Mulligan Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 "På skrå" er symøtepreik. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Tenk hvor mye dere går glipp av og ikke får se. Med motorbåt kan en ta en rundtur halve Skandinavia rundt på 10 dager. Tenk så mye dere går glipp av og ikke får se. Med seilbåt kan en seile jorden rundt på 50 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 De med seilbåt har greie på hydrodynamikk, aerodynamikk og meteorologi.De med motorbåt lukter diesel og pumperom. Da har du vært lite ombord i motorbåter, Mulligan! Jeg har selv en 34 år gammel motorbåt som er uten lukt. Og de jeg kjenner av andre motorbåteiere kan jeg ikke fornemme at lukt har vært et problem. Men det finnes mange båtiere som ikke tar renhold på alvor, såvel i seil- som motorbåt. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sun Flyer Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Tenk hvor mye dere går glipp av og ikke får se. Med motorbåt kan en ta en rundtur halve Skandinavia rundt på 10 dager. I praksis drar ikke motorbåtfolkene lengre enn ca 150 mil fra hjemmehavnen. Og det skjønner jeg godt så ubehagelig som det er utaskjærs. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Da har du vært lite ombord i motorbåter, Mulligan! Jeg har nok kanskje ikke det Astor. Lite erfaring med motorbåter. Sånt rent bortsett fra at jeg har bodd ombord i forskjellige i 200 måneder. Men alvorlighetsgraden i denne tråden er jo ikke særlig høy heller? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Jeg har tresjark med motor fra sabb. Fordeler: - Sjark er sinnsykt tøft - Det er stilig når sjøsprøyten står inn over dekk og opp på vinduene - Den er billig i drift - Den var billig å kjøpe - Den går sakte så det går fint å ta en ankerdram før man drar hjem Ulemper: - Tre må pusses - Tre kan råtne - Man må skru en del - Man må ikke kunne noe for å få den til å gå framover eller bakover, det er bare å flytte på noen spaker - Den forurenser Nå leste jeg overskriften og forstod endelig at denne tråden handler om en båt man IKKE har. Men pytt sann, skrevet er skrevet ;) J. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Kannskje er hjerne fra død motorbåteier mer vært en fra død seilbåteier? Du er inne på noe her ja... Jeg har mange venner og noen kanibalvenner også som var på restaurant og det var en seilermann og en motorbåtmann... På menyen var det selvsagt menneskehjerne.... og prisen på motorbåtmannhjernen var 1000 kroner mens selbåtmannhjernen kostet kun 5 kroner... Motorbåtmannen nikket selvsagt fonøyd kalppet seg på brystet og gliste fra øre til øre som de pleier å gjøre... Seilbåtmannen ble jo naturlig nok litt nyskjerrig og spurte da hovmesteren om hvorfor det var slik enorm prisforskjell... Da svarte Hovmesteren... Hadde du bare visst hvor mange motorbåtmenn jeg måtte slå ihjel før jeg greide å skrape sammen en kg med hjerne så hadde du ikke spurt.. Så jeg er helt enig med det Hansi... motorbåtmannhjernen er betydelig mere verdt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hallaron Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Har vært på den samme resturanten tror jeg; når jeg spurte hovmesteren om dette svarte han at det var fordi seilbåthjernen var brukt, mens motorbåthjernen var ubrukt :lol: Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
The Gannet Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Har samlet inn noen utsagn fra denne tråden. Takker de som har bidratt. Fikk meg en god latter på starten av en ny dag. Dette var nye argumenter for meg: Om seilbåt Fordeler: Sysselsetter redningsselskapet med grunnstøtinger og derav opprettholder behov for arbeidsplasser Man føler plutselig man er bedre enn motorfolket , og slutter å hilse. Plutselig er 0,2 knop dritmye Godt internt miljø NB! Gjelder kun innen samme produsent/ båtmerke Man behøver ikke vike for noen! (virker ikke sånn) Du kan kjøpe ny båt uten at kona merker at du har bytta båt! Slipper å gjøre avtaler om å treffe noen, noe sted! (med mindre man har venner med solid tålmodighet) Man kan se ned på de som fyrer med olje for å komme på tur Man slipper å komme fram samtidig med vennene i motorbåt, og kan komme sigende etter når grillen er klar Ulemper: Den høye masten er sjenerende Ingen plass å sette juksajulet Upraktisk å lagre på land, velter stadig vekk....... enten forover, bakover eller sideveis......... Du tar feil båt i havna, fordi alle er like. Det du sparer på drivstoff, svir du av på fancy seilklær Du må holde deg hjemme når det er fint vær. Du må ha med industrielle mengder med proviant, selv for en (etter planen) kort tur - du aner ikke når du er hjemme igjen Etter noen år er leggmuskulatur skeiv etter å stå skrått ett halvt år av gangen, og man har problemer med å få nesen ned da kinket i nakken etter å se på seilene har blitt kronisk. Om motorbåt Fordeler: Man kan sitte i sofa og styre Hvis man har ikke penger til drivstoff kan man sitte i sofa med dataspill Man er ferdig utlært straks man har lært å vri om nøkkelen Lett for rånere å føle seg hjemme i Man behøver ikke vike for noen , bare spre hekkbølgen over alle Slipper å gjøre avtaler med noen , man treffer jo de samme hver gang uansett Gjør ikke noe å dumme seg ut, alle forstår... Trenger ikke lære seg knoper og stikk Enklere å bli redda med helikopter når motoren stopper på havet, har jo ikkje pinne i veien Det er stilig når sjøsprøyten står inn over dekk og opp på vinduene Ulemper: Høy sjø blir skummelt i motorbåt omtrent samtidig som det blir littegrann gøy i seilbåt. Dårlig samvittighet på grunn av manglende klimakvote Får aldri draget på de mest attraktive damene Ingen utfordring, hvem trenger en egentlig sofa med motor.... Ferie på skrå (de fleste jeg ser på fjorden har jo rompa godt gravd ned i fjorden) Akvarievinduer, der skipperen og fruen sitter og nipper til cognacen/rødvinen og kikker ut Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Kannskje er hjerne fra død motorbåteier mer vært en fra død seilbåteier? Mindre brukte hjerneseller Nok en gang har Sydvesten blinkset og dratt ting ut av sammenheng. Ikke første og helt sikkert ikke siste gang fra den kanten. Begynner å bli en vane. