Jump to content

Kan du si 5 negative/positive ting om den typen båt du ikke har ?


Enzo

Recommended Posts

Hei Enzo, bra tråd.

Takker

Husker jeg leste i et båtblad en gang - det var noen som var på tur med motorbåt i liten kuling. De syntes synd på seilbåten de passerte fordi de ville bruke så mye legner tid inn. Pussig, jeg tenker jo akkurat det samme om motorbåter der jeg koser meg med morsom seiling skikkelig vind: stakkars dem.

Har tenkt det samme noen ganger men det blir ikke så ofte for når det er litt over frisk bris så er det nesten ikke motorbåter å se , hvor er de da ? liker de ikke sjøen når den ikke er speilblank ?

Også litt pussig at motorbåt-eiere tydligvis har laget seg all slags negative ord om seilbåter: Pinnebåter, tørkestativ, makkoen,.... Er de EGENTLIG litt misunelige :wink:

Ja det der har forundret meg også litt , det er skjelden noen bruker "kallenavn" på motorbåter , kanskje seilbåteiere har større toleranse for andre mennesker og deres eiendom/hobby og derfor ikke vil hetse andre menneskers valg på den måten , jeg er ikke uskyldig selv motsatt vei men det virker som det generelt er vanskelig for enkelte å si ordet seilbåt,seilebåt , seil ,mast osv

Link to post
Share on other sites

I havna hvor jeg ligger er det en skjønn blanding av seil og motorbåter. Samarbeider gjør vi også, bla om vakthold, dugnader, osv. Kan ikke erindre at noen driver å rakker ned på hverandre fordi om de har seilbåt eller motorbåt. Noen negative individer vil en alltid finne men det er heller unntaket.

Link to post
Share on other sites

liker de ikke sjøen når den ikke er speilblank ?

 

Åjoda. Vi er ute nær sagt uansett vær, og vi har sågar dratt ut når seilbåter har ligget "værfast" grunnet vind etc. 3 av dem jeg pratet med sist sommer hadde ikke nok motorkraft for å kunne dra ut (motvinds) og de hadde ikke lyst på kryssing grunnet bølgene.

 

Tidligere år med forrige båt opplevde vi også fra tid til annen at seilbåter ble liggende og vente på været mens vi dro ut.

 

Apropos kommentar at motorbåter ikke har "kallenavn", hva med "hekkbølgegeneral" :wink:

Link to post
Share on other sites

kanskje seilbåteiere har større toleranse for andre mennesker og deres eiendom/hobby og derfor ikke vil hetse andre menneskers valg på den måten

 

Det har du nok helt rett i Enzo, bare ta en titt på en av de mange trådene om Bavaria seilbåter.

Her ser vi et knakende godt eksempel på seilbåteiere sin toleranse for andre mennesker og deres båtvalg. :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

kanskje seilbåteiere har større toleranse for andre mennesker og deres eiendom/hobby og derfor ikke vil hetse andre menneskers valg på den måten

 

Eller at de rett og slett ikke har noe overskudd til å fleipe og ha det morro når de kommer i land etter en lengre tur med tautrekking og vinsjer... :lol::wflag:

Link to post
Share on other sites

Seilbåt

+ Man blir automatisk mye mer "sjømann"

+ Man kan se ned på de som fyrer med olje for å komme på tur

+ Man slipper å komme fram samtidig med vennene i motorbåt, og kan komme sigende etter når grillen er klar.

 

- Man må hele tiden passe på å snakke i koder som motorbåt-folket ikke forstår, som lensetakler, rær, røstjern osv. Dersom man skulle glemme dette blir man i deres øyne degradert fra å være "Sjømann", og det er en skjebne værre enn døden for seilere.

- Etter noen år er leggmuskelatur skeiv etter å stå skrått ett halvt år av gangen, og man har problemer med å få nesen ned da kinket i nakken etter å se på seilene har blitt kronisk.

 

Hilsen Honduras, som raser rundt i Speedbåt og har en hemmelig drøm om en BB11... :cool:

Link to post
Share on other sites

Oppvokst i motorbåt, har seilbåt.

 

Om motorbåt:

+ tørt og varmt: betinger lukket kabin med skyvedør.

+ enkelt å dra på tur: start motoren og hiv fortøyningene.

+ oppladede batterier og varmt vann.

+ ikke så mye dilldall (blokker/tauverk/seil o.l.) å bruke pengene på.

+ mer komfortabel ved havn pga. innredning/layout.

 

- gleden ved å seile.

- sikkerhet og trygghet ved alternativ fremdrift

- ikke tvungen avkobling (trenger jeg utdype?).

- ikke like mye som er nødvendig å lære.

- støy: gjelder vel kun turtallsmotorer, for deplesamentfart-lyd er koselig

 

Ikke så lett å liste opp egentelig. Hva skal legges til grunn for sammenligningen? Pris, størrelse, åpen båt, kalesjebåt, lukket båt? Seilbåt med eller uten dekksalong?

