Jump to content

En uke igjen til Atlanterkryss!

Kaftein ØL

Recommended Posts

Nå er det bare en drøy uke igjen til jeg forlater gode, gamle båten min og flyr til Kapp Verde for å mønstre ombord i båten til et godt vennepar av meg. Vi skal på eventyr :sailing:

Båten er en Amigo 27, ganske liten, kun 25 fot, så det er viktig å begrense seg i forhold til hva man tar med seg osv. Båten er godt utprøvd på veien fra oslo, så jeg anser den for å være i god stand og skikkket for en slik tur. Dessuten er det ikke jeg som er skipper for en gangs skyld, det blir deilig :cool::cool:

Jeg vil gjerne høre fra andre som har seilt denne turen før, og lurer bl.a. på

-Gode tips?

-Ting man må ordne hjemme før man drar (har ordnet flybillett og visum til kapp verde, betalt regninger :puke: osv.)

-Noe som er veldig kjekt å ha underveis :sailing: ? (alle båttingene regner jeg med at de har styring på, men lurer mer på andre ting som er kjekt å ha. Er endel bøker ombord, endel musikk, fiskesnøre)

-Bekledning, hvordan pleier temperaturene å være over? Jeg kommer til å ta med et lite regnsett, noe sjortser og kanskje en langbukse eller to

-Karibien; Noe som er kjekt å vite om det? Noe papirgreier som man må være forberedt på? Hvordan er det evt. hvis jeg flyr hjem via USA, må jeg ha et eller annet lurt papir da? Vi kommer til tobago rundt årsskiftet, men jeg tror jeg kommer til å reise hjem allerede i første halvdel av januar. Hvordan kommer jeg hjem på billigst mulig måte? Noen som har flyselskaper å anbefale?

-Proviantering har de gjennomført. Skippern har selt denne turen før, så jeg regner med at hun er ganske god peiling på hva som fungerer på havet og hva som holder seg i lengden :sailing::fishing:

Takknemlig for gode råd!

Har ikke noen gode råd å komme med, men med en slik forhåndsannonsering bygger det seg opp store forventninger m.h.p. rapport og bilder etter turen.. Regner med at du lager en tråd med samme kvalitet som Walters sjark tråd...... Ja jeg er misunnelig! God tur!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Først: God tur.

Det går direkte fly fra Tobago til London hver dag.

For å reise via USA må du ha et maskinlesbart pass.

Og så må du forsikre deg om at du kan være på VWP greia deres. ESTA tror jeg det heter. Du kan gjøre en Visa Waiver på nett inntil fire dager før du reiser.

"B-wee" flyr men det heter muligens Caribbean airlines nå og de tar deg til Gatwick fra Trinidad, ankommer dere Tobago så må du ta en "air shuttle" fra Tobago til Port of Spain, Trinidad, Piarco Airport, som vel går halvtime eller times rute eller deromkrinng.. Det er også mulig å ta ferge... Prisen fra POS til Gatwick ligger på drøye 1100 USD i midten av januar...

Har flydd et par ganger med "B-wee" London - Trinidad høsten 2005 og det er helt greit selskap det.... Alternativt kan du fly til Barbados og bruke BA derfra til London..

Ønsker deg er en god seilas over atlanteren... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg kan sitere boken "Langtur" av Jan Holvik, men du kan jo bare gjøre som meg - gå på biblioteket og låne den med deg hjem. Det står VELDIG mye bra info for akkurat denne turen du skal på i boken. Blir litt mye å skrive ned her ;)

Du får ha en sinnsykt god tur! Skulle ønske det var meg !!! :D:D:D

Kjøp deg en iPOD og ta med noe bra musikk, husk gamle sjømannsviser, irske drikkeviser, elvis, ac/dc og noe norsk. Og noen bra bøker. Det ville hvertfall jeg hatt med til lange rorvakter og slikt man sikkert opplever på en sånn langtur.

JRO

Hvordan kommer jeg hjem på billigst mulig måte? Noen som har flyselskaper å anbefale?

Skal selv fly til USA til våren, men tilbake med båt så trenger bare enveis billett. Problemet er at det er dyrere å fly en vei enn rundtur fra Norge! :yesnod: Løsningen er da å kjøpe tur/retur billett og sende tibake til flyselskapet den ubrukte delen og da vil du få igjen/refundert det beløpet som utgjør skatter og avgifter minus en handlingfee på den ubrukte delen. I mitt eksempel har vi kjøpt enveis billett til London og tur/retur London til Miami siden det er billigere tur/retur fra London enn fra Oslo.

