Jump to content

Oljelekkasje på turbo? Yanmar 4 JH-DTE

tami

Recommended Posts

Prøvekjørte båt her om dagen med en Yanmar 4 JH-DTE, 77hk.

Den røk en del (hvit røyk) ved oppstart og de første 10 minuttene. Bedret seg betraktelig etter 10 min.

Men det kom ut uforbrent olje ut i eksosen som dannet oljeringer på vannet. Dette skjedde umiddelbart etter oppstart, og også etter prøveturen var over etter 25 min. Selger sa at båt motor brukte litt olje.

Kan noen med likedan motor fortelle om likedanne fenomen og hva oljeutslippet skyldes? Tror at det skyldes sliten turbo!

Har det sammenheng med den hvite røyken?

Kan uforbrent olje komme annen steds fra?

Takker for hurtige svar! :flag:

ok,. hvit eller lysegrå? det er ikke lett å se forskjell på fargen på en med kjølevannsforbruk og en med dårlig forbrenning av dieseln.. start en bil i 5 minus med defekte glødeplugger , da ryker det (ok lysegrått da :-) .

defekt toppakning som du skriver , er vel ikke noe som gir seg etter 10 min?

se på røyken din om den "henger" i luften eller om den fordamper svært raskt. vann i eksosen blir ikke "hengende" som uforbrent diesel gjør.

uforbrent olje sier du ? , vet du at det er olje og ikke dieseldråper? min ryker gråhvitt i ett min etter oppstart. kommer også en grei oljefilm på vannoverflaten . men det er i mitt tilfelle dyser som drypper.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Enig med Hifo, høres mest ut som uforbrent diesel. Kan f.eks skyldes feil justert dieselpumpe og/eller dårlige dyser.

Hadde det vært olje fra tuboen så ville vel det også gitt mye røyk ved varm motor og ikke minst under belastning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Røyken henger i luften som du sier. Lysegrå er vel mer korrekt! Men dette gir seg som sagt etter ti min.

Men er dette nødvendigvis et tegn på at noe er galt. At en dieselmotor som er 20 år forbrenner diesel litt dårlig i 8-10 min før den er gjennomvarm??

(Ikke sånn at havna blir røyklagt!)

Men er ganske så sikker på at det er uforbrent motorolje som blir med ut. Båten slipper ut eksosen over vannlinja, og på skroget under der eksos kommer ut kunne jeg dra handa, og fikk da oljefilm på fingrene. Ser det på skroget at det er svartfarget. Hvis det var diesel som kom ut så ville vel man vel sett flekker med "regnbuens farger" på vannet. Det som kommer ut her er sort.

Noen som har byttet turbo på en slik motor og erfaringer på området? :confused:

Enig med Hifo, høres mest ut som uforbrent diesel. Kan f.eks skyldes feil justert dieselpumpe og/eller dårlige dyser.

Hadde det vært olje fra tuboen så ville vel det også gitt mye røyk ved varm motor og ikke minst under belastning.

Dyser var byttet for 3 år siden. Ikke mer røyk ved belastning. Og etter 10 min. Nesten ikke røyk.

Lekkasje i turbo, dårlige ventiltetninger eller koksede/utslitte stempelringer! Det er vel de alternativene du har her, tenker jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Verksted sier:

Motor soter, mye pga av for mye kjøring på liten belastning.

Koksede/utslitte stempelringer blir utette. Dette skaper overtrykk i veivhus og skaper trykk på olje som går til turbo.

Turbo lekker olje begge veier. Både innsug og eksos. Samtidig kommer noe olje opp i sylinder.

Meo: Røyk = slitte ringer. Bedre når motor er varm = ringer utvides???? :seeya: ( Vill gjettning)

Olje i havet = trykk i veivhus og trykk oppe på turbo

Intercooler var rengjort for en tid til bake. Mye olje inni der....

Løsning på problem: Nye ringer og honing av sylindre!

Henger dette på greip?