 

Forøverig så er jeg enig med Framtida:

Mange omtaler dette med "kjellerfølelsen" som en vesentlig ulempe med seilbåt. Jeg har selv tenkt frem og tilbake på om jeg liker akkurat denne egenskapen med seilbåter, og min konklusjon er at dette faktisk er noe jeg setter pris på.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ja det der har forundret meg også litt , det er skjelden noen bruker "kallenavn" på motorbåter , kanskje seilbåteiere har større toleranse for andre mennesker og deres eiendom/hobby og derfor ikke vil hetse andre menneskers valg på den måten , jeg er ikke uskyldig selv motsatt vei men det virker som det generelt er vanskelig for enkelte å si ordet seilbåt,seilebåt , seil ,mast osv

Jeg pleier å bruke forvokst jolle, oppblåst skjærgårdsjeep e.l.

 

- Man må hele tiden passe på å snakke i koder som motorbåt-folket ikke forstår, som lensetakler, rær, røstjern osv.

Hva er "rær"?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Åjoda. Vi er ute nær sagt uansett vær, og vi har sågar dratt ut når seilbåter har ligget "værfast" grunnet vind etc.

Du snakker nå båter som er størrelsesmessig sammenlignbare med din båt ? (vet ikke hvor stor båt du har men de fleste seilbåter over 30fot kan nok dra ut uansett vær så da er det menneskene og ikke båten som er saken)

 

 

bare ta en titt på en av de mange trådene om Bavaria seilbåter.

Ja nå var det navnet på farkosten det var snakk om , meg bekjent så sier man vel bav eller bavaria i bavaria trådene

Link to post
Share on other sites

Retter litt på sitatet ditt jeg

kanskje seilbåteiere har større toleranse for andre mennesker og deres eiendom/hobby og derfor ikke vil hetse andre menneskers valg på den måten

VI snakket om kallenavn

 

Ikke skjær alle under en kam her nå , jeg har da aldri sagt et negativt ord om bavaria om det plager deg å tro det

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har jo lagt opp til mobbing av "den andre leiren" så her burde det være stor tålegrense på begge sider av gjerdet. De som etterlyser økenavn på motorbåtgruppa kan jo bruke : fjordbønder ( de kjører jo fjordploger), stinkere (oversatt fra eng "stinkers"), klimabøller, osv osv

 

På den annen side ser jeg at det hersker mye uvitenhet blandt begge grupper. Til de som tilhører motorbåtfolket i Agderdistriktet, og ønsker å utfordre sine egne fordommer/meninger. Dere er herved invitert på seiltur i sommer, slik kan dere se om dere har rett eller tar feil i deres meninger. Send en IM og vi skal avtale en fin dag på sjøen :wink::lol::drink:

 

 

5 positive ting om motorbåter:

 

+ Kan sitte inne og styre når været er surt ( om jeg noen gang konverterer tilbake vil det være en vesentlig årsak )

+ Om en av en eller annen grunn haster hjem kan en sette opp farten og komme hjem i stor fart ( de fleste i alle fall)

+ Kan komme under bruer.

+ kommer i mange varianter og fasonger ( det er bare å inrømme det, seilbåter er likere enn motorbåter)

+ Enklere opplag

 

 

5 negative ting om motorbåter

 

- I realiteten kortere aksjonsradius (hvor mange norske motorbåter ser man i Danmark om sommeren?)

- Dyrere i innkjøp, dyrere motorvedlikehold, større dieselregninger

- Graver opp graverende store bølger ( gjelder mange med Scand Baltic som et godt eksempel)

- Er ubrukelige når motoren stopper (kanskje derfor det er få som tar turen til Danmark). Bråker og stinker når motoren går..

- Gir ikke den samme nærhet til sjøen og elementene, den samme aktiviteten og samtidig roen underveis, og den samme læringen for barna.

 

mvh

hallaron - som kanskje en dag blir fjordbonde...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ser flagget og skjønner du misforsto , seilbåtfolket og motorbåtfolket er akkurat de samme menneskene hverken bedre eller dårligere enn hverandre , jeg bare hang meg opp dette med å ikke kunne kalle en seilbåt for seilbåt , seil for seil , mast for mast osv.

Skal ikke se bort fra at jeg selv en vakker dag finner ut at jeg tar en sesong i motorbåt for å kjenne på hva dette er for noe , tenkte tanken i høst men det gikk heldigvis over men feberen kan jo komme igjen og jeg forandrer jeg sikkert ikke fra høflig ydmyk til uhøflig dri***ekk om jeg ferdes i en annen båt enn den jeg har i dag og det regner jeg ikke med andre heller gjør.

 

Bavaria trådene er i mine øyne store lange tråder med mennesker som misforstår hva de andre sier.

Link to post
Share on other sites

Vel da har du ikke lurt på de riktige trådene :smiley:

 

De fleste motorbåter går kun innaskjærs, da velger seilbåtskipperne ofte å ta ned seilene p.g.a. småbåttrafikken og for enklere navigering mellom holmer og skjær. Utaskjærs (hvis det blåser da) er det svært få seilbåter som ikke seiler - men vi ser nesten aldri noen motorbåter :lol:

 

 

Hadde det enda vært slik i det virkelige livet.

Det er artig å lese hva slags fordommer og ikke minst uvitenhet som finnes i de forskjellige leire. :lol:

 

Mvh Astor med både motorer og mesanseil. :cool:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...