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 "På skrå" er symøtepreik. Vil ikke undervurdere mulighetene til å se virkeligheten fra stadig nye vinkler. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Jeg fikk bare litt lyst til å utdype denne Hva er "rær"? Rær er flertallsbetegnelsen på rå. Rå er en rund stang (fortrinnsvis laget av tre) som er festet horisontalt til en mast på et seilskip. Den enkleste formen for rå er kjent fra vikingskip som hadde ett skværseil festet til en rå (råseil). En fullrigger, feks. har rær på alle master, en bark har rær på de to fremste mastene og mesanseil på den tredje. Ellers er dette en gøyal tråd å følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 en bark har rær på de to fremste mastene og mesanseil på den tredje. mindre korrigering........den akterste masten har mesan....rår på alle andre master.... her er en typisk bark....... byggd på Burmeister & Wains, Köpenhamn, det störste som byggts i Norden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seiljåtten Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Ser dybde er nevnt som ulempe med seilbåt, men jeg ser litt motsatt på det. En 38 fots motorbåt stikker vel en god meter, og den stikker relativt dypt også forut. Seilbåten min stikker 1,7 meter, men den stikker ikke så dypt før man er 4-5 meter fra land om man legger baug inn. Forut er det fra 30-50 cm, hvilket er ganske lite egentlig. Dessuten er de 1,7 meterene en kjøl, hvilket ikke er så farlig å dunke i bunn med i forbindelse med fortøyning. Værre er det å skrape nedi med selve skroget. Jeg ser derfor høyden på 17 meter som et større hinder enn dybden på 1,7. Men nå er det ikke så mange plassene 17 meter er et problem. kommer man opp i 18-20 meter, begynner det å bli endel broer og strekk som er skumle/ tungvinte å seile rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Delvis enig med forrige taler - selv med mine 15 meter er det mange broer/luftspenn her nede på sørlandet som stopper meg fra å gå inn der. Dette er etter min mening en av de to store ulemper med seilbåt. Men dybden min på 1,5 meter, den opplever jeg skjelden at er noe problem.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Figaro Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Vet ikke om det er nevnt før, men "motorbåt" kan være så mangt. Det er f.eks generelt stor forskjell på halv-helplaner og en deplasementbåt mht. rolige bevegelser, hekkbølger, dieselforbruk, støy og hvor "farlig" det er å bevege seg på dekk under fart. Motorbåtfolk er forskjellige-noen liker å komme raskt fram, andre hygger seg underveis i 7-8 knop nesten som seilere Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Vierskjær Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 .Motorbåtfolk er forskjellige-noen liker å komme raskt fram, andre hygger seg underveis i 7-8 knop nesten som seilere ....og noen har planende båter som går fort, men som også kan gå sakte, og som også kan hygge seg underveis Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Også seilbåtene har forskjellige hastigheter. Bare minner om at verdensrekorden for non-stop seiling jorden rundt er på 50 dager med en gjennomsnittshastighet på over 22 Knop. http://www.solarnavigator.net/history/brun...I_catamaran.htm og det helt uten bruk av motor - bortsett fra generator da.... 30-35knop i 8m. bølger høres heftig ut...... mulig at de hygget seg underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Ser ut som om mine tanker rundt båthold begynner å komme til overflaten. En god trygg seilbåt for lange ferieturer, og en hisssig j--- av en motorbåt for en sleng rundt skjæra på kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Du kan provosere du, Mulligan! Men det er jo halve sjarmen med BP også. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Jeg provoserer overhodet ikke. Det er min definisjon på et godt båtliv. På ferie og weekenturer bruker jeg seilbåten min hvor jeg føler meg 100% trygg og har gode boforhold. Skal jeg noe sted slik som på øya for å bade eller besøke kjente, så hiver jeg motorbåten ned fra hengern og er der på svært kort tid. Min måte. Andre har sin. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Hva med meg som for tiden bare har en kano... Skal komme med litt ploss og minus på begge båttypene etterhvert, men manglende erfaring gjør at det blir rein synsing Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 I disse klima og finanskrise tider burde det vært laget en motorbåt med utgangspunkt i et seilbåtskrog. Da kunne man fått en 40 fots motorbåt som bruker 0,4 liter pr. nautiske, og koster mindre enn tilsvarende seilbåt. Hvis noen av volum selgerene innen seilbåter hadde tatt oppdraget, ville vi kanskje sett tidenes rimeligste og mest miljøvennlige motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Seiljåtten Hadde nok blitt ein merkelig skapning, med kjeller , aqvarium, og sigarbro på topp :nono: Har en motorbåt 40" ,må vi jo ha utsigt og flybrigde. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Seiljåtten Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 SeiljåttenHadde nok blitt ein merkelig skapning, med kjeller , aqvarium, og sigarbro på topp :nono: Har en motorbåt 40" ,må vi jo ha utsigt og flybrigde. Nei, dette kunne ikke vært noen konkurrent til FB båtene. Man kan ikke lage FB på en slik båt. Men ser man bort fra seilbåtenes klasse A godkjenning, kan man jo få til noe slikt.... http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=4944 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.