Jump to content

Oljelekkasje på turbo? Yanmar 4 JH-DTE


tami

Recommended Posts

Det var ikke mye oljeforbruk hvis selger snakker sant da.Har mine egne tanker om hva denne sorte greia på vannet kan komme av.Kan det rett og slett være sot og ikke olje??Har den eksosslange med lyddemper og noen svinger her og der så samles vel litt sot som vaskes ut av kjølevannet og som kanskje ser ut som olje når det blandes med kjølevann??Advarsel,dette er bare det man kaller synsing fra min side,men tillater meg å gjøre det så lenge jeg opplyser om det.

Link to post
Share on other sites

I 86 så hadde jeg en Saga 26T med denne motoren. Selv når motoren var ny spyttet den litt diesel ut eksosrøret. Yanmar mekanikeren forsikret meg om at dette var normalt. Svære mengder var det jo ikke men når sjøen la som et speil så ble det oljefilm på vannet bak båten ved stilleligge og tomgangskjøring.

Link to post
Share on other sites

Ta av turbo slik at du ser inn i eksosmanifold, er det oljefilm her så kommer oljen fra sylindre/stempel, er det ikke oljefilm her men i eksos etter turbo så har du mest sansynlig lekkasje igjennom turbo. Kan være overtrykk i bunnpanna pga av slitte stempelringer, men ta av oljepåfyllingen/peilepinnen og sjekk om det blåser ut der.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ta av oljelokket mens motoren går, så merker du fort om du har overtrykk! Dvs litt pusting vil det alltid være, men om det blåser ut har du gjennomslag. Men siden den starter lett i kulden tviler jeg på om du har noe gjennomslag å snakke om. Svetting rundt røret til peilepinnen trenger ikke skyldes overtrykk! Oljen kryper når den har mulighet til det, selv uten trykk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville lagt noe særlig vekt på det.Det er litt av en mixmaster nedi der.Det er mye luft som forflytter seg veldig fort fra stemplenes underside,og da kan det lett piple litt opp av peilepinnen selv om det ikke skyldes overtrykk.Selv har jeg på bilmotoren veldig langt rør for peilepinnen for at denne skal værte lett tilgjengelig.Hadde jeg kortet inn rør og peilepinne ned til overkant av bunnpanne er jeg temmelig sikker på at også denne ville lekket.Er enig med index,men hvor mye luft som kommer ut når oljepåfyllingslokk tas av avhenger mye av motorens konstruksjon som kan være veldig ulik fra merke til merke.Her er veivhusluftinga avgjørende.Tetter man påfyllingen med håndflaten vil en motor som har dårlig utlufting gi overtrykk,mens en som har effektiv lufting nesten ikke merkes på håndflaten.Ikke så lett å avgjøre om det er mye eller lite gjennomslag da.Veivhusluftinga er som regel en slange fra motorens blokk som går til luftfilter og gjerne med en slange fra toppdeksel i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...