Tror jeg også ville lastet ned en del lydbøker i tillegg til musikk for disse kan man da også høre på mens man har vakt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva kan man forvente av vær og vind over? Hvilke temperaturer? Har ikke lyst til å ta med et eneste plagg for mye.... :smash: Skal undersøke det med å kjøpe tur/retur billett. Jeg gjorde det til kapp verde. Fikk tur/retur for 3000 kroner med Star-tour. Synes det ordnet seg ganske greit :cool:

Blir en helt ny erfaring for meg å måtte pakke for å dra på seiltur. Vanligvis er det bare å fullaste båten med øl, proviant og diesel. Resten er jo allerede ombord, men det skal nok gå bra :sailing:

Er det noen som har vært over og har erfaring å dele?

Skal gi rapport når vi kommer frem. Regner med at nettsiden blir oppdatert da.

Båten er en Amigo 27, ganske liten, kun 25 fot, så det er viktig å begrense seg i forhold til hva man tar med seg osv.

Hilse Tuva?

Det er mulig det er lurt å være litt selektiv med valg av selskap dersom du kjøper flybilletter lang tid i forveien, det er ikke alle som har like solid økonomi for tiden. Normalt finner du vel de billigste reisene via USA, men Sydvestens forslag høres ikke så verst ut. For min egen del har jeg sjanset litt med ledige plasser på charterfly mellom USA og Europa, men det krever at du har tid til å vente på flaksen.

Ting å ta med? Solcellelader til iPod ellerMP3-spiller, og last opp spilleren din med lydbøker. :yesnod: Enkelte nordmenn i utlendighet lengter etter norsk melkesjokolade, men den norske melkesjokoladen er litt var for varme. For øvrig ville jeg nok investert i et lite vanntett digitalkamera om du ikke allerede har.

Når det gjelder klær holder jeg en knapp på å ha med et sett ullundertøy (lammeull er bare kos), selv i varmen. Tørker fort, luftige, tåler saltvann, varmer under andre klesplagg.

Det står en bra reportasje fra side 59-76 om "ARC & Caribbean special" i November nummeret av Yachting World... Der er det gode tips både om overfarten og Carribean generelt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Og så må du forsikre deg om at du kan være på VWP greia deres. ESTA tror jeg det heter. Du kan gjøre en Visa Waiver på nett inntil fire dager før du reiser.

Dette blir obligatorisk fra og med 12.januar!

ESTA står for Electronic Sstem for Travel Authorization og du kan gå inn på; https://esta.cbp.dhs.gov/ og fylle ut din søknad på norsk.

:sailing:

Jan Holvik - nesten nabo av meg - skriver nok ikke bøker på grunn av dårlig økonomi. Som "SW" og likesinnede kollegaer har han det nok ok med økonomien. En bør helst ikke sette ut et rykte uten å ha grunnlag for dette.

En annen ting er at "Norsk Melkesjokolade" er vel ikke norsk lenger. Har dere ikke merket at smaken har endret seg siden oppkjøp av utlendinger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jan Holvik - nesten nabo av meg - skriver nok ikke bøker på grunn av dårlig økonomi. Som "SW" og likesinnede kollegaer har han det nok ok med økonomien. En bør helst ikke sette ut et rykte uten å ha grunnlag for dette.

Antagelig den mest praktiske langtursboka som er skrevet på norsk - ligger absolutt på toppen av båtlitteraturen etter min mening. Og det skulle bare mangle at han ikke skulle tjene penger på boken.

¨Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvor lang tid tar det egentlig og seile over atlanteren :confused:

Vi brukte 13 døgn og 12 timer fra Kanariøyene via Kapp Verde til Barbados. Fin vind, men uten bruk av spinnaker.

Misunner deg turen! Mener at alle som er over snittet båtinteresserte skal gjøre alt de kan for å ta den turen en gang i livet.

Det jeg husker best er nettene alene til rors. Og - kameraten som stod i baugen de siste 3 døgnene for da var han LITT nærmere ny forsyning av røyk.

Takk for gode råd! Jeg har forsøkt å søke på det ESTA-greiene, men får bare samme siden opp igjen hver gang jeg fyller ut, så det får gå som det går. Idiotiske datagreier :headbang:

Sjøtmmel: Stemmer, skippern er Tuva.

Takk for gode råd! Jeg har forsøkt å søke på det ESTA-greiene, men får bare samme siden opp igjen hver gang jeg fyller ut, så det får gå som det går.

Ikke for å male fanden på veggen, men du kan risikere å ikke få lov til å gå ombord i flyet til USA! :yesnod: