Jump to content

En uke igjen til Atlanterkryss!


Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg fikk i gave for noen år siden Langtur-boken av Jan-Holvik. Mens jeg leste den hadde jeg hele tiden på følelsen han måtte skrive den på grunn av økonomien... :>crazy<:

 

 

...og det er ikke rykter jawik, kun en meget god magefølelse...slik man gjerne får etter å ha lest ett eller annet.

 

Nå gjorde du meg :confused: >confused< og da må jeg få lov til å påpeke at din magefølelse var/er i ferd med å gå ut på viddene :wink: over en navngitt person som frivillig deler sin kunnskap med oss. Alle rykter starter et sted...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå gjorde du meg :confused: >confused< og da må jeg få lov til å påpeke at din magefølelse var/er i ferd med å gå ut på viddene :wink: over en navngitt person som frivillig deler sin kunnskap med oss. Alle rykter starter et sted...

synes bare at Servicemannens oppfatning av boken til Holvik koblet mot din påstand om at han har startet et rykte er vel kreativ.

Link to post
Share on other sites

Ta med en eggtimer. Fin å ha på nattevakten. Setts til å ringe hvert 10. minutt. 0200-0600 kan bli lenge nok, uansett hvor flott stjernehimmelen er. Jeg blånekta for at jeg hadde sovna på vakt helt til jeg fikk se bildet et halvt år senere...

 

Hver gang den ringer reiser du deg opp og scanner horisonten.

 

EDIT: ser ut som at det er håndstyring som gjelder. Da er faren for å sovne betraktelig mindre, men eggtimeren kan du sikkert bruke til noe annet morsomt.

 

Stort sett klarer du deg med noe lett seiltøy, men det kan da være kaldt nok om natta også. På vei mellom Lanzarote og Gran Canaria i april hadde jeg på meg ull undertøy, flece jakke/bukse, hardvær seiltøy, lue og tjukke hansker. Samme som jeg bruker ved vinterseiling i Norge. Folk så rart på oss når vi kom inn i havna på GC en morgen. Men jeg lover deg at det var kaldt nok.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg i hvertfall fylt ut det dumme skjemaet, og det ble godkjent, så da burde det ikke være noe problem å komme seg hjemover. Det ser ut til at den rimligste hjemturen er via new york. Fant billetter fra karibien til dit for 1500 kroner, også rundt 3000 kroner hjem med icelandair.

 

Det er vindror på båten, og det styrte perfekt over nordsjøen i hvertfall, og det håper jeg at det har tenkt å fortsette med. Får huske å holde meg våken på vakt. Skal også se om jeg finner en liten bok (må være liten pga. plass) om astronavigasjon. Hadde vært bra å lese seg opp på det igjen. Har ikke akkurat hatt så mye bruk for det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Han som var kapteinen i militæret fortalte at da han var ung og satt på fyringsvakt så holdt han bajonetten under haka. Da våknet han rimelig greit hvis han duppet av :) Så der har du et hold-deg-våken-triks til nattevaktene hehe :D

 

Har flydd til-fra NYC noen ganger og det er absolutt rimelige muligheter derfra. Prøv også SAS og KLM. Har slektninger som fløy med Icelandair og de var svært skuffet, men husk at amerikanere ofte er skuffet bare de ikke har king-size-softismaskin i flyet osv ;) Du kommer deg nok frem!

 

Prøv å få tak i deg en plastikk-sekstant og en liten bok om den (kan være det som heter astronavigasjon for alt jeg vet!). Skal visst være interessant iflg. Jan Holvik.

Link to post
Share on other sites

NB: Se her:

 

 

Innreise til USA krever forhåndsregistrering fra 12. jan. 2009

Fra 12. januar 2009 må alle som skal reise til USA uten visum, registrere seg elektronisk på forhånd. Dette betyr at alle nordmenn som reiser visumfritt til USA på ferie- eller forretningsreise med elektronisk pass må registrere seg på internett senest 3 dager før avreise.

Fram til nå har personer fra land som er med i visumfritaksordningen The Visa Waiver Program, deriblant Norge, måttet fylle ut det grønne skjemaet I-94W med person- og reiseinformasjon på vei til USA. Med The Electronic System for Travel Authorization (ESTA) vil den samme informasjonen registreres på internett før avreise.

Når du har fylt ut det elektroniske skjemaet er registreringen gyldig i to år, og du kan reise fram og tilbake så mange ganger du vil. Tjenesten tilbys fra 1. august i år, og blir obligatorisk fra 12. januar 2009. Det er ikke nødvendig med konkrete reisplaner for å registrere seg. For å unngå stress rett før reisen anbefales derfor at alle som har mer eller mindre konkrete planer om å reise til USA de neste to årene registrerer seg.

 

Her er en link til registrering: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_fl...B9-4E019330A99C

ESTA påvirker ikke de som reiser til USA med visum. For dem er ESTA-registrering ikke nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Dette ordnet seg heldigvis til slutt. Måtte bare bruke en annen nettleser så fikk jeg gjennomført registreringen. Nå skal bagasjen pakkes. Pratet med folka i går og de har hatt en flott 10-døgn seilas fra kanariøyene til kapp verde. Er visst veldig fint der nede...

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Dette ordnet seg heldigvis til slutt. Måtte bare bruke en annen nettleser så fikk jeg gjennomført registreringen. Nå skal bagasjen pakkes. Pratet med folka i går og de har hatt en flott 10-døgn seilas fra kanariøyene til kapp verde. Er visst veldig fint der nede...

 

Kanskje du ser en Hanse 350 med grått skrog der nede. Følger med på DORIS som er på de kanter, ligger på Tenerife nå med kurs for Kapp Verde i disse dager... www.yachtdoris.blogspot.com. Planen er å seile jorden rundt. Jeg ville nok gått opp et par hakk i størrelse og jeg er heller ikke sikker på om jeg hadde valgt en Hanse eller annen moderne designet båt med spaderor og så flat skrog til slik tur, men, men. Vi er forskjellige og Hansen har klart seg fint til nå, det er jo litt kjekt å følge med på siden vi har lik båt...

 

God tur da :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Googlar du "littorina" og segling på svensk så finn du kanskje ein svensk båt av same type.

 

Dei segla jorda rundt.

Dei har òg utgitt ein DVD frå turen sin. Fin film med spesialkomponert musikk. Eg har den einkvan plass. Piratkopiistar blir truga med å bli deportert til ei øyde øy i Stillehavet. Hadde eg hatt DVD-brennar så skulle eg kanskje sendt deg ein kopi.

 

Når det gjeld fly så har eg høyrt om eit karibisk flyselskap som heiter LIAT. Det står visst for Luggage In Another Terminal...

 

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
På en skala fra 1-12?

 

Turen var fantastisk! Helt klart en 12ér!

 

Masse bra eventy! Vi hadde en drøy ukes tid på kapp verde, både på Sal og i Mindelo. Overfarten var bra, og båten fungerte fint hvis man ser bort fra vindroret som røyk på julekvelden. :eek: Akkurat når vi skulle ha en juledram :drink::headbang: og hadde ca. 2 uker igjen. Da var det håndstyring resten av veien. Havariet skydtes forøvrig elendig sveisearbeid fra produsenten Plastimo :confused: . Resultatet av denne elendige sveisen var at hele underdelen av vindroret løsnet og sank på 5000 meters dyp. Slik type produksjonssvakheter synes jeg er uakseptabelt. Selv om vindroret sikkert er nærmere 10 år gammelt (og sikkert levd i en garasje store deler av livet) burde det ikke forekomme så elendige sveiser på en så viktig del (sveisen var full av oksygenbobler som garantert har vært der siden det ble produsert). Det hadde blitt en utrolig lang tur hvis de kun var to ombord. Ellers hadde vi veldig fin og stabil vind hele veien, men det har stort sett vært overskyet, og kortere perioder med sol på dagtid. Fikk ikke noen solnedgang før en av de siste dagene på havet. Månen dukket også opp bak skyene etter en ukes tid, men langt i fra stjerne klart. Også hadde vi opptil halvannet døgn med et vanvittig regnvær. Fikk en ordentlig squall også etter noen uker. Det var morsomt å ha opplevd. Kom utrolig fort! Folka på Tobago var utrolig trivelige! Vi lå på anker i Pirates Bay. Et sted som absolutt bør besøkes når man skal over atlantern. Regner med at det blir publisert en mer omfattende artikkel med bilder i seilmagasinet etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...