Det henger på greip ja! Selv hadde jeg problemer med koksede stempelringer, og var plaget med startvansker, røyk, dårlig effekt og oljeforbruk. Hekken var skitten av olje, flagget grått og ekkelt, og oljefilm på sjøen. Endte opp med motorbytte, men nyskjerrig som jeg er så måtte jo den gamle åpnes for å se hva som var galt. bortsett fra et par koksede ringer så det egentlig ganske bra ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil bare komme med noen erfaringer jeg har gjort selv.Toppakning gikk på bilen.Resultat,hvit røyk hele tia,også om den var varm.Når det gjelder båten har også jeg gråhvit røyk når den er kald(som mange andre)og oljefilm på vannet,men ikke sort slik du beskriver.En gang var det nesten ikke røyk etter oppstart,og jeg undret over hva som var galt.Det gikk opp for meg at jeg hadde glemt å åpne kjølevannsinntaket.Fikk det opp i en fei og den gode gamle røyken var på plass til den var blitt varm.Synes oljeforbruket er det største problemet og det henger vel på greip det verkstedet sier.Men forsikre deg om at det ikke er lekkasje andre steder.Fortærende å overhale en motor som kanskje bare lekker i oljekjøler eller det drypper fra en utett slange eller filter.Den gråhvite røyken har svært mange uten at de bruker olje.Brenner den mye olje skulle vel røyken bli blågrå.

Hmmm....

Har spurt verksted som sa at rep med nye ringer og honing vil komme på ca 25.000. I tillegg 10.000 for bytteturbo.

Kanskje finner man ut man må bytte ei foring i tillegg + + +. Å få denne motoren i god form vil fort koste 40.000,-

Mye for en 21 år gammel maskin?

Noen som nylig har fått tilbud på ny motor 80-90 hk? Ferdig montert!

Bare for å vite ca hva innstallasjon av ny motor vil koste!

Det verksted sier er nok meget korrekt :smiley: Yanmar motorene SKAL kjøres ved godt turtall over 2800 rpm. Det som er feil ofte er at det nettopp ikke blir gjort det. Da kokser motoren igjen med det resultat at ringer setter seg og turbo kokser igjen. Med påfølgende oljeforbruk.

Bytte av ringer/honing evt også turbo så har du motor i mange tusen timer til under forrutsettning av at motoren ikke blir Dau kjørt :flag:

Ny motor av god kvalitet (yanmar) ligger på ca 110000 + montering ca 20 +- tipper jeg. Går du for annet motor merke så må du 99& sikkert støpe/bygge om bedding som da gjør monteringsjobben vesentlig dyrere.

Alt er og bestille deler fra USA som er halv pris av hjemme.

Jeg ville godt for overhaling så sant du er fornøyd med fart og lign ved eksisterende motor. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hallo Tami - er du helt sikker på at noe egentlig er feil. På denne tiden av året kommer det alltid mer lys røyk grunnet kald/rått vær osv. Videre - på tomgang har de fleste yanmarmotorer forholdsvis lav "driftstem, og dette "forsterkes" på vintertid". Dermed vil du ikke få noen fullstendig dieselforbrenning på tomgang, og litt dieselolje vil følge med eksosen ut. Jeg har en 3 år gammel Yanmar 4LHA DTP som har hatt litt av de samme "symptomer" helt siden sin første driftstime (i de kalde månedene) den har i dag gått 600 timer uten et jukseslag. Både forhandler og Yanmar bekrefter at dette er helt normalt. Forutsettetr selvfølgelig at alt annet virker som det skal - at man oppnår max turtall/marsfart/normal motortemp ved belastning osv.

Nei sikker er det vanskelig å være. Er bare maks mistenksom da jeg på de to siste båtene har plagdes veldig med maskinisten. Startet dette innlegget for å høre hva folk trodde!

Det hører med til historien at de vi prøvde båt, var motoren isekald! Og det var minus 1 i lufta. Uten gløding ( som denne motoren ikke har) så er det ingenting å si på at det ryker litt.

Temp lå på 80-85 grader avhengi av belasting. Nådde maks turtall og hadde jevn fin gange!

