dekker motorer helt opp til 15 år

 

Båt Pluss - toppforsikring. Norges beste båtforsikring

 

 

Feriegaranti (Båt Pluss). Når en planlagt ferie blir ødelagt eller ikke kan gjennomføres på grunn av kaskoskade, dekkes dokumenterte utgifter til losji, leiebil eller leiebåt - med inntil 1 200 kroner per dag - i inntil 14 dager

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Det var bra dekkning! Vi har jo ganske sammenlignbare båter men jeg betaler 3200 kroner (220000 forsikringsverdi) kasko. Da har jeg fått 800 kr samlerabatt og litt pruting.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg flytter alle forsikringer mine noen måneder siden. Jeg husker at båt var dyrere hos if, men jeg fikk de ned på nærmeste konkurenten sitt nivå. (Husker ikke om det var TryggVesta eller Gjensidige) Men du har jo noen ekstra ting. Jeg har bare "vanlig" kasko og personskade som er liksom den "store" risikoen. Skader i 10000 kr-klassen regner jeg med å kunne hantere selv om de måtte dukke opp. Men det at de dekker motorer var jo veldig interessant.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...