Men det jeg spekulerte på var oljenfilmen som ble liggende på vannet! Dette finner man ikke ut av før man tar ut motor og plukker i stykker.

Nå kan det bli handel om seelger slår av litt på pris, og om maskina fungerer, så får den i hvertfall gå neste sommer før det blir gjort noe!

Og en annen ting er jo at motoren kan gå i mange år uten noe særlig skade (?)om den bruker litt olje og ryker litt.

Eller....= :diving:

Synes ikke 25000 var dyrt.Så spørs det da om det blir mer etterhvert som de skrur.Det er jo for dumt å sette halvslitte deler tilbake når den først er plukka.Litt rart at uforbrent olje skal komme ut hvis det skyldes slitte eller koksede stempelringer.At overtrykk i motorblokka skal overføres til turbo er jeg heller ikke helt med på,men for all del,jeg er ingen fagmann.Du får ta en lang prøvetur og peile olja før og etter.Er det mulig å ta av oljepåfyllingslokk mens motoren går kan du jo se etter eksos der.Det burde vel vise litt hvis der er gjennomslag,eller??Røyken og litt oljefilm på vannet hadde ikke bekymret meg,men det er forskjell på mye og lite.

Hvor mye olje forbruker den da??

Min 85 hester som jeg hadde brukte ikke så mye som en skvett ,heller ikke 165 hk jeg hadde.

Far har en 50 hk den bruker heller ikke olje iløpet av sesongen. Riskokerene har ikke for vane og forbruke olje..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Dette vet jeg ikke da, selger ikke har gitt eksakte tall. Men etter det han har sagt tror jeg det dreier seg om ca 1,5-2 liter på 100 timer.

Men: Hvor skadelig er dette? Om man får tak i denne båten og kjører to somre før man spanderer overhaling. Er det skummelt?

Dette er ikkje eit unormalt høgt oljeforbruk, og kan ikkje tru at det er skadelig for motoren. Dette er også så lite at eg kan heller ikkje tru at det er olje som kjem ut av eksosen ved oppstart.

Om du har fått bekrefta at det er ved turboen det lekk olje, så er det sikkert her all oljen forsvinner. Du bør ta ut luftfilteret og rotere og rigle på den for å kjenne om den går lett og ikkje har slark. Turboen skal gå lett uten å lugge i det heile tatt. Husk at motoren må vere stoppet når du sjekka turboen :smash:

Om du ikkje kjenner slark eller lugging, så ville eg ikkje vore bekymret og heller bare kjørt på.

Er ikke så farlig om det er litt slark i turboen, så lenge det er på rett sted :smiley:

På min motor med KKK26 turbo godtas 0,4 mm radialslark og 0,15 mm aksialslark.

Siden motoren ikke bruker mer olje enn 1,5-2,0 liter/100 timer, tror jeg ikke den trenger overhaling. Dette er lavt forbruk sammenlignet med mange andre motorer.

Jeg er enig med Bellen om at du bør sjekke turboen i første omgang.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Er ikke så farlig om det er litt slark i turboen, så lenge det er på rett sted :smiley:

På min motor med KKK26 turbo godtas 0,4 mm radialslark og 0,15 mm aksialslark.

Nei, litt slark blir tollerert. men eg trur ikkje at du kjenner at turboen har 4 tidels millimeter slark ved å riggle på turboen med fingrene. Kjenner du at det er godt med slark, så er det på tide å bytte turbo.

Dette forbruket er ikke mer enn jeg hadde på 10 timer! Jeg ville ikke ha brydd meg noe om dette, utover å være obs på at oljen må sjekkes litt ofte for å unngå å kjøre den tom. Litt olje må en motor få lov å bruke...

Siden den også starter greit i minus 1gr. uten gløding, så tyder vel det også på god kompresjon.

Så det er nok ingen stor slitasje i sylindre eller fastbrente fjærer heller.

Hadde så vært tilfelle vil jeg tro den hadde vært lei å starte.